eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Mierniki głównych zadań Ministra Administracji i Cyfryzacji (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Udział liczby poszukiwań
zakończonych wynikiem
2.3.W System ochrony
pozytywnym w ogólnej
przeciwpożarowej i
liczbie zakończonych
44
44
44
44
44
ratownictwa oraz ochrona
poszukiwań, prowadzonych
ludności
przez Krajowe Biuro
Informacji i Poszukiwań PCK
(w %)
Ilość zrealizowanych przez
podmioty publiczne zadań
związanych z usuwaniem lub
2.4.W Zarządzanie kryzysowe
przeciwdziałaniem skutkom
oraz przeciwdziałanie i
klęsk żywiołowych oraz ilość
3.345
2.800
2.820
2.850
2.870
usuwanie skutków klęsk
dofinansowanych podmiotów
żywiołowych
prywatnych poszkodowanych
w wyniku działania żywiołu
(w szt.)
6.3.W Wspieranie rozwoju
Penetracja stacjonarnego
i regulacja rynku
szerokopasmowego dostępu
18,8
20,3
21,1
21,9
22,7
telekomunikacyjnego
do sieci Internet (w %)
i pocztowego
Pokrycie powierzchni kraju
bazami danych
przestrzennych dostępnych
7.3.W Geodezja i kartografia
79,8
82,0
83,0
85,0
89,0
drogą elektroniczną dla
wszystkich zakresów
tematycznych (w %)
Liczba świadczonych usług
elektronicznych przez
jednostki administracji
1.100
1.217
1.339
1.473
1.620
publicznej umieszczanych na
ePUAP (w szt.)
16.1.W Obsługa
Liczba podmiotów
administracyjna obywatela
publicznych określonych
w ustawie o informatyzacji
podmiotów publicznych
10.400
12.000
13.800
15.600
17.400
realizujących zadania
publiczne drogą elektroniczną
(w szt.)
Liczba odbiorców zadań
realizowanych na rzecz
16.2.W Przeciwdziałanie
podtrzymania i rozwoju
dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej
tożsamości kulturowej
5,84
5,9
5,9
5,9
5,9
mniejszości narodowych
mniejszości narodowych
i etnicznych w stosunku do
i etnicznych
liczby osób należących do
tych (w %)
Liczba rozwiązań spraw
z zakresu stosunków
16.3.W Utrzymanie stosunków
pomiędzy Państwem
między Państwem a Kościołami a kościołami i związkami
98
98
98
98
98
i innymi związkami
wyznaniowymi w stosunku do
wyznaniowymi
ogólnej liczby spraw
zgłoszonych (w %)
Liczba wspólnych inicjatyw
instytucji administracji
publicznej związanych
z wymianą dobrych praktyk
z zakresu rozwoju polskiej
4
bd.
4
5
5
16.7.W Informatyzacja
informatyki administracji
działalności i budowa
publicznej oraz podnoszenia
społeczeństwa informacyjnego
kompetencji cyfrowych
w administracji (w szt.)
Liczba nowych kont
założonych na platformie
235.665
259.232
285.155
313.670
345.037
ePUAP w ciągu roku (w szt.)


157
Zaprezentowane w tabeli mierniki odnoszą się do kluczowych obszarów działalności publicznej w zakresie
właściwości Ministra Administracji i Cyfryzacji. W obszarze funkcji 2 umożliwiają one monitorowanie
realizowanych przez Polski Czerwony Krzyż zadań publicznych związanych z poszukiwaniem osób zaginionych
podczas wojen, konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poszukiwania mogił wojennych w kraju i za granicą,
poszukiwań ze względów humanitarnych, prowadzonych na wniosek najbliższych członków rodziny, a także
skalę oraz rezultaty pomocy udzielanej ze środków publicznych na odbudowę zniszczeń spowodowanych
działalnością żywiołów oraz postęp w pracach związanych z tworzeniem infrastruktury zapobiegającej
występowaniu powodzi.
W obszarze funkcji 6 pokazują one natomiast w jakim stopniu koordynacja regulacji prawnych oraz realizacja
projektów finansowanych ze środków UE sprzyjających inwestycjom infrastrukturalnym wspierającym rozwój
nowoczesnych technik i technologii telekomunikacyjnych umożliwiają dostęp do coraz większej oferty usług
telekomunikacyjnych, przyczyniają się do wzrostu upowszechnienia dostępu do szerokopasmowego Internetu.
Ryzyka dotyczące tego miernika wynikają z konieczności wypracowania optymalnych rozwiązań prawnych
i środowiskowych odpowiadających priorytetom i kierunkom rozwoju rynku łączności elektronicznej. Z kolei
w obszarze funkcji 7 zakładany jest wzrost pokrycia powierzchni kraju bazami danych przestrzennych
dostępnych drogą elektroniczną dla wszystkich zakresów tematycznych, który przyczynia się do poprawy
warunków działania inwestorów i przedsiębiorców w sferze usług geoinformacyjnych, przekładając się na
podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Ryzyka związane z realizacją zadania
wynikają z faktu, iż prace w tym zakresie są prowadzone przez podmioty zewnętrzne w stosunkowo krótkich
terminach, jedynie przy korzystnych warunkach pogodowych, gwarantujących odpowiednią jakość danych
dotyczących obiektów topograficznych, zobrazowań satelitarnych i lotniczych, ortofotomapy.
W obszarze funkcji 16 przewiduje się wzrost zarówno liczby podmiotów publicznych (określonych w ustawie
o informatyzacji podmiotów publicznych), które realizować będą zadania publiczne drogą elektroniczną, jak
i wzrost liczby kont zakładanych na platformie e-PUAP, umożliwiającej obywatelom i przedsiębiorcom
załatwianie spraw drogą elektroniczną. Znoszenie barier prawnych w obszarze świadczenia usług drogą
elektroniczną, a także działania na rzecz rozwoju standaryzacji i zarządzania elektronicznymi usługami
publicznymi, które przewidziane są w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, prowadzić to będzie
do wzrostu impetu cyfrowego, a w konsekwencji rozwoju społeczeństwa informacyjnego i wzrostu
konkurencyjności polskiej gospodarki. Czynniki ryzyka związane z realizacją zadań publicznych w tym obszarze
mają charakter finansowy, techniczny i społeczny; dotyczą one m.in. zainteresowania odbiorców oferowanymi
usługami, które jest pochodną faktycznej użyteczności budowanej platformy. Mając na uwadze możliwość
ograniczenia potencjalnych ryzyk MAiC na bieżąco prowadzi monitoring stanu technicznego systemu ePUAP,
wykorzystania środków finansowych, oraz przeprowadza akcje informacyjno-promocyjne zachęcające obywateli
i urzędników do korzystania z oferowanych w ramach zadania usług.
158
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje czterema działami administracji rządowej, tj. działami:
− Rozwój regionalny, który obejmuje w szczególności sprawy związane z opracowywaniem dokumentów
programowych (w tym Kontraktu terytorialnego), analiz i prognoz z zakresu społeczno-gospodarczego,
regionalnego i przestrzennego rozwoju kraju, programowaniem i realizacją polityki regionalnej,
planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym na poziomie krajowym i regionalnym, polityką miejską,
wykonywaniem (o ile ustawa nie stanowi inaczej) zadań państwa członkowskiego określonych w przepisach
Unii Europejskiej dotyczących funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, a także zarządzania
programami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, i in.;
− Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, który obejmuje
sprawy architektury, budownictwa, nadzoru architektoniczno-budowlanego, planowania i zagospodarowania
przestrzennego na poziomie lokalnym, wspierania mieszkalnictwa, gospodarki nieruchomościami,
infrastruktury komunalnej oraz rodzinnych ogrodów działkowych;
− Gospodarka morska, który obejmuje sprawy transportu morskiego i żeglugi morskiej, obszarów morskich,
portów i przystani morskich oraz ochrony środowiska morskiego;
− Transport, który obejmuje sprawy dotyczące funkcjonowania oraz rozwoju infrastruktury transportu,
w szczególności budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych, w tym autostrad, oraz
kolei, lotnisk i portów lotniczych oraz śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej, a także
sprawy ruchu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz żeglugi śródlądowej, przewozu osób i rzeczy
środkami transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej, a także komunikacji
publicznej.
Minister Infrastruktury i Rozwoju jest dysponentem czterech części budżetowych: 18 – Budownictwo, lokalne
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, 21 – Gospodarka morska, 34 – Rozwój
regionalny oraz 39 – Transport, z których finansuje realizację 24 zadań budżetowych (w tym 13 zadań jako
organ wiodący) w ramach 11 funkcji państwa.
Kluczowe zadania Ministra Infrastruktury i Rozwoju, związane z zapewnieniem jak najbardziej efektywnego
wykorzystania przez Polskę środków zagranicznych, głównie unijnych, dostępnych w ramach perspektyw
finansowych lat 2007-2013 i 2014-2020, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, realizowane są
w ramach funkcji 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju. Najważniejsze zadania przewidziane do
realizacji w 2015 r. obejmować będą rozliczanie programów w ramach kończącej się perspektywy finansowej
UE na lata 2007-2013 i rozpoczęcie realizacji programów w ramach nowej perspektywy na lata 2014-2020,
w tym zwłaszcza wdrożenie Kontraktu terytorialnego, określającego m.in. cele i przedsięwzięcia priorytetowe,
które mają istotne znaczenie dla rozwoju kraju i poszczególnych województw oraz wysokość i warunki
dofinansowania Regionalnych Programów Operacyjnych województw na lata 2014-2020, tak aby zwiększyć
skuteczność wykorzystania środków przeznaczonych na w/w cele. Zadania te wpisują się również w realizację
Narodowego Planu Rewitalizacji.


159
Drugim najważniejszym obszarem działalności Ministra Infrastruktury i Rozwoju jest funkcja
19. Infrastruktura transportowa, w ramach której realizowane są zadania dotyczące przede wszystkim
rozwoju poszczególnych rodzajów transportu poprzez modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę
infrastruktury transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport lotniczy oraz żegluga
morska i śródlądowa. Szczególnie istotne są również zadania realizowane w obszarze funkcji 7. Gospodarka
przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo, związane ze sprawami architektury, budownictwa, nadzoru
architektoniczno-budowlanego, zagospodarowania przestrzennego, wspierania mieszkalnictwa oraz gospodarki
nieruchomościami. Zadania te obejmują również podstawowe programy rządowe polityki mieszkaniowej (m.in.
wsparcie nowych inwestycji w budownictwie mieszkaniowym, inwestycje zapobiegające degradacji fizycznej
istniejącego zasobu). Ponadto, Minister Infrastruktury i Rozwoju realizuje również zadania w ramach funkcji
3. Edukacja, wychowanie i opieka (związane m.in. z finansowaniem kształcenia kadr lotniczych i morskich),
funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju (związane z wsparciem, za pośrednictwem Polskiej Organizacji
Turystycznej, projektów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym, kompleksowym, o charakterze
unikatowym oraz projektów dotyczących obiektów stanowiących wyjątkowe atrakcje turystyczne), a także
funkcji 10. Nauka polska (za pośrednictwem operatorów programów w ramach Mechanizmów Finansowych
2009-2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy).
Oprócz wydatków budżetowych finansowanych z części budżetowych 18, 21, 34 i 39 zadania dotyczące
transportu będą również realizowane przy współudziale środków Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu
Kolejowego, a także ze środków nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju państwowych osób
prawnych, tj. Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Transportowego Dozoru Technicznego.
W ramach działalności Ministra Infrastruktury i Rozwoju wyodrębniono zadania priorytetowe dotyczące
rozwoju regionalnego oraz transportu. Zadanie 17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju obejmuje działania
mające na celu poprawę konkurencyjności regionów oraz spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej.
Działania te realizowane są zarówno w skali całego kraju, w ramach regionalnych programów operacyjnych czy
komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (umożliwiającego wzrost poziomu
zatrudnienia i spójności gospodarczej w regionach), jak i w odniesieniu do regionów wymagających
szczególnego, zintegrowanego wsparcia państwa, w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski
Wschodniej, tj. na terenie pięciu województw Polski Wschodniej (województw: warmińsko-mazurskiego,
podlaskiego, podkarpackiego, lubelskiego, świętokrzyskiego). Zadanie to, przyczyniając się do rozwiązywania
konkretnych problemów społeczno-gospodarczych występujących we wszystkich regionach kraju, wpisuje się
w Długookresową Strategię Rozwoju Kraju Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności (obszary:
Konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, Równoważenia potencjału rozwojowego regionów,
Efektywności i sprawności państwa), Strategię Rozwoju Kraju 2020 (obszary: Konkurencyjna gospodarka,
Spójność społeczna i terytorialna, Sprawne i efektywne państwo), a w szczególności w Krajową Strategię
Rozwoju Regionalnego 2010-2020. Regiony, miasta, obszary wiejskie.
W obszarze transportu jako zadanie priorytetowe wskazano natomiast zadanie 19.1. Wspieranie transportu
drogowego, które wpisuje się w Strategię Rozwoju Kraju 2020 (obszar: Konkurencyjna gospodarka, cel II.7.
Zwiększenie efektywności transportu) oraz bezpośrednio umożliwia realizację celów Strategii Rozwoju
Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). W ramach w/w zadania realizowany jest Program
Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 – prowadzone w jego ramach przedsięwzięcia inwestycyjne
160
umożliwiają poprawę dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie jej z głównymi europejskimi korytarzami
transportowymi, jak również poprawę dostępności komunikacyjnej pomiędzy i wewnątrz poszczególnych
regionów Polski. Sprawna infrastruktura transportowa przyczynia się jednocześnie do poprawy warunków życia
obywateli, równomiernego rozwoju regionów kraju, a także podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki
poprzez ułatwienie warunków działalności gospodarczej. W dłuższej perspektywie prace modernizacyjne i nowe
inwestycje mają również istotny wpływ na poprawę atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej kraju.
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Infrastruktury i Rozwoju, w tym finansowanych ze
środków jednostek nadzorowanych, zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Infrastruktury i Rozwoju (w tym jednostek nadzorowanych)
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Liczba mieszkań, które
w danym roku zostały objęte
7.1. Wspieranie budownictwa
rządowymi programami
51.565
150.000
31.984
155.000
158.100
wsparcia budownictwa
mieszkaniowego (w szt.)
Liczba udzielonych
odpowiedzi na zapytania
interpretacyjne z zakresu
7.2.W Zagospodarowanie
zagospodarowania
przestrzenne oraz gospodarka
przestrzennego / gospodarki
107/107
100/100
100/100
100/100
100/100
nieruchomościami
nieruchomościami w stosunku
do liczby wpływających
zapytań interpretacyjnych w
danym roku (w %)
Liczba decyzji
administracyjnych
i postanowień Głównego
7.4.W Nadzór budowlany
Inspektora Nadzoru
103,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Budowlanego w stosunku do
liczby złożonych odwołań,
zażaleń i wniosków (w %)
Wartość środków
17.1. Wsparcie rozwoju
certyfikowanych do KE do
70,56
87,0
92,0
100,0
nd.
regionalnego kraju
wartości alokacji na poziomie
regionów (w %)
Wartość środków
17.2.W Koordynacja realizacji
certyfikowanych do KE do
NSRO 2007-2013 oraz
wartości alokacji
59,98
78,0
87,0
100,0
nd.
zarządzanie i wdrażanie
w programach krajowych (w
programów operacyjnych
%)
17.3.W Zarządzanie realizacją
Wartość środków
i wdrażanie pozostałych
certyfikowanych do wartości
programów finansowanych
alokacji w ramach
21,46
42,0
70,0
85,0
98,0
z udziałem niepodlegających
Mechanizmów Finansowych
zwrotowi środków
i SPPW (w %)
pomocowych
17.4. Wsparcie rozwoju
Wartość środków
regionalnego kraju w ramach
certyfikowanych do KE do
nd.
0
0,8
12,4
29,0
perspektywy finansowej 2014-
wartości alokacji na poziomie
2020
regionów (w %)
17.5.W Koordynacja realizacji
Wartość środków
programów perspektywy
certyfikowanych do KE do
finansowej 2014-2020 oraz
wartości alokacji
nd.
0
0,6
11,0
20,0
zarządzanie i wdrażanie
w programach krajowych (w
programów operacyjnych
%)

161
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: