Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 lipca 2013 r., sygn. akt P 49/11; projekt przewiduje ustanowienie odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez niektóre gatunki zwierząt, niezależnie od rodzaju majątku, w którym szkody zostały wyrządzone
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2355
- Data wpłynięcia: 2014-04-11
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2355
3. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Literalnie czytana sentencja wyroku TK wskazywałaby jedynie na konieczność
usunięcia z zakwestionowanego punktu wyrazów po myślniku, łącznie z owym myślnikiem,
tj.: „- w gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim”. Należy jednak zwrócić uwagę, że
wyrok zapadł w wyniku pytania prawnego sądu, dotyczącego zawsze konkretnej sprawy.
Zatem przedmiotem zaskarżenia do Trybunału, a tym bardziej przedmiotem jego
rozstrzygnięcia nie mogły być inne postanowienia ustawy, nawet jeżeli zawierają podobną
niezgodność z Konstytucją. Tymczasem inne punkty przepisu, w odniesieniu do innych
gatunków zwierząt również zawierają ograniczenia odpowiedzialności odszkodowawczej
Skarbu Państwa. Przepis brzmi następująco:
„Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez:
1) żubry - w uprawach, płodach rolnych lub w gospodarstwie leśnym;
2) wilki - w pogłowiu zwierząt gospodarskich;
3) rysie - w pogłowiu zwierząt gospodarskich;
4) niedźwiedzie - w pasiekach, w pogłowiu zwierząt gospodarskich oraz w uprawach rolnych;
5) bobry - w gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim”.
Można się domyślać, że ustawowa treść ograniczeń zawartych w pozostałych punktach,
również wynika z tego, że w praktyce zwierzęta te rzadziej wyrządzają szkody innego rodzaju
lub w innych miejscach, niż te wymienione po myślnikach. Jednak tego rodzaju ograniczenie
zostało przez TK zakwestionowane. W konsekwencji proponuje się usunąć we wszystkich
punktach wątpliwe konstytucyjnie fragmenty. Nadal za szkody wyrządzone przez
wymienione gatunki będzie odpowiadał Skarb Państwa, tym razem jednak niezależnie od
rodzaju majątku, w którym zwierzęta wyrządziły szkodę.
4. Konsultacje
Minister Środowiska w swoim pierwszym piśmie (z 11 grudnia 2013 r.) zaproponował
by usunąć ograniczenia osobowe i rzeczowe także z art. 126 ust. 4 i 5 oraz by doprecyzować
okoliczności, w których odszkodowanie się nie należy.
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa zaproponowała szerszą nowelizację art. 126
ustawy, która jednak wykraczała poza wykonanie wyroku. Uznając, że propozycja senacka
„nie realizuje wyroku Trybunału”, zaproponowała jednak identyczną, jak senacka, treść art.
126 ust. 1. Należy jednak zwrócić uwagę, że istotą wyroku TK było to, że dotychczasowe
- 4 -
rozwiązanie nie zapewniało równości podmiotów, o której mówi art. 32 i art. 64 Konstytucji,
natomiast celem propozycji Prokuratorii jest raczej wyposażenie jej, jako reprezentanta
Skarbu Państwa, w instrumentarium umożliwiające, odpieranie przed sądami żądań
o odszkodowania. Komisje Senatu nie negując możliwości uzupełnienia projektu
o dodatkowe i precyzyjne warunki wypłaty odszkodowań (przy zapewnieniu jednak
wymaganej przez Konstytucję równości podmiotów), poprosiły Ministra Środowiska
o ustosunkowanie się do tej propozycji. Minister (w piśmie z 27 stycznia 2014 r) zauważył,
że propozycja Prokuratorii jest zgodna z propozycją Generalnego Dyrektora Ochrony
Środowiska. Podniósł też, iż jednym z możliwych sposobów wykonania wyroku TK jest
„wykreślenie gatunku bóbr z listy zwierząt, za które wypłacane jest odszkodowanie oraz
utrzymanie statusu ochrony «częściowej»”. Ponadto dowodził, że skoro wypłacanie
odszkodowań nie jest obowiązkiem konstytucyjnym państwa, to ustawodawca ma prawo do
definiowania przedmiotów podlegających odszkodowaniu, poprzez wskazywanie np.
pogłowia, upraw rolnych lub leśnych i pasiek, jako rodzajów majątku, w którym wyrządzone
szkody podlegałyby odszkodowaniu. Zdaniem Ministra nie byłoby to niezgodne
z Konstytucją, gdyż „każdy ma prawo posiadać «pogłowie», «uprawy rolne», «uprawy
leśne», «pasieki» itp.”. Stwierdził też, że „wnioski Prokuratorii (…), a także zapisy projektu
musiałyby być (…) zrewidowane pod kątem przyszłej filozofii wypłaty odszkodowań”,
niemniej jednak uznał je za „mogące stanowić podstawę do przygotowania nowelizacji”.
W związku z wielowątkową i niejednoznaczną propozycją Ministra, Komisje zwróciły się do
niego o przedstawienie poprawek do projektu. Minister (w piśmie z 18 lutego 2014 r.)
przedstawił propozycję, która wprowadzała nowe i uzupełniała dotychczasowe warunki
wypłaty odszkodowań, ale przede wszystkim utrzymywała, z niewielkimi zmianami
językowymi, dotychczasową treść przepisu art. 126 ust. 1 (zakwestionowaną przez TK).
Do pierwotnego projektu nie zgłosił zastrzeżeń Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
(pismo z 3 grudnia 2013 r.). W kolejnym piśmie (z 26 lutego 2014 r.) zaprotestował jednak
przeciw propozycji Ministra Środowiska, ponieważ „przenosi w znacznym stopniu
odpowiedzialność za zabezpieczenie majątku przed zwierzętami objętymi ochroną, a także
ponoszenie kosztów tej ochrony na jego właściciela”. Krytycznie odniósł się także „do
propozycji pomniejszenia wysokości odszkodowania (…) o kwotę wydatkowaną przez
właściwy organ na zabezpieczenie mienia”. Za zasadne uznał też wyjaśnienie, jak często
regionalni dyrektorzy ochrony środowiska korzystają z uprawnienia z art. 56a ustawy
o ochronie przyrody, zgodnie z którym mogą oni zezwolić na obszarze swojego działania, na
- 5 -
czas określony, nie dłuższy niż 5 lat, w drodze aktu prawa miejscowego w formie
zarządzenia, w stosunku do bobra europejskiego, kormorana czarnego oraz czapli siwej, na
czynności podlegające zakazom określonym w art. 52 ust. 1. Uznał, że proponowane zmiany
powinny się ograniczyć do nowelizacji art. 126 ust. 1.
Popierając projekt, o jego uzupełnienie o inne zwierzęta, za zachowania których,
powinny być wypłacane odszkodowania przez Skarb Państwa, wniosła Krajowa Rada Izb
Rolniczych. Projekt senacki poprał Główny Inspektor Ochrony Środowiska, wnosząc jednak
o uwzględnienie możliwości odstępstw od odpowiedzialności Skarbu Państwa. Do projektu
nie zgłosili uwag Krajowa Rada Radców Prawnych oraz Polski Związek Łowiecki.
Nie odesłały pism z opiniami następujące podmioty: Minister Administracji
i Cyfryzacji, Krajowa Izba Gospodarcza, Naczelna Rada Adwokacka, Zarząd Fundacji
Zielone Płuca Polski oraz Zarząd Związku Województw RP.
Komisje, biorąc m.in. pod uwagę brak jednolitego stanowiska ministrów w tej sprawie,
w drugim czytaniu podtrzymały pierwotną propozycję.
5. Skutki projektowanej ustawy
Skutkiem ustawy będzie konieczność wypłacania większej grupie właścicieli
odszkodowań za szkody wyrządzone przez wskazane gatunki zwierząt. Według informacji
Ministra Środowiska, dotychczas na odszkodowania wydano kwoty przedstawione
w poniższej tabeli (w złotych).
Rok/Gatunek Żubr
Wilk
Ryś Niedźwiedź
Bóbr
Łącznie
2008
88 888 474 842 2 796
81 327 4 443 985 5 093 846
2009
101 021 381 332 1 390
130 019 5 967 219 6 582 990
2010
389 566 509 616
860
266 209 6 809 500 7 977 761
2011
465 601 493 116 1 650
142 186 10 502 163 11 606 727
2012
395 086 633 906 13 175
93 754 12 100 000 13 237 933
Wysokość odszkodowań za 2013 r. Minister szacuje na 16 milionów złotych. Minister
przewiduje też, że proponowana nowelizacja może spowodować koszty podane niżej
(w złotych).
- 6 -
Rodzaj kosztów/Gatunek
Żubr
Wilk Ryś Niedźwiedź
Bóbr
Koszty administracyjne (zatrudnienie i
wyposażenie dod. pracowników szacujących
0 105 000
0
0 1 671 000
szkody)
Koszty biegłych rzeczoznawców
40 000 28 000
0
5 000 1 107 000
Wartość szkód w mieniu innym niż 302 000 170 000 0
13 000 13 051 000
dotychczas
Ogółem
342 000 303 000
0
18 000 15 829 000
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2355
› Pobierz plik