Rządowy projekt ustawy o odwróconym kredycie hipotecznym
projekt dotyczy stworzenia rozwiązań prawnych, dzięki którym możliwa będzie monetyzacja kapitału zakumulowanego w nieruchomościach w ramach usługi odwróconego kredytu hipotecznego świadczonej przez instytucje zaufania publicznego podlegające szczególnym regulcjom
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2392
- Data wpłynięcia: 2014-05-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1585
2392
należy wskazać, że przepisy projektowanego rozporządzenia nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe
Ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym nie wprowadza obowiązku oferowania przez
informacje, w tym instytucje uprawnione usługi odwróconego kredytu hipotecznego, a jedynie przewiduje taką
wskazanie
źródeł możliwość. Dokonanie analizy wpływu ustawy na sektor finansów publicznych, a tym bardziej
danych i przyjętych do rozporządzenia nie jest zatem możliwe ze względu na brak możliwości oszacowania, ile
obliczeń założeń
podmiotów oraz w jakiej perspektywie czasowej wystąpi z ofertą odwróconego kredytu
hipotecznego.
Wprowadzenie rozporządzenia nie spowoduje zmian w wydatkach budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jak również nie spowoduje zmniejszenia ich
dochodów.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-
10)
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
pieniężnym
sektor mikro-, małych i b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
(w mln zł,
średnich
ceny
stałe przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
oraz gospodarstwa
domowe
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa Nie dotyczy
niepieniężnym sektor mikro-, małych i Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Projektowane rozporządzenie umożliwi osobom starszym uzyskanie pełnych
oraz gospodarstwa
informacji o ofercie odwróconego kredytu hipotecznego. Powinno to ułatwić
domowe
proces porównywania ofert różnych banków i dokonywania wyboru
najkorzystniejszej z nich.
Niemierzalne
nie dotyczy
– 12 –
Dodatkowe
Ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym nie wprowadza obowiązku oferowania przez
informacje, w tym instytucje uprawnione usługi odwróconego kredytu hipotecznego, a jedynie przewiduje taką
wskazanie
źródeł możliwość. Dokonanie analizy liczbowej wpływu ustawy, a tym bardziej rozporządzenia na
danych i przyjętych do konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa
obliczeń założeń
domowe nie jest możliwe ze względu na brak możliwości oszacowania, ile podmiotów oraz
w jakiej perspektywie czasowej wystąpi z ofertą odwróconego kredytu hipotecznego oraz jak
wiele osób potencjalnie zainteresowanych zawarciem umowy odwróconego kredytu
hipotecznego będzie mogło faktycznie umowę zawrzeć, jak również na jakim poziomie będzie
kształtować się wartość kredytu do wartości nieruchomości (należy przypuszczać, że
w początkowej fazie rozwoju rynku kredytodawcy będą w sposób ostrożny podchodzić do
kwestii szacowania ryzyka związanego z tą usługą finansową).
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
× nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
x nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
x nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wskazane obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projekt rozporządzenia wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja skutków wejścia w życie regulacji będzie mogła nastąpić najwcześniej po upływie ok. 2 lat od wejścia w życie
ustawy. Możliwym do zastosowania miernikiem będzie liczba i wartość zawartych umów odwróconego kredytu
hipotecznego, przeciętna wartość kredytu do wartości nieruchomości, przeciętny wiek kredytobiorcy, przeciętna kwota
odwróconego kredytu hipotecznego.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
13/04-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2392
› Pobierz plik