Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Długość
wybudowanych/przebudowan
nd.
44,0
57,0
90,0
90,0
ych dróg (narastająco, w km)
19.1.W Wspieranie transportu
(część budżetowa 34)
drogowego
Stopień realizacji docelowej
sieci dróg szybkiego ruchu
37,5
40,3
40,6
41,5
47,5
(w %) (część budżetowa 39)
Udział długości
eksploatowanych linii
kolejowych spełniających
19.2.W Transport kolejowy
74,0
74,0
74,0
75,0
76,0
standardy do ogólnej długości
eksploatowanych linii
kolejowych (w %)
Udział długości infrastruktury
zapewniającej dostęp do
portów od strony morza, dla
której podjęto działania
służące zwiększaniu
dostępności i poprawie
33.137/
59.789/
32.949/
33.300/
33.300/
jakości (budowa, przebudowa,
379.351
382.581
382.581
382.581
382.581
remont) w ogólnej długości
19.3. Wspieranie transportu
infrastruktury zapewniającej
morskiego i żeglugi
dostęp do portów od strony
śródlądowej
morza w danym roku (w
mb/mb)
Stosunek liczby kontroli
statków śródlądowych do
całkowitej długości
2.975/3.500
3.000/3.500
3.500/3.500
3.500/3.500
3.500/3.500
śródlądowych dróg wodnych
uznanych za żeglowne
(w szt./km)
Liczba przebudowanych
lotnisk w sieci TEN-T
nd.
1
4
6
-
19.4. Wspieranie transportu
(narastająco, w szt.)
lotniczego i infrastruktury
lotniczej
Mobilność lotnicza ludności
66
68,4
69,0
69,5
70,75
(w %)
Długość wybudowanej
19.5. Wspieranie
i przebudowanej sieci
zrównoważonego rozwoju
transportu szynowego i
nd.
36
72
119
119
transportu
trolejbusowego (narastająco,
w km) (cz. 34)
Mierniki dla zadań 17.1. i 17.4. pozwalają w sposób wiarygodny określić wysokość środków przeznaczonych
i wykorzystywanych do realizacji działań mających na celu realną poprawę konkurencyjności regionów oraz
spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej. Z kolei mierniki zadań 17.2., 17.3. i 17.5. umożliwiają pomiar
sprawności Ministerstwa jako Instytucji Zarządzającej programami. Jednocześnie poziom środków
certyfikowanych do Komisji Europejskiej, o którym mowa w powyższych miernikach, uwzględnia minimalny
poziom certyfikacji wynikający z zasady „n+2/n+3”, zgodnie z którą strona polska musi corocznie certyfikować
odpowiednią wielkość wydatków przyznaną na program, a brak spełnienia tego warunku powoduje utratę części
przyznanych środków. Ryzyko realizacji wartości mierników jest zróżnicowane w ramach poszczególnych
programów operacyjnych i związane jest głównie z opóźnieniami w rozliczeniach wydatków przez
beneficjentów. Do działań zapobiegawczych, ograniczających potencjalne ryzyka, zaliczają się utrzymywanie
stałego kontaktu z beneficjentami celem dotrzymania zasad i terminów składania wniosków o płatność, a także
udzielane wsparcie merytoryczne (obejmujące szkolenia, wytyczne i zalecenia dla instytucji wdrażających
programy) oraz bieżący monitoring stanu realizacji założonych celów i kontrola realizowanych projektów.
Z kolei ryzyko wstrzymania procesu certyfikacji środków w ramach programów w wyniku stwierdzenia przez
Komisję Europejską nieprawidłowości w toku przeprowadzanych kontroli i audytów ograniczane jest poprzez
162
prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju działania ostrożnościowe oraz kontrolne w zakresie
rozliczania wydatków.
W zakresie zadania priorytetowego w obszarze transportu określono natomiast mierniki pozwalające w sposób
bezpośredni monitorować efekty prowadzonych prac inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury
drogowej. W 2015 r. planuje się, iż stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu wyniesie 40,6%, co
przedkładać się będzie na wzrost dostępności do dobrej jakości dróg oraz podwyższenie możliwości
rozwojowych przyległych do wybudowanej drogi terenów, na poprawę bezpieczeństwa w podróży,
a w konsekwencji na poprawę komfortu i jakości usług. Zidentyfikowane ryzyka niewykonania mierników
związane są ze specyfiką procesów inwestycyjnych i dotyczą zarówno czynników zewnętrznych (np.
niekorzystnych warunków atmosferycznych wpływających na możliwość prowadzenia robót budowlanych,
a w konsekwencji koniecznością ich wydłużenia lub zwiększenia ich zakresu), jak i leżących po stronie
wykonawców robót (np. organizacyjnych – związanych m.in. z pozyskaniem materiałów budowlanych
i pracowników w okresie koncentracji różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym czasie, finansowych
– związanych m.in. z zatorami płatniczymi u wykonawców) lub wynikających z długotrwałości procedur
wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.
163
Ministerstwo Finansów
Minister Finansów (MF) jest ministrem właściwym do spraw działów administracji rządowej:
− Budżet – obejmującego sprawy opracowywania, wykonywania i kontroli realizacji budżetu państwa oraz
opracowywania sprawozdań z jego wykonania, a także sprawy finansowania samorządu terytorialnego,
sfery budżetowej i bezpieczeństwa; dział ten obejmuje również sprawy wynikające z zarządzania długiem
publicznym;
− Finanse publiczne – obejmującego sprawy realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa;
− Instytucje finansowe – obejmującego sprawy funkcjonowania rynku finansowego, w tym sprawy banków,
zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i innych instytucji wykonujących działalność na tym
rynku.
Minister Finansów jest dysponentem siedmiu części budżetowych, tj. 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje
finansowe, 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego, 79 – Obsługa długu krajowego, 81 – Rezerwa ogólna, 82 –
Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, 83 – Rezerwy celowe, 84 – Środki własne Unii
Europejskiej, z których finansuje realizację 6 zadań budżetowych (w tym 4 zadań jako organ wiodący) w ramach
4 funkcji państwa.
Najważniejsze zadania Ministra Finansów realizowane są w ramach funkcji 4. Zarządzanie finansami państwa
– dotyczą one przede wszystkim funkcjonowania administracji podatkowej i celnej oraz systemu dochodów
publicznych. W funkcji 4 Minister Finansów realizuje również zadania związane z polityką budżetową państwa,
a także zarządzaniem długiem publicznym. W tym obszarze prowadzone są również działania na rzecz
modernizacji systemu finansów publicznych, w tym systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego.
W ramach działalności Ministra Finansów wyodrębniono dwa zadania priorytetowe, tj. zadanie
4.1.W Realizacja należności budżetu państwa oraz zadanie 4.3.W Realizacja polityki finansowej państwa.
Zadania te wpisują się w założenia Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia fala
nowoczesności (w zakresie dotyczącym tworzenia makroekonomicznych warunków rozwoju Polski, dla których
podstawą są stabilne finanse publiczne), Strategii Rozwoju Kraju 2020 (w szczególności w zakresie obszarów
strategicznych: Sprawne i efektywne państwo – w zakresie celu I.2. Zapewnienie środków na działania
rozwojowe oraz Konkurencyjna gospodarka – m.in. w zakresie celu II.1. Wzmocnienie stabilności
makroekonomicznej, w tym priorytetowego kierunku interwencji jakim jest Uzdrowienie finansów publicznych),
a także innych średniookresowych dokumentów programowych, w tym w szczególności w założenia Strategii
Sprawne Państwo 2020 oraz Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017, czy Strategii
zarządzania długiem sektora finansów publicznych.
Wykonanie zadania 4.3. obejmuje zarówno działalność Ministra Finansów związaną z przebiegiem procesu
budżetowego (tj. procesów średniookresowego planowania finansowego, planowania i wykonania budżetu
państwa, a także sprawozdawczości budżetowej), ale również zarządzanie długiem publicznym oraz działania
systemowe, związane z zapewnieniem długookresowej stabilności systemu finansów publicznych. Z kolei
realizacja zadania 4.1. dotyczy gromadzenia dochodów budżetu państwa (w tym dochodów z tytułu podatków
i należności niepodatkowych), umożliwiających finansowanie realizacji zadań publicznych. Obok zapewnienia
prawidłowego i efektywnego poboru oraz egzekucji należności publicznych, nacisk kładziony jest również na
podnoszenie sprawności działania administracji podatkowej i celnej – celem zapewnienia efektywnej, pomocnej
164
i przyjaznej obsługi podatników. W tym obszarze, planuje się wdrożenie szeregu udogodnień i ułatwień dla
podatników, którzy podejmują po raz pierwszy działalność gospodarczą lub potrzebują dodatkowych
szczegółowych informacji o sposobie prawidłowego wywiązania się z obowiązków podatkowych (instytucja
asystenta w urzędzie skarbowym), którzy w sposób terminowy i rzetelny wywiązują się z zobowiązań
podatkowych (instytucja autoryzowanego podatnika dla firm), a także podatników, którym przysługują
uprawnienia wynikające z rządowego programu dla rodzin wielodzietnych w ramach tzw. Karty Dużej Rodziny
(okres zwrotu kwoty podatku z tytułu ulgi prorodzinnej od złożenia zeznania podatkowego drogą elektroniczną
wyniesie 30 dni).
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Finansów zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Finansów
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
4.1.W Realizacja należności
Wskaźnik realizacji wpływów
101
≥100
≥100
≥100
≥100
budżetu państwa
(w %)
Kwota ustaleń dokonanych
4.2. Działania kontrolne
w wyniku zakończonych
realizowane przez służby
kontroli podatkowych i
3.095
3.635
4.054
4.327
4.600
skarbowe i celne
celnych w trybie art. 78 ust. 2
WKC (w mln zł)
Relacja kwoty wykonanych
wydatków, o których mowa
w art. 112aa ust. 3 ustawy
nd.
nd.
≤100
≤100
≤100
o finansach publicznych do
kwoty ich planowanego limitu
(w %)
4.3.W Realizacja polityki
Relacja państwowego długu
finansowej państwa
publicznego do PKB na
53,9
≤60
≤60
≤60
≤60
koniec roku (w %)
Udział płatności składki
członkowskiej przekazanych
w terminie i w prawidłowej
100
100
100
100
100
wysokości we wszystkich
płatnościach (w %)
Liczba samochodów
ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych
i kontenerów poddanych
kontroli urządzeniami
6.6.Wykonywanie czynności
skanującymi w stosunku do
z zakresu ochrony oraz praw
17
17
17
17
17
ogólnej liczby samochodów
własności intelektualnej
ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych
i kontenerów
przemieszczających się przez
granicę (w %)
Zamieszczone w tabeli mierniki odnoszą się do kluczowych wyzwań stojących przed Ministrem Finansów
w zakresie zapewnienia sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu konsolidacji finansów publicznych oraz ich
długookresowej stabilności, która stanowi – zgodnie z założeniami określonymi w Długookresowej Strategii
Rozwoju Kraju. Polska 2030 – fundament rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Ocenę skuteczności polityki
fiskalnej państwa umożliwiają mierniki nawiązujące do reguł fiskalnych, tj. konstytucyjnej reguły długu,
gwarantującej utrzymanie długu publicznego na stabilnym i bezpiecznym poziomie nie wyższym niż 60%
w relacji do produktu krajowego brutto, a także stabilizującej reguły wydatkowej – umożliwiającej redukcję
165
i stabilizację deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w średnim okresie na poziomie tzw.
średniookresowego celu budżetowego (MTO). W tym drugim zakresie, poprzez monitorowanie relacja kwoty
wykonanych wydatków, o których mowa w art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach publicznych do kwoty ich
planowanego limitu, weryfikowana będzie skuteczność procesu wykonania budżetu państwa. Jednocześnie,
w ramach funkcji monitorowane również będą mierniki odnoszące się do stopnia realizacji wpływów oraz kwota
ustaleń dokonanych w wyniku zakończonych kontroli podatkowych i celnych w trybie art. 78 ust. 2
Wspólnotowego Kodeksu Celnego, które odnoszą się do efektywności i skuteczności procesów gromadzenia
dochodów publicznych, a także prowadzonych przez służby podatkowe i celne kontroli (w tym analiz
i przyjętych mechanizmów typowania do kontroli) zmierzających do ograniczenia uszczupleń dochodów
publicznych.
166
wybudowanych/przebudowan
nd.
44,0
57,0
90,0
90,0
ych dróg (narastająco, w km)
19.1.W Wspieranie transportu
(część budżetowa 34)
drogowego
Stopień realizacji docelowej
sieci dróg szybkiego ruchu
37,5
40,3
40,6
41,5
47,5
(w %) (część budżetowa 39)
Udział długości
eksploatowanych linii
kolejowych spełniających
19.2.W Transport kolejowy
74,0
74,0
74,0
75,0
76,0
standardy do ogólnej długości
eksploatowanych linii
kolejowych (w %)
Udział długości infrastruktury
zapewniającej dostęp do
portów od strony morza, dla
której podjęto działania
służące zwiększaniu
dostępności i poprawie
33.137/
59.789/
32.949/
33.300/
33.300/
jakości (budowa, przebudowa,
379.351
382.581
382.581
382.581
382.581
remont) w ogólnej długości
19.3. Wspieranie transportu
infrastruktury zapewniającej
morskiego i żeglugi
dostęp do portów od strony
śródlądowej
morza w danym roku (w
mb/mb)
Stosunek liczby kontroli
statków śródlądowych do
całkowitej długości
2.975/3.500
3.000/3.500
3.500/3.500
3.500/3.500
3.500/3.500
śródlądowych dróg wodnych
uznanych za żeglowne
(w szt./km)
Liczba przebudowanych
lotnisk w sieci TEN-T
nd.
1
4
6
-
19.4. Wspieranie transportu
(narastająco, w szt.)
lotniczego i infrastruktury
lotniczej
Mobilność lotnicza ludności
66
68,4
69,0
69,5
70,75
(w %)
Długość wybudowanej
19.5. Wspieranie
i przebudowanej sieci
zrównoważonego rozwoju
transportu szynowego i
nd.
36
72
119
119
transportu
trolejbusowego (narastająco,
w km) (cz. 34)
Mierniki dla zadań 17.1. i 17.4. pozwalają w sposób wiarygodny określić wysokość środków przeznaczonych
i wykorzystywanych do realizacji działań mających na celu realną poprawę konkurencyjności regionów oraz
spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej. Z kolei mierniki zadań 17.2., 17.3. i 17.5. umożliwiają pomiar
sprawności Ministerstwa jako Instytucji Zarządzającej programami. Jednocześnie poziom środków
certyfikowanych do Komisji Europejskiej, o którym mowa w powyższych miernikach, uwzględnia minimalny
poziom certyfikacji wynikający z zasady „n+2/n+3”, zgodnie z którą strona polska musi corocznie certyfikować
odpowiednią wielkość wydatków przyznaną na program, a brak spełnienia tego warunku powoduje utratę części
przyznanych środków. Ryzyko realizacji wartości mierników jest zróżnicowane w ramach poszczególnych
programów operacyjnych i związane jest głównie z opóźnieniami w rozliczeniach wydatków przez
beneficjentów. Do działań zapobiegawczych, ograniczających potencjalne ryzyka, zaliczają się utrzymywanie
stałego kontaktu z beneficjentami celem dotrzymania zasad i terminów składania wniosków o płatność, a także
udzielane wsparcie merytoryczne (obejmujące szkolenia, wytyczne i zalecenia dla instytucji wdrażających
programy) oraz bieżący monitoring stanu realizacji założonych celów i kontrola realizowanych projektów.
Z kolei ryzyko wstrzymania procesu certyfikacji środków w ramach programów w wyniku stwierdzenia przez
Komisję Europejską nieprawidłowości w toku przeprowadzanych kontroli i audytów ograniczane jest poprzez
162
prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju działania ostrożnościowe oraz kontrolne w zakresie
rozliczania wydatków.
W zakresie zadania priorytetowego w obszarze transportu określono natomiast mierniki pozwalające w sposób
bezpośredni monitorować efekty prowadzonych prac inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury
drogowej. W 2015 r. planuje się, iż stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu wyniesie 40,6%, co
przedkładać się będzie na wzrost dostępności do dobrej jakości dróg oraz podwyższenie możliwości
rozwojowych przyległych do wybudowanej drogi terenów, na poprawę bezpieczeństwa w podróży,
a w konsekwencji na poprawę komfortu i jakości usług. Zidentyfikowane ryzyka niewykonania mierników
związane są ze specyfiką procesów inwestycyjnych i dotyczą zarówno czynników zewnętrznych (np.
niekorzystnych warunków atmosferycznych wpływających na możliwość prowadzenia robót budowlanych,
a w konsekwencji koniecznością ich wydłużenia lub zwiększenia ich zakresu), jak i leżących po stronie
wykonawców robót (np. organizacyjnych – związanych m.in. z pozyskaniem materiałów budowlanych
i pracowników w okresie koncentracji różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym czasie, finansowych
– związanych m.in. z zatorami płatniczymi u wykonawców) lub wynikających z długotrwałości procedur
wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.
163
Ministerstwo Finansów
Minister Finansów (MF) jest ministrem właściwym do spraw działów administracji rządowej:
− Budżet – obejmującego sprawy opracowywania, wykonywania i kontroli realizacji budżetu państwa oraz
opracowywania sprawozdań z jego wykonania, a także sprawy finansowania samorządu terytorialnego,
sfery budżetowej i bezpieczeństwa; dział ten obejmuje również sprawy wynikające z zarządzania długiem
publicznym;
− Finanse publiczne – obejmującego sprawy realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa;
− Instytucje finansowe – obejmującego sprawy funkcjonowania rynku finansowego, w tym sprawy banków,
zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i innych instytucji wykonujących działalność na tym
rynku.
Minister Finansów jest dysponentem siedmiu części budżetowych, tj. 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje
finansowe, 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego, 79 – Obsługa długu krajowego, 81 – Rezerwa ogólna, 82 –
Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, 83 – Rezerwy celowe, 84 – Środki własne Unii
Europejskiej, z których finansuje realizację 6 zadań budżetowych (w tym 4 zadań jako organ wiodący) w ramach
4 funkcji państwa.
Najważniejsze zadania Ministra Finansów realizowane są w ramach funkcji 4. Zarządzanie finansami państwa
– dotyczą one przede wszystkim funkcjonowania administracji podatkowej i celnej oraz systemu dochodów
publicznych. W funkcji 4 Minister Finansów realizuje również zadania związane z polityką budżetową państwa,
a także zarządzaniem długiem publicznym. W tym obszarze prowadzone są również działania na rzecz
modernizacji systemu finansów publicznych, w tym systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego.
W ramach działalności Ministra Finansów wyodrębniono dwa zadania priorytetowe, tj. zadanie
4.1.W Realizacja należności budżetu państwa oraz zadanie 4.3.W Realizacja polityki finansowej państwa.
Zadania te wpisują się w założenia Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia fala
nowoczesności (w zakresie dotyczącym tworzenia makroekonomicznych warunków rozwoju Polski, dla których
podstawą są stabilne finanse publiczne), Strategii Rozwoju Kraju 2020 (w szczególności w zakresie obszarów
strategicznych: Sprawne i efektywne państwo – w zakresie celu I.2. Zapewnienie środków na działania
rozwojowe oraz Konkurencyjna gospodarka – m.in. w zakresie celu II.1. Wzmocnienie stabilności
makroekonomicznej, w tym priorytetowego kierunku interwencji jakim jest Uzdrowienie finansów publicznych),
a także innych średniookresowych dokumentów programowych, w tym w szczególności w założenia Strategii
Sprawne Państwo 2020 oraz Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017, czy Strategii
zarządzania długiem sektora finansów publicznych.
Wykonanie zadania 4.3. obejmuje zarówno działalność Ministra Finansów związaną z przebiegiem procesu
budżetowego (tj. procesów średniookresowego planowania finansowego, planowania i wykonania budżetu
państwa, a także sprawozdawczości budżetowej), ale również zarządzanie długiem publicznym oraz działania
systemowe, związane z zapewnieniem długookresowej stabilności systemu finansów publicznych. Z kolei
realizacja zadania 4.1. dotyczy gromadzenia dochodów budżetu państwa (w tym dochodów z tytułu podatków
i należności niepodatkowych), umożliwiających finansowanie realizacji zadań publicznych. Obok zapewnienia
prawidłowego i efektywnego poboru oraz egzekucji należności publicznych, nacisk kładziony jest również na
podnoszenie sprawności działania administracji podatkowej i celnej – celem zapewnienia efektywnej, pomocnej
164
i przyjaznej obsługi podatników. W tym obszarze, planuje się wdrożenie szeregu udogodnień i ułatwień dla
podatników, którzy podejmują po raz pierwszy działalność gospodarczą lub potrzebują dodatkowych
szczegółowych informacji o sposobie prawidłowego wywiązania się z obowiązków podatkowych (instytucja
asystenta w urzędzie skarbowym), którzy w sposób terminowy i rzetelny wywiązują się z zobowiązań
podatkowych (instytucja autoryzowanego podatnika dla firm), a także podatników, którym przysługują
uprawnienia wynikające z rządowego programu dla rodzin wielodzietnych w ramach tzw. Karty Dużej Rodziny
(okres zwrotu kwoty podatku z tytułu ulgi prorodzinnej od złożenia zeznania podatkowego drogą elektroniczną
wyniesie 30 dni).
Zestawienie mierników dla głównych zadań Ministra Finansów zamieszczono w poniższej tabeli.
Mierniki głównych zadań Ministra Finansów
Wartość
Nazwa zadania
Miernik
Bazowa
PW 2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
4.1.W Realizacja należności
Wskaźnik realizacji wpływów
101
≥100
≥100
≥100
≥100
budżetu państwa
(w %)
Kwota ustaleń dokonanych
4.2. Działania kontrolne
w wyniku zakończonych
realizowane przez służby
kontroli podatkowych i
3.095
3.635
4.054
4.327
4.600
skarbowe i celne
celnych w trybie art. 78 ust. 2
WKC (w mln zł)
Relacja kwoty wykonanych
wydatków, o których mowa
w art. 112aa ust. 3 ustawy
nd.
nd.
≤100
≤100
≤100
o finansach publicznych do
kwoty ich planowanego limitu
(w %)
4.3.W Realizacja polityki
Relacja państwowego długu
finansowej państwa
publicznego do PKB na
53,9
≤60
≤60
≤60
≤60
koniec roku (w %)
Udział płatności składki
członkowskiej przekazanych
w terminie i w prawidłowej
100
100
100
100
100
wysokości we wszystkich
płatnościach (w %)
Liczba samochodów
ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych
i kontenerów poddanych
kontroli urządzeniami
6.6.Wykonywanie czynności
skanującymi w stosunku do
z zakresu ochrony oraz praw
17
17
17
17
17
ogólnej liczby samochodów
własności intelektualnej
ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych
i kontenerów
przemieszczających się przez
granicę (w %)
Zamieszczone w tabeli mierniki odnoszą się do kluczowych wyzwań stojących przed Ministrem Finansów
w zakresie zapewnienia sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu konsolidacji finansów publicznych oraz ich
długookresowej stabilności, która stanowi – zgodnie z założeniami określonymi w Długookresowej Strategii
Rozwoju Kraju. Polska 2030 – fundament rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Ocenę skuteczności polityki
fiskalnej państwa umożliwiają mierniki nawiązujące do reguł fiskalnych, tj. konstytucyjnej reguły długu,
gwarantującej utrzymanie długu publicznego na stabilnym i bezpiecznym poziomie nie wyższym niż 60%
w relacji do produktu krajowego brutto, a także stabilizującej reguły wydatkowej – umożliwiającej redukcję
165
i stabilizację deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w średnim okresie na poziomie tzw.
średniookresowego celu budżetowego (MTO). W tym drugim zakresie, poprzez monitorowanie relacja kwoty
wykonanych wydatków, o których mowa w art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach publicznych do kwoty ich
planowanego limitu, weryfikowana będzie skuteczność procesu wykonania budżetu państwa. Jednocześnie,
w ramach funkcji monitorowane również będą mierniki odnoszące się do stopnia realizacji wpływów oraz kwota
ustaleń dokonanych w wyniku zakończonych kontroli podatkowych i celnych w trybie art. 78 ust. 2
Wspólnotowego Kodeksu Celnego, które odnoszą się do efektywności i skuteczności procesów gromadzenia
dochodów publicznych, a także prowadzonych przez służby podatkowe i celne kontroli (w tym analiz
i przyjętych mechanizmów typowania do kontroli) zmierzających do ograniczenia uszczupleń dochodów
publicznych.
166
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik