Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej dla pacjentów, szczególnie w zakresie poprawy: opieki nad pacjentami onkologicznymi, zarządzania listami oczekujących na świadczenia zdrowotne oraz procesem zawierania umów o udzielanie tych świadczeń, poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2505
- Data wpłynięcia: 2014-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1138
2505
15) w art. 31a dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw
zdrowia uwzględni także dane zawarte w mapach potrzeb zdrowotnych, o których mowa
w art. 95a ust. 1 i 6, oraz wyniki monitorowania ich aktualności.”;
16) w dziale II po rozdziale 1a dodaje się rozdział 1aa w brzmieniu:
„Rozdział 1aa
Taryfikacja świadczeń opieki zdrowotnej
Art. 31la. 1. Taryfikacja świadczeń opieki zdrowotnej jest prowadzona na
podstawie planu taryfikacji Agencji sporządzanego na rok kalendarzowy.
2. Prezes Agencji sporządza projekt planu taryfikacji Agencji i przedstawia go do
zaopiniowania Prezesowi Funduszu oraz Radzie do spraw Taryfikacji, o której mowa
w art. 31sa, w terminie do dnia 1 czerwca roku poprzedzającego rok, którego dotyczy
ten plan. Prezes Funduszu oraz Rada do spraw Taryfikacji przedstawiają opinie
w terminie 14 dni od dnia otrzymania planu. Niewydanie opinii w tym terminie jest
równoznaczne z opinią pozytywną.
3. Prezes Agencji przesyła ministrowi właściwemu do spraw zdrowia plan
taryfikacji Agencji z opinią Prezesa Funduszu i Rady do spraw Taryfikacji, o której
mowa w art. 31sa, do zatwierdzenia w terminie do dnia 16 czerwca roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia zatwierdza plan taryfikacji Agencji
w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia może w terminie, o którym mowa w ust. 4,
zalecić wprowadzenie zmian w planie taryfikacji Agencji, określając termin ich
wprowadzenia nie dłuższy niż 7 dni.
6. W przypadku nieprzedstawienia planu taryfikacji w terminie, o którym mowa
w ust. 3, niewprowadzenia w nim przez Agencję zmian określonych w ust. 5 albo
niezatwierdzenia planu, minister właściwy do spraw zdrowia sporządza plan taryfikacji
Agencji.
Art. 31lb. 1. Prezes Agencji określa taryfę świadczeń, w danym zakresie lub
rodzaju, w formie obwieszczenia publikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej
Agencji i na stronie internetowej Agencji.
2. Przed określeniem taryfy świadczeń w danym zakresie lub rodzaju Prezes
Agencji zasięga opinii Rady do spraw Taryfikacji, o której mowa w art. 31sa.
– 11 –
3. Rada do spraw Taryfikacji, o której mowa w art. 31sa, wydaje opinię w terminie
30 dni od dnia otrzymania taryfy świadczeń w danym zakresie.
Art. 31lc. 1. Agencja jest uprawniona do gromadzenia i przetwarzania danych
niezbędnych do określenia taryfy świadczeń.
2. W celu określenia taryfy świadczeń Agencja ma prawo do przetwarzania
następujących danych świadczeniobiorców:
1)
numeru PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaju i numeru dokumentu
potwierdzającego tożsamość;
2)
adresu miejsca zamieszkania;
3)
dotyczących udzielania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Podmioty zobowiązane do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze
środków publicznych udostępniają nieodpłatnie Agencji dane, o których mowa w ust. 2,
konieczne do określenia taryfy świadczeń.
4. W przypadku konieczności pozyskania danych od podmiotów innych niż
wymienione w ust. 3, Agencja zawiera umowy z tymi podmiotami, które zapewniają
najwyższą jakość i kompletność przekazywanych danych, wyłonionymi w postępowaniu
ogłoszonym przez Agencję. Agencja zawiera umowy na podstawie określonego przez
Agencję postępowania zapewniającego poszanowanie zasady przejrzystości i równego
traktowania podmiotów oraz zawarcia umowy z podmiotem spełniającym obiektywne,
proporcjonalne i niedyskryminacyjne warunki określone w tym postępowaniu.
5. Do zawierania umów, o których mowa w ust. 4, nie stosuje się przepisów
o zamówieniach publicznych. Umowa może przewidywać wynagrodzenie z tytułu
przekazywania danych, jeżeli strony tak postanowią.
6. Warunkiem zawarcia umowy, o której mowa w ust. 4, z podmiotem będącym
świadczeniodawcą jest stosowanie przez tego świadczeniodawcę rachunku kosztów
opracowanego na podstawie zaleceń, o których mowa w ust. 7.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
zalecenia dotyczące standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców, o których
mowa w ust. 6, kierując się potrzebą ujednolicenia sposobu identyfikowania,
gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach
świadczeń opieki zdrowotnej.”;
– 12 –
17) tytuł rozdziału 1b otrzymuje brzmienie:
„Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji”;
18) w art. 31n:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
„1a) ustalanie taryfy świadczeń;
1b) opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31lc ust. 7;”,
b)
pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie
informacji o metodologii przeprowadzania oceny technologii medycznych,
technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej
i innych krajach oraz zasadach ustalania taryfy świadczeń;
3)
opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej;”;
19) w art. 31o:
a)
w ust. 2 w pkt 5 lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) opinii o projektach programów polityki zdrowotnej,”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępcy Prezesa
Agencji do spraw Oceny Technologii Medycznych oraz zastępcy Prezesa Agencji
do spraw Taryfikacji. Zakresy zadań zastępców Prezesa Agencji określa statut
Agencji.”;
20) w art. 31p:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani przez ministra właściwego do
spraw zdrowia, na wniosek Prezesa Agencji, spośród osób wyłonionych w drodze
otwartego i konkurencyjnego naboru, o którym mowa w art. 31r.
3. Kadencja Prezesa Agencji oraz zastępców Prezesa Agencji trwa 5 lat.”,
b)
w ust. 5 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje Prezesa Agencji i zastępców
Prezesa Agencji z zajmowanego stanowiska przed upływem kadencji
w przypadku:”,
– 13 –
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wynagrodzenie Prezesa Agencji i zastępców Prezesa Agencji ustala
minister właściwy do spraw zdrowia.”;
21) w art. 31q ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prezes Agencji oraz zastępcy Prezesa Agencji nie mogą podejmować
dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia
ani wykonywać działalności lub podejmować zajęć niedających się pogodzić
z wykonywanymi obowiązkami.”;
22) w art. 31s:
a)
w ust. 6 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wydawanie opinii o projektach programów polityki zdrowotnej;”,
b)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Kandydaci na członków Rady Przejrzystości przed powołaniem do składu
tej Rady, a członkowie Rady Przejrzystości przed każdym posiedzeniem tej Rady,
składają oświadczenie o niezachodzeniu okoliczności określonych w ust. 8, pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zwane dalej
„deklaracją o braku konfliktu interesów”, dotyczące ich samych oraz ich
małżonków, zstępnych i wstępnych w linii prostej oraz osób, z którymi pozostają
we wspólnym pożyciu. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia
w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.”,
c)
uchyla się ust. 10 i 11,
d)
ust. 12 otrzymuje brzmienie:
„12. Osoby niebędące członkami Rady Przejrzystości, którym zamierza się
zlecić przygotowanie ekspertyzy lub innego opracowania dla tej Rady, przed
przyjęciem zlecenia składają oświadczenie o zaistnieniu albo niezaistnieniu
okoliczności określonych w ust. 8, dla poszczególnych wniosków będących
przedmiotem obrad Rady w zakresie, o którym mowa w ust. 6, pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zwane dalej „deklaracją
o konflikcie interesów”. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia
w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej
– 14 –
za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.”,
e)
ust. 19 otrzymuje brzmienie:
„19. Zespół, o którym mowa w ust. 17, podejmuje uchwały będące
stanowiskami Rady Przejrzystości, po uprzednim przedstawieniu pisemnej opinii
dołączonej do dokumentacji przez każdego członka uczestniczącego
w posiedzeniu. Uchwały Zespołu są podejmowane zwykłą większością głosów
przy obecności co najmniej 2/3 jego członków. W przypadku równej liczby głosów
decyduje głos prowadzącego posiedzenie Rady Przejrzystości.”;
23) po art. 31s dodaje się art. 31sa i art. 31sb w brzmieniu:
„Art. 31sa. 1. Przy Prezesie Agencji działa Rada do spraw Taryfikacji, która pełni
funkcję opiniodawczo-doradczą.
2. Do zadań Rady do spraw Taryfikacji należy:
1)
opiniowanie:
a)
planu taryfikacji Agencji,
b)
metodologii taryfikacji świadczeń,
c)
przygotowywanej taryfy świadczeń oraz jej zmian;
2)
realizacja innych zadań zleconych przez Prezesa Agencji.
3. W skład Rady do spraw Taryfikacji wchodzi dziesięciu członków
powoływanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w tym trzech członków
spośród osób zgłoszonych przez reprezentatywne organizacje świadczeniodawców
w rozumieniu art. 31sb ust. 1 oraz dwóch członków zgłoszonych przez Prezesa
Funduszu.
4. Wyboru trzech członków Rady do spraw Taryfikacji spośród osób zgłoszonych
przez reprezentatywne organizacje świadczeniodawców w rozumieniu art. 31sb ust. 1
dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, biorąc pod uwagę kryterium liczby osób
zatrudnionych i osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej łącznie
u świadczeniodawców zrzeszonych w
reprezentatywnej
organizacji
świadczeniodawców, która dokonała zgłoszenia.
5. Kadencja Rady do spraw Taryfikacji trwa 6 lat. W przypadku gdy członek Rady
do spraw Taryfikacji zostanie odwołany przed upływem kadencji, kadencja członka
powołanego na jego miejsce upływa z dniem upływu kadencji Rady do spraw
Taryfikacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2505
› Pobierz plik