eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2678
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311

2678

wskazanych dwóch sposobów formuły obliczania zmiennych odsetek jako podstawy
zgodności z jego oświadczeniem złożonym
wystawienia BTE. Wg projektu BTE może obejmować odsetki zmienne, ale wyłącznie
wobec banku).
wtedy, gdy ich podstawą jest jedna ze stóp referencyjnych RPP albo stopa pochodząca z
Projektowany przepis w zakresie
innego publicznego źródła, możliwa do zweryfikowania przez strony czynności
dotyczącym „sposobu obliczania odsetek”
bankowej. Zastrzeżenie budzi zapis dotyczący stóp referencyjnych RPP, gdyż w tym
jest powtórzeniem aktualnie obowiązującej
samym miejscu dopuszcza się możliwość posługiwania „stopą procentową pochodzącą z
treści. Sposób obliczania odsetek budzi
innego publicznie dostępnego źródła, która może być zweryfikowana przez strony
wiele wątpliwości w orzecznictwie.
czynności bankowej'. Każda ze stóp referencyjnych RPP jest zarazem „stopą procentową
Co do stopy odsetek zmiennych – por.
pochodzącą z innego publicznie dostępnego źródła, która może być zweryfikowana przez stanowisko do uwagi nr 3.
strony czynności bankowej', więc uwypuklanie stóp RPP nie ma żadnego uzasadnienia.
Proponuje się zatem wykreślenie zapisu dot. stóp referencyjnych RPP, a dodatkowo
wskazujemy, że proponowany zapis można ograniczyć przez nałożenie obowiązku
ogólnego wskazania „sposobu obliczania odsetek" - w tym zakresie praktyka jest na tyle
ugruntowana, że pozostawienie zapisu ogólnego w takim kształcie nie może budzić
jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych.
6.
Art. 97
Należy wskazać, że projekt zmiany ust. 2 art. 97 pr. bankowego zawiera nie cywilistyczne Uwaga nie może być uwzględniona w
ZBP
określenie formy składania oświadczenia o poddaniu się egzekucji na formularzu „w zakresie art. 97 ust. 2, gdyż przepis ten nie

postaci papierowej”.
określa formy oświadczenia, ale jego
Mało czytelny wydaje się również przepis art. 97 ust. 4 ustawy prawo bankowe. w postać.
szczególności w części dot. formy dołączanych dokumentów. Czy bte winien być
składany stosownie do art. 781 k.p.c. tylko i wyłącznie z pośrednictwem systemu Uwaga nie jest też zasadna w zakresie
teleinformatycznego (jak wynika z uzasadnienia projektu), czy też może być to dotyczącym art. 97 ust. 4. Wniosek o
wygenerowany wydruk-dokument z systemu teleinformatycznego. Zauważyć tutaj należy, nadanie klauzuli BTE będzie składany
iż przepis art. 97 ust. 2 ustawy prawo bankowe przewiduje możliwość składania wyłącznie elektronicznie.
oświadczenia o poddaniu się egzekucji m.in. w postaci papierowej. Jak zatem odnieść taki Bank będzie do niego dołączał
dokument do wymogu przewidzianego w art. 97 ust. 4, a dot. dołączania odpisów oświadczenie dłużnika złożone w formie
dokumentów poświadczanych elektronicznie i wymogu składania wniosku o nadanie elektronicznej, a jeżeli dłużnik złożył to
klauzuli za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Wydaje się, iż rozwiązaniem oświadczenie na papierze, to bank będzie
może być tu jedynie skanowanie i wprowadzanie takich dokumentów do systemu. Nie dołączał jego odpis poświadczony
wyjaśnia się nadto, czym jest poświadczenie elektroniczne i jakie warunki winny być w elektronicznie (analogiczną instytucję
tym zakresie spełnione. W świetle nasuwających się wątpliwości zasadnym byłoby przewidziano w projektowanym art. 129
doprecyzowanie procedury
składania wniosku za pośrednictwem systemu k.p.c. i tam przewidziano upoważnienie do
teleinformatycznego, jeżeli nie w ustawie prawo bankowe, to w przepisach k.p.c.
wydania aktu wykonawczego normującego
127


formaty odpisów). Przepisy k.p.c. znajdą
Projekt zakłada, że do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności BTE dołącza się odpisy zatem odpowiednie zastosowanie (art. 13 §
dokumentów poświadczone elektronicznie. Wątpliwości wzbudza niejasność sposób 2 k.p.c.) do odpisów sporządzanych przez
elektronicznego poświadczania tychże dokumentów za zgodność z oryginałem oraz treść bank.
dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności
e-BTE; w związku z tym postuluje się dookreślenie sposobu elektronicznego
poświadczania ww. dokumentów za zgodność z oryginałem.

7
Art. 97
Projekt zakłada, że do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności e-BTE dołącza się Uwaga nie może być uwzględniona. Por.
ZBP
odpisy dokumentów poświadczone elektronicznie. Wątpliwości wzbudza niejasność stanowisko do uwagi nr 6
sposób elektronicznego poświadczania tychże dokumentów za zgodność z oryginałem
oraz treść dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku o nadanie klauzuli
wykonalności e-BTE. W związku z tym postuluje się dookreślenie sposób
elektronicznego poświadczania ww. dokumentów za zgodność z oryginałem.
8
Art. 105 ust. 1
Przy obecnej nowelizacji zachodzi konieczności doprecyzowania zapisu art. 105 ust. 1 pkt Uwaga nie może być uwzględniona, gdyż
ZBP
2) lit. ł) prawa bankowego, przewidującego, iż bank ma obowiązek udzielenia informacji zawarta w niej propozycja nie była objęta
stanowiących tajemnicę bankową wyłącznie na żądanie komornika sądowego w zakresie założeniami.
niezbędnym do prawidłowego prowadzenia postępowania egzekucyjnego, postępowania
zabezpieczającego oraz wykonywania innych czynności wynikających z jego
ustawowych zadań. Konieczność doprecyzowania powyższej regulacji wynika z szeregu
wątpliwości banków co do zakresu informacji objętych tajemnicą bankową, jakich banki
powinny udzielać komornikom sądowym, w szczególności w kwestii przesyłania
informacji o kontrahentach, z którymi dłużnik realizuje przepływy finansowe (czyli
osobach, wobec których nie toczy się postępowanie egzekucyjnego), informacji o stanach
obrotów na rachunkach oraz informacji w nieograniczonym przedziale czasowym, co
wynika z nieprecyzyjnej regulacji powyższego przepisu.
W ocenie ZBP proponowane zmiany obecnych regulacji powinny z jednej strony
wyeliminować istniejące wątpliwości, co do zakresu informacji, które mogą być
udostępnione w związku ze skierowanym do banku żądaniem komornika oraz, z drugiej
strony, usprawnić proces obsługi zajęć egzekucyjnych. Podkreślenia wymaga ponadto, iż
ideą przedmiotowych zmian powinno być wzmocnienie ochrony prawnej obywateli,
bowiem im bardziej precyzyjny zakres informacji udostępnianych przez banki, tym
większe bezpieczeństwo w zakresie przetwarzania danych objętych tajemnicą bankową.
Mając na uwadze fakt, że niedoprecyzowany zakres informacji, jakich banki obowiązane
128

są udzielać na żądanie organów egzekucyjnych był różnorodnie interpretowany,
doprecyzowanie przedmiotowego zakresu informacji, które mają być ujawnione,
wychodzi naprzeciw pewności i jednoznaczności systemu prawnego w tym zakresie, a
jednocześnie, co należy wyraźnie podkreślić, nie ogranicza skuteczności oraz
efektywności postępowania egzekucyjnego, ponieważ jedynie doprecyzowuje zakres
żądania, nie ograniczając przy tym skuteczności narzędzi egzekucyjnych będących w
posiadaniu komornika.
W ocenie Związku Banków Polskich priorytetową kwestią jest ujednolicenie zakresu
informacji stanowiących tajemnicę bankową, przekazywanych przez banki na żądanie
wszystkich organów egzekucyjnych, zarówno sądowych, jak i administracyjnych.
Wątpliwości interpretacyjne w zakresie prawidłowego rozumienia przepisu art. art. 105
ust. 1 pkt 2 lit. „ł” Prawa bankowego budzi w szczególności sformułowanie „w zakresie
niezbędnym do prawidłowego prowadzenia postępowania egzekucyjnego, postępowania
zabezpieczającego oraz wykonywania innych czynności wynikających z jego ustawowych
zadań.” Powyższe przesłanki zostały skonstruowane mało precyzyjnie i w konsekwencji
konstruują uprawnienie komornika do żądania udzielenia informacji objętych tajemnicą
bankową, ograniczonych jedynie przesłanką niezbędności do prawidłowego prowadzenia
postępowania. Wątpliwości interpretacyjne strony bankowej budzi również zakres pojęcia
„wykonywanie innych czynności wynikających z ustawowych zadań”, jako
niedookreślony i niezdefiniowany. Precyzyjne uregulowanie treści przepisu
przyczyniłoby się niewątpliwie do wyeliminowania istniejących wątpliwości, a tym
samym usprawnienia procesu obsługi zajęć egzekucyjnych.
W konsekwencji powyższego, ZBP przedkłada następującą propozycję legislacyjną w
zakresie zmiany ustawy – Prawo bankowe:
1. w art. 105 ust. 1 pkt 2 lit „ł” otrzymuje brzmienie:
„ł) komornika sądowego w zakresie posiadanych rachunków bankowych lub
posiadanych pełnomocnictw do dysponowania rachunkami bankowymi, liczby
tych rachunków lub pełnomocnictw, obrotów i stanów tych rachunków, z podaniem
wpływów, obciążeń rachunków i ich tytułów oraz odpowiednio ich nadawców i
odbiorców wobec których toczy się postępowanie egzekucyjne, w zakresie
niezbędnym do prawidłowego prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
postępowania zabezpieczającego oraz wykonywania innych czynności wynikających
z jego ustawowych zadań.”;
2. w art. 105 w ust. 1 pkt 2 po lit „u” dodaje się lit „v” w następującym brzmieniu:
129

„v) administracyjnego organu egzekucyjnego oraz centralnego biura łącznikowego, o
którym mowa w art. 9 ustawy z dnia …. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu
podatków, ceł i innych należności pieniężnych (Dz. U. z …..), w zakresie posiadanych
rachunków bankowych lub posiadanych pełnomocnictw do dysponowania
rachunkami bankowymi, liczby tych rachunków lub pełnomocnictw, obrotów i
stanów tych rachunków, z podaniem wpływów, obciążeń rachunków i ich tytułów
oraz odpowiednio ich nadawców i odbiorców wobec których toczy się postępowanie
egzekucyjne, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich ustawowych zadań.”
Wskazać należy, iż w Sejmie procedowany jest obecnie rządowy projekt ustawy o
wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych
(druk sejmowy nr 1490).
Wzajemna pomoc ma obejmować wymianę informacji
dotyczących podmiotu, w szczególności takich jak adres zamieszkania (siedziby)
podmiotu, posiadane rachunki bankowe, ruchomości i nieruchomości, wysokość
uzyskiwanych dochodów, źródła dochodów, rodzaj i miejsce zatrudnienia, rodzaj i
miejsce prowadzonej działalności. Projekt przewiduje m.in. utworzenie centralnego
biura łącznikowego, za pośrednictwem którego przesyłana będzie korespondencja
pomiędzy państwami członkowskimi i państwami trzecimi a naczelnikami urzędów
skarbowych, wierzycielami i organami egzekucyjnymi.
Projektowana ustawa przewiduje zmiany w odniesieniu do przepisów ustawy Prawo
bankowe, w zakresie obowiązku banku udzielenia informacji stanowiących tajemnicę
bankową na żądanie administracyjnego organu egzekucyjnego oraz centralnego biura
łącznikowego. W konsekwencji, ZBP w piśmie skierowanym do Kancelarii Sejmu
zawierającym uwagi sektora bankowego do rozwiązań prawnych zaproponowanych w
przedmiotowym projekcie, zgłosił w/w propozycję legislacyjną w zakresie brzmienia
art. 105 ust. 1 pkt 2 lit „v”, celem doprecyzowania ustawowego zakresu informacji,
których od banków będą mogły żądać administracyjne organy egzekucyjne.
9
Art. 112c.
ZBP przedkłada następującą propozycję legislacyjną w zakresie brzmienia art. 112c Uwaga uwzględniona.
Art. 112d
ustawy - Prawo bankowe:
ZBP
„1. Banki prowadzą system teleinformatyczny obsługujący wierzytelności z rachunku
bankowego.
2. System teleinformatyczny, o którym mowa w ust. 1 może być prowadzony przez izbę
rozliczeniową, o której mowa w art. 67 ustawy – Prawo bankowe lub instytucję, o której
mowa w art. 105 ust. 4 ustawy – Prawo bankowe.”
Wskazać należy, iż funkcjonujący obecnie w sektorze bankowym system elektronicznej
130

wymiany informacji pomiędzy bankami i kancelariami komorniczymi (OGNIVO)
prowadzony przez Krajową Izbę Rozliczeniową, który składa się z wielu dedykowanych
modułów, w tym modułu elektronizacji zajęć egzekucyjnych przeznaczonego do obsługi
zajęć wierzytelności z rachunku bankowego, docelowo mógłby służyć jako przewidziany
przez projekt przedmiotowej ustawy obowiązkowy system teleinformatyczny do obsługi
wierzytelności z rachunku bankowego. Podnieść również należy, iż powyższa koncepcja
została uzgodniona z przedstawicielami Krajowej Rady Komorniczej oraz zamieszczona
w Porozumieniu podpisanym pomiędzy KRK oraz ZBP w dniu 12.12.2012 r.
W konsekwencji przyjęcia powyższego rozwiązania organy egzekucyjne, przed
skierowaniem zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej dłużnika z rachunku
bankowego, miałyby możliwość kierowania zapytań czy dany podmiot jest rzeczywiście
klientem danego banku. W ocenie ZBP przyjęcie propozycji w powyższym zakresie
niewątpliwie przyczyni się do usprawnienia procesu obsługi zajęć egzekucyjnych oraz
ograniczenia kosztów obsługi a w konsekwencji do wyeliminowania zajęć egzekucyjnych
nieskutecznych.
10
Art. 112c
Regulację projektowanego nowego art.ll2c ustawy Prawo bankowe należy uzupełnić o Uwaga nie może być uwzględniona, gdyż
KRN
delegację ustawową dla Ministra Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia zawarta w niej propozycja nie była objęta
określającego wysokość kosztów dostępu do prowadzonego przez banki systemu założeniami.
teleinformatycznego, obsługującego zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego,
które to wydatki ponoszone przez komorników i podlegające zwrotowi (zmieniany art. 39
ustawy o komornikach sądowych i egzekucji) nie powinny być kształtowane dowolnie.

Ustawa – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
1
Propozycja
Proponuję zrezygnować z projektowanej nowelizacji art. 299 przez odesłanie - w Uwaga uwzględniona.
NSA
dodanym § 6 - do rozporządzenia (WE) nr 1393/2007 i kompleksowo uregulować kwestię
doręczania pism w sprawach sądowo - administracyjnych kierowanych do stron i
uczestników postępowania mających miejsce zamieszkania, miejsce zwykłego pobytu
albo siedzibę w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie.
W związku z powyższym proponuję następujące brzmienie art. 14 projektu:
Art. 14. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 83 § 3 otrzymuje brzmienie:
131

strony : 1 ... 40 ... 51 . [ 52 ] . 53 ... 60 ... 79

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: