Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym
projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień dla rolników prowadzących produkcje ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących oraz organów administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2492
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 55
2492
o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jednostka certyfikująca może uzupełnić ten wykaz
w terminie do końca grudnia danego roku.”;
9)
po art. 17 dodaje się art. 17a w brzmieniu:
„Art. 17a. 1. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zapewnia
Głównemu Inspektorowi oraz jednostkom certyfikującym dostęp do administrowanych
przez nią danych o producentach ekologicznych zgromadzonych w systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
płatności, o którym mowa w ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie
ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków
o przyznanie płatności (Dz. U. z 2012 r. poz. 86) w zakresie niezbędnym do
prawidłowego funkcjonowania systemu nadzoru i kontroli w rolnictwie ekologicznym.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, są udostępniane na wniosek Głównego
Inspektora albo jednostki certyfikującej nieodpłatnie, na podstawie zawartych
porozumień.
3. Główny Inspektor ma dostęp do danych, o których mowa w ust. 1,
i wykorzystuje udostępnione dane do realizacji zadań określonych w art. 8.
4. Jednostki certyfikujące mają dostęp do danych, o których mowa w ust. 1, tylko
w odniesieniu do producentów, którzy dokonali do tych jednostek zgłoszenia podjęcia
działalności w zakresie rolnictwa ekologicznego, o którym mowa w art. 28 ust. 1
rozporządzenia nr 834/2007, i wykorzystują udostępnione dane do realizacji zadań
określonych w art. 7 ust. 1.”;
10) po art. 19 dodaje się art. 19a w brzmieniu:
„Art. 19a. 1. W ramach kontroli, o której mowa w art. 7, jednostki certyfikujące
mogą zlecić wykonanie analiz, o których mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia
nr 889/2008, w laboratoriach urzędowych, o których mowa w art. 12 rozporządzenia
nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem
paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu
zwierząt (Dz. Urz. UE L 191 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 882/2004”, lub
w laboratoriach referencyjnych, o których mowa w art. 33 rozporządzenia nr 882/2004,
wyznaczonych zgodnie z ust. 3.
2. Koszty wykonania analiz, o których mowa w ust. 1, są finansowane przez
jednostki certyfikujące.
– 6 –
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa wyznaczy, w drodze rozporządzenia,
laboratoria urzędowe i referencyjne, o których mowa w ust. 1, oraz określi zakres
wykonywanych przez poszczególne laboratoria analiz, mając na względzie przepisy
art. 12 rozporządzenia nr 882/2004 oraz zapewnienie realizacji zadań określonych
w art. 33 tego rozporządzenia.”;
11) w art. 21:
a)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu:
„5a. Jeżeli osoba wpisana na podstawie egzaminu, o którym mowa w ust. 3
pkt 1, do rejestru inspektorów rolnictwa ekologicznego, o którym mowa w ust. 1,
posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie danego rodzaju specjalizacji do
prowadzenia kontroli, w szczególności potwierdzoną określoną liczbą punktów
uzyskanych na egzaminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, liczbą przeprowadzonych
kontroli, o których mowa w art. 7 ust. 1, w zakresie danego rodzaju specjalizacji,
lub ukończeniem szkolenia w zakresie rolnictwa ekologicznego, Główny Inspektor
wydaje tej osobie zaświadczenie o wpisie do tego rejestru bez konieczności
ponownego zdawania egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
5b. W celu uzyskania zaświadczenia o wpisie do rejestru inspektorów
rolnictwa ekologicznego bez konieczności ponownego zdawania egzaminu,
o którym mowa w ust. 3 pkt 1, przed upływem 3 lat od dnia zdania tego egzaminu
osoba, o której mowa w ust. 5a, składa wniosek do Głównego Inspektora,
dołączając dokumenty potwierdzające spełnienie warunków wymaganych do
wydania tego zaświadczenia.
5c. Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 5a, nie spełnia warunków wymaganych
do uzyskania zaświadczenia o wpisie do rejestru inspektorów rolnictwa
ekologicznego bez konieczności ponownego zdawania egzaminu, o którym mowa
w ust. 3 pkt 1, Główny Inspektor odmawia, w drodze decyzji, wydania tego
zaświadczenia.”,
b)
w ust. 7 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) upływu:
a)
3 lat albo
b)
6 lat – w przypadku, o którym mowa w ust. 5a
– od dnia zdania egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, chyba że przed
upływem tego okresu inspektor rolnictwa ekologicznego ponownie zda
egzamin w zakresie tych rodzajów specjalizacji.”,
– 7 –
c)
w ust. 13:
–
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru inspektorów rolnictwa
ekologicznego, o którym mowa w ust. 1, oraz wzór imiennej pieczęci,
o której mowa w ust. 5.”,
–
w pkt 6 na końcu dodaje się przecinek i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) szczegółowe warunki, po spełnieniu których osobie wpisanej do rejestru
inspektorów rolnictwa ekologicznego wydaje się zaświadczenie o wpisie
do rejestru inspektorów rolnictwa ekologicznego bez konieczności
ponownego zdawania egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, termin
złożenia wniosku o wydanie tego zaświadczenia oraz dokumenty, jakie
należy dołączyć do wniosku”,
–
zdanie wspólne otrzymuje brzmienie:
„ – mając na względzie rzetelność i przejrzystość przeprowadzania egzaminu,
o którym mowa w ust. 3 pkt 1, rzeczywiste koszty przeprowadzenia egzaminu
i funkcjonowania
komisji kwalifikacyjnej, zapewnienie właściwego
funkcjonowania systemu kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia
nr 834/2007, oraz spełniania przez jednostki certyfikujące warunków
określonych w art. 27 ust. 5 lit. b ppkt (ii) tego rozporządzenia.”.
Art. 2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 21 ust. 13 ustawy wymienionej
w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 21 ust. 13 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Cel projektowanej ustawy
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie ułatwień dla rolników prowadzących
produkcję ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących oraz organów administracji
publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa. Konieczność wprowadzenia zmian
legislacyjnych w ustawie z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U.
Nr 116, poz. 975), zwanej dalej „ustawą o rolnictwie ekologicznym”, wiąże się także
z potrzebą dostosowania jej przepisów do ogłoszonego sprostowania do rozporządzenia Rady
(WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania
produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE
L 156 z 15.06.2011, str. 12) oraz uwzględnienia wniosków wynikających ze sprawozdania
specjalnego nr 9/2012 przygotowanego przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
pt. „Kontrola systemu kontroli produkcji, przetwarzania, dystrybucji i przywozu produktów
ekologicznych”, wniosków z kontroli Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej
(Food and Veterinary Office) przeprowadzonej w Polsce we wrześniu
2012 r., a także wymogów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 392/2013
z dnia 29 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 889/2008
w odniesieniu do systemu kontroli produkcji ekologicznej (Dz. Urz. UE L 118
z 30.04.2013, str. 5).
Przedmiotowy projekt został opracowany na podstawie założeń projektu ustawy
o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym.
II. Zakres projektowanej regulacji
1. Wprowadzenie uproszczeń związanych z przekazywaniem przez jednostki certyfikujące
Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych danych
dotyczących kontrolowanych producentów oraz ujednolicenie systemu raportowania (art. 1
pkt 2 i 8 projektu)
Obecnie jednostki certyfikujące przekazują informacje o zmianach dokonanych przez
producentów rolnych w zgłoszeniu podjęcia działalności w rolnictwie ekologicznym
w zakresie określonym w art. 63 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia
5 września 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady
(WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych
w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250
z 18.09.2008, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 889/2008”.
Proponowane rozwiązanie ma na celu wprowadzenie możliwości wyłączenia przez Głównego
Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych konieczności informowania
o części zmian nieistotnych dla sprawnego wykonywania przez ten organ nadzoru. Główny
Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będzie określał zakres
wymaganych do sprawowania nadzoru informacji. W tym celu opracuje i przekaże
jednostkom certyfikującym wzory formularzy zawierających wskazanie zakresu zmian,
których informacja ma dotyczyć. Jednocześnie część zmian aktualnie przekazywanych na
podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o rolnictwie ekologicznym, w terminie 14 dni od dnia
zaistnienia zdarzenia, będzie przekazywana w ramach comiesięcznego raportu
przekazywanego na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy o rolnictwie ekologicznym, co znacząco
uprości system raportowania w rolnictwie ekologicznym oraz zmniejszy obciążenia
administracji w tym zakresie, a także wypełni zalecenie z audytu FVO w zakresie
raportowania o nieprawidłowościach przez jednostki certyfikujące.
Ujednolicenie systemu raportowania wymaga zmiany terminu przekazywania informacji
o kontrolowanych producentach na potrzeby wsparcia udzielanego na podstawie przepisów
dotyczących rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Dzięki temu oraz równoczesnej
zmianie organu przyjmującego dane o producentach z ministra właściwego do spraw
rolnictwa na Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
system zostanie skonsolidowany oraz dane wymagane na podstawie innych przepisów będą
porównywane na bieżąco. Zgodnie z obowiązującą ustawą o rolnictwie ekologicznym
jednostki certyfikujące przekazują wykaz producentów w rozumieniu przepisów o krajowym
systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków
o przyznanie płatności, którzy spełnili określone wymagania dotyczące produkcji
ekologicznej, zgodnie z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego, ministrowi
właściwemu do spraw rolnictwa oraz Prezesowi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa do dnia 31 października każdego roku według stanu za dany rok. Proponuje się
zmianę polegającą na przesunięciu ww. terminu na dzień 30 listopada według stanu na dany
rok oraz na możliwości przesyłania uzupełnień do ww. wykazu w terminie do końca grudnia
danego roku, jeżeli w wyniku kontroli jednostki certyfikującej zostanie stwierdzona
konieczność uzupełnienia przekazanych danych. Uzasadnieniem przesunięcia terminu jest to,
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2492
› Pobierz plik