Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-II
5) źródła zagrożenia w reaktorze jądrowym pochodzące z rdzenia reaktora,
obiegów chłodzenia, układów filtracji wody i powietrza, wypalonego
paliwa
jądrowego,
materiałów
naświetlonych
i
odpadów
promieniotwórczych;
6) zagadnienia dozymetrii reaktorowej;
7) ocena zagrożenia w obiekcie jądrowym i okolicy (eksploatacja normalna
i sytuacje awaryjne);
8) potencjalne awarie w obiektach jądrowych;
9) plany postępowania awaryjnego w wybranych obiektach jądrowych;
10) zasady ochrony fizycznej i ewidencji materiałów jądrowych.
Ćwiczenia obliczeniowe
J ak w szkol eni u t ypu IOR -1 oraz (łącznie min 12 godzin)Ś
1) oszacowanie aktywności napromienionego materiału tarczowego;
2) oszacowanie
współczynnika mnożenia napromienionego paliwa
jądrowego.
Ćwiczenia laboratoryjne
J ak w szkol eni u t ypu IOR -1 oraz (łączne min. 12 godzin):
1) ustalanie progów ostrzegawczych i awaryjnych w systemie zabezpieczeń;
2) wyznaczanie
izodoz i skażeń powierzchni w pomieszczeniu
technologicznym.
5. Typu IOR-3
Tematy wykładówŚ
Tem at y j ak w sz kol eniu t ypu IOR -1 oraz (łącznie min. 72 godziny)Ś
1) podstawy wykorzystania promieniowania jonizującego w diagnostyce
i terapii medycznej, rodzaje procedur w teleradioterapii i brachyterapii,
typowe zagrożenia;
2) podstawowe zasady ochrony radiologicznej pacjentów;
3) zadania inspektorów ochrony radiologicznej w placówkach służby
zdrowia, zasady współpracy z personelem medycznym;
– 26 –
4) opis znanych zdarzeń radiacyjnych w postępowaniu medycznym
z wykorzystaniem źródeł promieniowania jonizującego.
Ćwiczenia obliczenioweŚ
J ak w szkol eni u t ypu IOR -1 oraz (łącznie min. 12 godzin)Ś
Obliczanie mocy dawki i dawki osłon i czasu pracy w typowych pracowniach
radioterapeutycznych, obliczanie aktywności i stężeń izotopów promieniotwórczych
w odpadach promieniotwórczych dla typowych procedur medycyny nuklearnej.
Ćwiczenia laboratoryjneŚ
J ak w szkol eni u t ypu IOR -1.
– 27 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2012 r.,
poz. 264 i 908).
Do tej pory w zakresie uregulowanym niniejszym projektem rozporządzenia obowiązywało
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie stanowisk mających
istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz
inspektorów ochrony radiologicznej (Dz. U z 2012 r., poz. 1022).
Potrzeba wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z nowelizacji upoważnienia do
wydania rozporządzenia zawartego w art. 12b ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy – Prawo atomowe,
dokonanego ustawą z dnia … o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do
wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres regulacji objęty rozporządzeniem.
W § 2 projektu rozporządzenia (wraz z załącznikiem nr 1) określono specjalności w zakresie
stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz szczegółowe warunki nadawania uprawnień do zajmowania stanowiska
o danej specjalności. Z uwagi na fakt, iż w najbliższych latach nie jest planowana budowa,
a tym bardziej eksploatacja podziemnego składowiska odpadów promieniotwórczych
postanowiono, tak jak w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu pozostawić stanowisko
kierownika składowiska odpadów promieniotwórczych, uznając za niecelowe wyodrębnianie
stanowiska kierownika podziemnego składowiska odpadów promieniotwórczych.
W § 3 projektu rozporządzenia (wraz z załącznikiem nr 2) określono typy uprawnień
inspektora ochrony radiologicznej, rodzaje działalności, do nadzorowania których uprawniają
oraz szczegółowe warunki nadawania tych uprawnień.
W § 4 projektu rozporządzenia (wraz z załącznikami nr 3 i nr 4) określono zakresy szkoleń
dla poszczególnych specjalności w ramach stanowiska mającego istotne znaczenie dla
zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz typów uprawnień
inspektora ochrony radiologicznej, warunki, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne
– 28 –
ubiegające się o wpis do rejestru Prezesa Agencji jednostek uprawnionych do prowadzenia
szkoleń, sposób potwierdzania uzyskania wpisu do rejestru, formy prowadzenia szkoleń,
rodzaj zaświadczenia lekarskiego składanego w jednostce szkolącej przed szkoleniem oraz
sposób udokumentowania odbycia szkolenia.
W § 5 i § 6 projektu rozporządzenia określono kwestieŚ zawiadamiania przewodniczącego
komisji egzaminacyjnej o zamiarze przeprowadzenia szkolenia, wyznaczania przez Prezesa
Agencji terminu egzaminu po szkoleniu oraz terminy ich realizacji, a także tryb składania
i rozpatrywania wniosku o dopuszczenie do egzaminu bez wymaganego szkolenia oraz termin
i sposób odpowiedzi na ten wniosek.
W § 7 projektu rozporządzenia określono zasady dalszego postępowania w przypadku
nieobecności zdającego na egzaminie w terminie wyznaczonym przez Prezesa Agencji.
W § 8 projektu rozporządzenia określono tryb przeprowadzania egzaminu i dokumentowania
jego wyniku.
W § 9 projektu rozporządzenia określono zakres egzaminu, sposób jego przeprowadzania,
punktację i minimalne wartości ocen potrzebne do jego zaliczenia, sposób dokumentowania
faktu zdania egzaminu i sposób postępowania w przypadku jego niezdania.
W § 10 projektu rozporządzenia określono wysokość opłaty za egzamin, sposób jej
wnoszenia, warunki zaliczenia niewykorzystanej opłaty na poczet przyszłego egzaminu oraz
miejsce publikacji kwot opłaty z egzamin i numeru rachunku bankowego do jej wnoszenia.
Wysokość opłat nie uległa zmianie w stosunku do dotychczasowego stanu.
W § 11 projektu rozporządzenia określono wysokość wynagrodzenia członka komisji
egzaminacyjnej, która nie uległa zmianie w stosunku do dotychczasowego stanu.
W § 12 projektu rozporządzenia określono zawartość wniosku o nadanie uprawnień,
załączniki do wniosku oraz sytuacje, w których zwalnia się wnioskodawcę z obowiązku
dołączania niektórych załączników.
W § 13 projektu rozporządzenia zawarto regulacje dostosowujące.
– 29 –
W § 14 projektu rozporządzenia określono przepisy tracące moc oraz termin wejścia w życie
rozporządzenia.
W stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów projekt rozporządzenia wprowadza
jedynie zmiany polegające na uwzględnieniu przekształcenia dotychczasowych czternastu
stanowisk mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej w jedno stanowisko o różnych specjalnościach.
Projekt rozporządzenia wdraża do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Rady
96/29/Euratom z dnia 13 maja 1996 r. ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa
w zakresie ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami
wynikającymi z promieniowania jonizującego (Dz. Urz. WE L 159 z 29.06.1996, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 291). Projekt rozporządzenia
uwzględnia komunikat Komisji 98/C133/03 w sprawie wdrożenia dyrektywy 96/29/Euratom
(Dz. Urz. WE L 133 z 30.04.1998 str. 3 i n.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie art. 33
Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Traktat Euratom), do
zaopiniowania Komisji Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy Proces Legislacyjny”, Biuletynie
Informacji Publicznej Państwowej Agencji Atomistyki oraz na stronie internetowej
Państwowej Agencji Atomistyki, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
z późn. zm.) w celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 wyżej wymienionej ustawy,
zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik