eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 75 –
8. Zaświadczenie o możności zawarcia małżeństwa zgodnie z prawem polskim oraz
zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydane
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność przez okres w nich
wskazany.
Art. 134. 1. Jeżeli dziecko urodziło się i nie sporządzono aktu urodzenia przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest pisemne
zgłoszenie urodzenia, a do zgłoszenia tego urodzenia stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
2. Jeżeli urodzenie zostało zgłoszone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsca zamieszkania rodziców lub
jednego z nich i do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie sporządzono aktu urodzenia na
podstawie protokołu zgłoszenia urodzenia, akt urodzenia sporządza kierownik urzędu stanu
cywilnego właściwy ze względu na miejsce zdarzenia.
Art. 135. Jeżeli zgon został zgłoszony i nie sporządzono aktu zgonu przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, akt zgonu można sporządzić na podstawie zgłoszenia
dokonanego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 136. 1. Akty stanu cywilnego skreślone na podstawie przepisów dotychczasowych
nie podlegają ujawnieniu.
2. Ze skreślonego aktu zgonu osoby o nieustalonej tożsamości wydaje się na żądanie
sądu odpis zupełny tego aktu.
3. W przypadku gdy akt zgonu został skreślony w wyniku uchylenia postanowienia sądu
o stwierdzeniu zgonu lub uznaniu za zmarłego, odpis zupełny tego aktu wydaje się na żądanie
sądu lub na wniosek osoby, której zgon stwierdzono lub która została uznana za zmarłą.
Art. 137. Dokumenty zgromadzone w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie podlegają zwrotowi, z wyjątkiem
zagranicznych dokumentów stanu cywilnego stanowiących podstawę do sporządzenia
polskiego aktu stanu cywilnego.
Art. 138. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
postępowania o wydanie postanowienia o udostępnienie księgi stanu cywilnego w celu
przeglądania umarza się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 139. 1. Kierownicy urzędów stanu cywilnego oraz zastępcy kierowników urzędów
stanu cywilnego zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, którzy spełniają
– 76 –
wymagania uprawniające do zajmowania tych stanowisk na podstawie przepisów
dotychczasowych, są kierownikami urzędów stanu cywilnego oraz zastępcami kierownika
urzędu stanu cywilnego w rozumieniu niniejszej ustawy.
2. Upoważnienia dla pracowników do wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego lub
zaświadczeń udzielone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność
przez okres 3 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 140. Okręgi rejestracji stanu cywilnego ustalone na podstawie przepisów
dotychczasowych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy są okręgami rejestracji
stanu cywilnego w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 141. Postępowania w sprawie zmiany imienia lub nazwiska wszczęte
i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzi kierownik urzędu
stanu cywilnego właściwy w dniu ich wszczęcia.
Art. 142. Odznaka używana na podstawie przepisów dotychczasowych przez
kierowników urzędu stanu cywilnego w czasie przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu
w związek małżeński stanowi insygnium w rozumieniu art. 84 ust. 2 niniejszej ustawy.
Art. 143. 1. Do dnia 1 stycznia 2018 r. karta urodzenia, o której mowa w art. 53 ust. 1
niniejszej ustawy, zawiera oprócz danych, o których mowa w art. 53 ust. 2:
1)
informacje o stanie zdrowia dziecka: długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar;
2)
informacje o ciąży i porodzie: okres trwania ciąży, wielorakość i miejsce porodu;
3)
dane o poprzednich ciążach i porodach matki dziecka:
a)
liczbę wszystkich dzieci urodzonych przez matkę, w tym żywo urodzonych lub
martwo urodzonych,
b)
datę poprzedniego porodu,
c)
żywotność poprzedniego dziecka;
4)
miejsce zamieszkania rodziców dziecka, w tym okres ich przebywania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane, oraz wykształcenie
rodziców dziecka, pozyskiwane przez podmiot prowadzący działalność leczniczą.
2. Do dnia 1 stycznia 2018 r. karta martwego urodzenia, o której mowa w art. 53 ust. 3
niniejszej ustawy, zawiera oprócz danych, o których mowa w art. 53 ust. 2 i 3, czas zgonu
płodu i przyczynę zgonu, jeżeli została stwierdzona.
– 77 –
3. Do dnia 1 stycznia 2018 r. karta zgonu zawiera oprócz danych, o których
mowa w art. 11 ust. 3b i 3c ustawy zmienianej w art. 113 niniejszej ustawy, jeżeli są znane:
1)
informacje o miejscu zgonu, jego przyczynach, osobie stwierdzającej przyczyny zgonu
oraz sposobie stwierdzenia przyczyn zgonu;
2)
w przypadku dziecka do roku życia:
a)
godzinę urodzenia, informacje o stanie zdrowia dziecka w chwili urodzenia:
długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar,
b)
informacje o przebiegu ciąży i porodzie: okres trwania ciąży, wielorakość porodu
oraz liczba dzieci urodzonych przez matkę;
3)
nazwę podmiotu wykonującego działalność leczniczą oraz nazwisko i imię (imiona)
sporządzającego kartę zgonu;
4)
wykształcenie zmarłego;
5)
miejsce zamieszkania zmarłego, w tym okres przebywania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy.
4. Dane, o których mowa w ust. 1–3, są przetwarzane do celów statystyki publicznej
przez kierownika urzędu stanu cywilnego i przesyłane służbom statystyki publicznej.
5. Do dnia 1 stycznia 2018 r. karta urodzenia i karta martwego urodzenia mogą być
przekazane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty
urodzenia, o której mowa w ust. 1, oraz wzór karty martwego urodzenia, w tym w formie
dokumentu elektronicznego, uwzględniając przejrzystość i kompletność wymaganych
danych.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty zgonu, o której mowa
w ust. 3, w tym w formie dokumentu elektronicznego, uwzględniając zakres danych
konieczny do sporządzenia aktu zgonu oraz do umożliwienia pochówku osoby zmarłej.
Art. 144. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych po dwóch latach
obowiązywania niniejszej ustawy, w terminie do dnia 28 lutego 2017 r., przeprowadzi analizę
wpływu rozwiązań przyjętych w ustawie na funkcjonowanie urzędów stanu cywilnego.
– 78 –
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych przedstawi Radzie Ministrów oraz
wojewodom informację o wyniku analizy, o której mowa w ust. 1, w terminie miesiąca od
sporządzenia analizy.
Art. 145. Traci moc ustawa z dnia 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu
cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1264 oraz z 2012 r. poz. 1529).
Art. 146. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem art. 52 ust. 2
i 3, art. 53 ust. 4 i 5, art. 113 w zakresie dodawanego w art. 11 ust. 3a–3e i ust. 4c oraz
art. 122, które w chodzą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
























16/07/KC

UZASADNIENIE

I. Ogólny cel projektowanej ustawy
Zasadniczym celem nowej regulacji jest podniesienie jakości rejestracji stanu cywilnego
oraz poprawa sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo
jako rejestratora zdarzeń. Cel ten zostanie osiągnięty przez zapewnienie wszystkim
kierownikom urzędów stanu cywilnego w Polsce możliwości prowadzenia od dnia
1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postaci elektronicznej. Planowane
przedsięwzięcie wpisuje się w nurt przyjętych dokumentów strategicznych, tj. „Strategii
Rozwoju Kraju 2020” oraz strategii „Sprawne Państwo 2020”, w których dla
usprawnienia państwa przewiduje się planowaną i konsekwentną informatyzację.
Zgodnie z projektem ustawy od dnia 1 stycznia 2015 r. wszystkie zdarzenia z zakresu
stanu cywilnego będą ewidencjonowane wyłącznie w systemie teleinformatycznym,
a akty stanu cywilnego sporządzone dotychczas w postaci papierowej będą przenoszone
do systemu stopniowo, np. w wyniku dokonania zmian w akcie stanu cywilnego. Nowe
zasady prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym
pozwolą na:
1) odejście od papierowych aktów stanu cywilnego;
2) uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego, w tym również w postaci dokumentu
elektronicznego, w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej, niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany dany akt;
3) dostęp kierowników do elektronicznych aktów stanu cywilnego, co zwolni osoby
z obowiązku przedkładania w urzędach stanu cywilnego odpisów aktów stanu
cywilnego przy realizacji czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
a kierowników urzędu stanu cywilnego od przekazywania pocztą informacji
o zmianach związanych ze stanem cywilnym;
4) zdalną aktualizację przez kierownika urzędu stanu cywilnego rejestru PESEL
o zdarzeniach z zakresu rejestracji stanu cywilnego, co usprawni zasilanie rejestru
PESEL danymi z zakresu rejestracji stanu cywilnego i w konsekwencji zapewni
referencyjność tego rejestru oraz prawidłową identyfikację obywatela na jego
podstawie.
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: