Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian m.in. zadań Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i sposobu ich realizacji, składu Rady Programowej KSSP i trybu wybierania jej składu, zasad i trybu powoływania dyrektora KSSP, wprowadzenia stanowisk zastępców dyrektora KSSP, dodania nowego rozdziału dotyczącego kształcenia ustawicznego, likwidacji aplikacji ogólnej, zmian w zakresie prowadzenia aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2356
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 694
2356
Art. 16. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3, art. 21
ust. 2, art. 49 ust. 3 oraz art. 52 pkt 2, 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie odpowiednio art. 3,
art. 21 ust. 2, art. 49 ust. 3 oraz art. 52 pkt 2, 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 2 lat od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Art. 17. Kadencja członków Rady Programowej Krajowej Szkoły Sądownictwa
i Prokuratury trwa do końca okresu, na który zostali wybrani. Prokurator Generalny wskazuje
3 członków Rady Programowej, którzy dołączają do obecnego składu Rady Programowej.
Kadencja członków wskazanych przez Prokuratora Generalnego upływa wraz z kadencją
pozostałych członków Rady Programowej.
Art. 18. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Wyjaśnienie potrzeby i celu ustawy
Podstawowym celem projektowanej ustawy jest dostosowanie regulacji determinujących
funkcjonowanie Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, w tym regulacji odnoszących
się do prowadzenia przez nią szkoleń, do zmieniających się warunków, w jakich działa wymiar
sprawiedliwości, oraz zmian systemowych wprowadzonych w tym obszarze.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy –
Prawo o ustroju sądów powszechnych, którego skutkiem było obniżenie wymagań stawianych
kandydatom na stanowisko asystenta sędziego, dalsze prowadzenie szkolenia w ramach
aplikacji ogólnej utraciło w dużej mierze swoje uzasadnienie. Założeniem przyświecającym
stworzeniu tej aplikacji było bowiem, z jednej strony, zapewnienie możliwości wyłonienia
osób o najwyższych kwalifikacjach, które mogłyby następnie kontynuować kształcenie na
aplikacjach specjalistycznych, z drugiej zaś – przygotowanie pozostałych aplikantów do
wykonywania zawodu asystenta sędziego. Zniesienie wymogu ukończenia aplikacji ogólnej
pozbawiło jednak ten ostatni element jakiegokolwiek znaczenia. Jednocześnie – jak pokazała
praktyka – wśród absolwentów aplikacji ogólnej, którzy nie kontynuują nauki na aplikacjach
sędziowskiej oraz prokuratorskiej, nie ma zbyt wielu osób zainteresowanych objęciem
stanowiska asystenta sędziego. Abstrahując od przyczyn tego stanu rzeczy, należy podnieść,
że przeznaczanie środków publicznych na finansowanie szkolenia, które nie przynosi
wymiarowi sprawiedliwości istotnych korzyści (zwłaszcza w sytuacji, gdy stale brakuje
środków na tzw. szkolenia ustawiczne sędziów, referendarzy sądowych, kuratorów zawodowych
oraz urzędników zatrudnionych w sądach, a także asesorów prokuratury, prokuratorów
i innych pracowników poszczególnych jednostek organizacyjnych prokuratury), wywołuje
poważne zastrzeżenia z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania finansami publicznymi.
Ponoszone w tym zakresie koszty nie mogą również zostać usprawiedliwione koniecznością
selekcji kandydatów do zawodu sędziego czy też prokuratora. Wybór najlepszych może
przecież dokonywać się w inny sposób, jak choćby w drodze konkursu kwalifikującego
absolwentów wyższych studiów prawniczych bezpośrednio do odbywania wymienionych
wyżej aplikacji specjalistycznych – sędziowskiej oraz prokuratorskiej.
Z tych właśnie powodów głosy postulujące likwidację aplikacji ogólnej pojawiały się
już od dłuższego czasu w debacie publicznej. W szczególności stanowisko takie prezentowane
– 2 –
było wielokrotnie przez Krajową Radę Sądownictwa, która wskazywała, że niezbędne jest
podniesienie efektywności środków wydatkowanych na szkolenie wstępne kadr sądownictwa
i prokuratury, a zarazem zmiana proporcji funduszy przeznaczanych na oba rodzaje szkoleń,
tj. wstępne, realizowane w postaci aplikacji oraz wspomniane wcześniej szkolenia ustawiczne.
Projektowana ustawa uwzględnia przedstawione oczekiwania, a ponadto – przez
uzupełnienie uregulowań odnoszących się do działalności Krajowej Szkoły polegającej na
szkoleniu i doskonaleniu zawodowym sędziów, asesorów prokuratury, prokuratorów oraz
pozostałych osób zatrudnionych w sądach i w jednostkach organizacyjnych prokuratury –
zmierza do odmiennego niż dotychczas rozmieszczenia akcentów, jeżeli chodzi o zadania
Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Do osiągnięcia celu w postaci racjonalizacji środków wydatkowanych na szkolenie
wstępne kadr sądownictwa i prokuratury przyczyni się także rezygnacja ze stypendiów, jakie
aktualnie wypłacane są aplikantom aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej. Stypendia te
zostaną w nowym modelu kształcenia zastąpione wynagrodzeniami wypłacanymi aplikantom
z racji zatrudnienia w sądach oraz jednostkach organizacyjnych prokuratury. Przewiduje się,
że wynagrodzenia te będą zbliżone do wynagrodzeń przysługujących asystentom sędziów.
Warto też przy okazji podkreślić, że aplikanci, którzy obejmą etaty aplikanckie w sądach
i jednostkach organizacyjnych prokuratury – zdobywając przez wykonywanie pracy wiedzę
oraz umiejętności praktyczne – równocześnie będą przyczyniali się do podniesienia wydajności
macierzystych jednostek, odpowiednio: orzeczniczej i w zakresie zadań powierzonych
prokuraturze. Proponuje się przy tym, aby etaty aplikanckie były przydzielane do sądów
okręgowych oraz prokuratur okręgowych po dokonaniu naboru na kolejny cykl szkolenia
aplikacyjnego, co w większym stopniu niż do tej pory pozwoli na uwzględnienie preferencji
aplikantów związanych z ich miejscem zamieszkania. Zmiana ta umożliwi zatem odbywanie
aplikacji tym osobom, które jak dotąd nie mogły wziąć udziału w szkoleniu organizowanym
centralnie.
Konieczność gruntownego przemodelowania aplikacji sędziowskiej wiąże się dodatkowo
z tym, że jej częścią jest 18-miesięczny staż na stanowisku referendarza sądowego. Niemniej
wobec obserwowanego nikłego ruchu kadrowego, który nie generuje dostatecznej liczby
stanowisk referendarskich, zagwarantowanie wszystkim aplikantom aplikacji sędziowskiej
zatrudnienia na stanowiskach referendarza sądowego byłoby dość trudne, jeśli nie zupełnie
nierealne. Tym samym aplikacja sędziowska musi ulec stosownemu skróceniu, natomiast
– 3 –
wzmiankowany staż – gdy chodzi o kwalifikacje niezbędne do ubiegania się o stanowisko
sędziowskie – powinien zostać zastąpiony wymogiem zatrudnienia na stanowisku asystenta
sędziego bądź referendarza sądowego. Nawiasem mówiąc, ten ostatni warunek znajduje
zastosowanie w stosunku do osób, które odbyły aplikację sądową w ramach poprzednio
obowiązującego systemu kształcenia, czyli pod rządami art. 137–146a ustawy z dnia 27 lipca
2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (por. art. 65 ust. 3 ustawy o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury). Rozwiązanie to nie będzie więc stanowiło nowości normatywnej
i będzie wypełniało zasadniczy cel, którym jest weryfikacja kwalifikacji absolwenta Krajowej
Szkoły w kontekście jego przydatności do zawodu sędziego.
Ustawa o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury wymaga także nowelizacji,
w takim zakresie, w jakim nie odzwierciedla rozdziału funkcji Ministra Sprawiedliwości
i Prokuratora Generalnego. Dokonanie przedmiotowego rozdziału powinno niewątpliwie
zostać uwzględnione przez przyznanie Prokuratorowi Generalnemu uprawnień, które sprawią,
że ten ostatni podmiot przejmie współodpowiedzialność za sposób i warunki kształcenia
zarówno przyszłych, jak i obecnych kadr wymiaru sprawiedliwości.
Problematyka odpowiedzialności za szkolenia prowadzone przez Krajową Szkołę jest
też determinantą, która przesądziła o przygotowaniu nowych rozwiązań odnoszących się do
powoływania i odwoływania kierownictwa tej instytucji oraz angażowania jej wykładowców.
Skoro politycznie za sferę związaną z funkcjonowaniem szeroko rozumianego wymiaru
sprawiedliwości odpowiada Minister Sprawiedliwości, to zasadne wydaje się być również
oddanie mu do dyspozycji takich instrumentów, które pozwolą mu na szybsze reagowanie na
ewentualne nieprawidłowości lub przeciwdziałanie zatrudnianiu przez Krajową Szkołę osób,
których kompetencje budzą jakiekolwiek zastrzeżenia. W tym drugim przypadku analogiczną
kompetencję winien posiadać rzecz jasna także Prokurator Generalny.
Niezależnie od tego wypada zauważyć, że ustawa o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury była w okresie swego obowiązywania nowelizowana 11 razy. Wykładnia jej
przepisów oraz wykładnia przepisów aktów wykonawczych jest niespójna. Przejawem tego są
liczne orzeczenia sądów administracyjnych. Przede wszystkim problematyczne w stosowaniu
okazały się przepisy normujące kwestie związane z ustalaniem miejsc aplikantów na liście
klasyfikacyjnej, na podstawie której wydawane są decyzje w sprawie przyjęcia na aplikacje
specjalistyczne. Wyeliminowaniu opisywanych trudności służyć mają nie tylko zmiany
w zakresie procedury naboru na aplikacje sędziowską oraz prokuratorską (co skądinąd jest
– 4 –
związane z likwidacją aplikacji ogólnej), ale także zmodyfikowanie dotychczasowych zasad
zaskarżania decyzji Dyrektora KSSiP. Mianowicie: proponuje się, żeby wzorem regulacji
obowiązującej na gruncie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(art. 169 ust. 14) podstawy odwoławcze ograniczały się wyłącznie do naruszenia warunków
lub trybu rekrutacji na aplikacje. Wskazane jest również uzupełnienie bądź zmodyfikowanie
innych postanowień ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Celowa jest
zmiana chociażby przepisu, który reguluje przetwarzanie danych osobowych przez Dyrektora
KSSiP. Nie da się bowiem ukryć, że art. 56 ust. 1, w którym mowa jest jedynie o aplikantach,
został ujęty zbyt wąsko.
Wreszcie, należy zwrócić uwagę na fakt, że zasygnalizowanemu na wstępie obniżeniu
wymagań, jakie stawiane są kandydatom na stanowisko asystenta sędziego, nie towarzyszyła
nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze. Wobec tego ustawa ta nadal
formułuje względem kandydatów na stanowisko asystenta prokuratora wymóg ukończenia
co najmniej aplikacji ogólnej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Utrzymywanie
zróżnicowania w zakresie przesłanek, jakie powinni spełniać asystenci sędziów i asystenci
prokuratorów nie znajduje jednak żadnego uzasadnienia. Sama likwidacja aplikacji ogólnej
nie rozwiązuje jeszcze tego problemu, gdyż w dalszym ciągu zatrudnienie na stanowisku
asystenta prokuratora uzależnione byłoby od ukończenia aplikacji prokuratorskiej. To z kolei
mogłoby całkowicie uniemożliwić obsadzanie tego typu stanowisk w razie ich zwolnienia.
Stąd też pożądana jest „deregulacja” zawodu asystenta prokuratora w rozważanym aspekcie.
Jednocześnie zachodzi konieczność uwzględnienia tego, że aplikanci aplikacji specjalistycznych,
którzy złożą odpowiedni egzamin (sędziowski lub prokuratorski) będą mogli ubiegać się
o etaty asystenckie. Okoliczność, że wymienione osoby odbyły szkolenie aplikacyjne oraz że
ich wiedza i umiejętności zostały formalnie potwierdzone, winna skutkować potraktowaniem
ich w odmienny sposób aniżeli osób, które zdecydują się na podjęcie pracy w sądzie czy
określonej jednostce organizacyjnej prokuratury zaraz po ukończeniu wyższych studiów
prawniczych. Przemawia to zatem za utworzeniem nowych stanowisk, tzn. starszego asystenta
sędziego oraz starszego asystenta prokuratora. Proponowana zmiana wpisuje się zresztą
w postulaty zgłaszane przez środowisko asystentów sędziów, którzy – w odróżnieniu od
referendarzy sądowych – pozbawieni są możliwości awansu. W tej sytuacji wprowadzenie
możliwości zatrudnienia na stanowisku wyższym (naturalnie po przepracowaniu pewnego
czasu na stanowisku asystenta sędziego lub potwierdzeniu swoich kompetencji w drodze
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2356
› Pobierz plik