Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
obrotu wysłany protokół z kontroli wraz z uwagami zgłoszonymi przez kontrolowanego.
15. W art. 1 pkt 24 projektu zostało nadane nowe brzmienie art. 31 i 32 ustawy. W art. 31
w ust. 3 ustawy został skrócony termin, po upływie którego podmiot może wystąpić
ponownie o wydanie zezwolenia, w przypadku gdy wcześniej zostało mu ono cofnięte, z 3 lat
do roku, gdyż dotychczas termin ten był zbyt restrykcyjny w kontekście innych możliwych
sankcji. Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy podmiot po kontroli przeprowadzonej przez organ
kontroli obrotu nie usunął stwierdzonych nieprawidłowości. Zmiany w ust. 1 i 2 mają związek
z rozszerzeniem zakresu podmiotowego ustawy.
Zmiana art. 32 ustawy ma związek z zamieszczeniem art. 3 pkt 13 i ma charakter
porządkujący.
16. Art. 1 pkt 25 projektu dotyczy zmian w art. 33 ustawy. Art. 33 ust. 2a i 2b ma na celu
implementację art. 16 dyrektywy 2009/43/WE. W przepisach tych została dodana przesłanka
o umieszczeniu nieprawdziwych informacji lub niepełnych informacji wymaganych na mocy
art. 8 ust. 1 lub art. 10 dyrektywy 2009/43/WE we wniosku o wydanie zezwolenia, jako objęta
karą określoną w tym przepisie. Czyn ten będzie więc objęty penalizacją zarówno
w odniesieniu do osób fizycznych, członków właściwych organów osób prawnych, jak
i jednostek organizacyjnych, niebędących osobami prawnymi, o ile posiadają zdolność
prawną. Z kolei zmiana w ust. 4 ma charakter porządkujący.
17. W art. 1 pkt 26 i 29 projektu dotyczą zmian w art. 34 i 39 ustawy przez usunięcie
wyrazów „w art. 24 ust. 1 lub”. W związku z tym, że zostanie usunięty obowiązek uzyskania
przez podmiot certyfikatu weryfikacji dostawy, określony w art. 24 w ust. 1, nie może zatem
zostać utrzymana kara za odstąpienie od jego uzyskania.
18. W art. 1 pkt 27 – 30 projektu dotyczą zmian w art. 37, 37a, 38, 39 i 42 ustawy oraz
dodania art. 37b w związku z rozszerzeniem zakresu podmiotowego ustawy, jak również ze
zmianą terminologii w obrębie całej ustawy. Ponadto zmiana art. 38 ma na celu dodanie
przesłanki umieszczenia nieprawdziwych informacji lub niepełnych informacji wymaganych
32
na mocy art. 8 ust. 1 lub art. 10 dyrektywy 2009/43/WE we wniosku o wydanie zezwolenia.
Zgodnie z dodanym art. 37b sankcje będą przewidziane dodatkowo za następujące czyny:
– nieprowadzenie przez podmioty ewidencji obrotu;
– niedokonanie powiadomienia organu kontroli obrotu o zamiarze rozpoczęcia korzystania
z krajowego zezwolenia generalnego po raz pierwszy, z wyprzedzeniem co najmniej
miesięcznym,
– niewypełnianie obowiązku udokumentowanego informowania odbiorców o warunkach
zezwolenia na transfer (obrót), w tym o ograniczeniach odnoszących się do ostatecznego
wykorzystania lub wywozu uzbrojenia,
– niewypełnianie obowiązku sprawozdawczego o realizacji obrotu w ramach krajowych
zezwoleń generalnych.
Z uwagi na dotychczasowy obowiązek prowadzenia ewidencji, nieobjęty sankcją jego
niewypełnienia, oraz wprowadzone nowe obowiązki, istotne z punktu widzenia systemu
międzynarodowej odpowiedzialności państw za kontrolę obrotu towarami o znaczeniu
strategicznym, niezbędne jest objęcie sankcjami przypadków naruszania wymienionych wyżej
obowiązków.
19. Art. 2 projektu zmienia art. 4c w ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu
niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego
(Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711, z późn. zm.) w związku z nową terminologią – „towary
podwójnego zastosowania” zastąpiono zwrotem „produkty podwójnego zastosowania”.
20. Art. 3 i 4 projektu wprowadza zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709,
z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168,
poz. 1323, z późn. zm.) mające charakter porządkujący.
21.
Art. 5 projektu reguluje sprawy zezwoleń, certyfikatów importowych
i poświadczonych oświadczeń końcowego użytkownika oraz certyfikatów weryfikacji
dostawy wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych. Zgodnie z art. 5 projektu
ww. dokumenty zachowują ważność.
33
22. Art. 6 stanowi, że do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe. Przepisy
dotychczasowe będą stosowane również do wszczętych i niezakończonych spraw w zakresie
wydawania certyfikatów weryfikacji dostawy.
23. Art. 7 reguluje kwestię ważności certyfikatu zgodności, o którym mowa w art. 11 ust. 4
ustawy. Certyfikat zgodności wydany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
zachowuje ważność do czasu jego wygaśnięcia. Dodatkowo konieczne jest uregulowanie
kwestii ilości kontroli po wejściu w życie projektowanej ustawy. Dotychczas w okresie
ważności certyfikatu przedsiębiorca podlegał co najmniej 5 kontrolom, według nowych
przepisów mają być 3 kontrole. Zamieszczono przepis, który zaliczy ilość kontroli
przeprowadzonych przed dniem wejścia w życie ustawy na poczet liczby kontroli według
nowych przepisów, a zatem przedsiębiorca, w stosunku do którego w okresie ważności
ostatniego certyfikatu zgodności przeprowadzono co najmniej 3 kontrole na podstawie
przepisów dotychczasowych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, do czasu upływu
okresu ważności certyfikatu nie będzie podlegał kolejnym kontrolom.
24. Art. 8 reguluje kwestie rozpoczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie
zmienianej ustawy kontroli, o których mowa w art. 28 ustawy, w tych przypadkach
zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.
25. Art. 9 dotyczy sprawy prowadzenia rejestru przez organ kontroli obrotu na podstawie
art. 21 ust. 1 ustawy. W zakresie wpisu do rejestru do spraw wszczętych i niezakończonych
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
26. Art. 10 reguluje sprawy sporządzenia i przekazania przez podmiot po raz pierwszy raportu
z faktycznego wykonania wywozu uzbrojenia, o którym mowa w art. 27a ustawy, oraz
sporządzenia, przekazania i opublikowania przez Ministra Spraw Zagranicznych
sprawozdania dotyczącego wywozu uzbrojenia na podstawie art. 27c ustawy (art. 1 pkt 21
projektu). Po raz pierwszy przepisy te będą miały zastosowania do raportu i sprawozdania za
rok 2013, przekazywane zaś będą w 2014 r. W odniesieniu do sporządzenia i przekazania
34
informacji o realizacji obrotu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy podmiot, w stosunku do
którego obowiązek przekazania organowi kontroli obrotu tej informacji powstał przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, przekazuje tę informację na zasadach dotychczasowych.
27. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów upoważniających zmienianych
projektowaną ustawą pozostają w mocy do czasu wejścia w życie nowych przepisów
wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy (art. 11).
28. Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (art. 12).
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) należy zaznaczyć, że zmiany przedstawione
w projekcie nie wywołają skutków finansowych w postaci zwiększenia wydatków lub
zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych, w tym nie zobowiązują
Ministra Gospodarki do zwiększenia zatrudnienia w Ministerstwie Gospodarki. Wprowadzane
zmiany nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa,
w stosunku do wielkości wynikających z dotychczasowych przepisów.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Gospodarki. aden
z podmiotów nie wyraził zainteresowania projektem ustawy. Natomiast zgodnie z § 11a ust. 1
uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt ustawy został również zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
35
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanej ustawy
Rozwiązania przyjęte w projektowanej regulacji wpłyną na podmioty już uczestniczące
w obrocie z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym, takie jak: eksporterzy,
importerzy, spedytorzy, pośrednicy, przewoźnicy, będący osobami fizycznymi lub
prawnymi. Jednocześnie projektowana ustawa rozszerzy zakres dopuszczenia do obrotu
o wszystkie jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, o ile posiadają
zdolność prawną, z uwzględnieniem wymagań określonych szczegółowo
w obowiązującej ustawie i nowych przepisach przewidzianych w projektowanej
regulacji. Będą to w szczególności jednostki organizacyjne Ministerstwa Obrony
Narodowej lub Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Projektowana
regulacja będzie oddziaływała także na organy administracji państwowej uczestniczące
w kontroli obrotu towarami o znaczeniu strategicznym – ministra właściwego do spraw
gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i organy Służby Celnej oraz na organy opiniujące
wnioski o wydanie zezwolenia (ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra
właściwego do spraw finansów publicznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Szefa Służby Wywiadu Wojskowego).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt założeń do projektu ustawy w ramach konsultacji społecznych został
zamieszczony na stronie http://bip.mg.gov.pl w dniu 8 czerwca 2010 r. adne uwagi nie
wpłynęły.
Ponadto projekt założeń do projektu ustawy po uzgodnieniach międzyresortowych został
przekazany w dniu 20 grudnia 2010 r. do konsultacji społecznych do Krajowej Izby
Gospodarczej oraz Polskiej Izby Producentów na Rzecz Obronności Kraju. adne uwagi
nie wpłynęły.
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik

-
229-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei