Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2493
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1165
2493
-
Jednostki akredytowane
Brak danych
Uczestnictwo, po uzyskaniu
uczestniczące w ocenie
stosowanej akredytacji,
właściwości użytkowych
w procedurach oceny
i weryfikacji właściwości
użytkowych wyrobów
budowlanych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
oraz zostanie przekazany do konsultacji społecznych i środowiskowych organizacjom zrzeszającym producentów
i dystrybutorów wyrobów budowlanych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Brak
Dodatkowe informacje,
Projekt rozporządzenia ze względu na swój zakres nie ma wpływu na wymienione powyżej
w tym wskazanie
jednostki.
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
– 18 –
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
Przepisy rozporządzenia poprzez precyzyjnie określenie grup wyrobów objętych obowiązkiem
w tym wskazanie
sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych i znakowania znakiem budowlanym,
źródeł danych
a także związanych z tym procedur poprawią, w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań,
i przyjętych do obliczeń warunki funkcjonowania przedsiębiorców. Również projektowane zbliżenie procedur stosowanych
założeń
przy wprowadzaniu do obrotu wyrobów budowanych ze znakiem budowlanym do procedur
stosowanych w odniesieniu do wyrobów znakowanych CE poprawią warunki funkcjonowania
przedsiębiorców, w tym również odbiorców wyrobów budowlanych (identyczny zakres i sposób
informowania o właściwościach użytkowych wyrobu). Jednocześnie wprowadzenie uproszczonych
procedur dla producentów wyrobów budowlanych o statusie mikroprzedsiębiorstw będzie miało
pozytywny wpływ na ich konkurencyjność na rynku.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne: dostarczanie kopii krajowej deklaracji właściwości
użytkowych z wyrobem budowlanym znakowanym znakiem
budowlanym
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy – Prawo budowlane wprowadza
obowiązek dostarczania z każdym wyrobem znakowanym znakiem budowlanym kopii krajowej deklaracji właściwości
użytkowych (podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do wyrobów budowlanych znakowanych CE). Obecnie
obowiązujące przepisy nie nakładają obowiązku dostarczania kopii krajowej deklaracji zgodności wraz z wyrobami
znakowanymi znakiem budowlanym. Jednocześnie projekt rozporządzenia wprowadza jako preferowany sposób
dostarczania krajowej deklaracji właściwości użytkowych jej umieszczanie na stronie internetowej producenta. W formie
papierowej kopia deklaracji właściwości użytkowych udostępniana jest na życzenie odbiorcy wyrobu.
9. Wpływ na rynek pracy
Przepisy przedmiotowego aktu nie będą miały bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Brak wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Z chwilą wejścia w życie przepisów.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
– 19 –
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
22/05/EP
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U
z dnia
w sprawie krajowych ocen technicznych
Na podstawie art. 9 ust. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
(Dz. U. Nr 92, poz. 881, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
zawartość wniosku o wydanie krajowej oceny technicznej;
2)
tryb wydawania i zmiany krajowych ocen technicznych;
3)
zawartość krajowej oceny technicznej;
4)
sposób ustalania liczby godzin pracy niezbędnych do wydania, zmiany lub przedłużenia
terminu ważności krajowej oceny technicznej;
5)
sposób prowadzenia wykazu wydanych i wykazu uchylonych krajowych ocen
technicznych oraz zakres umieszczonych w nich danych.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce oceny – należy przez to rozumieć jednostki, o których mowa w art. 9 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych, „zwanej dalej ustawą”;
2)
postępowaniu – należy przez to rozumieć postępowanie w sprawie wydania krajowej
oceny technicznej dla wyrobu budowlanego, o którym mowa w art. 9 ust. 5 ustawy.
§ 3. 1. Wnioskodawca składa wniosek o wydanie krajowej oceny technicznej we
właściwej jednostce oceny.
2. Wniosek powinien zawierać co najmniej:
1)
określenie i adres wnioskodawcy oraz miejsce produkcji wyrobu budowlanego;
2)
nazwę techniczną i nazwę handlową, oznaczenie wyrobu budowlanego i jego odmiany
asortymentowe;
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, lokalne
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. z 2013 r. poz. 1391).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97, z 2010 r. Nr 114,
poz. 760, z 2011 r. Nr 102, poz. 586, z 2012 r. poz. 951, z 2013 r. poz. 898 oraz ….
– 2 –
3)
opis techniczny wyrobu budowlanego oraz zastosowanych materiałów i komponentów;
4)
określenie zamierzonego zastosowania lub zastosowań wyrobu budowlanego;
5)
dane dotyczące właściwości użytkowych wyrobu budowlanego odnoszących się do
zasadniczych charakterystyk mających wpływ na spełnienie podstawowych wymagań;
6)
informacje na temat systemu zakładowej kontroli produkcji;
7)
określenie warunków technicznych zastosowania wyrobu budowlanego.
3. Do wniosku dołącza się:
1)
pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca nie występuje w postępowaniu osobiście;
2)
rysunki techniczne, uzupełniające opis wyrobu budowlanego;
3)
dokumenty potwierdzające dane dotyczące właściwości użytkowych wyrobu
budowlanego, w tym raporty z przeprowadzonych badań wyrobu budowlanego;
4)
dokumenty i informacje, wydane na podstawie odrębnych przepisów;
5)
oświadczenie, że wyrób budowlany nie jest objęty wydaną dla tego wyrobu europejską
oceną techniczną.
4. Jednostka oceny rejestruje wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§ 4. Jednostka oceny, w terminie miesiąca od dnia rejestracji wniosku:
1)
dokonuje weryfikacji wniosku polegającej na:
a)
rozpoznaniu wniosku,
b)
sprawdzeniu jego kompletności i dokonaniu oceny jego zasadności;
2)
zawiadamia wnioskodawcę o potrzebie przeprowadzenia postępowania lub przedstawia
pisemne uzasadnienie odmowy wszczęcia takiego postępowania.
§ 5. 1. Wszczęcie postępowania następuje w terminie określonym w porozumieniu stron
o przeprowadzeniu takiego postępowania.
2. Jeżeli porozumienie nie stanowi inaczej, w okresie 2 miesięcy od dnia wszczęcia
postępowania jednostka oceny przedstawia wnioskodawcy pisemne stanowisko w sprawie
wniosku. W stanowisku jednostka oceny określa:
1)
rodzaj, przedmiot i metody dodatkowych badań, obliczeń i klasyfikacji wraz ze
zwięzłym uzasadnieniem konieczności ich wykonania,
2)
zakres i przedmiot dodatkowych uzasadnień obliczeniowych i wykaz dodatkowych
dokumentów i informacji wynikających z odrębnych przepisów
– niezbędne do dokonania oceny przydatności wyrobu budowlanego w zakresie
zamierzonego zastosowania lub zastosowań.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2493
› Pobierz plik