Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
umożliwiają duże ograniczenie emisji gazów
cieplarnianych;
b) w odniesieniu do celu, o którym mowa w
art. 3 ust. 4, przeglądŚ
(i) efektywno ci ekonomicznej
rodków
podjętych, aby osiągnąć ten cel;
(ii) oceny możliwo ci osiągnięcia tego celu z
jednoczesnym zapewnieniem zrównoważonego
charakteru produkcji biopaliw we Wspólnocie i
w państwach trzecich oraz z uwzględnieniem
oddziaływań ekonomicznych, rodowiskowych
i społecznych, w tym również po rednich
skutków i oddziaływań na bioróżnorodno ć, a
także dostępno ci w handlu biopaliw drugiej
generacji;
(iii) skutków, jakie realizacja tego celu może
wywołać w zakresie dostępno ci żywno ci po
przystępnych cenachś
(iv) dostępno ci w handlu pojazdów o napędzie
elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, a
także metodyki wybranej do obliczania udziału
energii wykorzystanej ze źródeł odnawialnych
w sektorze transportu;
(v) oceny konkretnych warunków rynkowych,
w szczególno ci z uwzględnieniem rynków, na
których paliwa transportowe stanowią ponad
połowę końcowego zużycia energii, oraz
rynków, które są całkowicie uzależnione od
importu biopaliw;
c) ocena wdrażania niniejszej dyrektywy, w
szczególno ci w odniesieniu do mechanizmów
współpracy, aby zagwarantować, że wraz z
umożliwieniem państwom członkowskim
kontynuacji stosowania krajowych systemów
wsparcia, o których mowa w art. 3 ust. 3,
państwa członkowskie mogą dzięki tym
mechanizmom osiągać krajowe cele ogólne
91
zdefiniowane w załączniku I w sposób
efektywny ekonomicznie, a także ocena
postępu technologicznego oraz wnioski, które
należy wyciągnąć, aby osiągnąć na szczeblu
Wspólnoty warto ć docelową udziału energii
ze źródeł odnawialnych na poziomie 20 %.
Na podstawie tego sprawozdania Komisja
przedkłada, w odpowiednich przypadkach,
wnioski Parlamentowi Europejskiemu i Radzie,
w których porusza w szczególno ci następujące
kwestie:
- w odniesieniu do elementu, o którym mowa
w lit. a) — zmianę minimalnej warto ci
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, o
której mowa w tej literze, oraz
- w odniesieniu do elementu, o którym mowa
w lit. c) — odpowiednie dostosowania
rodków współpracy przewidzianych w
niniejszej dyrektywie mających na celu
poprawę ich skuteczno ci dla osiągnięcia celu
na poziomie 20 %. Takie wnioski nie mają
wpływu na cel 20 % ani na kontrolę państw
członkowskich na ich krajowe systemy
wsparcia i rodki współpracy.
9. W 2018 r. Komisja przedstawia mapę
drogową na rzecz energii odnawialnej na okres
po 2020 r.
Mapę tę, w stosownych przypadkach,
uzupełniają
wnioski
do
Parlamentu
Europejskiego i Rady na okres po 2020 r.
Mapa drogowa uwzględnia do wiadczenie
wynikające z wykonywania niniejszej
dyrektywy oraz rozwój technologii energii ze
źródeł odnawialnych.
10. W roku 2021 Komisja przedstawia
sprawozdanie zawierające przegląd stosowania
niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to odnosi
92
się w szczególno ci do roli, jaką następujące
elementy
odgrywają
w
umożliwianiu
państwom członkowskim osiągania krajowych
celi ustanowionych w załączniku I w sposób
efektywny ekonomicznie:
a)
proces
przygotowywania
prognoz
i
krajowych planów działania w zakresie energii
odnawialnych;
b) skuteczno ć mechanizmu współpracyś
c) rozwój technologii energii ze źródeł
odnawialnych wraz z rozwojem stosowania
biopaliw w lotnictwie komercyjnym;
d) skuteczno ć krajowych systemów wsparciaś
oraz
e) wnioski ze sprawozdań Komisji, o których
mowa w ust. 8 i 9.
Art.
1.Komisja ustanawia dostępną publicznie N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
24
internetową platformę na rzecz przejrzysto ci.
Platforma ta służy zwiększeniu przejrzysto ci
oraz ułatwieniu i promowaniu współpracy
między
państwami
członkowskimi,
w szczególno ci
w zakresie transferów
statystycznych, o których mowa w art. 6, oraz
wspólnych projektów, o których mowa w art. 7
i 9.
Ponadto
platforma
może
być
wykorzystywania do podawania do publicznej
wiadomo ci odpowiednich informacji, które
zdaniem Komisji lub państw członkowskich
mają kluczowe znaczenie dla niniejszej
dyrektywy oraz dla osiągnięcia jej celów.
2. Na platformie na rzecz przejrzysto ci
Komisja podaje do publicznej wiadomo ci
następujące informacje, w odpowiednich
przypadkach w postaci zbiorczej, zachowując
poufny charakter szczególnie chronionych
informacji handlowych:
a) krajowe plany działania w zakresie energii
93
odnawialnych państw członkowskichś
b)
dokumenty
państw
członkowskich
zawierające prognozy, o których mowa w art. 4
ust. 3, uzupełnione najszybciej jak to możliwe
komisyjnym zestawieniem nadwyżki produkcji
i szacunkowego zapotrzebowania na import;
c)
propozycje
państw
członkowskich
w zakresie
współpracy przy transferach
statystycznych lub wspólnych projektach – na
wniosek
zainteresowanego
państwa
członkowskiegoś
d) informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2,
na temat transferów statystycznych między
państwami członkowskimiś
e) informacje, o których mowa w art. 7 ust. 2
i 3 oraz art. 9 ust. 4 i 5 na temat wspólnych
projektówś
f)
krajowe
sprawozdania
państw
członkowskich, o których mowa w art. 22;
g) sprawozdania Komisji, o których mowa
w art. 23 ust. 3.
Jednakże na wniosek państwa członkowskiego,
które dostarczyło tych informacji, Komisja nie
podaje do wiadomo ci publicznej dokumentów
z prognozami
państw
członkowskich,
o których mowa w art. 4 ust. 3 ani informacji
zawartych
w
sprawozdaniach
krajowych
państw członkowskich, o których mowa w art.
22 ust. 1 lit. l) i m).
Art.
Art. 25
N
Przepisy nie wymagają wdrożenia.
25-
Komitety
Art.
1. Z wyjątkiem przypadków, o których mowa
29
w ust. 2, Komisję wspomaga komitet ds. źródeł
energii odnawialnych.
2. W kwestiach dotyczących zrównoważonego
charakteru biopaliw i biopłynów Komisję
94
wspomaga komitet ds. zrównoważonego
charakteru biopaliw i biopłynów.
3. W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 3 i 7 decyzji Rady
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej
art. 8.
4. W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 5a ust. 1–4 oraz art. 7
decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej
art. 8.
Art. 26
Zmiany i uchylenie
1. W dyrektywie 2001/77/WE skre la się art. 2,
art. 3 ust. 2, art. 4–8 z mocą od dnia 1 kwietnia
2010 r.
2. W dyrektywie 2003/30/WE skre la się art. 2,
art. 3 ust. 2, 3 i 5, art. 5 i 6 z mocą od dnia 1
kwietnia 2010 r.
3. Dyrektywa 2001/77/WE i dyrektywa
2003/30/WE tracą moc z dniem 1 stycznia
2012 r.
Art. 27
Transpozycja
1. Bez uszczerbku dla art. 4 ust.1, 2 i 3 państwa
członkowskie wprowadzają w życie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne,
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy,
najpóźniej do dnia 5 grudnia 2010.
rodki przyjęte przez państwa członkowskie
zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy
lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji. Metody dokonywania takiego
odesłania okre lane są przez państwa
członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji
teksty
podstawowych
przepisów prawa
krajowego przyjętych w dziedzinie objętej
95
cieplarnianych;
b) w odniesieniu do celu, o którym mowa w
art. 3 ust. 4, przeglądŚ
(i) efektywno ci ekonomicznej
rodków
podjętych, aby osiągnąć ten cel;
(ii) oceny możliwo ci osiągnięcia tego celu z
jednoczesnym zapewnieniem zrównoważonego
charakteru produkcji biopaliw we Wspólnocie i
w państwach trzecich oraz z uwzględnieniem
oddziaływań ekonomicznych, rodowiskowych
i społecznych, w tym również po rednich
skutków i oddziaływań na bioróżnorodno ć, a
także dostępno ci w handlu biopaliw drugiej
generacji;
(iii) skutków, jakie realizacja tego celu może
wywołać w zakresie dostępno ci żywno ci po
przystępnych cenachś
(iv) dostępno ci w handlu pojazdów o napędzie
elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, a
także metodyki wybranej do obliczania udziału
energii wykorzystanej ze źródeł odnawialnych
w sektorze transportu;
(v) oceny konkretnych warunków rynkowych,
w szczególno ci z uwzględnieniem rynków, na
których paliwa transportowe stanowią ponad
połowę końcowego zużycia energii, oraz
rynków, które są całkowicie uzależnione od
importu biopaliw;
c) ocena wdrażania niniejszej dyrektywy, w
szczególno ci w odniesieniu do mechanizmów
współpracy, aby zagwarantować, że wraz z
umożliwieniem państwom członkowskim
kontynuacji stosowania krajowych systemów
wsparcia, o których mowa w art. 3 ust. 3,
państwa członkowskie mogą dzięki tym
mechanizmom osiągać krajowe cele ogólne
91
zdefiniowane w załączniku I w sposób
efektywny ekonomicznie, a także ocena
postępu technologicznego oraz wnioski, które
należy wyciągnąć, aby osiągnąć na szczeblu
Wspólnoty warto ć docelową udziału energii
ze źródeł odnawialnych na poziomie 20 %.
Na podstawie tego sprawozdania Komisja
przedkłada, w odpowiednich przypadkach,
wnioski Parlamentowi Europejskiemu i Radzie,
w których porusza w szczególno ci następujące
kwestie:
- w odniesieniu do elementu, o którym mowa
w lit. a) — zmianę minimalnej warto ci
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, o
której mowa w tej literze, oraz
- w odniesieniu do elementu, o którym mowa
w lit. c) — odpowiednie dostosowania
rodków współpracy przewidzianych w
niniejszej dyrektywie mających na celu
poprawę ich skuteczno ci dla osiągnięcia celu
na poziomie 20 %. Takie wnioski nie mają
wpływu na cel 20 % ani na kontrolę państw
członkowskich na ich krajowe systemy
wsparcia i rodki współpracy.
9. W 2018 r. Komisja przedstawia mapę
drogową na rzecz energii odnawialnej na okres
po 2020 r.
Mapę tę, w stosownych przypadkach,
uzupełniają
wnioski
do
Parlamentu
Europejskiego i Rady na okres po 2020 r.
Mapa drogowa uwzględnia do wiadczenie
wynikające z wykonywania niniejszej
dyrektywy oraz rozwój technologii energii ze
źródeł odnawialnych.
10. W roku 2021 Komisja przedstawia
sprawozdanie zawierające przegląd stosowania
niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to odnosi
92
się w szczególno ci do roli, jaką następujące
elementy
odgrywają
w
umożliwianiu
państwom członkowskim osiągania krajowych
celi ustanowionych w załączniku I w sposób
efektywny ekonomicznie:
a)
proces
przygotowywania
prognoz
i
krajowych planów działania w zakresie energii
odnawialnych;
b) skuteczno ć mechanizmu współpracyś
c) rozwój technologii energii ze źródeł
odnawialnych wraz z rozwojem stosowania
biopaliw w lotnictwie komercyjnym;
d) skuteczno ć krajowych systemów wsparciaś
oraz
e) wnioski ze sprawozdań Komisji, o których
mowa w ust. 8 i 9.
Art.
1.Komisja ustanawia dostępną publicznie N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
24
internetową platformę na rzecz przejrzysto ci.
Platforma ta służy zwiększeniu przejrzysto ci
oraz ułatwieniu i promowaniu współpracy
między
państwami
członkowskimi,
w szczególno ci
w zakresie transferów
statystycznych, o których mowa w art. 6, oraz
wspólnych projektów, o których mowa w art. 7
i 9.
Ponadto
platforma
może
być
wykorzystywania do podawania do publicznej
wiadomo ci odpowiednich informacji, które
zdaniem Komisji lub państw członkowskich
mają kluczowe znaczenie dla niniejszej
dyrektywy oraz dla osiągnięcia jej celów.
2. Na platformie na rzecz przejrzysto ci
Komisja podaje do publicznej wiadomo ci
następujące informacje, w odpowiednich
przypadkach w postaci zbiorczej, zachowując
poufny charakter szczególnie chronionych
informacji handlowych:
a) krajowe plany działania w zakresie energii
93
odnawialnych państw członkowskichś
b)
dokumenty
państw
członkowskich
zawierające prognozy, o których mowa w art. 4
ust. 3, uzupełnione najszybciej jak to możliwe
komisyjnym zestawieniem nadwyżki produkcji
i szacunkowego zapotrzebowania na import;
c)
propozycje
państw
członkowskich
w zakresie
współpracy przy transferach
statystycznych lub wspólnych projektach – na
wniosek
zainteresowanego
państwa
członkowskiegoś
d) informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2,
na temat transferów statystycznych między
państwami członkowskimiś
e) informacje, o których mowa w art. 7 ust. 2
i 3 oraz art. 9 ust. 4 i 5 na temat wspólnych
projektówś
f)
krajowe
sprawozdania
państw
członkowskich, o których mowa w art. 22;
g) sprawozdania Komisji, o których mowa
w art. 23 ust. 3.
Jednakże na wniosek państwa członkowskiego,
które dostarczyło tych informacji, Komisja nie
podaje do wiadomo ci publicznej dokumentów
z prognozami
państw
członkowskich,
o których mowa w art. 4 ust. 3 ani informacji
zawartych
w
sprawozdaniach
krajowych
państw członkowskich, o których mowa w art.
22 ust. 1 lit. l) i m).
Art.
Art. 25
N
Przepisy nie wymagają wdrożenia.
25-
Komitety
Art.
1. Z wyjątkiem przypadków, o których mowa
29
w ust. 2, Komisję wspomaga komitet ds. źródeł
energii odnawialnych.
2. W kwestiach dotyczących zrównoważonego
charakteru biopaliw i biopłynów Komisję
94
wspomaga komitet ds. zrównoważonego
charakteru biopaliw i biopłynów.
3. W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 3 i 7 decyzji Rady
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej
art. 8.
4. W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 5a ust. 1–4 oraz art. 7
decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej
art. 8.
Art. 26
Zmiany i uchylenie
1. W dyrektywie 2001/77/WE skre la się art. 2,
art. 3 ust. 2, art. 4–8 z mocą od dnia 1 kwietnia
2010 r.
2. W dyrektywie 2003/30/WE skre la się art. 2,
art. 3 ust. 2, 3 i 5, art. 5 i 6 z mocą od dnia 1
kwietnia 2010 r.
3. Dyrektywa 2001/77/WE i dyrektywa
2003/30/WE tracą moc z dniem 1 stycznia
2012 r.
Art. 27
Transpozycja
1. Bez uszczerbku dla art. 4 ust.1, 2 i 3 państwa
członkowskie wprowadzają w życie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne,
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy,
najpóźniej do dnia 5 grudnia 2010.
rodki przyjęte przez państwa członkowskie
zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy
lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji. Metody dokonywania takiego
odesłania okre lane są przez państwa
członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji
teksty
podstawowych
przepisów prawa
krajowego przyjętych w dziedzinie objętej
95
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik