Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
Art. 48a. 1. Minister oraz jednostka samorządu terytorialnego sporządza projekt
programu polityki zdrowotnej na podstawie map potrzeb zdrowotnych, o których mowa
w art. 95a ust. 1 i 6. Projekt programu polityki zdrowotnej jest przekazywany do
Agencji w celu jego zaopiniowania.
2. Przepisu ust. 1 zdanie drugie nie stosuje się do programu polityki zdrowotnej,
będącego kontynuacją programu realizowanego w poprzednim okresie.
3. Agencja sporządza opinię w sprawie projektu programu polityki zdrowotnej
w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania projektu tego programu na podstawie
kryteriów, o których mowa w:
1)
art. 31a ust. 1 – w przypadku programów polityki zdrowotnej opracowanych przez
ministra;
2)
art. 31a ust. 1 i art. 48 ust. 4 – w przypadku programów polityki zdrowotnej
opracowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Art. 48b. 1. W przypadku programów polityki zdrowotnej wyboru realizatora tego
programu dokonuje się w drodze konkursu ofert.
2. O przeprowadzeniu konkursu ofert, o którym mowa w ust. 1, minister albo
jednostka samorządu terytorialnego ogłasza w swojej siedzibie i na swojej stronie
internetowej co najmniej na 15 dni przed upływem wyznaczonego terminu składania
ofert.
3. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 2, określa się w szczególności:
1)
przedmiot konkursu ofert;
2)
wymagania stawiane oferentom, niezbędne do realizacji programu polityki
zdrowotnej;
3)
termin i miejsce składania ofert.
4. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do trybu przeprowadzenia konkursu
ofert i zawarcia umów o realizację programu polityki zdrowotnej stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące przetargu.
5. Fundusz dokonuje wyboru realizatora programu zdrowotnego i zawiera z nim
umowę na zasadach i w trybie określonych dla umów o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej.
6. Do wyboru realizatorów programów, o których mowa w art. 48 ust. 1, nie
stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.”;
– 26 –
28) w art. 57 w ust. 2 uchyla się pkt 3 i 6;
29) w art. 66 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Status członka rodziny osoby ubezpieczonej oraz status członka rodziny
będącego osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów
o koordynacji zwalnia z obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego z tytułów, o których
mowa w ust. 1 pkt 17–20, 26–28b, 30 i 33.”;
30) w art. 67 w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wyższą – wygasa po upływie 4 miesięcy od ukończenia studiów lub studiów
doktoranckich albo skreślenia z listy studentów lub uczestników studiów
doktoranckich.”;
31) w art. 73 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 20 i 22, powstaje z dniem
immatrykulacji lub przyjęcia na studia doktoranckie i złożenia oświadczenia
o niepodleganiu obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu,
a wygasa z dniem ukończenia studiów lub studiów doktoranckich albo skreślenia
z listy studentów lub skreślenia z listy uczestników studiów doktoranckich;”;
32) w art. 75 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. W przypadku dokonywania wypłaty emerytury lub renty z innego państwa
członkowskiego, bank kieruje do oddziału wojewódzkiego Funduszu, właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania osoby otrzymującej takie świadczenie, zapytanie
dotyczące podlegania przez tę osobę ubezpieczeniu zdrowotnemu w Rzeczypospolitej
Polskiej.
1b. W przypadku, o którym mowa w ust. 1a, zgłoszenie do ubezpieczenia
zdrowotnego następuje do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym bank
otrzymał od oddziału wojewódzkiego Funduszu informację potwierdzającą podleganie
danej osoby ubezpieczeniu zdrowotnemu w Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu
pobierania polskiej emerytury lub renty.”;
33) art. 89 otrzymuje brzmienie:
„Art. 89. Od kwoty nieprzekazanych w terminie przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz podmiot zobowiązany
do przekazania składek za osoby, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 8a, składek na
ubezpieczenie zdrowotne wraz z należnymi odsetkami Prezes Funduszu pobiera odsetki
za zwłokę na zasadach i w wysokości określonych dla zaległości podatkowych.”;
– 27 –
34) po dziale IV dodaje się dział IVa w brzmieniu:
„DZIAŁ IVA
Ocena potrzeb zdrowotnych
Art. 95a. 1. Dla obszaru województwa sporządza się regionalną mapę potrzeb
zdrowotnych, zwaną dalej „Mapą Regionalną”, uwzględniającą specyfikę potrzeb
zdrowotnych społeczności lokalnych.
2. Mapę Regionalną dla danego województwa sporządza właściwy wojewoda
w porozumieniu z Wojewódzką Radą do spraw Potrzeb Zdrowotnych, o której mowa
w art. 95b.
3. Mapę Regionalną sporządza się raz na 5 lat.
4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
przygotowuje projekt Mapy Regionalnej, w szczególności na podstawie danych
epidemiologicznych, demograficznych i danych z rejestru podmiotów wykonujących
działalność leczniczą, oraz przekazuje go właściwemu wojewodzie w terminie do dnia
15 października roku poprzedzającego o 1 rok kalendarzowy pierwszy rok
obowiązywania Mapy Regionalnej.
5. Wojewoda na podstawie projektu, o którym mowa w ust. 4, sporządza Mapę
Regionalną i przekazuje ją do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego –
Państwowego Zakładu Higieny w terminie do dnia 1 lutego roku poprzedzającego
pierwszy rok obowiązywania Mapy Regionalnej.
6. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny na
podstawie Map Regionalnych sporządza Ogólnopolską Mapę Potrzeb Zdrowotnych,
zwaną dalej „Mapą Ogólnopolską”.
7. Mapę Ogólnopolską i Mapy Regionalne, zwane dalej „mapami”, Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia do dnia 1 kwietnia roku
poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych map.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia zatwierdza mapy w terminie do dnia
1 czerwca roku poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych map. Przed
zatwierdzeniem minister właściwy do spraw zdrowia może dokonać zmian map.
9. Zatwierdzone mapy są publikowane na stronach Biuletynu Informacji
Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz urzędów
obsługujących wojewodów.
– 28 –
10. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
monitoruje aktualność map. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy
Zakład Higieny przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia corocznie do dnia
30 czerwca wyniki monitorowania map za rok poprzedni.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, zakres
treści map, kierując się potrzebą zapewnienia skutecznego narzędzia planowania
zabezpieczenia właściwej dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej,
z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych.
Art. 95b. 1. Tworzy się Wojewódzką Radę do spraw Potrzeb Zdrowotnych, zwaną
dalej „Wojewódzką Radą”. W skład Wojewódzkiej Rady wchodzą konsultanci
wojewódzcy oraz siedmiu członków wyróżniających się wiedzą w zakresie zdrowia
publicznego powołanych przez wojewodę, w tym:
1)
jeden przedstawiciel wojewody;
2)
jeden przedstawiciel marszałka województwa;
3)
jeden przedstawiciel dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu;
4)
jeden przedstawiciel Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego
Zakładu Higieny;
5)
jeden przedstawiciel wojewódzkiego Urzędu Statystycznego;
6)
jeden przedstawiciel szkół wyższych kształcących na kierunkach medycznych
mających siedzibę na terenie województwa;
7)
jeden przedstawiciel konwentu powiatów danego województwa.
2. Pracami Wojewódzkiej Rady kieruje przedstawiciel wojewody, jako jej
przewodniczący.
3. Obsługę organizacyjną Wojewódzkiej Rady zapewnia urząd obsługujący
wojewodę.
4. Wojewódzka Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
5. Podmioty określone w ust. 1 pkt 3–5 oraz Główny Urząd Statystyczny
przekazują nieodpłatnie, na wniosek wojewody, dane niezbędne do sporządzenia Mapy
Regionalnej, w terminie 14 dni.
Art. 95c. Na podstawie Mapy Regionalnej wojewoda w porozumieniu
z Wojewódzką Radą ustala priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej, mając na
uwadze stan zdrowia obywateli oraz uzyskanie efektów zdrowotnych o najwyższej
wartości. Priorytety ustala się na okres, na który sporządza się Mapę Regionalną.
– 29 –
Art. 95d. 1. Właściwy wojewoda, na wniosek podmiotu określonego w ust. 6,
wydaje w formie decyzji administracyjnej opinię o celowości utworzenia na obszarze
województwa nowego podmiotu leczniczego lub nowych jednostek lub komórek
organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, przy pomocy których ma być
wykonywana działalność lecznicza w rodzaju świadczenia szpitalne, w rozumieniu
przepisów o działalności leczniczej, lub o celowości realizacji przez ten podmiot
inwestycji o wartości przekraczającej 3 miliony zł w okresie 2 lat.
2. Właściwy wojewoda, na wniosek podmiotu określonego w ust. 6, wydaje
w formie decyzji administracyjnej opinię o celowości utworzenia na obszarze
województwa nowego podmiotu wykonującego działalność leczniczą lub nowych
jednostek lub komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu wykonującego
działalność leczniczą, przy pomocy których ma być wykonywana działalność lecznicza
w zakresie ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, lub o celowości realizacji
przez ten podmiot inwestycji o wartości przekraczającej 2 miliony zł w okresie 2 lat.
3. Kwoty, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają corocznej waloryzacji
o prognozowany w ustawie budżetowej na dany rok średnioroczny wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Zwaloryzowana kwota jest publikowana na
stronach Biuletynu Informacji Publicznej urzędów obsługujących wojewodów.
4. Do określenia wartości inwestycji zalicza się następujące rodzaje poniesionych
lub planowanych kosztów:
1)
przygotowania do realizacji inwestycji budowlanych oraz innych zmian
w obiektach budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 oraz z 2014 r. poz. 40),
wraz z usługami towarzyszącymi, w tym obsługą inwestorską, oraz zakupu
obiektów budowlanych, w szczególności kosztów opracowania dokumentacji
projektowej, zakupu i przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz,
świadectw, operatów, studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych oraz
prac archeologicznych, dotyczących tych inwestycji;
2)
realizacji inwestycji budowlanych oraz innych zmian w obiektach budowlanych,
o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
wraz z usługami towarzyszącymi, w tym obsługą inwestorską;
3)
zakupu obiektów budowlanych;
4)
zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik