Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2356
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694
2356
zatrudnionych w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury i przyznawania innych
świadczeń związanych z pracą,
–
wydanego na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 czerwca 2009 r.
w sprawie wysokości diet dla członków Rady Programowej Krajowej Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury,
–
wydanego na podstawie art. 52 pkt 5 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 maja 2009 r. w sprawie
wysokości opłaty za przystąpienie do egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiego
przez osoby niebędące aplikantami Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Wejście w życie projektowanych regulacji związanych z likwidacją instytucji stypendium
oraz wprowadzenie w to miejsce wynagrodzenia za pracę będzie natomiast skutkowało
derogacją wydanego na postawie dotychczasowego art. 52 pkt 4 ustawy o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 czerwca
2009 r. w sprawie stypendium dla aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Ze zmiany przepisu art. 37 ust. 2 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury,
wynika z kolei konieczność ponownego wydania przez Ministra Sprawiedliwości rozporządzenia
odkreślającego wysokość wynagrodzenia członków zespołu konkursowego i zespołów
egzaminacyjnych oraz komisji konkursowej i komisji egzaminacyjnych. Założenia tego aktu
wykonawczego powinny odpowiadać w całości treści rozporządzenia obecnie obowiązującego.
W art. 1 pkt 7 projektu przewidziano nowe brzmienie przepisu art. 21 ust. 2 ustawy
o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, zgodnie z którym Minister Sprawiedliwości,
po zasięgnięciu opinii Dyrektora Krajowej Szkoły określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość opłaty za udział w konkursie. Opłata ta, będzie ustalana z uwzględnieniem
konieczności prawidłowego i efektywnego przeprowadzenia naboru, jednak nie powinna
przekroczyć równowartość 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa
w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Na mocy art. 1 pkt 16 lit. b projektowanej ustawy nowe brzmienie ma zostać nadane
art. 52 pkt 4 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Na podstawie tego przepisu
określona zostanie wysokość wynagrodzenia, jakie przysługiwać będzie aplikantowi aplikacji
sędziowskiej. Jak już była o tym mowa, przewiduje się, że wynagrodzenie to nie przekroczy
wysokości wynagrodzenia przysługującego asystentowi sędziego. Jednocześnie w art. 52
– 21 –
zmienianej ustawy dodany zostanie pkt 4a (art. 1 pkt 16 lit. d projektu), upoważniający
Ministra Sprawiedliwości do wydania – po zasięgnięciu opinii Prokuratora Generalnego –
rozporządzenia w sprawie wysokości wynagrodzenia aplikanta aplikacji prokuratorskiej.
Wysokość tego wynagrodzenia również nie przekroczy wysokości wynagrodzenia brutto
przysługującego obecnie asystentowi prokuratora.
Na marginesie należy ponadto wspomnieć, że wprowadzenie nowy stanowisk, tzn.
starszych asystentów sędziów oraz starszych asystentów prokuratorów będzie wymagało
korekty postanowień dotyczących wynagrodzeń asystenckich. Aktualnie problematykę tę
regulują dwa akty normatywne: rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 kwietnia
2014 r. w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów (wydane na podstawie
art. 155 § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych) oraz
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 36 marca 2012 r. w sprawie wynagrodzenia
zasadniczego asystentów prokuratorów (wydane na podstawie art. 100a ust. 10 ustawy z dnia
20 czerwca 1985 r. o prokuraturze). Zakłada się przy tym, że dotychczasowa górna granica
wskazanych wynagrodzeń nie wzrośnie.
6. Konsultacje
Przed pierwszym czytaniem projekt został przesłany do zaopiniowania następującym
podmiotom: Ministrowi Sprawiedliwości, Prokuratorowi Generalnemu, Dyrektorowi Krajowej
Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa,
Krajowej Radzie Prokuratury, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich IUSTITIA, Stowarzyszeniu
Sędziów Themis, Stowarzyszeniu Prokuratorów RP, Naczelnej Radzie Adwokackiej,
Krajowej Radzie Radców Prawnych oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
Pozytywnie do projektu (druk senacki nr 535) odniósł się Minister Sprawiedliwości.
Pomysł likwidacji aplikacji ogólnej poparli również: Prokurator Generalny, Krajowa Rada
Sądownictwa oraz Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Podmioty te wskazały jednak na
szereg nieścisłości w projekcie i brak precyzji niektórych z rozwiązań. Poza tym zarówno
Krajowa Rada Sądownictwa, jak i Rada Programowa KSSiP, która nadesłała swoje stanowisko
w sprawie projektowanej nowelizacji, krytycznie oceniły zmiany w zakresie ustroju Krajowej
Szkoły, w tym propozycję odmiennego uregulowania kompetencji Rady Programowej oraz
wzmocnienia kompetencji nadzorczych Ministra Sprawiedliwości. Podobną opinię przedstawiła
Krajowa Rada Prokuratury, która to jednak nade wszystko wyraziła zaniepokojenie ideą
– 22 –
powoływania i odwoływania Dyrektora Krajowej Szkoły bez uprzedniego konsultowania
z nią tej kwestii. Poza tym Krajowa Rada Sądownictwa zgłosiła zastrzeżenia względem
projektowanego art. 4b ustawy o KSSiP, który umożliwiał Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury prowadzenie działalności gospodarczej, oraz zaapelowała o uwzględnienie tego,
że problem kształcenia ustawicznego nie został odpowiednio uregulowany w obowiązujących
przepisach.
Szereg uwag do projektu zawarł w swojej opinii także Dyrektor KSSiP. Jak podniósł,
proponowana reforma jest przedwczesna, zaś zniesienie aplikacji ogólnej spowoduje brak
możliwości przeprowadzenia odpowiedniej selekcji kandydatów na aplikacje sędziowską oraz
prokuratorską. Wskazał jednocześnie liczne problemy, jakie mogą powstać w praktyce przy
stosowaniu projektowanych przepisów, w tym np. dotyczących przyjmowania na aplikacje
czy kreujących status aplikanta-pracownika (w kontekście jego podporządkowania tak
Dyrektorowi Krajowej Szkoły, jak i pracodawcy). Wiele miejsca Dyrektor KSSiP poświęcił
również problemom natury ustrojowej, a zwłaszcza wskazał na to, iż obecna struktura
organizacyjna Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, ukształtowana przy założeniu, że
powołuje się czterech zastępców Dyrektora (w tym jednego do spraw związanych z finansami),
pozwala na optymalne zarządzanie i kierowanie tą instytucją. Zasygnalizował też niespójność
między projektem a jego uzasadnieniem w zakresie dotyczącym propozycji uchylenia art. 13
ustawy o KSSiP. Skądinąd tę ostatnią kwestię poruszyli też Prokurator Generalny oraz
Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Sąd Najwyższy oraz Krajowa Rada Radców Prawnych poinformowali, iż nie zgłaszają
uwag, zaś Stowarzyszenie Sędziów Polskich IUSTITIA generalnie wyraziło poparcie dla
idei nowelizacji ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury w zakresie regulacji
odnoszących się do kształcenia wstępnego, ale równocześnie zakwestionowało te propozycje,
które prowadzą do zwiększenia nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad Krajową Szkołą.
Pozostałe podmioty nie ustosunkowały się do projektowanych rozwiązań.
Z kolei w ramach konsultacji społecznych prowadzonych za pośrednictwem strony
internetowej Kancelarii Senatu, wpłynęły opinie i postulaty ze strony środowiska aplikantów,
sprowadzające się głównie do zaakcentowania potrzeby utrzymania ciągłości rozpoczętego
przez nich szkolenia i pozostawienia im możliwości kontynuowania obranej ścieżki kariery
według dotychczasowych zasad.
– 23 –
Część z opisanych wyżej głosów została uwzględniona na etapie prac połączonych
komisji senackich – Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności
i Petycji. Nie zostały natomiast zrealizowane wnioski Dyrektora KSSiP odnoszące się do
utrzymania aktualnego modelu kształcenia wstępnego oraz odstąpienia od zmian w zakresie
struktury organizacyjnej Krajowej Szkoły i ograniczenia kompetencji przyznanych Ministrowi
Sprawiedliwości.
W związku ze znaczącą modyfikacją treści projektowanych regulacji, projekt (druk
nr 535 S) został ponownie przekazany do konsultacji tym samym podmiotom. Większość
z nich z aprobatą wypowiedziała się o wprowadzonych zmianach. Ponadto w pisemnych
stanowiskach znalazły się nowe uwagi bądź też po raz kolejny wyartykułowane zostały te
zastrzeżenia, które – w ocenie opiniujących – nadal pozostały aktualne.
W stosunku do poprawionej wersji projektu Krajowa Rada Sądownictwa sformułowała
dwa główne zarzuty. Po pierwsze, sprzeciwiła się przyznaniu Ministrowi Sprawiedliwości
zbyt daleko idących kompetencji w związku ze zlecaniem dodatkowych szkoleń oraz
w zakresie opracowywania rocznych harmonogramów działalności szkoleniowej Krajowej
Szkoły. Po drugie, wyraziła przekonanie o potrzebie zmiany postanowienia przyznającego
Ministrowi prawo zgłoszenia sprzeciwu względem kandydata na wykładowcę Krajowej
Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Krajowa Rada Prokuratury, kierując się brzmieniem art. 6 projektowanej ustawy, zgłosiła
postulat uzupełnienia art. 2 o zmianę, dzięki której wśród kompetencji przyznanych tejże
Radzie zostałaby wskazana kompetencja do opiniowania programów szkolenia w ramach
aplikacji prokuratorskiej, zakresu i sposobu przeprowadzania konkursów na aplikację
prokuratorską oraz egzaminów prokuratorskich. Niezależnie od tego Krajowa Rada Prokuratury
sprzeciwiła się uchyleniu art. 13 ustawy o KSSiP, wskazała na konieczność wprowadzenia
kolokwium sprawdzającego oraz wyraziła wątpliwości co do regulacji zawartych w art. 1 pkt
17 projektowanej ustawy.
Za pozostawieniem w nowelizowanej ustawie katalogu przesłanek decydujących
o możliwości odwołania Dyrektora Krajowej Szkoły (art. 13) opowiedzieli się również:
Prokurator Generalny, Rada Programowa KSSiP, Dyrektor Krajowej Szkoły oraz Helsińska
Fundacja Praw Człowieka. Ponadto Rada Programowa KSSiP podniosła w istocie te same
zarzuty odnośnie do rocznych harmonogramów działalności szkoleniowej Krajowej Szkoły
oraz możliwości zgłoszenia sprzeciwu względem konkretnego wykładowcy co Krajowa Rada
– 24 –
Sądownictwa. Z kolei Prokurator Generalny zaakcentował potrzebę wprowadzenia zasady
decydowania o pewnych kwestiach przez Ministra Sprawiedliwości „w porozumieniu”, a nie
jedynie „po zasięgnięciu opinii” Prokuratora Generalnego, a także zasygnalizował celowość
doprecyzowania czy uzupełnienia niektórych spośród projektowanych rozwiązań, w tym
m.in. przepisów regulujących kierowanie aplikantów do poszczególnych wydziałów zgodnie
z programem praktyk.
Uwagi w tym ostatnim zakresie przedstawiła też Helsińska Fundacja Praw Człowieka,
która dodatkowo wypowiedziała się „deregulacji” zawodu asystenta prokuratora w kontekście
zadań wykonywanych przez asystentów, wniosła o zachowanie instytucji nagród udzielanych
przez Dyrektora Krajowej Szkoły oraz o skrócenie okresu 10-letniego wymaganego do
awansu na stanowisko starszego asystenta sędziego lub starszego asystenta prokuratora.
Sąd Najwyższy ponownie poinformował, iż nie zgłasza uwag do projektu.
W trakcie drugiego czytania zgłoszone zostały poprawki realizujące m.in. pierwszy
z postulatów przedstawionych przez Krajową Radę Sądownictwa (w części dotyczącej
zlecania dodatkowych szkoleń), postulat wysuwany m.in. przez Dyrektora Krajowej Szkoły
czy Radę Programową KSSiP, a odnoszący się do zagwarantowania Dyrektorowi możliwości
doboru swoich zastępców, postulat związany z kolokwium sprawdzającym. Zmienione zostało
ponadto brzmienie art. 15 w sposób czyniący zadość zarówno zastrzeżeniom zgłoszonym
przez podmioty opiniujące (w tym Ministra Sprawiedliwości), jak i oczekiwaniom osób, które
chcą przystąpić do konkursu na aplikację ogólną, który – zgodnie z ogłoszeniem Dyrektora
Krajowej Szkoły – ma się odbyć w październiku bieżącego roku.
Pozostałe zastrzeżenia nie zostały uwzględnione z uwagi na to, że były nie do pogodzenia
z przyjętą koncepcją (np. w zakresie sposobu zarządzania Krajową Szkołą, zwiększenia
kompetencji Ministra Sprawiedliwości czy choćby kierunku zmian dotyczących „deregulacji”
zawodu asystenta prokuratora).
7. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2356
› Pobierz plik