Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
projekt dotyczy określenia 24 miesięcznego, maksymalnego czasu wykonywania pracy przez pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, na rzecz danego pracodawcy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2296
- Data wpłynięcia: 2014-02-26
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2296
Druk nr 2296
Warszawa, 26 lutego 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Piotr Chmielowski; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski;
(-) Dariusz
Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Adam
Kępiński; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Cezary
Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
(Projekt)
Ustawa
z dnia ………… 2014 roku
o zmianie ustawy - Kodeks pracy
Art. 1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 roku, Nr
21, poz. 94, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 251 otrzymuje brzmienie:
„Art. 251. § 1. Łączny czas zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o
pracę na czas określony u danego pracodawcy nie może przekraczać 24
miesiące. Przekroczenie tego terminu jest równoznaczne w skutkach
prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony.
§ 2. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy uzgodnionym z
zakładową organizacją związkową jest dopuszczalne określenie innego
terminu niż wskazanego w § 1, nie dłuższego jednak niż 36 miesięcy.
§3. Strony w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy
uzgodnionym z zakładową organizacją związkową mogą również
przewidzieć obowiązek uzasadnienia przez pracodawcę przyczyny
wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony.
§ 4. Przepis § 1 nie dotyczy umów o pracę na czas określony zawartych w celu
zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w
pracy.”;
2) art. 33 otrzymuje brzmienie:
„Art. 33. § 1. Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż
12 miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego
rozwiązania tej umowy za wypowiedzeniem.
§ 2. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony wynosi:
1) 2 tygodnie, jeżeli umowa o pracę na czas określony przekracza 12 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli umowa o pracę na czas określony przekracza 18 miesięcy.”;
3) art. 471 otrzymuje brzmienie:
1
„Art. 471. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 45, przysługuje w wysokości
wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 12 miesięcy, nie niższej jednak od
wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.”;
4) art. 58 otrzymuje brzmienie:
„Art. 58. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 56, przysługuje w wysokości
wynagrodzenia za okres do 12 miesięcy, nie niższej jednak od wynagrodzenia
za okres wypowiedzenia. Jeżeli rozwiązano umowę o pracę, zawartą na czas
określony albo na czas wykonania określonej pracy, odszkodowanie
przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas, do którego umowa miała
trwać, nie więcej jednak niż za 3 miesiące.”;
Art. 2. Do stosunków pracy nawiązanych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dnia od dnia ogłoszenia.
2
Uzasadnienie
1) Polska zajmuje niechlubne pierwsze miejsce wśród państw Unii Europejskiej
w stosowaniu umów o pracę na czas określony. Około 27% pracowników w
Polsce pracuje na podstawie umowy terminowej, podczas gdy średnia dla
Unii Europejskiej wynosi 14,2%.
W praktyce ogromna większość umów o pracę na czas określony zawierana jest na
dłuższy okres czasu wynoszący kilka, a nawet kilkanaście lat.
Wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony nie daje
pracownikowi poczucia stabilizacji życiowej czy zawodowej, ponieważ przy bardzo
krótkim 2 tygodniowym okresie wypowiedzenia oraz braku obowiązku podawania
przez pracodawcę przyczyny wypowiedzenia, pracownik nie ma praktycznie żadnej
możliwości obrony swych praw i interesów.
Poza brakiem stabilizacji, pracownicy ci mają ogromne problemy w życiu
codziennym np. z uzyskaniem kredytu bankowego czy możliwości zakupu danego
towaru na raty, gdyż dla instytucji finansowych decydującym kryterium przy
przyznawaniu tego typu usług jest zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na
czas nieokreślony.
Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na czas określony są
traktowani jak pracownicy drugiej kategorii, bez szans na możliwość zaplanowania
swojego życia prywatnego czy zawodowego, z poczuciem tymczasowości swej pracy
i możliwością jej szybkiego utracenia. To wszystko powoduje, że tysiące osób,
zwłaszcza tych młodych, emigruje za pracą do innych krajów, gdyż funkcjonujące w
Polsce prawo oraz praktyka w obszarze zatrudniania na czas określony nie daje
szans na normalne planowanie swej przyszłości osobistej, jak i zawodowej.
Rozwiązanie obecnie funkcjonujące w Kodeksie pracy w art. 251 K. p. jest
niewystarczające, gdyż ograniczenie możliwości zawierania umów o pracę na czas
określony do następujących po sobie dwóch umów i potraktowanie każdej kolejnej
umowy, zawartej w okresie jednego miesiąca, jako umowy o pracę na czas
nieokreślony jest łatwo omijane przez pracodawców poprzez takie działania jak:
• zawieranie wieloletnich umów o pracę na czas określony,
• ponowne zatrudnienie na umowę na czas określony po odczekaniu okresu
dłuższego niż jeden miesiąc,
• zatrudnianie pracowników w
powiązanych
kapitałowo
lub
podporządkowanych danemu pracodawcy podmiotach,
• zatrudnianie na podstawie umów cywilnoprawnych.
3
Kodeks pracy w tym zakresie - w praktyce - nie stanowi zatem jakiejkolwiek realnej
ochrony dla pracownika, zachęcając wręcz pracodawców do zawierania umów o
pracę na czas określony, czego wynikiem jest najwyższy wskaźnik takich umów
wśród państw Unii Europejskiej.
Należy zwrócić również uwagę, że Kodeks pracy nie określa maksymalnej długości
trwania umowy o pracę na czas określony. Stąd bardzo często spotyka się w
zakładach pracy umowy o pracę na czas określony, zawierane na kilka, kilkanaście, a
nawet na kilkadziesiąt lat.
Problem dopuszczalności długoterminowych umów o pracę na czas określony
wielokrotnie był przedmiotem sporów sądowych. Sąd Najwyższy w swych
orzeczeniach wskazywał na to, że zawarcie długotrwałej umowy terminowej po to,
ażeby można ją w dowolnym momencie swobodnie rozwiązać, pozostaje w
sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa do zatrudnienia
terminowego i z zasadami współżycia społecznego. Kontrolą postępowania
sądowego, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, należy obejmować
ustalenie zachowania stabilizującego zatrudnienie, sens umowy terminowej oraz
usprawiedliwiony i zgodny interes obu stron stosunku pracy. Na podstawie
orzeczeń sądowych nie można jednak w sposób jednoznaczny określić maksymalnej
długości trwania umowy o pracę na czas określony, a także wskazać konkretnych
przesłanek dopuszczalności stosowania długoterminowych umów o pracę na czas
określony.
Mając zatem na względzie wyeliminowanie patologii, polegającej na zawieraniu
wieloletnich umów o pracę na czas określony, proponuje się przyjęcie rozwiązania
polegającego na określeniu maksymalnego czasu wykonywania pracy przez
pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, na rzecz danego
pracodawcy.
Proponuje się, aby łączny czas zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o
pracę na czas określony u danego pracodawcy nie mógł przekraczać 24 miesiące. Po
upływie 24 miesięcy dalsze zatrudnienie pracownika będzie miało - z mocy prawa -
charakter zatrudnienia bezterminowego.
To rozwiązanie powoduje, że nieistotna jest ilość zawieranych umów terminowych
między stronami lub długość przerw między nimi, a jedyną przesłanką do
sprawdzenia będzie łączny czas trwania takich umów między stronami stosunku
pracy. Nie będzie zatem konieczne określanie i wykazywanie innych przesłanek,
często trudnych do udowodnienia przez pracownika w postępowaniu sądowym.
Proponowane rozwiązanie jest zgodne z zasadami określonymi w Dyrektywie Rady
99/70/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. dotyczącej Porozumienia ramowego w sprawie
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2296
› Pobierz plik