eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności wyeliminowania zjawiska prowadzenia pojazdów mechanicznych w stanie nietrzeźwości, m.in. poprzez zwiększenie dolegliwości związanych m.in. z długością środka karnego, polegającego na zakazie prowadzenia pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2586
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 541

2586

– 24 –
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Kierowcy
Ok. 20 mln
Baza CEPiK
Pozytywne
Piesi
Bd
bd
Pozytywne
Osoby, wobec których
Ok. 70 000 osób
Dane statystyczne
Pozytywne
orzeczono zakaz rocznie
Ministerstwo
prowadzenia pojazdów
Sprawiedliwości
(wskutek jazdy w stanie
nietrzeźwości)
Organy ruchu


W zakresie zatrzymywania
drogowego:
praw jazdy osobom które
Policja, Inspekcja
dopuściły
się
rażącego
Transportu Drogowego
przekroczenia dopuszczalnej
prędkości lub przewoziły
nadmierną liczbę osób,
realizowania zadań z zakresu
kontroli ruchu drogowego
w stosunku do
niedoświadczonych
kierowców oraz w zakresie
gromadzenia
i przekazywania
odpowiednich informacji
staroście oraz do CEK.
Inspekcja Transportu


W zakresie przekazywania
Drogowego i straże
staroście
informacji
gminne (miejskie)
w przypadku ujawnienia
przy użyciu urządzenia
rejestrującego
rażącego
przekroczenia
prędkości
i uiszczania mandatu
karnego przez kierującego
pojazdem oraz w przypadku
ujawnienia wykroczenia
popełnionego
przez
niedoświadczonego
kierowcę.
Sądy


W zakresie przekazywania
staroście odpisów wyroków
w sprawach o rażące
przekroczenie prędkości oraz
w sprawach o wykroczenia i
przestępstwa
w
ruchu
drogowym popełniane przez
niedoświadczonych
kierowców.
Starostowie


W zakresie wydawania
decyzji adm. o czasowym
zatrzymaniu prawa jazdy
oraz decyzji adm.
o zatrzymaniu prawa jazdy.
Centralna Ewidencja


W zakresie uwzględnienia
Kierowców
od dnia 4 stycznia 2016 r.
– 25 –
funkcji
wynikającej
z wprowadzanych regulacji




5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt został przesłany do konsultacji wielu podmiotom zajmującym się bezpieczeństwem ruchu drogowego.
W ich skład wchodzą: Automobil Klub Polski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Główny
Inspektorat Transportu Drogowego, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej,
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Państwa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Fundacja Jedź Bezpiecznie, Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny”, Ogólnopolski Związek
Pracodawców Transportu Drogowego, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Motorowy, Polski Związek Wynajmu
i Leasingu Pojazdów, Stowarzyszenie „Droga i Bezpieczeństwo”, Stowarzyszenie „Alter Ego”, Stowarzyszenie „Miasta
Dla Rowerów”, Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego”, Stowarzyszenie Pomocy Ofiarom
Wypadków i Katastrof Komunikacyjnych oraz Przemocy „Przejście”, Towarzystwo Trzeźwości Transportowców,
Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, Zrzeszenie
Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Ponadto projekt został przesłany do konsultacji do Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Krajowej Rady Sądownictwa
oraz do Sądu Najwyższego.
Zgłoszenie uwag i wyrażenie opinii w przedmiocie projektu jest również możliwe za pośrednictwem portalu
konsultacje.gov.pl.
Do dnia 30 kwietnia 2014 r. nie zgłoszono żadnych uwag i opinii w przedmiocie projektu.
Po wskazanym terminie wpłynęły uwagi od następujących podmiotów:
– opinia Sądu Najwyższego, w której nie podzielono intencji projektodawców, wyrażając przekonanie o negatywnym
kierunku zmian, w szczególności w związku z wprowadzeniem obligatoryjnego orzekania środka karnego w postaci zakazu
prowadzenia pojazdów, czy z określeniem minimalnej kwoty nawiązki lub świadczenia pieniężnego.
– opinia Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zawierająca wątpliwości interpretacyjne i uwagi do
przedłożonego projektu. W opinii projektodawcy nie powinny one znaleźć odzwierciedlenia w przedłożonym projekcie.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny
stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [tys zł]
z …… r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet
państwa 400
360
324 612
292 150
262
236
212
191
172
155 621
139
2
750
299

755
679
935
642
978
680
512
735
(tys.)
(w tys. zł)
JST












pozostałe jednostki











(oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
budżet państwa












– 26 –
JST












pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki











(oddzielnie)

Źródła finansowania


Dodatkowe informacje, W związku z projektowanymi zmianami w zakresie instytucji nawiązki oraz świadczenia
w tym wskazanie
pieniężnego przewiduje się wzrost wpływów dla Funduszy Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy
źródeł
danych Postpenitencjarnej.
i przyjętych
do
obliczeń założeń
Zgodnie z projektowanymi zmianami, czyny zabronione określone w art. 178a § 1 i w art. 178a § 4,
jako przestępstwa formalne, wiązały się będą z koniecznością zapłaty świadczenia pieniężnego
w wysokości kolejno 10 000 zł lub 5 000 zł. Liczba kierowców, którzy popełnili wyżej wymienione
czyny wynosiła w roku 2013 r. 57 675 i 11 238 osób, co oznaczałoby przychody w wysokości
kolejno 288 375 000 zł i 112 380 000 zł. Zakładając sukcesywne zmniejszenie się liczby kierowców
prowadzących pojazdy w stanie nietrzeźwości, przyjęto 10-procentowy spadek ilości objętych
oboma przepisami sprawców.

Przedmiotowy projekt doprowadzi do większego zdyscyplinowania osób karanych za wykroczenia
w ruchu drogowym. Może to mieć wpływ na sytuację obywateli i gospodarstw domowych.
Bezpośrednie skutki wprowadzenia przedmiotowych rozwiązań nie są jednak możliwe do
oszacowania.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych 0
0
0
0
0
0
0

i średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
ceny
stałe rodzina, obywatele oraz 0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
z …… r.)
(dodaj/usuń)
0
0
0
0
0
0
0
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)
Wysoki poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym oznacza znacznie niższy
stopień wypadków (szczególnie śmiertelnych). Społeczny wymiar takiego
zjawiska, jakkolwiek wymyka się kryteriom mierzalnym, jest nie do przecenienia,
a proponowane rozwiązania dają szansę na poważne ograniczenie zjawiska
nietrzeźwych kierowców.
(dodaj/usuń)

– 27 –
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie

źródeł
danych
i przyjętych
do
obliczeń założeń




8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
nie
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie dotyczy
tabeli zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
Projektowana zmiana spowoduje zwiększenie liczby przekazywanych dokumentów i stosownych procedur.
W szczególności wzrośnie liczba praw jazdy zatrzymywanych podczas kontroli drogowych, a następnie
przekazywanych starostom, wzrośnie liczba decyzji o zatrzymaniu praw jazdy wydawanych przez starostów,
zwiększy się przepływ wymaganych informacji pomiędzy organem prowadzącym ewidencję kierowców
naruszających przepisy ruchu drogowego oraz starostami.

9. Wpływ na rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu projektowanej regulacji na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Projekt daje szanse na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co pozwoli na
Omówienie wpływu zmniejszenie wypadków śmiertelnych w Polsce.


11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

W ciągu 5 lat od dnia wejścia w życie projektowanych przepisów.


12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

W ciągu 5 lat od dnia wejścia w życie projektowanych przepisów, poprzez gruntowną ocenę danych
– 28 –
statystycznych i określenie tendencji zjawiska prowadzenia pojazdów w stanie nietrzeźwości oraz wpływu na
bezpieczeństwo ruchu drogowego. Miernikiem, jaki zostanie przyjęty dla ewaluacji efektów wprowadzonych
regulacji, będzie porównanie skali zjawiska prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości, w szczególności
poprzez ocenę udziału tych osób w ogólnej strukturze wypadków w ruchu drogowym, w tym wypadków
śmiertelnych.

M1 – coroczne sumaryczne porównanie ilości przestępstw, polegających na prowadzeniu pojazdu w stanie
nietrzeźwości.
M1 – coroczne sumaryczne porównanie ilości wypadków w ruchu drogowym, których przyczyną było
prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości.

Ewaluacja nastąpi również poprzez badanie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym
uwzględnieniem naruszeń popełnianych przez niedoświadczonych kierowców oraz przypadków rażącego
przekraczania dozwolonej prędkości i przewożenia zbyt dużej liczby pasażerów. Miernikiem będzie porównanie
liczby ww. naruszeń w ciągu roku poprzedzającego wejście w życie projektowanych przepisów do wyników
w roku po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań.

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)


Brak




















06/94rch
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: