Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2356
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694
2356
podnoszone przez skarżącego zarzuty zmierzające do weryfikacji uzyskanej oceny punktowej”.
Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 16 grudnia 2008 r.
(II SA/Ol 770/08) zaakceptował pogląd, zgodnie z którym organ rozpoznający odwołanie
powinien z urzędu badać przesłanki określone w ówczesnym art. 169 ust. 8 ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym, tj. to, czy nastąpiło naruszenie warunków i trybu rekrutacji na studia.
Przepisów ograniczających zakres kontroli odwoławczej decyzji o przyjęciu na studia nie
kwestionował również Naczelny Sąd Administracyjny – zob. wyrok z dnia 19 marca 2009 r.
(I OSK 1538/08). Przytoczone powyżej orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje
jednoznacznie, że ograniczenie zakresu kontroli odwoławczej decyzji właściwych organów
wydawanych w przedmiocie przyjęcia na studia wyższe jest akceptowane. Trzeba też z całą
mocą podkreślić, że w orzecznictwie sądów administracyjnych nie budzi wątpliwości to, że
komisja konkursowa przeprowadzająca konkurs na aplikację (do tej pory była to naturalnie
aplikacja ogólna, niemniej jednak taki sam status będzie miała komisja przeprowadzająca
konkurs bezpośrednio na aplikacje specjalistyczne) jest ciałem niezależnym i bezstronnym,
składającym się z ekspertów z poszczególnych dziedzin prawa, a zarazem jest jedynym
podmiotem posiadającym tak kompetencje merytoryczne, jak i możliwości praktyczne
zweryfikowania wiedzy kandydata. Wiedza ta jest weryfikowana również przez porównanie
poziomu prac sporządzanych przez wszystkich uczestników konkursu w celu wyłonienia
najlepszego z nich. Co więcej: komisja sprawdza prace pisemne, które są zakodowane, a więc
nie można ich przypisać konkretnym osobom, co skutecznie eliminuje wpływ czynników
pozamerytorycznych na wyniki rekrutacji.
W świetle powyższego przyjęcie poglądu o nieograniczonej kompetencji organów
administracyjnych w sprawach, w których dokonywana jest kontrola odwoławcza decyzji
o odmowie przyjęcia na aplikacje, może godzić w wartości, jakimi są obiektywizm oraz
bezstronność rekrutacji. Wskazać należy, że odwołanie nie jest wnoszone „anonimowo”, zaś
zarzuty co do nietrafności merytorycznej ocen wystawionych przez członków komisji
konkursowej są wysoce ocenne. Innymi słowy, dopuszczenie szerokiej kontroli wyników
postępowania rekrutacyjnego mogłoby prowadzić do nadużyć, bowiem ocena tych wyników
może być dokonana przy uwzględnieniu tego, kto jest autorem odwołania. Sytuacji takich,
które mogą potencjalnie zaistnieć, należy za wszelką cenę uniknąć, szczególnie, że wiedzy
kandydatów w żaden sposób nie są w stanie zweryfikować organy administracyjne powołane
do prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie przyjęcia na aplikację. Dlatego
– 11 –
też wskazanie w treści proponowanego art. 25 ust. 5 ograniczenie podstaw odwoławczych jest
w pełni zasadne.
W projekcie przewidziano likwidację stypendiów wypłacanych aplikantom. Wiąże się to
ze zmianą koncepcji odnośnie do modelu aplikacji. Zdaniem Senatu (który skądinąd podziela
postulaty formułowane w tym zakresie przez Krajową Radę Sądownictwa), wskazane jest,
aby aplikanci aplikacji sędziowskiej oraz prokuratorskiej nabywali wiedzę i umiejętności
praktyczne przydatne w zawodzie sędziego czy prokuratora, także poprzez świadczenie pracy
w sądach oraz jednostkach organizacyjnych prokuratury. Jest rzeczą oczywistą, że szkolenie
aplikacyjne nie powinno li tylko prowadzić do pogłębienia wiedzy teoretycznej wyniesionej
przez aplikantów ze studiów, lecz musi gruntownie przygotowywać do zawodu sędziego lub
prokuratora, a elementem takiego przygotowania winno być niewątpliwie doświadczenie
zdobyte przy wykonywaniu rozmaitych obowiązków na odpowiednich stanowiskach w sądach
i jednostkach organizacyjnych prokuratury.
Stosunek pracy aplikantów będzie nawiązywany na podstawie umowy o pracę na czas
określony, w związku z czym ich prawa i obowiązki pracownicze, z pewnymi korektami
wynikającymi ze zmienionej ustawy (por. projektowany art. 28), będą uregulowane w ustawie
z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. W ten sposób status aplikanta stanie się bardziej
czytelny i dookreślony. Aplikanci aplikacji sędziowskiej zostaną zatrudnieni w sądach
okręgowych, natomiast aplikanci aplikacji prokuratorskiej odpowiednio – w prokuraturach
okręgowych. W trakcie aplikacji aplikanci będą odbywali praktyki zgodnie z programem
aplikacji i – tak jak to jest obecnie – będą pod opieką patronów koordynatorów oraz patronów
poszczególnych praktyk. Wynagrodzenie aplikanta aplikacji sędziowskiej zostanie ustalone
w drodze rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, zaś wynagrodzenie aplikanta aplikacji
prokuratorskiej określi rozporządzenie wydane przez wskazanego Ministra po zasięgnięciu
opinii Prokuratora Generalnym. Podkreślenia wymaga również to, że etaty aplikanckie będą
przydzielane do sądów okręgowych oraz prokuratur okręgowych z uwzględnieniem zarówno
etatowych potrzeb sądów i jednostek organizacyjnych prokuratury, jak i preferencji aplikanta
związanych z jego miejscem zamieszkania. W odniesieniu do etatów dla aplikantów aplikacji
sędziowskiej stosowną decyzję będzie podejmował Minister Sprawiedliwości, a w przypadku
etatów aplikanckich w prokuraturze – Prokurator Generalny.
W związku ze zmianą statusu prawnego aplikanta proponuje się zmianę obowiązujących
regulacji dotyczących skreślenia z listy aplikantów. Ustawa powinna bowiem przewidywać
– 12 –
możliwość relegowania z aplikacji z przyczyn natury dyscyplinarnej, jeżeli aplikant–
pracownik dopuścił się takiego przewinienia, które uzasadnia rozwiązanie stosunku pracy bez
wypowiedzenia (por. art. 1 pkt 11 lit. b projektowanej ustawy). Także rozwiązanie stosunku
pracy przez aplikanta musi skutkować skreśleniem z listy, skoro w projektowanym modelu
aplikacja ma być odbywana w ramach stosunku pracy. Z tym aspektem wiąże się też zresztą
nowelizacja art. 47 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, a więc przepisu
przesądzającego kto i na jakich zasadach rozstrzyga o możliwości podjęcia przez aplikanta
dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia (innego niż zatrudnienie na stanowisku dydaktycznym,
naukowo-dydaktycznym lub naukowym lub zajęcie o charakterze naukowym, dydaktycznym
lub publicystycznym). W ocenie projektodawcy, tego typu kompetencja powinna przysługiwać
pracodawcy, a ściślej: organowi będącemu jego przedstawicielem (właściwy prezes sądu
okręgowego, właściwy prokurator okręgowy). Od decyzji podjętej w tym przedmiocie nie
przewiduje się możliwości odwołania.
Projekt zakłada ponadto rezygnację z instytucji nagród, jakie mogą być przyznawane
aplikantom, co również jest refleksem zmiany ich statusu, zaś instytucja zawieszenia aplikanta
zostanie zastąpiona instytucją przerwy, która w kontekście stosunku pracy wydaje się być
lepszym rozwiązaniem (proponowane brzmienie art. 40). Okoliczność, że aplikanci przez
cały okres aplikacji będą zatrudnieni na etatach aplikanckich, wymaga także przyznania im
prawa do urlopu szkoleniowego bezpośrednio przed egzaminem końcowym. Proponuje się,
by był to urlop w wymiarze 30 dni kalendarzowych i by przysługiwał tylko raz, tak jak to jest
w przypadku innych egzaminów prawniczych (zob. np. art. 78c ustawy z dnia 26 maja 1982 r.
– Prawo o adwokaturze).
Po pierwszym roku aplikacji sędziowskiej oraz prokuratorskiej aplikanci będą składali
kolokwium sprawdzające. Potrzeba powrotu do tej formy weryfikacji wiedzy i umiejętności
aplikantów (kolokwia odbywały w poprzednim systemie szkoleń aplikacyjnych, czyli zanim
obowiązek organizacji i prowadzenia kształcenia wstępnego kadr sądownictwa i prokuratury
przejęła Krajowa Szkoła) wiąże się z tym, że po zniesieniu aplikacji ogólnej dopiero egzamin
końcowy pozwalałby na dokonanie negatywnej selekcji aplikantów. Natomiast powiązanie
kolokwium sprawdzającego (projektowany przepis art. 27 ust. 3) z instytucją skreślenia z listy
aplikantów (patrz art. 1 pkt 11 lit. a tiret trzecie, pkt 8) umożliwi wcześniejszą kontrolę stanu
wiedzy aplikantów. Można zatem przypuszczać, że w proponowanym układzie kolokwium
będzie dodatkowo motywowało aplikantów do nauki.
– 13 –
Same zasady dotyczące składania egzaminów sędziowskiego oraz prokuratorskiego, ich
przygotowania i przeprowadzenia pozostaną niezmienione. Nadal też utrzymana zostanie
regulacja odnosząca się do sporządzania listy klasyfikacyjnej egzaminowanych aplikantów
aplikacji prokuratorskiej jako swoistego rankingu wykorzystywanego następnie w procesie
przydziału etatów asesorów prokuratury. Jedyną różnicą będzie w tym zakresie to, że te
ostatnie etaty będzie absolwentom Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury proponował
Prokurator Generalny (projektowany art. 35 ust. 5). Z kolei w przypadku aplikantów aplikacji
sędziowskiej zniesiona zostanie gwarancja zatrudnienia na stanowisku referendarza sądowego
(jest to proste następstwo likwidacji stażu), a ich dalsze losy zależne będą od podaży etatów
w sądach, i to tak etatów asystenckich, jak i etatów referendarskich. Można jednak założyć,
że – wobec stosunkowo dużej dostępności stanowisk asystenta sędziego – proponowane
rozwiązanie nie przekreśli aspiracji tej grupy i umożliwi osobom najlepszym, a zarazem
wystarczająco zdeterminowanym, na dojście do zawodu sędziego. Przy okazji trzeba też
wspomnieć, że absolwenci KSSiP, jak również inne osoby, które zdołały potwierdzić swoje
kompetencje zdanym egzaminem sędziowskim albo prokuratorskim, będą mogły zostać
zatrudnione na stanowisku starszego asystenta sędziego lub starszego asystenta prokuratora.
Notabene na stanowisko starszego asystenta sędziego lub starszego asystenta prokuratora będą
mogły być awansowane także te osoby, które zajmowały stanowisko asystenta odpowiednio:
sędziego lub prokuratora przez co najmniej dziesięć lat i nie były karane za przewinienia
dyscyplinarne oraz uzyskiwały pozytywne okresowe oceny (art. 2 pkt 1 lit c oraz art. 5 pkt 8
lit. a).
Powyższe zmiany wymagają nadania nowego brzmienia art. 61 ustawy z dnia 27 lipca
2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych w zakresie przesłanek, które muszą być
spełnione przez kandydatów na stanowisko sędziego sądu rejonowego. Przewiduje się, że
o stanowisko to będą mogły się ubiegać osoby, które spełniają warunki określone w art. 61 § 1
pkt 1–5, złożyły odpowiedni egzamin i po ukończeniu aplikacji sędziowskiej w Krajowej
Szkole były zatrudnione przez okres co najmniej 2 lat na stanowisku referendarza sądowego
lub asystenta sędziego w pełnym wymiarze czasu pracy. Na dotychczasowych zasadach o
stanowisko sędziego w sądach najniższych szczebli będą się mogły ubiegać również osoby,
które przed wystąpieniem o powołanie na stanowisko sędziego co najmniej przez trzy lata
pracowały w charakterze asesora prokuratorskiego (art. 5 pkt 3 lit. a). Okoliczność, że praca
na stanowiskach asystentów oraz referendarzy sądowych może być wykonywana w niepełnym
– 14 –
wymiarze czasu pracy znajdzie natomiast wyraz w treści art. 61 § 7 (wskazany wyżej okres 2
lat będzie tu podlegał proporcjonalnemu wydłużeniu).
Sytuacja osób, które były aplikantami Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury
bądź obecnie odbywają w niej szkolenie wstępne (czy to w ramach aplikacji ogólnej, czy też
na aplikacjach specjalistycznych) zostanie uregulowana w przepisach przejściowych
z zachowaniem zasady poszanowania uzasadnionych oczekiwań, jakie osoby te mogą mieć
w związku z dotychczasowymi rozwiązaniami. W szczególności te roczniki, które rozpoczęły
szkolenia zgodnie z obowiązującym trybem, w takim właśnie trybie je zakończą – art. 7 oraz
art. 15.
Kształcenie ustawiczne
Proponuje się stwierdzenie wprost w ustawie, że podstawowym zadaniem Krajowej
Szkoły Sądownictwa i Prokuratury jest prowadzenie szkoleń oraz doskonalenia zawodowego
sędziów, asesorów prokuratury i prokuratorów (art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 1). Jest to związane
z tym, że zarówno ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, jak
i ustawa z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze nakłada na wymienione podmioty
obowiązek szkolenia ustawicznego w celu uzupełnienia ich specjalistycznej wiedzy oraz
umiejętności zawodowych (por. choćby art. 82a § 1 tej pierwszej ustawy). Identycznie ma się
też rzecz ze szkoleniami ustawicznymi referendarzy sądowych, asystentów sędziów oraz
asystentów prokuratorów (art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 2). Co więcej: ze względu na liczebność tych
wszystkich grup zawodowych, a zatem i ogrom zadania postawionego przed Krajową Szkołą,
a także wobec wielkiego znaczenia, jakie ma kształcenie ustawiczne, przewiduje się dodanie
w ustawie nowego rozdziału poświęconego tej właśnie problematyce (art. 1 pkt 6).
Istotą projektowanych rozwiązań jest wskazanie, że szkolenia ustawiczne mogą być
realizowane również w wymiarze wykraczającym poza założenia rocznego harmonogramu
działalności szkoleniowej KSSiP. Zapotrzebowanie w tym względzie powinni móc zgłaszać
prezesi sądów apelacyjnych oraz sam Minister Sprawiedliwości (przy czym ten ostatni tylko
„w uzasadnionych przypadkach”), a więc podmioty, na które przepisy prawa nakładają
określone obowiązki w związku z kierowaniem lub funkcjonowaniem sądów powszechnych.
Jeżeli natomiast chodzi o osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych prokuratury
stosowaną kompetencję w tym zakresie będzie miał Prokurator Generalny jako organ stojący
na czele prokuratury. Koszty takich dodatkowych szkoleń – wedle przedłożonej propozycji –
miałyby być pokrywane z właściwych części budżetowych (projektowany art. 15a ust. 4).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2356
› Pobierz plik