Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy - Prawo budowlane
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2493
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych, ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1165
2493
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 6
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr 92, poz. 881, z późn.
zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zastąpi ono dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobów deklarowania zgodności
wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. Nr 198,
poz. 2041, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia określa:
1) sposób deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych,
2) krajowe systemy oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów
budowlanych,
3) grupy wyrobów budowlanych objętych obowiązkiem sporządzania krajowej deklaracji
właściwości użytkowych oraz właściwe dla tych grup krajowe systemy oceny i weryfikacji
stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych,
4) wzór i treść krajowej deklaracji właściwości użytkowych,
5) sposób dostarczania krajowej deklaracji właściwości użytkowych odbiorcom wyrobów
budowlanych,
6) sposób znakowania wyrobów budowlanych znakiem budowlanym oraz zakres informacji
towarzyszącej temu znakowi.
W § 1 określony został zakres przedmiotowy rozporządzenia zgodnie z upoważnieniem
zawartym w art. 8 ust. 6 ustawy.
W § 2 wprowadzono pojęcia:
– „krajowej specyfikacji technicznej” obejmującej, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, Polską
Normę wyrobu oraz krajową ocenę techniczną, przy czym w odniesieniu do Polskiej
Normy wyrobu, podobnie jak ma to miejsce w obecnie obowiązujących przepisach,
ogranicza się możliwość stosowania Polskich Norm wyłącznie do norm niemających
statusu normy wycofanej,
– „zakładowej kontroli produkcji”, która odnosi się wyłącznie do wyrobów wprowadzanych
do obrotu lub udostępnianych na rynku krajowym ze znakiem budowlanym; definicja ta
jest analogiczna do definicji zakładowej kontroli produkcji zawartej w art. 2 pkt 26
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r.
ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów
– 13 –
budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG, zwanego dalej
„rozporządzeniem Nr 305/2011”, przy czym odnosi się ona do krajowych specyfikacji
technicznych, a nie zharmonizowanych specyfikacji technicznych,
– „krajowego certyfikatu stałości właściwości użytkowych”, czyli dokumentu wydawanego
przez akredytowaną jednostkę certyfikującą wyroby uczestniczącą w systemach oceny
i weryfikacji stałości właściwości użytkowych, określonych w § 4,
– „krajowego certyfikatu zakładowej kontroli produkcji”, czyli dokumentu wydawanego
przez akredytowaną jednostkę certyfikującą wyroby uczestniczącą w krajowych systemach
oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych, określonych w § 4.
§ 3 określa sposób deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych. Mając na
uwadze przepis art. 8 ust. 1 ustawy producent deklaruje właściwości użytkowe wyrobu
budowlanego w odniesieniu do zasadniczych charakterystyk tego wyrobu. Deklarowanie
właściwości użytkowych wyrobu budowlanego odbywa się na podstawie oceny tych
właściwości obejmującej ustalenie typu wyrobu oraz ciągłej oceny i weryfikacji stałości
właściwości użytkowych. Ocena właściwości użytkowych przeprowadzana jest, zgodnie
z art. 8 ust. 5c ustawy, z zastosowaniem krajowych systemów oceny i weryfikacji stałości
właściwości użytkowych określonych w § 4.
W § 4 określono krajowe systemy oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych, które
oparte są na podobnych zasadach i procedurach, jak systemy oceny i weryfikacji stałości
właściwości użytkowych określone w Załączniku V do rozporządzenia Nr 305/2011,
stosowanych w odniesieniu do wyrobów objętych zharmonizowanymi specyfikacjami
technicznymi. Podobnie jak w Załączniku V do rozporządzenia Nr 305/2011 ustalono pięć
krajowych systemów oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych (1+, 1, 2+, 3, 4).
W systemach 1+, 1 i 2+ uczestniczą akredytowane jednostki certyfikujące wyroby, które
wydają odpowiednio krajowe certyfikaty stałości właściwości użytkowych i krajowe
certyfikaty zakładowej kontroli produkcji. W § 6 określono wymagania dla tych jednostek
w odniesieniu do zakresów certyfikatów akredytacyjnych wydawanych przez Polskie
Centrum Akredytacji.
W § 5, zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy, określone zostały
procedury uproszczone odnoszące się do ustalania typu wyrobu. Między innymi umożliwiają
one mikroprzedsiębiorstwom, w określonych przypadkach, zastępowanie metody badania
wskazanej w Polskiej Normie innymi metodami badań. Procedury uproszczone odnoszą się
– 14 –
do podobnych rozwiązań zastosowanych w rozporządzeniu Nr 305/2011 w odniesieniu do
wyrobów budowlanych znakowanych CE.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem § 7 ust. 1 grupy wyrobów budowlanych objęte
obowiązkiem sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych zostaną określone
w załączniku nr 1 do przedmiotowego rozporządzenia. Grupy wyrobów określone w tym
załączniku obejmą grupy wyrobów wskazane w Tabeli 1 Załącznika IV do rozporządzenia
Nr 305/2011 z dostosowaniem do polskiego rynku, wiedzy technicznej i praktyki budowlanej,
a także, w szczególnych przypadkach, inne wyroby budowlane mające istotny wpływ na
spełnienie podstawowych wymagań przez obiekty budowlane. Przepis § 7 ust. 2 przewiduje,
w przypadku mikroprzedsiębiorstw, możliwość odstępstwa od wskazanych w załączniku nr 1
wymaganych krajowych systemów oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych. Dla
wyrobów budowlanych, dla których załącznik nr 1 przewiduje system 3, producent o statusie
mikroprzedsiębiorcy może stosować system 4, który nie przewiduje udziału strony trzeciej
(akredytowanego laboratorium badawczego).
W § 8 ust. 1 określona została treść krajowej deklaracji właściwości użytkowych, natomiast
wzór krajowej deklaracji właściwości użytkowych został określony w załączniku nr 2 do
przedmiotowego rozporządzenia. Wzór i treść krajowej deklaracji właściwości użytkowych
odpowiada deklaracji właściwości użytkowych, o której mowa w rozporządzeniu
Nr 305/2011 z uwzględnieniem zasad wydawania krajowych deklaracji właściwości
użytkowych.
§ 9 reguluje zasady udostępniania kopii krajowej deklaracji właściwości użytkowych
odbiorcom wyrobów budowlanych. Projektowane przepisy przewidują, jako podstawową
formę udostępniania, udostępnianie krajowej deklaracji właściwości użytkowych na stronie
internetowej producenta. Jeżeli krajowa deklaracja właściwości użytkowych nie zostanie
udostępniona odbiorcy na stronie internetowej, to będzie przesyłana drogą elektroniczną lub
dostarczana w formie papierowej (na życzenie odbiorcy).
§ 10 i 11 określają zasady umieszczania znaku budowlanego na wyrobie budowlanym oraz
zakres informacji towarzyszącej temu oznakowaniu. Zasady umieszczania znaku
budowlanego na wyrobie budowlanym są podobne do zasad umieszczania oznakowania CE
zgodnie z przepisami rozporządzenia Nr 305/2011. Analogiczna sytuacja dotyczy zakresu
informacji towarzyszącej znakowi budowlanemu, przy czym dodatkowo wskazano, że
– 15 –
informacja towarzysząca powinna być dołączona do wyrobu w taki sposób, aby stosujący
wyrób mógł się z nią zapoznać.
Przedmiotowy projekt określa, że przepisy rozporządzenia wejdą w dniu … . Dzień ten jest,
zgodnie z art. 8 ustawy z dnia … o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy
– Prawo budowlane (Dz. U. z … poz. …), dniem wejścia w życie przepisów art. 1 pkt 5–8 tej
ustawy, to jest po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia tej ustawy.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury i Rozwoju.
Ponadto, stosownie do postanowień § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2013 r. poz. 979) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
– 16 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia
2014-04-14
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie sposobów
deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposobu
Źródło:
znakowania ich znakiem budowlanym
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
budowlanych oraz ustawy – Prawo
budowlane
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….
lub Podsekretarza Stanu
Janusz Żbik, Podsekretarz Stanu w MIR
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(22) 661-80-69
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Rozporządzenie zostanie wydane na podstawie art. 1 pkt 6 lit. e ustawy z dnia …. o zmianie ustawy o wyrobach
budowlanych oraz ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z … poz. …). Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, rozporządzenie
wydane na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr 92, poz. 881,
z późn. zm.) zachowuje swoją ważność do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Proponowana regulacja, zgodnie z upoważnieniem, określa sposób deklarowania właściwości użytkowych wyrobów
budowlanych; krajowe systemy oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych; grupy
wyrobów budowlanych objętych obowiązkiem sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych oraz właściwe
dla tych grup krajowe systemy oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych; wzór i treść
krajowej deklaracji właściwości użytkowych; sposób dostarczania krajowej deklaracji właściwości użytkowych
odbiorcom wyrobów budowlanych, a także sposób znakowania wyrobów budowlanych znakiem budowlanym oraz
zakres informacji towarzyszącej temu znakowi.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązania realizują szczegółowe wytyczne zawarte w ustawie o zmianie ustawy o wyrobach
budowlanych oraz ustawy – Prawo budowlane. Są one wzorowane na regulacjach rozporządzenia Nr 305/2011
odnoszących się do wyrobów budowlanych wprowadzanych do obrotu z oznakowaniem CE.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty gospodarcze
Brak danych
-
Stosowanie procedur
wprowadzające do obrotu
dotyczących deklarowania
lub udostępniające na
właściwości użytkowych,
krajowym rynku wyroby
sporządzania krajowej
budowlane nie objęte
deklaracji właściwości
harmonizacją europejską
użytkowych i jej dostarczania
odbiorcom, sposobu
znakowania znakiem
budowlanym w odniesieniu do
wyrobów wskazanych
w załączniku nr 1,
a nieobjętych przepisami
rozporządzenia NR 305/2011.
Odbiorcy wyrobów
Brak danych
-
Uzyskanie wiarygodnej
budowlanych
informacji o właściwościach
użytkowych wyrobów
budowlanych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2493
› Pobierz plik