Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
projekt dotyczy określenia 24 miesięcznego, maksymalnego czasu wykonywania pracy przez pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, na rzecz danego pracodawcy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2296
- Data wpłynięcia: 2014-02-26
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2296
Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw
Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC).
W klauzuli 5 Porozumienia ramowego załączonego do ww. Dyrektywy strony
określiły, że w celu zapobiegania nadużyciom wynikającym z wykorzystywania
kolejnych umów o pracę zawieranych na czas określony, w ustawodawstwie
krajowym można przyjąć za obowiązujący przepis określający maksymalną łączną
długość kolejnych umów o pracę na czas określony.
W zamierzeniu wnioskodawców będzie to sprawiedliwa i skuteczna metoda
ograniczająca dowolność stosowania umowy o pracę na czas określony,
ograniczająca mechanizmy patologiczne, a także chroniąca prawa i interesy
pracownika w sposób zdecydowanie lepszy niż jest to obecnie.
W nowelizacji przewiduje się jednak wyłączenie z wliczania do łącznego czasu
trwania umów terminowych, umów o pracę na czas określony zawartych w celu
zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
W proponowanym art. 251 przewiduje się także możliwość wydłużenia łącznego
czasu zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony do
36 miesięcy. Strony będą mogły tego dokonać w układzie zbiorowym pracy lub w
regulaminie pracy uzgodnionym z zakładową organizacją związkową. W ten sposób
projektodawcy mają nadzieję na poprawę dialogu społecznego prowadzonego na
poziomie ponadzakładowym i zakładowym, gdyż w ostatnim czasie można
obserwować zapaść dialogu autonomicznego, prowadzonego pomiędzy
pracodawcami a organizacjami związkowymi. W interesie wszystkich stron jest, aby
pobudzić dwustronny dialog w zakładach pracy poprzez rozszerzanie pola
negocjacji i dawania nowych możliwości regulowania spraw z zakresu prawa pracy.
Zgodnie z proponowanym zapisem art. 251 § 3, strony w układzie zbiorowym pracy
lub w regulaminie pracy uzgodnionym z zakładową organizacją związkową mogą
również przewidzieć obowiązek uzasadnienia przez pracodawcę przyczyny
wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony. Rozwiązanie to, przyjęte w
drodze porozumienia między stronami, może „ucywilizować” tryb postępowania
przy rozwiązywaniu terminowej umowy o pracę oraz wzmocnić ochronę praw
pracowniczych.
Wraz ze zmianą zasad dotyczących sposobu liczenia umów o pracę na czas
określony, proponuje się również zmianę w zakresie zasad wypowiadania oraz
długości okresów wypowiedzenia takich umów.
Mając na uwadze pełniejszą ochronę stosunku pracy, zapewnienie pracownikowi
względnej stabilizacji, a także zmierzając w kierunku wyrównywania okresów
5
wypowiedzenia umów bezterminowych z umowami na czas określony proponuje
się, aby:
• możliwość wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony dotyczyła tylko
tych umów, które zawierane są na okres przekraczający 12 miesięcy;
• okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony zawieranej na czas
przekraczający 12 miesięcy wynosił 2 tygodnie, natomiast w przypadku
zawarcia umowy o pracę na czas określony na okres przekraczający 18
miesięcy - okres wypowiedzenia wynosił 1 miesiąc.
Proponuje się także zmianę w przepisach dotyczących wysokości odszkodowania
dla pracowników, którym wypowiedziano lub rozwiązano umowę o pracę
niezgodnie z prawem (art. 471 oraz art. 58). Projektowane rozwiązania przewidują
podniesienie górnej granicy odszkodowania z 3 miesięcy do 12 miesięcy.
W dzisiejszym stanie prawnym górna granica odszkodowania, jakie może uzyskać
pracownik nie jest żadnym „straszakiem” ani dolegliwością dla pracodawcy.
W praktyce zdarza się, że pracodawcy umyślnie łamią prawo przy zwalnianiu
pracownika dokonując swoistej kalkulacji zysków i strat w danej sprawie, gdzie w
wielu
przypadkach
„straty”
spowodowane
koniecznością
wypłacenia
odszkodowania pracownikowi nie są w żaden sposób odczuwalne dla pracodawcy.
Przy niskim poziomie zarobków w Polsce oraz niskiej maksymalnej granicy
odszkodowania, nie pełni ono funkcji ochronnej dla pracownika oraz funkcji
odstraszającej i dyscyplinującej dla pracodawcy. W związku z tym odszkodowanie
przewidziane w obecnym stanie prawnym nie pełni funkcji odszkodowawczej sensu
stricto, gdyż w wielu przypadkach jest niewystarczające i nie kompensuje
uszczerbku powstałego w majątku pracownika w wyniku niezgodnego z prawem
zwolnienia.
Z tych względów, a także z uwagi na większą swobodę sądów w ocenie działań
pracodawców oraz ich stopnia zawinienia i naruszenia prawa, a także strat
poniesionych przez pracownika proponuje się zwiększenie górnej granicy
odszkodowania do 12 miesięcy. W ten sposób sąd uzyska większą możliwość oceny
konkretnej sprawy, a co za tym idzie realnego dostosowania wysokości
odszkodowania do okoliczności danej sprawy.
2) Projekt ustawy nie pociągnie za sobą obciążenia budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3) Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
6
4) Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.
5) W stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono konsultacji.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2296
› Pobierz plik