Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2356
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694
2356
Proponuje się poza tym, aby także sama Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury mogła,
w zależności od dostrzeżonego zainteresowania, uzupełniać swoją ofertę w ciągu danego roku
kalendarzowego (art. 15a ust. 5).
Celowe jest ponadto uzupełnienie postanowień ustawowych o uregulowania odnośnie
do trybu opracowania wspomnianego harmonogramu działalności szkoleniowej KSSiP. To
zagadnienie będzie przedmiotem regulacji dodawanych art. 15b i art. 15c. Zaakcentowania
wymaga przy tym to, że na gruncie projektowanych rozwiązań Minister Sprawiedliwości oraz
Prokurator Generalny już na etapie przygotowywania planu uzyskają możliwość zajęcia
stanowiska co do sposobu i zakresu uwzględnienia bieżących potrzeb szkoleniowych kadr
sądownictwa i prokuratury.
Ustrój Krajowej Szkoły
Istotną różnicą między dotychczasowy stanem prawnym a projektowanymi przepisami
jest uwzględnienie roli, jaką w nadzorze nad Krajową Szkołą oraz wytyczaniu kierunków jej
działalności winien mieć Prokurator Generalny. O niektórych zmianach w tym zakresie była
już mowa powyżej, dlatego w tym miejscu można ograniczyć się do zasygnalizowania, że
w myśl art. 1 pkt 2 lit. a (art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy o KSSiP), w skład Rady Programowej wejdzie
3 członków wskazanych przez Prokuratora Generalnego. Prokurator Generalny będzie miał
również możliwość sprecyzowania i przedstawienia Ministrowi Sprawiedliwości informacji
o potrzebach kadrowych prokuratury przy okazji ogłaszania naboru na aplikację prokuratorską
oraz wyznaczania limitu przyjęć na tę aplikację – art. 17 ust. 1.
Zmianie ulegnie też brzmienie art. 12 ust. 1 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury. Po dokonaniu nowelizacji przepis ten będzie stanowił w zdaniu pierwszym, że
Dyrektor Krajowej Szkołą jest powoływany i odwoływany przez Ministra Sprawiedliwości,
po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa oraz Krajowej Rady Prokuratury.
Wprowadzenie takiej regulacji będzie powiązanie z uchyleniem art. 13, zawierającego katalog
przesłanek odwołania Dyrektora. Ponownie wskazać należy, że w obowiązującym stanie
prawnym Minister Sprawiedliwości może odwołać Dyrektora KSSiP przede wszystkim
w sytuacji, gdy nie realizuje on obowiązków związanych z pełnioną funkcją. Niemniej, nie da
się postawić tezy, że tak określona podstawa odwołania nie pozostawia Ministrowi żadnego
marginesu swobody i że tym samym katalog z art. 13 ust. 1 jest rzeczywiście katalogiem
zamkniętym. Wręcz przeciwnie – to do Ministrowi Sprawiedliwości (który wszakże powinien
zapoznać się opinią Rady Programowej w tej kwestii – art. 13 ust. 2) pozostawiona jest
– 16 –
ostatecznie ocena tego, czy Krajowa Szkoła jest instytucją prawidłowo zarządzaną i czy
dostatecznie wywiązuje się z powierzonych jej zadań. Te bowiem aspekty muszą być brane
pod uwagę, jeśli w rachubę wchodzi ustalenie stopnia wywiązywania się przez Dyrektora
KSSiP z ciążących na nim obowiązków. Nie ulega poza tym żadnej wątpliwości, że Minister
winien mieć możliwość odwołania osoby kierującej instytucją, która kształci kadry (przyszłe
oraz obecne) sądów i prokuratury, w sytuacji, gdy utracił do tej osoby zaufanie lub gdy
istnieją zastrzeżenia co do jej postawy tudzież kwalifikacji. Nie tylko zatem prawomocne
skazanie Dyrektora Krajowej Szkoły za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub
przestępstwo skarbowe (art. 13 ust. 1 pkt 4) powinno być podstawą jego odwołania. Z drugiej
strony, ustawa wcale nie musi precyzować, że okoliczności takie jak trwała niezdolność do
pełnienia obowiązków powstała w wyniku choroby czy zrzeczenie się stanowiska mogą być
tymi, które uzasadniają odwołanie danej osoby.
Dodatkowo proponuje się określenie na poziomie ustawowym liczby zastępców
Dyrektora KSSiP, procedury ich powoływania i odwoływania oraz wymaganych od nich
kwalifikacji (projektowane przepisy art. 12 ust. 5–8). Propozycja ta podyktowana jest potrzebą
zapewnienia większej transparentności działania Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury
oraz przyznania podmiotowi, który ponosi odpowiedzialność polityczną za sferę związaną
z wymiarem sprawiedliwości, instrumentów, które pozwalają na sprawowanie rzeczywistego
nadzoru nad tak ważnym ośrodkiem szkoleniowym. To samo trzeba powiedzieć o przyznaniu
Ministrowi Sprawiedliwości kompetencji w zakresie wyrażania sprzeciwu wobec zamiaru
zaangażowania konkretnej osoby w charakterze wykładowcy KSSiP (art. 1 pkt 17, art. 53b
ust. 1). Z kolei odnośnie do prokuratorów oraz prokuratorów w stanie spoczynku możliwość
taką powinien mieć Prokurator Generalny (projektowany art. 53b ust. 2).
4. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne projektowanej ustawy
Skutkiem projektowanej nowelizacji będzie zmiana modelu kształcenia osób, które
poprzez aplikacje specjalistyczne chciałyby dojść do zawodu sędziego lub prokuratora.
Przewiduje się, że nowy system odbywania aplikacji sędziowskiej oraz prokuratorskiej ułatwi
dostęp do wskazanych zawodów tym, którzy ze względu na dotychczasowy, scentralizowany
model szkolenia nie decydowali się na omawianą ścieżkę kariery. Zwiększenie dostępności
aplikacji nie odbędzie się przy tym ze szkodą dla osób wykształconych w obowiązującym
systemie, ponieważ ich uprawnienia zostaną zachowane. Utrzymane zostaną również zasady
– 17 –
zwrotu stypendium w stosunku do osób, które zdecydowały się na jego pobieranie, a więc
liczyły się także z perspektywą obowiązku pracy w wymiarze sprawiedliwości po ukończeniu
aplikacji.
Rezygnacja z aplikacji ogólnej oraz ze stypendiów umożliwi przekierowanie środków
finansowych wydatkowanych do tej pory na te cele. Dzięki temu dofinansowane zostanie
zwłaszcza szkolenie ustawiczne, a fundusze przeznaczone na stypendia trafią do tych sądów
i jednostek organizacyjnych prokuratury, w których utworzone zostaną etaty aplikanckie.
W konsekwencji można więc założyć, że wejście w życie projektowanej ustawy nie pociągnie
za sobą kosztów dla budżetu państwa. Warto tu jeszcze raz zaznaczyć, że wynagrodzenia
aplikantów zostaną ukształtowane na poziomie odpowiadającym obecnym wynagrodzeniom
zasadniczym uzyskiwanym przez asystentów sędziów, które to wahają się od 2.675 do 3.824
zł brutto (por. informację na temat stypendiów ze str. 6).
Wzmiankowane wcześniej zwiększenie wydajności orzeczniczej sądów, w których pracę
podejmą aplikanci aplikacji sędziowskiej, może natomiast przyczynić się nie tylko do
poprawny wizerunku wymiaru sprawiedliwości, ale też wywołać pozytywne skutki społeczne
oraz gospodarcze. Podobne nadzieje można wiązać z zatrudnieniem aplikantów aplikacji
prokuratorskiej w prokuraturach okręgowych.
Ustawa nie będzie miała wpływu na stan finansów jednostek samorządu terytorialnego.
5. Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych do ustawy
Projekt utrzymuje zasadę, zgodnie z którą akty wykonawcze do ustawy o Krajowej
Szkole Sądownictwa i Prokuratury wydaje Minister Sprawiedliwości.
W związku z tym, że projektowane przepisy zakładają likwidację aplikacji ogólnej oraz
w sposób odmienny od dotychczasowego regulują tryb rekrutacji na aplikację sędziowską
i prokuratorską, zachodzi konieczność wydania nowego aktu wykonawczego na podstawie
art. 52 pkt 1 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Nowe rozporządzenie
określi szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania naboru dla kandydatów na aplikację
sędziowską i prokuratorską oraz tryb powoływania i działania zespołu konkursowego oraz
komisji konkursowej, z uwzględnieniem konieczności ustalenia zakresu wiedzy podlegającej
sprawdzeniu w trakcie konkursu, zapewnienia sprawnego i obiektywnego przeprowadzenia
naboru oraz dokonania właściwej selekcji kandydatów. Założenia tego aktu wykonawczego
mają co do zasady odpowiadać założeniom dotychczas obowiązującego rozporządzenia
– 18 –
Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 kwietnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków
i trybu przeprowadzania naboru dla kandydatów na aplikację ogólną oraz warunków i trybu
przeprowadzania naboru dla kandydatów na aplikację ogólną oraz trybu powoływania
i działania zespołu konkursowego i komisji konkursowej, z tym jednakże zastrzeżeniem, że
przepisy, które aktualnie dotyczą aplikacji ogólnej, będą bez dalej idącej korekty odnosiły się
do aplikacji sędziowskiej oraz prokuratorskiej. Przyjęcie takiego prostego rozwiązania
wynika nade wszystko z tego, że w projektowanej regulacji konkurs na aplikacje sędziowską
i prokuratorską będzie przeprowadzany na zasadach analogicznych do zasad, na jakich
obecnie przeprowadzane są konkursy na aplikację ogólną.
Likwidacja aplikacji ogólnej oraz zmiana zasad odbywania aplikacji sędziowskiej
i prokuratorskiej, powodują także konieczność wydania nowego aktu wykonawczego na
podstawie art. 52 pkt 2 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Przepis ten
w projektowanym brzmieniu przewiduje, że Minister Sprawiedliwości określi organizację,
szczegółowe warunki i tryb odbywania aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej, jak również
sposób ustalania systemu punktowego oceny zaliczania sprawdzianów i ich poprawek,
praktyk i stażu objętych programem poszczególnych aplikacji, mając na względzie zakres
wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do zajmowania stanowiska, odpowiednio,
asystenta sędziego, asystenta prokuratora, referendarza sądowego, sędziego i prokuratora oraz
konieczność jednolitej i obiektywnej oceny wiedzy i kwalifikacji aplikantów. Nowy akt
wykonawczy powinien wobec tego uwzględniać, że aplikacje sędziowska i prokuratorska
mają trwać 36 miesięcy. W tym okresie aplikanci będą odbywać zajęcia w Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury oraz praktyki polegające na wykonywaniu pracy w sądach oraz
jednostkach organizacyjnych prokuratury, do których zostaną przydzieleni zgodnie
z programem aplikacji. Przewiduje się, że po zakończeniu każdego cyklu szkoleniowego
(zajęcia, praktyki) będzie przeprowadzony sprawdzian. Zasady i tryb przeprowadzania oraz
oceniania sprawdzianów, w tym sprawdzianów poprawkowych, oraz zasady oceniania
przebiegu praktyk powinny zostać unormowane w sposób analogiczny do unormowań
zawartych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 października 2011 r.
w sprawie odbywania aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej. W przedmiotowym
akcie wykonawczym dodatkowo uregulowane zostaną kwestie związane z organizacją oraz
przeprowadzeniem kolokwium sprawdzającego.
– 19 –
Zmiany w zakresie zasad odbywania aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej powodują
także konieczność wydania nowego rozporządzenia na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy
o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Nowy akt wykonawczy należy oprzeć na
takich samych zasadach jak dotychczasowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości
w sprawie wyznaczania patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk,
z uwzględnieniem zmian, jakie będą wprowadzone projektowaną regulacją ustawową.
W związku z powyższym zmiany będzie wymagało też wydane na postawie art. 49 ust. 3
ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości
z dnia 6 lipca 2009 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia patronów koordynatorów oraz
patronów poszczególnych praktyk i staży. Aczkolwiek zmiana stanu prawnego w tym zakresie
będzie się sprowadzała wyłącznie do likwidacji instytucji patrona dla aplikantów aplikacji
ogólnej oraz likwidacji instytucji patrona stażu na stanowisku referendarza sądowego.
W pozostałym zakresie nowy akt wykonawczy będzie obejmował identyczne regulacje jak
powołane powyżej rozporządzenie.
Wprowadzone niniejszą nowelizacją zmiany art. 2 i art. 12 ustawy o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury powodują z kolei potrzebę wydania nowego aktu wykonawczego
do art. 3 tej ustawy. Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia
16 kwietnia 2009 r. w sprawie nadania statutu Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
musi zostać uchylone, a w jego miejsce zostanie wydane nowe rozporządzenie wzorowane na
dotychczas obowiązującym, uwzględniające wskazane wcześniej zmiany normatywne, m.in.
uregulowania przewidujące odmienne od dotychczasowych zasady kierowania Krajową
Szkołą Sądownictwa i Prokuratury oraz zmiany w zakresie zadań ustawowych tego podmiotu.
Struktura organizacyjna Krajowej Szkoły powinna zostać ukształtowania w jej statucie w taki
sposób, aby jak najpełniej realizowane były zadania nałożone na tę jednostkę.
Wejście w życie projektowanych regulacji nie będzie wymagało dokonania nowelizacji
następujących aktów wykonawczych:
–
wydanego na podstawie art. 52 pkt 3 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie
zasad przeprowadzania egzaminu sędziowskiego i prokuratorskiego,
–
wydanego na podstawie art. 55 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 października 2009 r. w sprawie
warunków wynagradzania pracowników administracyjnych i pracowników obsługi
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2356
› Pobierz plik