eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-II

– 44 –

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują w szczególności na:
1) osoby ubiegające się oŚ
a) stwierdzenie kwalifikacji do wykonywania czynności na stanowiskach wymienionych
w art. 58 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U.
Nr 163, poz. 981, z późn. zm.),
b) zatrudnienie na stanowiskach wymienionych w art. 53 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
– Prawo geologiczne i górnicześ
2) organy właściwe w sprawach stwierdzania kwalifikacji wymienionych w pkt 1 lit. a,
tj. dyrektorów okręgowych urzędów górniczych oraz Prezesa Wyższego Urzędu Górniczegoś
3) uczelnie
przeprowadzające egzaminy uzupełniające przewidziane projektowanym
rozporządzeniemś
4) jednostki organizacyjne prowadzące studia podyplomowe w zakresie przewidzianym
projektowanym rozporządzeniemś
5) przedsiębiorców, na których nałożono obowiązki związane z zatrudnianiem odpowiednio
wykwalifikowanej kadry górniczej;
6) podmioty zawodowo trudniące się ratownictwem górniczym;
7) osoby zatrudnione przez podmioty wymienione w pkt 5 i 6;
8) organy właściwe w sprawach nadzoru nad ruchem zakładu górniczego oraz nad podmiotami
zawodowo trudniącymi się ratownictwem górniczym, uprawnione w zakresie górnictwa
i ratownictwa górniczego m.in. do kontroli posiadania przez osoby odpowiednich kwalifikacji
oraz wymagań, określonych rozporządzeniem, tj. dyrektorów okręgowych urzędów górniczych
i dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego oraz Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie rozesłany elektronicznie do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080,
z późn. zm.), tj. do:
– 45 –

a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” (także drogą pocztową)
– w tym do Komisji Krajowej, Sekretariatu Górnictwa i Energetyki oraz Sekcji Krajowej
Geologiczno-Wiertniczej,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (także drogą pocztową), w tym do
zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur związkowychŚ Związku Zawodowego
Górników w Polsce, Związku Zawodowego Ratowników Górniczych w Polsce, Związku
Zawodowego Pracowników Przemysłu Miedziowego, Związku Zawodowego Pracowników
Dołowych, Związku Zawodowego Maszynistów Wyciągowych Kopalń w Polsce,
Porozumienia Związków Zawodowych Górnictwa, Związku Zawodowego Pracowników
Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla w Polsce „Przeróbka”, Związku Zawodowego
Jedności Górniczej, Związku Zawodowego Pracowników Technicznych i Administracji
„Dozór” KGHM Polska Miedź S.A., Federacji Związków Zawodowych Górnictwa Węgla
Brunatnego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa,
c) Forum Związków Zawodowych (także drogą pocztową), w tym do zrzeszonej w tym
podmiocie górniczej struktury związkowejŚ Porozumienia Związków Zawodowych
„KADRA”,
d) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej (także drogą pocztową),
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” (także drogą pocztową), w tym
do Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Wydobywczego
f) Business Centre Club – Związku Pracodawców (także drogą pocztową),
g) Związku Rzemiosła Polskiego (także drogą pocztową),
2) Komisji Krajowej Wolnego Związku Zawodowego „Sierpień 80”,
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność 80”,
4) Związku Zawodowego „Kontra”,
5) Marszałków Województw,
6) Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce,
7) Związku Gmin Zagłębia Miedziowego,
8) Forum Przemysłu Wydobywczego,
9) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa
Węgla Kamiennego),
10) Związku Pracodawców Polska Miedź,
11) Polskiego Stowarzyszenia Górnictwa Solnego,
– 46 –

12) Związku Pracodawców Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego,
13) Polskiego Związku Producentów Kruszyw,
14) Stowarzyszenia Kopalń Odkrywkowych,
15) Stowarzyszenia Producentów Cementu,
16) Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego,
17) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite,
18) Stowarzyszenia Kierowników Ruchu Zakładów Górniczych,
19) Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego – Związku Pracodawców,
20) Krajowego Związku Pracodawców Branży Geologicznej,
21) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
22) Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych,
23) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
24) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie,
25) Politechniki ląskiej,
26) Politechniki Wrocławskiej,
27) Uniwersytetu ląskiego – Wydziału Nauk o Ziemi,
28) Uczelni Zawodowej Zagłębia Miedziowego,
29) Głównego Instytutu Górnictwa,
30) Polskiej Akademii Nauk – Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu,
31) Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego,
32) Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego,
33) Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego,
34) Instytutu Techniki Górniczej KOMAG,
35) Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG,
36) „Poltegor-Instytut” Instytutu Górnictwa Odkrywkowego,
37) Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego,
38) podmiotów zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa
górniczego oraz innych jednostek ratownictwa górniczegoŚ Centralnej Stacji Ratownictwa
Górniczego S.A. w Bytomiu, Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie oraz
Ratowniczej Stacji Górnictwa Otworowego w Krakowie (Oddziału Polskiego Górnictwa
Naftowego i Gazownictwa S.A.),
– 47 –

39) Krajowej Izby Gospodarczej,
40) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej,
41) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa,
42) Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego
i Gazowniczego,
43) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP,
44) Stowarzyszenia Geodetów Polskich,
45) Polskiego Towarzystwa Geologicznego,
46) Naczelnej Organizacji Technicznej,
47) Bractwa Gwarków Związku Górnośląskiego,
48) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”,
49) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną przedstawione w uzupełnionej Ocenie Skutków
Regulacji. Szczegółowe zestawienie opinii do projektu rozporządzenia, przekazanych przez
podmioty biorące udział w konsultacjach społecznych, zostanie udostępnione w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy
Proces Legislacyjny, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
rodowiska oraz na stronie internetowej Wyższego Urzędu Górniczego.
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie
Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie przesłany do uzgodnienia
z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Obowiązki dyrektorów okręgowych urzędów górniczych oraz Prezesa Wyższego Urzędu
Górniczego, związane ze stwierdzaniem kwalifikacji, są określone w ustawie z dnia 9 czerwca
2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze. Finansowanie realizacji tych obowiązków następuje ze
środków związanych z realizacją tej ustawy, określanych w ustawie budżetowej (w części
dotyczącej Wyższego Urzędu Górniczego). Wpływy z opłat związanych ze stwierdzeniem
kwalifikacji, uiszczanych przez osoby ubiegające się o stwierdzenie kwalifikacji, są natomiast
– 48 –

odprowadzane na rachunek dochodów budżetu państwa, zgodnie z przepisami w sprawie
szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa.
W projektowanym rozporządzeniu nie przewiduje się zmian w zakresie wysokości
wynagrodzenia przysługującego osobom wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie będzie miało pośredni wpływ na rynek pracy, określając „na
nowo” wymagania zawodowe dla większości osób zatrudnionych w zakładach górniczych oraz
innych zakładach prowadzących działalność na podstawie przepisów Prawa geologicznego
i górniczego i ułatwiając dostęp do zawodów w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego.
Dotyczy to m.in. zawodów w obszarze górniczym, geofizycznym, wiertniczym oraz
energomechanicznym, gdzie wprowadzono w szerokim zakresie możliwość „wykorzystania”
w trakcie kariery górniczej faktu ukończenia studiów podyplomowych.
Projektowana regulacja uwzględnia aktualny stan faktyczny w zakresie prowadzonych
kierunków studiów i nie wywołuje potrzeby zmiany oferty kształcenia przez szkoły wyższe.
5. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo powszechne i bezpieczeństwo osób zatrudnionych
w ruchu zakładów górniczych oraz stan środowiska
Przewiduje się pośredni pozytywny wpływ, ze względu na utrzymanie sprawdzonych rozwiązań
dotyczących ustalania składów komisji egzaminacyjnej i zespołu egzaminacyjnego, co zapewnia
adekwatność tych składów do zakresu wymagań podlegających sprawdzeniu podczas egzaminu
przewidzianego w art. 65 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze.
Określenie „na nowo” wymagań zawodowych w postaci odpowiedniego wykształcenia oraz
długości praktyki zawodowej wpłynie pozytywnie na stan bezpieczeństwa w polskim górnictwie.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie jest efektem wprowadzenia ustawowych zmian o charakterze
deregulacyjnym, które przyczynią się do ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej.
Wejście w życie rozporządzenia wpłynie zatem pozytywnie na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki, chociaż nie podejmuje wprost kwestii związanych bezpośrednio
z gospodarką i przedsiębiorczością oraz funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Pośrednio bowiem
przyczyni się (w wyniku „otwarcia” dostępu do wielu czynności w ruchu zakładu górniczego) do
ułatwienia w pozyskaniu wykwalifikowanej kadry w górnictwie i ratownictwie górniczym.
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 85 . [ 86 ] . 87

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: