Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
projekt dotyczy umożliwienia wdrożenia efektywnego rozwiązania pozwalającego na przeprowadzenie rozdziału prawnego obrotu hurtowego i obrotu detalicznego w przedsiębiorstwie PGNiG S.A.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2389
- Data wpłynięcia: 2014-04-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 942
2389
Warszawa, 13 maja 2014 r.
BAS-WAPEiM-956/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tomasz Piotr Nowak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.), zwanej dalej „Prawo
energetyczne”. Proponowana zmiana dodaje do ustawy art. 5b1. Artykuł ten
w ust. 1 przewiduje zmianę stron umów o dostawy gazu ziemnego
wysokometanowego. Umowa,
na podstawie której
przedsiębiorstwo
energetyczne, o którym mowa w art. 49b ust. 1 Prawa energetycznego, dostarcza
gaz ziemny odbiorcom, z dniem wyodrębnienia z tego przedsiębiorstwa jego
zorganizowanej części i wniesienia jej jako wkładu niepieniężnego na pokrycie
kapitału zakładowego innego przedsiębiorstwa energetycznego, staje się z mocy
prawa umową, której stronami są: przedsiębiorstwo energetyczne, do którego
wniesiono wkład niepieniężny oraz odbiorca paliwa. Projekt określa dzień
wyodrębnienia przedsiębiorstwa energetycznego, do którego wniesiono wkład
niepieniężny (ust. 2); przewiduje solidarną odpowiedzialność przedsiębiorstw
energetycznych (dotychczasowych i nowych dostawców) za zobowiązania
wynikające z przekształcanych umów (ust. 3); przyznaje odbiorcy prawo do
wypowiedzenia przekształcanej umowy bez konieczności ponoszenia kosztów
lub wypłaty odszkodowań (ust. 4); ustala związane z tym przekształceniem
wymogi informacyjne nałożone na przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w art. 49b ust. 1 Prawa energetycznego (ust. 5); oraz określa zasady
sukcesji podatkowej wynikającej z przekształcenia umów.
Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że proponowana ustawa ma
uregulować skutki prawne rozdziału prawnego części przedsiębiorstwa
energetycznego
służącej prowadzeniu obrotu hurtowego od części
przedsiębiorstwa energetycznego służącej prowadzeniu obrotu detalicznego.
Podział przeprowadzany jest ze względu na strukturę polskiego rynku gazu
ziemnego, w którym PGNiG SA ma najwyższy udział, zarówno w segmencie
obrotu hurtowego, jak i obrotu detalicznego, i prowadzi działalność gospodarczą
w obu tych segmentach rynku gazu. W uzasadnieniu wskazano, że
wprowadzone na podstawie art. 49b zmienianej ustawy „obligo giełdowe” nie
zapewniło wszystkim uczestnikom rynku gazu pełnego dostępu do tego rynku.
Uzasadnia to rozdzielenie w grupie kapitałowej PGNiG SA działalności
związanej z obrotem hurtowym od działalności związanej z obrotem
detalicznym, którego skutki prawne stanowią przedmiot opiniowanego projektu
ustawy.
Projekt w art. 2 zawiera przepisy przejściowe. Proponowana ustawa
wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (art. 3 projektu ustawy).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ocena zgodności projektu ustawy z prawem UE wymaga odniesienia do
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r.
dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej
dyrektywę 2003/55/WE (Dz. Urz. UE L 211 z 14.08.2009, str. 94), zwanej dalej
„dyrektywą gazową”. Dyrektywa ta ustanawia wspólne reguły dotyczące
przesyłu, dystrybucji, dostaw i magazynowania gazu ziemnego oraz reguluje
zasady dotyczące organizacji i funkcjonowania sektora gazu ziemnego.
Artykuł 3 dyrektywy gazowej zobowiązuje państwa członkowskie, by
przedsiębiorstwa gazowe stworzyły konkurencyjny, bezpieczny i zrównoważony
pod względem środowiskowym rynek gazu ziemnego oraz nie dyskryminowały
przedsiębiorstw w odniesieniu do ich praw lub obowiązków. W tym celu
przestrzegane mają być wymogi ustanowione w dyrektywie gazowej. Jak
wynika z motywu 3 preambuły do tej dyrektywy, wolności, jakie Traktat
gwarantuje obywatelom Unii — między innymi swobodny przepływ towarów,
swoboda przedsiębiorczości oraz prawo do swobodnego świadczenia usług —
są możliwe do osiągnięcia jedynie w warunkach w pełni otwartego rynku, który
umożliwia wszystkim konsumentom swobodny wybór dostawców, a wszystkim
dostawcom — swobodną realizację dostaw dla swoich odbiorców. W motywie
54 preambuły do dyrektywy gazowej postanowiono natomiast, że wspieranie
uczciwej konkurencji i łatwego dostępu dla różnych dostawców powinno być
dla państw członkowskich kwestią najwyższej wagi, tak aby pozwolić
konsumentom na pełne wykorzystanie możliwości wynikających ze
zliberalizowanego rynku wewnętrznego gazu ziemnego.
2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Skutki prawne rozdzielenia działalności obrotu hurtowego od działalności
obrotu detalicznego, będące przedmiotem opiniowanego projektu ustawy, nie
stanowią przedmiotu regulacji dyrektywy gazowej. Tym niemniej cel
realizowany przez planowany podział, w postaci zapewnienia wszystkim
uczestnikom rynku gazowego pełnego dostępu do tego rynku, służy realizacji
celów dyrektywy gazowej związanych z urzeczywistnianiem wspólnego
wewnętrznego rynku gazu ziemnego. Projekt ustawy nie narusza dyrektywy
gazowej.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne nie
narusza prawa UE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3
Warszawa, 13 maja 2014 r.
BAS-WAPEiM-957/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo energetyczne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Tomasz Piotr Nowak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Projekt zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.), zwanej dalej „Prawo
energetyczne”. Proponowana zmiana dodaje do ustawy art. 5b1. Artykuł ten
w ust. 1 przewiduje zmianę stron umów o dostawy gazu ziemnego
wysokometanowego. Umowa, na podstawie której przedsiębiorstwo
energetyczne, o którym mowa w art. 49b ust. 1 Prawa energetycznego, dostarcza
gaz ziemny odbiorcom, z dniem wyodrębnienia z tego przedsiębiorstwa jego
zorganizowanej części i wniesienia jej jako wkładu niepieniężnego na pokrycie
kapitału zakładowego innego przedsiębiorstwa energetycznego, staje się z mocy
prawa umową, której stronami są: przedsiębiorstwo energetyczne, do którego
wniesiono wkład niepieniężny oraz odbiorca paliwa. Projekt określa dzień
wyodrębnienia przedsiębiorstwa energetycznego, do którego wniesiono wkład
niepieniężny (ust. 2); przewiduje solidarną odpowiedzialność przedsiębiorstw
energetycznych (dotychczasowych i nowych dostawców) za zobowiązania
wynikające z przekształcanych umów (ust. 3); przyznaje odbiorcy prawo do
wypowiedzenia przekształcanej umowy bez konieczności ponoszenia kosztów
lub wypłaty odszkodowań (ust. 4); ustala związane z tym przekształceniem
wymogi informacyjne nałożone na przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w art. 49b ust. 1 Prawa energetycznego (ust. 5); oraz określa zasady
sukcesji podatkowanej wynikającej z przekształcenia umów.
Przedmiot projektu ustawy jest objęty zakresem regulacji prawa UE,
w szczególności dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE
z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu
ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55/WE (Dz. Urz. UE L 211
z 14.08.2009, str. 94). Projekt ten nie jest jednak projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2389
› Pobierz plik