eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia
w sprawie trybu i sposobu prowadzenia centralnej listy mediatorów oraz udostępniania
danych z tej listy
Na podstawie art. 175f § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
tryb i sposób prowadzenia centralnej listy mediatorów;
2)
tryb i sposób udostępniania danych mediatorów za pośrednictwem centralnej listy
mediatorów.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
użytkownik – osobę fizyczną uprawnioną do uwierzytelniania się na danym koncie to
jest:
a)
właściwego miejscowo prezesa sądu okręgowego, o którym mowa w art. 175f § 2,
b) pracownika wyznaczonego przez prezesa, o którym mowa w pkt a, do
wykonywania czynności w systemie teleinformatycznym,
c)
pracownika lub osobę delegowaną, przez Ministra Sprawiedliwości, wyznaczonych
do administrowania systemem teleinformatycznym, o którym mowa w art. 175f
§ 2;
2)
konto użytkownika – zbiór danych w systemie teleinformatycznym udostępniany
użytkownikowi;
3)
nazwa użytkownika – jawne, niepowtarzalne i przyporządkowane użytkownikowi dane
wykorzystywane przez tę osobę do uwierzytelniania się użytkownika;
4)
hasło – poufne dane służące do uwierzytelniania się użytkownika;
5)
uwierzytelnienie – identyfikację użytkownika na potrzeby uzyskania przez niego
dostępu do konta w zakresie posiadanych uprawnień;

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 662, 1165, 1247,
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31, 481, 504 i 512.
– 2 –
6)
system teleinformatyczny – system teleinformatyczny, w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, przeznaczony do prowadzenia centralnej listy mediatorów, zwanej dalej
„listą”.
§ 3. 1. Wpisu na listę dokonuje wyłącznie osoba mająca konto użytkownika. Wpis
dokonywany jest za pośrednictwem funkcjonalności udostępnionych przez system
teleinformatyczny.
2. Prezes sądu okręgowego lub wyznaczony przez niego pracownik ma możliwość
dokonania wpisu wyłącznie dla mediatora objętego obszarem właściwości konkretnego sądu
okręgowego zgodnie z uprawnieniami użytkowników powiązanych z ich osobami.
§ 4. 1. Konto użytkownika jest jednoznacznie powiązane z konkretną osobą fizyczną,
o której mowa w § 2 pkt 1.
2. Użytkownik, uwierzytelniając się na koncie, jest umocowany do podejmowania
czynności w systemie teleinformatycznym zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
3. Uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego następuje po uwierzytelnieniu na
koncie użytkownika.
4. Uwierzytelnienie następuje po podaniu nazwy użytkownika i hasła.
§ 5. 1. Do założenia konta użytkownika w systemie teleinformatycznym jest wymagane:
1)
podanie imion oraz nazwiska, numeru PESEL oraz, w odniesieniu do użytkowników,
o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a i b, wskazanie właściwego sadu okręgowego,
w którym użytkownik będzie wykonywał czynności związane w obowiązkiem
prowadzenia listy dla obszaru właściwości danego sadu okręgowego;
2)
wskazanie hasła umożliwiającego uwierzytelnienie;
3)
weryfikacji, przez użytkownika, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. c, istnienia kompetencji
do prowadzenia listy dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego.
2. Użytkownik, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a, zgłasza użytkownikowi, o którym
mowa w § 2 pkt 1 lit. c, fakt umocowania osób wymienionych w § 2 pkt 1 lit. b w obszarze
właściwości jego sądu okręgowego.
3. Każdy użytkownik jest obowiązany niezwłocznie zgłosić użytkownikowi, o którym
mowa w § 2 pkt 1 lit. c, potrzebę aktualizacji jego danych zapisanych w systemie
teleinformatycznym.
– 3 –
4. Warunki, jakie powinno spełniać hasło, o którym mowa w § 4 pkt 4, są podane przed
przystąpieniem do zakładania konta użytkownika za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
5. Użytkownik jest uprawniony do zmiany hasła za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
6. Użytkownik, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. c, podejmuje czynności zmierzające do
zapewnienia bezpieczeństwa centralnej listy mediatorów. W tym celu może wprowadzać
w systemie teleinformatycznym zabezpieczenia adekwatne do zagrożeń. Użytkownicy oraz
osoby którym lista dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego oraz centralna lista
mediatorów jest udostępniany obowiązane są do przestrzegania procedur bezpieczeństwa.
§ 6. 1. System teleinformatyczny ujawnia informację, o konkretnym użytkowniku, który
daną czynności wykonała w systemie teleinformatycznym.
2. W przypadku dokonania czynności przez użytkownika, o którym mowa w § 2 ust. 2
lit. b, ujawnia się, iż czynność została wykonana przez właściwego prezesa sądu okręgowego.
§ 7. 1. Prowadzenie listy mediatora na liście dla obszaru właściwości danego sądu
okręgowego dokonuje osobiście prezes sądu okręgowego, lub upoważniona przez niego
osoba, poprzez:
1)
uwierzytelnienie się jako użytkownik;
2)
dokonanie wpisu w liście dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego w systemie
teleinformatycznym;
3)
potwierdzenie zakończenia dokonywania wpisu.
2. Przed potwierdzeniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, system teleinformatyczny
umożliwia zapoznanie się z całością wpisu.
§ 8. 1. Dane dotyczące specjalizacji mediatora, o których mowa w art. 175f § 3 pkt 5,
ujawniane są na liście poprzez dokonanie wyboru właściwej specjalizacji z udostępnionej
listy specjalizacji.
2. W przypadku, gdy specjalność konkretnego mediatora nie może zostać ujawniona
z wykorzystaniem istniejącej listy specjalizacji, o której mowa w ust. 1, użytkownik
występuje, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do Ministra Sprawiedliwości
o zamieszczenie nowej specjalności w liście specjalności. Wniosek taki winien zawierać
szczegółowe wskazanie braku możliwości wykorzystania dotychczasowej listy specjalności
oraz propozycję treści poszerzenia listy specjalności. W przypadku braku elementów,
– 4 –
o których mowa w zdaniu poprzedzającym, Minister Sprawiedliwości, za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego, wzywa właściwego prezesa sądu okręgowego do jego
uzupełnienia w terminie 3. dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu Minister odmówi
zmiany listy specjalizacji.
3. Poszerzenie listy specjalizacji może dokonać Minister Sprawiedliwości z urzędu.
W tym wypadku zmiana nie może dotyczyć specjalności przyporządkowanych już do
mediatorów wpisanych na listę.
4. Niezależnie od ujawnienia specjalizacji mediatora poprzez wybór jednej lub wielu
elementów listy, o której mowa w ust. 1, wpis specjalizacji mediatora może zawierać
dodatkowe informacje o specjalizacji precyzujące zakres specjalizacji objętej treścią
konkretnego elementu wybranego z listy specjalizacji.
5. W przypadku gdy mediator wykonuje czynności mediatora w więcej niż jednaj
specjalizacji zamieszcza się zestawienie listy specjalizacji. Ust. 4 stosuje się odpowiednio dla
każdej ze specjalizacji.
6. W przypadku, gdy mediator wnosi o zamieszczenie na liście adresu swojej poczty
elektronicznej, użytkownik dokonujący wpisu obowiązany jest, celem weryfikacji
poprawności treści tego adresu, do dwukrotnego wpisania tego adresu celem weryfikacji
poprawności wprowadzanych danych. Oba powtórzenia muszą być identyczne.
§ 9. 1. W przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu czynności mediatora na
wniosek mediatora, informacja o takiej przeszkodzie wraz z informacją o czasie trwania
przeszkody może zostać ujawniona w liście dla konkretnego mediatora.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dane takiego mediatora będą ujawniane
z informacją o przeszkodzie, o której mowa w ust. 1.
3. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, system teleinformatyczny
automatycznie usuwa informację o której mowa w ust 1.
§ 10. Listę, o której mowa w art. 175f § 2, udostępnia się wyłącznie w postaci
elektronicznej.
§ 11. 1. Wyszukiwanie przez sądy mediatora na centralnej liście mediatorów może być
przeprowadzone według następujących kryteriów:
1)
nazwisko i imię mediatora;
2)
specjalizacja mediatora zgodnie z treścią listy specjalizacji, o której mowa w § 8 ust. 2;
3)
wykształcenie mediatora;
– 5 –
4)
przebyte przez mediatora szkolenia;
5)
obszar właściwości danego sądu okręgowego;
6)
podanego przez mediatora adresu poczty elektronicznej.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane łącznie.
3. W wyniku wyszukiwania ujawnia się kryterium na podstawie którego miało miejsce
wyszukiwanie.
4. W przypadku gdy jednorazowy wynik wyszukiwania przekracza 30. mediatorów,
system teleinformatyczny ujawnia tylko dane zawarte na liście dla części mediatorów
informując o tym wyszukującego.
§ 12. 1. Wyszukiwanie przez podmioty inne niż sądy mediatora na centralnej liście
mediatorów może być przeprowadzone według następujących kryteriów:
1)
nazwisko i imię mediatora;
2)
specjalizacja mediatora zgodnie z treścią listy specjalizacji, o której mowa w § 8 ust. 2;
3)
obszar właściwości danego sądu okręgowego.
2. Dla wyszukiwania przez podmioty inne niż sądy osoby mediatora w centralnej liście
mediatorów § 11 ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.
§ 13. System teleinformatyczny udostępnia każdemu za pośrednictwem strony
internetowej aktualną listę specjalizacji mediatorów.
§ 14. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba utrwalenia informacji o konkretnym
mediatorze, system teleinformatyczny umożliwia wydruk aktualnej treści listy dla wskazanej
osoby mediatora.
§ 15. Dla potrzeb uruchamiania funkcjonalności listy mediatorów dopuszcza się
jednorazowo zakładanie kont użytkowników przez Ministra Sprawiedliwości poprzez
założenie ich centralnie. W tym wypadku nie stosuje się przepisów § 5. O nadanych nazwach
użytkowników i hasłach użytkownika, pracownik, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. c,
poinformuje właściwych prezesów sądów okręgowych.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... .

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 56 . [ 57 ] . 58 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: