Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2356
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694
2356
egzaminu sędziowskiego przeprowadzanego przez Krajową Szkołę) wychodzi naprzeciw
aspiracjom wspomnianej grupy zawodowej.
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma zostać uregulowana
Według danych z przełomu 2013 oraz 2014 r., w Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury szkoliło się w sumie 575 aplikantów: 199 na aplikacji ogólnej, 102 na aplikacji
prokuratorskiej oraz 208 na aplikacji sędziowskiej.
Aplikacja ogólna trwa 12 miesięcy, a nabór na nią odbywa się w drodze 2-etapowego
konkursu, który przeprowadza Krajowa Szkoła. Test i zadania konkursowe przygotowywane
są przez specjalnie powołane gremia (zespoły konkursowe), złożone z sędziów, prokuratorów
oraz pracowników naukowych, naukowo-dydaktycznych lub dydaktycznych szkół wyższych.
Podobnie wyniki konkursu ustala organ kolegialny o mieszanym składzie, którego członkami
są m.in. przedstawiciele Krajowej Rady Sądownictwa i Krajowej Rady Prokuratury. Decyzję
w sprawie przyjęcia na aplikację ogólną wydaje jednak Dyrektor KSSiP (na podstawie listy
kwalifikacyjnej przedłożonej mu przez komisję konkursową) po uprzednim sprawdzeniu, czy
dany kandydat spełnia przesłanki ustawowe, w tym czy nie został skazany prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Od przedmiotowej decyzji przysługuje
odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, zaś od rozstrzygnięcia wydanego przez Ministra –
skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W trakcie aplikacji ogólnej aplikanci odbywają zarówno zajęcia w Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury w Krakowie, jak i praktyki przewidziane programem aplikacji.
Oceny uzyskiwane przez aplikantów z owych praktyk, a ponadto ze sprawdzianów, którymi
zakończone są poszczególne bloki programowe, stanowią następnie podstawę do ustalenia
swego rodzaju rankingu aplikantów (listy klasyfikacyjnej). Ranking ten przesądza w istocie
o możliwości kontynuowania nauki na jednej z aplikacji specjalistycznych. W praktyce
bowiem szansę taką otrzymują jedynie najlepsi aplikanci, jako że łączny limit miejsc na
aplikacjach sędziowskiej oraz prokuratorskiej jest mniejszy niż limit przyjęć na aplikację
ogólną. Np. zgodnie z zarządzeniami Ministra Sprawiedliwości, w roku 2013 r. przewidziano
200 miejsc na aplikacji ogólnej (nabór dokonany w 2012 r.), podczas gdy na aplikacjach
specjalistycznych dla rocznika, który rozpoczął szkolenie z początkiem 2014 r. (czyli po
ukończeniu wskazanej powyżej aplikacji ogólnej), utworzono w sumie 140 miejsc (85 na
aplikacji sędziowskiej i 55 na aplikacji prokuratorskiej). Aplikanci, którzy ukończyli aplikację
– 6 –
ogólną i nie szkolą się dalej, mogą znaleźć zatrudnienie na stanowiskach asystenta sędziego
albo asystenta prokuratora.
Aplikacja sędziowska trwa 48 miesięcy, przy czym jej częścią jest staż na stanowisku
referendarza sądowego, natomiast aplikacja prokuratorska trwa 30 miesięcy. W trzydziestym
miesiącu aplikacji przeprowadza się egzamin (odpowiednio sędziowski lub prokuratorski),
który sprawdza wiedzę oraz umiejętności aplikantów za pomocą zadań praktycznych (etap
pisemny) oraz kazusów (etap ustny). Tak jak w przypadku konkursu na aplikację ogólną,
opracowanie zadań i kazusów na egzaminy sędziowski oraz prokuratorski powierza się
zespołom złożonym z osób dysponujących wiedzą specjalistyczną, a samo przeprowadzenie
tych egzaminów należy do zadań komisji egzaminacyjnych, których członkami są sędziowie
tudzież prokuratorzy oraz przedstawiciele Krajowej Rady Sądownictwa i Krajowej Rady
Prokuratury.
Pierwszy egzamin sędziowski zakończył się w dniu 13 września 2013 r. Dopuszczono
do niego wszystkich uprawnionych aplikantów (70), z czego do drugiego etapu przeszło 67
osób. Ostatecznie omawiany egzamin zdało 66 aplikantów I rocznika aplikacji sędziowskiej.
Co się tyczy egzaminu prokuratorskiego, to przystąpiło do niego 74 aplikantów I rocznika
aplikacji sędziowskiej i wszyscy zostali dopuszczeni do części ustnej. Jedna osoba egzaminu
nie zdała.
Zgodnie z ustawą, aplikanci mogą otrzymywać stypendia. We wskazanym wyżej okresie
(2013/2014) wszystkie osoby odbywające szkolenia w Krajowej Szkole korzystały z takiego
wsparcia finansowego, a jego wysokość wynosiła (brutto): 3.300 zł w przypadku aplikantów
aplikacji ogólnej i 3.800 zł w przypadku aplikantów aplikacji specjalistycznych. Co ważne,
uzyskanie stypendium obliguje aplikanta do podjęcia zatrudnienia w instytucjach wymiaru
sprawiedliwości po ukończeniu aplikacji i utrzymania go przez minimum 3 lata. Ustawa
nakłada poza tym na aplikantów szereg innych obowiązków. Ich naruszenie (podobnie jak
uchybienie godności aplikanta) może skończyć się odpowiedzialnością porządkową, a nawet
prowadzić do skreślenia z listy aplikantów. Z kolei za szczególne osiągnięcia lub zadania,
wykonywane na rzecz Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury (poza obowiązkami
związanymi z odbywaną aplikacją) aplikanci mogą otrzymywać od Dyrektora KSSiP nagrody.
Warto również dodać, że okres aplikacji wlicza się do okresów zatrudnienia, od których
zależą uprawnienia pracownicze, naturalnie pod warunkiem jej ukończenia.
– 7 –
Aplikant aplikacji sędziowskiej, który odbył staż referendarski może zgłosić swoją
kandydaturę na stanowisko sędziego sądu rejonowego. Za to w odniesieniu do aplikantów
aplikacji prokuratorskiej, którzy pomyślnie przeszli cały cykl szkolenia i złożyli egzamin
prokuratorski, ustawa przewiduje możliwość zatrudnienia na stanowisku asesora. Propozycje
objęcia takiego stanowiska składane są aplikantom według listy klasyfikacyjnej sporządzonej
w oparciu o wyniki egzaminu prokuratorskiego. Listę taką opracowuje Dyrektor KSSiP,
a wspomniane propozycje zatrudnienia – według obowiązującego stanu prawnego – składa
aplikantom Minister Sprawiedliwości. Okres co najmniej roku pracy w charakterze asesora
prokuratorskiego jest jednym warunków, od których zależy powołanie na stanowisko
prokuratora prokuratury rejonowej.
Wśród zagadnień ustrojowych regulowanych ustawą o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury, na szczególną uwagę zasługują kwestie związane z kierowaniem Krajową
Szkołą. Zadanie to wykonuje Dyrektor KSSiP, powoływany i odwoływany przez Ministra
Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa i Krajowej Rady
Prokuratury, na 5-letnią kadencję. W myśl art. 13 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury, odwołanie Dyrektora Krajowej Szkoły może być następstwem m.in. tego, że
nie realizuje on obowiązków związanych z pełnioną funkcją lub przestał spełniać wymagania
stawiane do jej objęcia. Ustawa nie normuje kwestii związanych z powoływaniem czy też
odwoływaniem zastępców Dyrektora KSSiP. Obecnie jest ich czterech (zastępca do spraw
organizacyjnych, zastępca ds. ekonomiczno-finansowych, zastępca ds. aplikacji oraz zastępca
ds. szkolenia ustawicznego i współpracy międzynarodowej).
Drugim organem, który ma wpływ na działalność Krajowej Szkoły Sądownictwa
i Prokuratury jest jej Rada Programowa skupiająca przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości,
środowiska sędziowskiego oraz prokuratorskiego, jak również przedstawicieli pozostałych
zawodów prawniczych i szkół wyższych. To w kompetencjach Rady mieści się nade wszystko
opracowywanie rocznych harmonogramów działalności szkoleniowej Krajowej Szkoły,
uchwalanie programów aplikacji, opiniowanie składu zespołów i komisji konkursowych oraz
zespołów i komisji egzaminacyjnych, zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na wykładowców
Krajowej Szkoły, wyrażanie opinii w sprawie odwołania Dyrektora KSSiP, a także wyrażanie
opinii we wszystkich sprawach dotyczących działalności Krajowej Szkoły. Kadencja członków
Rady Programowej trwa 4 lata, a ich odwołanie jest możliwe tylko w ściśle określonych
okolicznościach, o których mowa w art. 8 ustawy.
– 8 –
3. Wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Kształcenie wstępne
Przewiduje się likwidację aplikacji ogólnej i uwzględnienie w niezbędnym zakresie jej
dotychczasowego programu w programie aplikacji sędziowskiej oraz prokuratorskiej, które
będą jedynymi aplikacjami realizowanymi przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.
Proponuje się, by aplikacje te trwały 36 miesięcy (art. 1 pkt 7, art. 27 ust. 1). W aktualnym
stanie prawnym czas trwania aplikacji ogólnej oraz sędziowskiej (łącznie z 18-miesięcznym
stażem) wynosił 60 miesięcy, zaś aplikacji ogólnej i prokuratorskiej w sumie 42 miesiące.
Stosownie do projektowanego art. 18 ustawy o KSSiP, nabór na aplikacje sędziowską
oraz prokuratorską odbywać się ma na analogicznych zasadach jak do tej pory nabór na
aplikację ogólną, tj. w drodze konkursu, który przeprowadzać będzie komisja konkursowa,
podczas gdy opracowanie testu i zadań nadal pozostanie w gestii zespołu konkursowego,
powoływanego przez Ministra Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Rady Programowej.
Zmiany zostaną wprowadzone jedynie w zakresie dokumentów wymaganych od osób
przystępujących do konkursu (art. 1 pkt 7, art. 17 ust. 4). Obecnie kandydaci na aplikację
ogólną, w ramach zgłoszenia do konkursu, składają m.in. wniosek o dopuszczenie do konkursu,
życiorys oraz 3 zdjęcia czyniące zadość wymaganiom obowiązującym przy wydawaniu
dowodów osobistych. Projekt zakłada rezygnację z wymienionych dokumentów i zdjęć, za to
dodatkowo od kandydatów wymagać się będzie przedłożenia zaświadczenia o stanie zdrowia.
Zaświadczenie takie będzie wydawane w analogicznym trybie jak zaświadczenia przedkładane
przez kandydatów na stanowiska sędziowskie, w związku z czym istotne zmniejszone zostanie
ryzyko kształcenia osób, które w przyszłości – ze względu na stan zdrowia – nie byłyby
w stanie wykonywać obowiązków sędziego bądź prokuratora. Nowością będzie też wyraźne
wskazanie w nowelizowanej ustawie, że zgłoszenie (a zatem i wymagane dokumenty) będą
mogły być przesyłane z wykorzystaniem narzędzi komunikacji elektronicznej, o ile rzecz
jasna taką formę dopuści Dyrektor Krajowej Szkoły w ogłoszeniu o naborze.
W miejsce pisemnego oświadczenia o gotowości podjęcia aplikacji ogólnej (składanego
już po przeprowadzeniu konkursu oraz sporządzeniu i opublikowaniu w Biuletynie Informacji
Publicznej listy kwalifikacyjnej) wprowadzony zostanie pisemny wniosek o przyjęcie na daną
aplikację (proponowany art. 23). Złożenie takiego wniosku będzie w istocie momentem
inicjującym postępowanie administracyjne prowadzone przez Dyrektora KSSiP w sprawie
przyjęcia na aplikację sędziowską bądź prokuratorską. Postępowanie to kończyć się będzie
– 9 –
wydaniem decyzji administracyjnej o przyjęciu lub odmowie przyjęcia na aplikację sędziowską
albo prokuratorską. Szacuje się, że proponowane rozwiązanie zredukuje liczbę wydawanych
corocznie decyzji administracyjnych związanych z rekrutacją kandydatów na szkolenia
wstępne prowadzone przez Krajową Szkołę (dotychczas w sprawie przyjęcia na aplikację
ogólną wydawano ok. 2000 decyzji rocznie).
W celu wyeliminowania pojawiających się wątpliwości interpretacyjnych proponuje się
doprecyzowanie brzmienia przepisu, który stanowi, że w razie uwzględnienia odwołania lub
skargi od decyzji o nieprzyjęciu na aplikację, Dyrektor Krajowej Szkoły wydaje decyzję
„o przyjęciu na aplikację” (obowiązujący art. 23 ust. 4 ustawy o KSSIP). Projekt przewiduje,
że w takiej sytuacji wydawana będzie niezwłocznie decyzja „w sprawie przyjęcia na
aplikację”, co oznacza, że ponownie badane będą wszystkie przesłanki przyjęcia na aplikację
(co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku uchylenia decyzji wyłącznie ze względów stricte
formalnych) – art. 25 ust. 7.
Jak już zaznaczone zostało w pierwszej części niniejszego uzasadnienia, proponuje się
ograniczenie podstaw zaskarżenia decyzji wydawanych na tym etapie. Jest to konsekwencja
doświadczeń zebranych przez okres obowiązywania ustawy. Zgodnie z projektowanym art. 25
ust. 4 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, od decyzji Dyrektora KSSiP ma
przysługiwać odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, aczkolwiek – jak wynika z art. 25 ust. 5
– w odwołaniu będą mogły zostać podniesione jedynie zarzuty związane z naruszeniem
„warunków i trybu rekrutacji na aplikację sędziowską lub prokuratorską, określonych
w ustawie i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 52 pkt 1 ustawy”.
Wypada w tym miejscu nadmienić, że zasady rekrutacji na studia prowadzone na uczelniach,
w tym treść powołanego powyżej art. 169 ust. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym, spotkały się z aprobatą sądów administracyjnych, które jak dotąd nie
kwestionowały możliwości ograniczenia zakresu kontroli odwoławczej decyzji wydawanych
w sprawach o przyjęcie na studia. Otóż, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
w wyroku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I SA/Wa 133/08), odnosząc się do tej kwestii,
stwierdził: „Sprawowana zaś przez sądy administracyjne kontrola tych decyzji dotyczy
jedynie zgodności z prawem postępowania decyzyjnego uprawnionych organów. Podkreślić
należy, że ocena prac egzaminacyjnych należy wyłącznie do osób w tym celu powołanych
przez Uczelnię, a ilość uzyskanych punktów będących wyrazem tej oceny, nie stanowi
elementu decyzji administracyjnej. Poza kognicją sądu administracyjnego pozostają zatem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2356
› Pobierz plik