eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2507
  • Data wpłynięcia: 2014-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
  • data uchwalenia: 2014-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1171

2507

– 23 –
„państwo członkowskie siedziby”).
Przepisy § 3 do § 5 regulują przypadki dokonywania zwrotu podatku i określają podmioty
uprawnione oraz warunki, jakie te podmioty muszą spełnić aby mogły ubiegać się o zwrot
podatku od towarów i usług w Polsce, tj.: wskazują na:
– podmioty,
którym przysługuje zwrot podatku – uwzględniając również
podatników/podmioty zagraniczne świadczących usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub
elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy,
rozliczane w ramach szczególnej procedury, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a
i 7 ustawy (§ 3),
– warunki, po spełnieniu których dokonywany będzie zwrot podatku podmiotom
uprawnionym z państw trzecich (§ 4),
– okres uprawniający podatnika do występowania z wnioskami o zwrot podatku
w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług lub importowanych towarów na
terytorium kraju oraz wysokość kwoty wnioskowanego zwrotu podatku, jak również
sposób przeliczania kwot wyrażonych w euro na PLN (§ 5).
Przepis § 6 projektowanego rozporządzenia określa warunki dokonywania zwrotu podatku na
podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez
podmioty uprawnione z państw członkowskich Unii Europejskiej. Regulacje te:
– wskazują, że zwrot podatku następował będzie na wniosek podmiotu uprawnionego
z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przekazany przez administrację podatkową
państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji elektronicznej
w określonym terminie oraz wskazują na informacje jakie taki wniosek powinien zawierać
(§ 6 ust. 1–4),
– wskazują przypadki, w których podmiot uprawniony ma obowiązek przedkładania wraz
z wnioskiem określonych dokumentów oraz odsyłają do przepisu regulującego sposób
przeliczania kwot wyrażanych w euro w tych dokumentach (§ 6 ust. 5 do 7),
– zobowiązują naczelnika urzędu skarbowego do niezwłocznego potwierdzenia w formie
elektronicznej otrzymanie wniosku (§ 6 ust. 8),
– określają postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku
o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 6 ust. 9 i 10).
Przepisy zawarte w § 7 i 8 określają warunki dokonywania zwrotu podatku na podstawie
wniosku składanego na piśmie podmiotom uprawnionym z państw trzecich. Przepisy w tym
obszarze:
– 24 –
– określają termin i sposób w jaki podmiot uprawniony z państwa trzeciego winien
występować o zwrot podatku (§ 7 ust. 1–3),
– określają rodzaj dokumentów, które wraz z wnioskiem o zwrot podatku winien dołączać
podmiot uprawniony składający wniosek o zwrot podatku (§ 7 ust. 4–7),
– regulują postępowanie w sytuacji, gdy podmiot uprawniony składa korektę wniosku
o zwrot podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1e pkt 2 ustawy (§ 7 ust. 8),
– obligują urząd skarbowy do zwrócenia podmiotowi uprawnionemu, po dokonaniu zwrotu
podatku, oryginałów dokumentów przedłożonych przez podmiot uprawniony wraz
z wnioskiem o zwrot podatku (§ 8).
W przepisach od § 9 do § 11 określa się terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku,
zarówno podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej na podstawie
wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak i podmiotom
uprawnionym
z państw trzecich, na podstawie wniosku składanego na piśmie oraz wskazuje się na sposób
naliczania i wypłaty odsetek od kwot podatku niezwróconych w terminie. Przepisy te:
– nakładają na naczelnika urzędu skarbowego obowiązek wydania decyzji o wysokości
uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku wraz ze
wszystkimi wymaganymi dokumentami (§ 9 ust. 1),
– umożliwiają naczelnikowi urzędu skarbowego wystąpienie z żądaniem dostarczenia
dodatkowych lub dalszych dodatkowych informacji, które sporządzone w języku polskim
winny być złożone w określonym terminie (w § 9 ust. 2–4),
– określają termin do wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku
w przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych
informacji oraz ustalają termin zwrotu uznanej kwoty podatku na 10 dni roboczych od dnia
wydania decyzji (§ 9 ust. 5–6),
– określają walutę w jakiej dokonywany jest zwrot podatku, jak również regulują kwestię
kosztów związanych z dokonywaniem tego zwrotu (§ 10),
– regulują kwestię odsetek naliczanych od kwot podatku niezwróconych przez urząd
skarbowy w terminie określonym w rozporządzeniu (§ 11).
§ 12 stanowi przepis przejściowy umożliwiający ubieganie się podmiotom uprawnionym
o zwrot podatku za rok 2014 na podstawie przepisów rozporządzenia dnia 29 czerwca
2011 r.

– 25 –
Przepis § 13 wskazuje, że z dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia traci moc
rozporządzenie Ministra Finansów dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku od
towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 136, poz. 797).
§ 14 jest przepisem końcowym informującym, że projektowane rozporządzenie wchodzi
w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., tj. razem z wejściem w życie przepisów art. 89 ust. 1 i 5
ustawy o VAT.
Załączniki nr 1 i 2 stanowią kontynuację obecnie obowiązujących uregulowań. Załącznik nr 1
do rozporządzenia zawiera szczegółowe informacje jakie powinien zawierać wniosek o zwrot
podatku od towarów i usług składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej wraz ze
sposobem opisu niektórych informacji. Załącznik nr 2 zawiera wzór wniosku o zwrot podatku
w wersji papierowej wraz z zaświadczeniem o rejestracji podatnika podatku od wartości
dodanej lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby. W załączniku nr 2 dokonano
stosownych korekt w treści odnośników drugiego i trzeciego w poz. 10 w kolumnie drugiej
w lit. b oraz w treści objaśnień do poz. 10, które stanowią konsekwencję zmian
zaproponowanych w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. m.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz stosownie do postanowień
§ 11a ust. 1 i 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.

Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie Ministra Finans
03-06-2014 r.
ów w sprawie zwrotu podatku od
towarów i usług niektórym podmiotom


Źródło:

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące

Prawo UE
Minister Finansów
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
dotyczących projektów rozporządzeń
lub Podsekretarza Stanu
Ministra Finansów
Sekretarz Stanu Janusz Cichoń

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Zastępca Dyrektora Departamentu PT – Anna Cyrańska
694-37-97 Anna.Cyranska@mofnet.gov.pl

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Potrzeba wydania rozporządzenia podyktowana jest koniecznością implementacji do przepisów o podatku od
towarów i usług zmian wprowadzonych dyrektywą Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą
dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008,
str. 11), w zakresie umożliwienia otrzymywania zwrotów podatku VAT również podmiotom świadczącym
w Polsce usługi telekomunikacyjne, nadawcze oraz elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami
(ostatecznych konsumentów), o których mowa w art. 28a ustawy o VAT – art. 5 dyrektywy.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Przedmiotowe rozporządzenie obejmuje procedurą zwrotu VAT (na podstawie dyrektywy 2008/9/WE
i dyrektywy 86/560/EWG) również podatników/podmioty zagraniczne zidentyfikowanych dla celów szczególnej
procedury przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub elektronicznych na rzecz osób
niębędących podatnikami VAT. Umożliwia to występowanie ww. podmiotom o zwrot VAT, mimo że miejsce
świadczenia tych usług jest w Polsce.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

Implementowane przepisy dyrektyw mają być jednolicie wprowadzone we wszystkich państwach członkowskich
UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływała na podatników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
którzy nie są objęci obowiązkiem rejestracji dla celów VAT w Polsce oraz podmioty zagraniczne występujące
z wnioskiem o zwrot VAT w Polsce.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia podlegał będzie konsultacjom międzyresortowym jak i konsultacjom społecznym
z następującymi podmiotami: Business Centre Club, Krajową Radą Doradców Podatkowych, Krajową Izbą
Gospodarczą, Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych
LEWIATAN, Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej, Polską Izbą Handlu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












– 27 –
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













Źródła finansowania
Wejście w życie przepisów zawartych w rozporządzeniu nie pociąga za sobą obciążenia sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych






Nie dotyczy

i średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz






Nie dotyczy

gospodarstwa domowe
z … r.)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
Nie dotyczy
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
przyjętych do obliczeń gospodarki.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
nie
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie dotyczy
tabeli zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: