Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 lipca 2013 r., sygn. akt P 49/11; projekt przewiduje ustanowienie odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez niektóre gatunki zwierząt, niezależnie od rodzaju majątku, w którym szkody zostały wyrządzone
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2355
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2355
Druk nr 2355
Warszawa, 11 kwietnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
52. posiedzeniu w dniu 10 kwietnia 2014 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o ochronie przyrody
wraz z projektem tej ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Stanisława Gorczycę do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 10 kwietnia 2014 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o ochronie przyrody.
Jednocześnie upoważnia senatora Stanisława Gorczycę do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o ochronie przyrody
Art. 1. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, 628 i 842) w art. 126 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez żubry, wilki, rysie,
niedźwiedzie i bobry.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 3 lipca 2013 r. (sygn. akt P 49/11) dotyczącego ustawy z dnia 16
kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, ze zm.). Jego sentencja
została ogłoszona 26 lipca 2013 r. w Dz. U. poz. 842, a pełny tekst, wraz z uzasadnieniem,
w OTK ZU Nr 6A, poz. 73.
Projekt przewiduje ustanowienie odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody
wyrządzone przez niektóre gatunki zwierząt, niezależnie od rodzaju majątku, w którym
szkody zostały wyrządzone. Dotychczas odszkodowania można było domagać się tylko za
szkody wyrządzone w niektórych rodzajach majątku, np. w gospodarstwie rolnym, leśnym
rybackim lub w pasiece, w zależności od gatunku zwierzęcia, które wyrządziło szkodę.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
TK orzekł, że art. 126 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody w zakresie, w jakim ogranicza odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody
wyrządzone przez bobry wyłącznie do szkód powstałych w gospodarstwie rolnym, leśnym
lub rybackim, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 oraz art. 64 ust. 2 Konstytucji RP.
Ustawa o ochronie przyrody obejmuje pewne gatunki zwierząt ochroną polegającą m.in.
na zakazie zabijania tych zwierząt, mimo że niekiedy wyrządzają one szkody w majątku.
Jednocześnie ustawodawca uznał, że skutkiem takiej ochrony, mającym m.in. na celu
zachęcenie do szczególnego przestrzegania zakazu, będzie odpowiedzialność Skarbu Państwa
za szkody wyrządzone przez niektóre gatunki zwierząt. Zakwestionowany przepis
przewiduje, że Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez bobry –
w gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim. A contrario Skarb Państwa nie ponosi
odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez bobry poza gospodarstwem rolnym, leśnym
lub rybackim, np. na terenach służących celom bytowym czy rekreacyjnym.
Konstytucyjna zasada równości wymaga aby wszystkie podmioty prawa,
charakteryzujące się daną, istotną cechą w równym stopniu, były traktowane równo (art. 32
ust. 1 Konstytucji). W omawianym przypadku chodzi o równą ochronę praw majątkowych
(art. 64 ust. 2). Istotną cechą upodabniającą te podmioty prawa jest tu wyrządzenie szkody
- 2 -
przez bobry. Ustawodawca zróżnicował jednak ich sytuację i jednym przyznał prawo do
odszkodowania, a innym nie. Zróżnicowanie to, samo w sobie nie musi być niekonstytucyjne.
Może ono być usprawiedliwione, jeśli: 1) odstępstwo od zasady równości ma charakter
relewantny, tzn. pozostaje w bezpośrednim związku z celem i zasadniczą treścią przepisów,
w których zawarta jest kontrolowana norma, oraz służy realizacji tego celu i treści, 2) jest
zrównoważone, tzn. waga interesu, któremu ma służyć różnicowanie sytuacji adresatów
normy, jest zbilansowana z interesami, które zostaną naruszone w wyniku nierównego
potraktowania podmiotów podobnych, 3) pozostaje w związku z innymi wartościami,
zasadami i normami konstytucyjnymi, uzasadniającymi odmienne traktowanie podmiotów
podobnych; czynnikiem uzasadniającym odmienne traktowanie podmiotów podobnych może
być m.in. zasada sprawiedliwości społecznej.
Zdaniem TK jednak, nie powinno mieć znaczenia to czy szkoda została wyrządzona w
mieniu stanowiącym gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie czy też działkę spełniającą inne
funkcje. Dokonane zróżnicowanie nie ma również charakteru relewantnego, tzn. nie pozostaje
w bezpośrednim związku z celem i zasadniczą treścią przepisów. Pozbawienie części
podmiotów prawa do dochodzenia odszkodowania może mieć negatywny wpływ na
realizację ochrony gatunkowej, nie prowadzi bowiem do większej akceptacji ustawowych
zakazów z niej wynikających. Wręcz przeciwnie, może powodować działania skierowane
przeciwko takim gatunkom, mające zapobiegać powstawaniu szkód i wynikające z chęci
ochrony własności.
Wprowadzone zróżnicowanie nie pozostaje w związku z innymi wartościami, zasadami
i normami konstytucyjnymi, uzasadniającymi odmienne traktowanie podmiotów podobnych,
wręcz przeciwnie, przenosi koszty funkcjonowania ochrony gatunkowej na wybrane
podmioty, które w przeważającej części wypadków muszą godzić się na znoszenie zachowań
zwierząt objętych ochroną gatunkową, nawet takich, które prowadzą do powstania szkód
w dobrach będących ich własnością. Istniejące instrumenty prawne nie zawsze dają im
możliwość podjęcia w zgodzie z prawem działań mających chronić posiadane dobra.
Chociaż z Konstytucji nie wynika prawo podmiotowe, którego treścią jest
odszkodowanie ze środków Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez zwierzęta
podlegające ochronie gatunkowej, to jednak w sytuacji, gdy ustawodawca przyznaje na
podstawie rozwiązań ustawowych takie prawo jednym podmiotom, musi respektować
konstytucyjne zasady.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2355 › Pobierz plik