Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
mowa w art. 16 ust. 3;
g) rozwój dostępno ci i wykorzystania
zasobów biomasy do celów energetycznychś
h) ceny surowców i zmiany w przeznaczeniu
gruntów w państwach członkowskich związane
z większym wykorzystaniem biomasy i innych
rodzajów energii ze źródeł odnawialnychś
i) rozwój i udział biopaliw z odpadów,
pozostało ci,
niespożywczego
materiału
celulozowego
oraz
materiału
lignocelulozowego;
j) szacunkowy wpływ produkcji biopaliw i
biopłynów na bioróżnorodno ć, zasoby wodne,
jako ć wody i gleby w granicach państwa
członkowskiegoś
k) szacunkową warto ć netto ograniczenia
emisji
gazów
cieplarnianych
dzięki
wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnychś
l) szacunkową nadwyżkę produkcji energii ze
źródeł odnawialnych w odniesieniu do
orientacyjnego kursu, która mogłaby zostać
przekazana innym państwom członkowskim,
jak również szacowany potencjał konkretnych
wspólnych projektów do roku 2020ś
m) szacunkowe zapotrzebowanie na energię ze
źródeł odnawialnych, które ma być do roku
2020 pokrywane inaczej niż z produkcji
krajowej; oraz
n) informację o tym, w jaki sposób
oszacowano udział odpadów podlegających
biodegradacji w produkcji energii oraz jakie
kroki podjęto w celu poprawy i weryfikacji
tych szacunków.
2. Przy szacowaniu warto ci netto ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych wynikającego z
wykorzystania biopaliw państwa członkowskie
mogą, dla celów sprawozdania, o którym
86
mowa w ust. 1, zastosować warto ci typowe
okre lone w załączniku V czę ć A i B.
3. W swoim pierwszym sprawozdaniu państwo
członkowskie okre la, czy ma zamiarŚ
a) ustanowić jeden organ administracyjny
odpowiedzialny za rozpatrywanie wniosków o
autoryzację, certyfikację i licencjonowanie
instalacji wytwarzających energię odnawialną
oraz
zapewniający
pomoc
dla
wnioskodawcówś
b) przewidzieć automatyczne zatwierdzanie
wniosków
dotyczących
planowania
i
wniosków o pozwolenia dla instalacji
wytwarzających energię odnawialną w
przypadku gdy organ autoryzujący nie
odpowiedział w okre lonym terminieś lub
c) wskazać obszary geograficzne odpowiednie
dla eksploatacji energii ze źródeł odnawialnych
w planowaniu dotyczącym przeznaczenia
gruntów oraz dla stworzenia systemów
lokalnego ogrzewania i chłodzenia.
4. W każdym sprawozdaniu państwo
członkowskie ma możliwo ć poprawienia
danych, które znalazły się w poprzednim
sprawozdaniu.
Art.
1. Komisja monitoruje pochodzenie biopaliw i N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
23
biopłynów wykorzystywanych we Wspólnocie
oraz wpływ ich produkcji, w tym wpływ
wynikający z przeniesienia, na przeznaczenie
gruntów we Wspólnocie oraz głównych
państwach trzecich, z których pochodzą
dostawy. Takie monitorowanie opiera się na
sprawozdaniach
państw
członkowskich
przedłożonych zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz
sprawozdaniach odpowiednich krajów trzecich,
organizacji międzyrządowych, badaniach
naukowych i innych istotnych informacjach.
87
Komisja monitoruje również zmiany cen
surowców związane z wykorzystaniem
biomasy dla celów wytworzenia energii oraz
wszelkie pozytywne i negatywne skutki dla
bezpieczeństwa żywno ciowego. Komisja
monitoruje wszystkie instalacje, do których ma
zastosowanie art. 19 ust. 6.
2. Komisja prowadzi dialog oraz wymienia
informacje
z
państwami
trzecimi,
organizacjami producentów biopaliw i
organizacjami
konsumentów
oraz
społeczeństwem obywatelskim na temat
ogólnego wdrażania przedstawionych w
niniejszej dyrektywie rodków dotyczących
biopaliw i biopłynów. W tym kontek cie
zwraca szczególną uwagę na wpływ, jaki
produkcja biopaliw mogłaby mieć na ceny
żywno ci.
3. Na podstawie sprawozdań przedłożonych
przez państwa członkowskie zgodnie z art. 22
ust. 1 oraz monitoringu i analiz, o których
mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, Komisja
przedkłada co dwa lata sprawozdania
Parlamentowi
Europejskiemu
i
Radzie.
Pierwsze sprawozdanie zostanie przedłożone w
2012 r.
4. W sprawozdaniach na temat ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych wynikającego z
wykorzystania
biopaliw
Komisja
stosuje
warto ci
przedłożone
przez
państwa
członkowskie i dokonuje oceny, czy i w jaki
sposób szacunkowe warto ci uległyby zmianie,
gdyby uwzględniono produkty uboczne przy
zastosowaniu metody substytucyjnej.
5.
W
swoich
sprawozdaniach
Komisja
dokonuje w szczególno ci analizyŚ
a) stosunkowych korzy ci dla rodowiska i
88
kosztów różnych biopaliw, wpływu na nie
polityki importowej Wspólnoty, wpływu na
bezpieczeństwo dostaw oraz sposobów
uzyskania zrównoważonego podej cia do
produkcji krajowej i importu;
b) wpływu zwiększonego popytu na biopaliwa
na trwało ć rodowiska we Wspólnocie i
państwach trzecich, przy uwzględnieniu
wpływu na gospodarkę i rodowisko, w tym
różnego
rodzaju
wpływów
na
bioróżnorodno ćś
c) możliwo ci identyfikacji, w sposób
naukowo obiektywny, obszarów o dużej
bioróżnorodno ci, których nie obejmuje art. 17
ust. 3;
d) wpływu zwiększonego popytu na biomasę
na sektory wykorzystujące biomasęś
e) dostępno ci biopaliw produkowanych z
odpadów,
pozostało ci,
niespożywczego
materiału celulozowego oraz materiału
lignocelulozowego; oraz
f) po rednich zmian sposobu użytkowania
gruntów w odniesieniu do wszystkich cieżek
produkcji.
We wła ciwych przypadkach Komisja
proponuje działania korygujące.
6. Na podstawie sprawozdań przedstawionych
przez państwa członkowskie zgodnie z art. 22
ust. 3 Komisja dokonuje analizy skuteczno ci
rodków
podjętych
przez
państwa
członkowskie przy ustanawianiu jednego
organu administracyjnego odpowiedzialnego
za rozpatrywanie wniosków o autoryzację,
certyfikację
i
licencjonowanie
oraz
udzielającego pomocy wnioskodawcom.
7. Komisja, dla usprawnienia finansowania i
koordynacji w zamiarze osiągnięcia celu na
89
poziomie 20 %, o którym mowa w art. 3 ust. 1,
przedstawia do dnia 31 grudnia 2010 r. analizę
i plan działania w sprawie energii ze źródeł
odnawialnych,
mający
na
celu
w
szczególno ciŚ
a)
lepsze
wykorzystanie
funduszy
strukturalnych i programów ramowychś
b) lepsze i szersze wykorzystanie funduszy
pochodzących z Europejskiego Banku
Inwestycyjnego oraz innych publicznych
instytucji finansowych; oraz
c) lepszy dostęp do kapitału ryzyka, zwłaszcza
poprzez analizę wykonalno ci mechanizmu
finansowego opartego na podziale ryzyka dla
inwestycji w energię ze źródeł odnawialnych
we Wspólnocie, podobnego do inicjatywy
Globalnego
Funduszu
Efektywno ci
Energetycznej oraz Energii Odnawialnej, która
jest skierowana do państw trzecichś
d)
lepszą
koordynację
finansowania
wspólnotowego i krajowego oraz innych form
wsparcia; oraz
e) lepszą koordynację wsparcia inicjatyw
dotyczących energii odnawialnej, których
powodzenie zależy od działań podejmowanych
przez podmioty działające w kilku państwach
członkowskich.
8. Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja
przedstawia sprawozdanie, obejmujące w
szczególno ci następujące elementy:
a) przegląd minimalnych progów ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych stosowanych od
dat, o których mowa w art. 17 ust. 2 akapit
drugi, na podstawie oceny skutków regulacji,
w której uwzględniono w szczególno ci postęp
techniczny, dostępne technologie i dostępno ć
biopaliw pierwszej i drugiej generacji, które
90
g) rozwój dostępno ci i wykorzystania
zasobów biomasy do celów energetycznychś
h) ceny surowców i zmiany w przeznaczeniu
gruntów w państwach członkowskich związane
z większym wykorzystaniem biomasy i innych
rodzajów energii ze źródeł odnawialnychś
i) rozwój i udział biopaliw z odpadów,
pozostało ci,
niespożywczego
materiału
celulozowego
oraz
materiału
lignocelulozowego;
j) szacunkowy wpływ produkcji biopaliw i
biopłynów na bioróżnorodno ć, zasoby wodne,
jako ć wody i gleby w granicach państwa
członkowskiegoś
k) szacunkową warto ć netto ograniczenia
emisji
gazów
cieplarnianych
dzięki
wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnychś
l) szacunkową nadwyżkę produkcji energii ze
źródeł odnawialnych w odniesieniu do
orientacyjnego kursu, która mogłaby zostać
przekazana innym państwom członkowskim,
jak również szacowany potencjał konkretnych
wspólnych projektów do roku 2020ś
m) szacunkowe zapotrzebowanie na energię ze
źródeł odnawialnych, które ma być do roku
2020 pokrywane inaczej niż z produkcji
krajowej; oraz
n) informację o tym, w jaki sposób
oszacowano udział odpadów podlegających
biodegradacji w produkcji energii oraz jakie
kroki podjęto w celu poprawy i weryfikacji
tych szacunków.
2. Przy szacowaniu warto ci netto ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych wynikającego z
wykorzystania biopaliw państwa członkowskie
mogą, dla celów sprawozdania, o którym
86
mowa w ust. 1, zastosować warto ci typowe
okre lone w załączniku V czę ć A i B.
3. W swoim pierwszym sprawozdaniu państwo
członkowskie okre la, czy ma zamiarŚ
a) ustanowić jeden organ administracyjny
odpowiedzialny za rozpatrywanie wniosków o
autoryzację, certyfikację i licencjonowanie
instalacji wytwarzających energię odnawialną
oraz
zapewniający
pomoc
dla
wnioskodawcówś
b) przewidzieć automatyczne zatwierdzanie
wniosków
dotyczących
planowania
i
wniosków o pozwolenia dla instalacji
wytwarzających energię odnawialną w
przypadku gdy organ autoryzujący nie
odpowiedział w okre lonym terminieś lub
c) wskazać obszary geograficzne odpowiednie
dla eksploatacji energii ze źródeł odnawialnych
w planowaniu dotyczącym przeznaczenia
gruntów oraz dla stworzenia systemów
lokalnego ogrzewania i chłodzenia.
4. W każdym sprawozdaniu państwo
członkowskie ma możliwo ć poprawienia
danych, które znalazły się w poprzednim
sprawozdaniu.
Art.
1. Komisja monitoruje pochodzenie biopaliw i N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
23
biopłynów wykorzystywanych we Wspólnocie
oraz wpływ ich produkcji, w tym wpływ
wynikający z przeniesienia, na przeznaczenie
gruntów we Wspólnocie oraz głównych
państwach trzecich, z których pochodzą
dostawy. Takie monitorowanie opiera się na
sprawozdaniach
państw
członkowskich
przedłożonych zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz
sprawozdaniach odpowiednich krajów trzecich,
organizacji międzyrządowych, badaniach
naukowych i innych istotnych informacjach.
87
Komisja monitoruje również zmiany cen
surowców związane z wykorzystaniem
biomasy dla celów wytworzenia energii oraz
wszelkie pozytywne i negatywne skutki dla
bezpieczeństwa żywno ciowego. Komisja
monitoruje wszystkie instalacje, do których ma
zastosowanie art. 19 ust. 6.
2. Komisja prowadzi dialog oraz wymienia
informacje
z
państwami
trzecimi,
organizacjami producentów biopaliw i
organizacjami
konsumentów
oraz
społeczeństwem obywatelskim na temat
ogólnego wdrażania przedstawionych w
niniejszej dyrektywie rodków dotyczących
biopaliw i biopłynów. W tym kontek cie
zwraca szczególną uwagę na wpływ, jaki
produkcja biopaliw mogłaby mieć na ceny
żywno ci.
3. Na podstawie sprawozdań przedłożonych
przez państwa członkowskie zgodnie z art. 22
ust. 1 oraz monitoringu i analiz, o których
mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, Komisja
przedkłada co dwa lata sprawozdania
Parlamentowi
Europejskiemu
i
Radzie.
Pierwsze sprawozdanie zostanie przedłożone w
2012 r.
4. W sprawozdaniach na temat ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych wynikającego z
wykorzystania
biopaliw
Komisja
stosuje
warto ci
przedłożone
przez
państwa
członkowskie i dokonuje oceny, czy i w jaki
sposób szacunkowe warto ci uległyby zmianie,
gdyby uwzględniono produkty uboczne przy
zastosowaniu metody substytucyjnej.
5.
W
swoich
sprawozdaniach
Komisja
dokonuje w szczególno ci analizyŚ
a) stosunkowych korzy ci dla rodowiska i
88
kosztów różnych biopaliw, wpływu na nie
polityki importowej Wspólnoty, wpływu na
bezpieczeństwo dostaw oraz sposobów
uzyskania zrównoważonego podej cia do
produkcji krajowej i importu;
b) wpływu zwiększonego popytu na biopaliwa
na trwało ć rodowiska we Wspólnocie i
państwach trzecich, przy uwzględnieniu
wpływu na gospodarkę i rodowisko, w tym
różnego
rodzaju
wpływów
na
bioróżnorodno ćś
c) możliwo ci identyfikacji, w sposób
naukowo obiektywny, obszarów o dużej
bioróżnorodno ci, których nie obejmuje art. 17
ust. 3;
d) wpływu zwiększonego popytu na biomasę
na sektory wykorzystujące biomasęś
e) dostępno ci biopaliw produkowanych z
odpadów,
pozostało ci,
niespożywczego
materiału celulozowego oraz materiału
lignocelulozowego; oraz
f) po rednich zmian sposobu użytkowania
gruntów w odniesieniu do wszystkich cieżek
produkcji.
We wła ciwych przypadkach Komisja
proponuje działania korygujące.
6. Na podstawie sprawozdań przedstawionych
przez państwa członkowskie zgodnie z art. 22
ust. 3 Komisja dokonuje analizy skuteczno ci
rodków
podjętych
przez
państwa
członkowskie przy ustanawianiu jednego
organu administracyjnego odpowiedzialnego
za rozpatrywanie wniosków o autoryzację,
certyfikację
i
licencjonowanie
oraz
udzielającego pomocy wnioskodawcom.
7. Komisja, dla usprawnienia finansowania i
koordynacji w zamiarze osiągnięcia celu na
89
poziomie 20 %, o którym mowa w art. 3 ust. 1,
przedstawia do dnia 31 grudnia 2010 r. analizę
i plan działania w sprawie energii ze źródeł
odnawialnych,
mający
na
celu
w
szczególno ciŚ
a)
lepsze
wykorzystanie
funduszy
strukturalnych i programów ramowychś
b) lepsze i szersze wykorzystanie funduszy
pochodzących z Europejskiego Banku
Inwestycyjnego oraz innych publicznych
instytucji finansowych; oraz
c) lepszy dostęp do kapitału ryzyka, zwłaszcza
poprzez analizę wykonalno ci mechanizmu
finansowego opartego na podziale ryzyka dla
inwestycji w energię ze źródeł odnawialnych
we Wspólnocie, podobnego do inicjatywy
Globalnego
Funduszu
Efektywno ci
Energetycznej oraz Energii Odnawialnej, która
jest skierowana do państw trzecichś
d)
lepszą
koordynację
finansowania
wspólnotowego i krajowego oraz innych form
wsparcia; oraz
e) lepszą koordynację wsparcia inicjatyw
dotyczących energii odnawialnej, których
powodzenie zależy od działań podejmowanych
przez podmioty działające w kilku państwach
członkowskich.
8. Do dnia 31 grudnia 2014 r. Komisja
przedstawia sprawozdanie, obejmujące w
szczególno ci następujące elementy:
a) przegląd minimalnych progów ograniczenia
emisji gazów cieplarnianych stosowanych od
dat, o których mowa w art. 17 ust. 2 akapit
drugi, na podstawie oceny skutków regulacji,
w której uwzględniono w szczególno ci postęp
techniczny, dostępne technologie i dostępno ć
biopaliw pierwszej i drugiej generacji, które
90
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik