Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz ustawy - Kodeks karny wykonawczy
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK w zakresie możliwości odstąpienia przez sąd od zarządzenia wykonania kary w sytuacji gdy wobec skazanego ponownie orzeczono karę pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2267
- Data wpłynięcia: 2014-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 396
2267
skazanemu oraz jego obrońcy mo liwości stawienia się na posiedzeniu w przedmiocie
zarządzenia wykonania kary (nawiasem mówiąc, analogiczne uprawnienie przysługuje im ju
obecnie wedle art. 160 § 3 zd. 2 k.k.w., normującego kwestię posiedzenia w przedmiocie
odwołania warunkowego zwolnienia, które chocia by w warunkach art. 160 § 1 pkt 1 k.k.w.
jest obligatoryjne). W proponowanym brzmieniu art. 178 § 2 k.k.w. wyeliminowany został
ponadto wyjątek odnoszący się do podstawy z art. 75 § 3 k.k. (instytucja fakultatywnego
zarządzenia wykonania kary), jako e brak jest argumentów, które przemawiałyby za jego
pozostawieniem, zwłaszcza e prawo udziału w posiedzeniu przyznano skazanemu oraz jego
obrońcy, gdy zachodzą przesłanki obligatoryjnego zarządzenia wykonania kary wskazane
w art. 75 § 1a k.k.
4. Skutki projektowanej ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz ustawy Kodeks karny
wykonawczy uwzględnia stanowisko Trybunału Konstytucyjnego zaprezentowane w wyroku
z dnia 17 lipca 2013 r. Podstawowym jego skutkiem będzie zatem zastąpienie regulacji, która
nie spełnia standardów konstytucyjnych, taką, która będzie odpowiadać wymogom z art. 45
ust. 1 ustawy zasadniczej.
Przewiduje się, e projektowana ustawa nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla
bud etu państwa ani nie wpłynie na poziom dochodów i wydatków pozostałych jednostek
sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane zmiany nie będą miały równie wpływu na konkurencyjność gospodarki
i funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Konsulacje
Projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania: Ministrowi Sprawiedliwości, Sądowi
Najwy szemu, Prokuratorowi żeneralnemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Krajowej Radzie
Prokuratury, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich IUSTITIA, Stowarzyszeniu Sędziów Themis,
Stowarzyszeniu Prokuratorów RP, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców
Prawnych, Prokuratorii żeneralnej Skarbu Państwa oraz Helsińskiej Żundacji Praw Człowieka.
Krajowa Rada Sądownictwa, Krajowa Rada Prokuratury, a tak e Krajowa Rada Radców
Prawnych poinformowały o braku zastrze eń do przedstawionych rozwiązań. Uwagi zgłosił
natomiast Sąd Najwy szy, a ponadto Prokurator żeneralny, Stowarzyszenie Sędziów Polskich
– 8 –
IUSTITIA, Helsińska Żundacja Praw Człowieka oraz Prokuratoria żeneralna Skarbu Państwa,
przy czym ta ostatnia odniosła się do legislacyjnej poprawności zaproponowanego brzmienia
art. 75 § 1 k.k., podczas gdy pozostałe podmioty oceniły projektowane regulacje równie pod
względem ich merytorycznej zawartości i celowości wprowadzenia oraz ustosunkowały się
do kwestii spójności systemu prawa. W omawianych stanowiskach pojawiły się zastrze enia
co do klauzuli generalnej u ytej w treści wy ej powołanej jednostki redakcyjnej (Prokurator
żeneralny), a tak e odnośnie do fragmentaryczności proponowanych uregulowań w sytuacji,
gdy w samym art. 75 k.k., jak równie w k.k.w. mo na znale ć jeszcze inne normy dotyczące
środków probacyjnych, zakładające obligatoryjność określonego działania sądu. W związku
z tym zgłoszone zostały postulaty rozszerzenia zakresu przedmiotowego nowelizacji.
Inne konsultowane podmioty nie przekazały opinii pisemnych.
W toku I czytania na posiedzeniu Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji
oraz Komisji Ustawodawczej stanowisko w sprawie zajął Minister Sprawiedliwości. Zaznaczył
m.in., e w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad kompleksową reformą systemu
środków probacyjnych, której zało enia zostały opracowane przez Komisję Kodyfikacyjną
Prawa Karnego. Poza tym Minister zauwa ył, i wątpliwości mo e budzić relacja między
projektowanym art. 75 § 1 k.k. a art. 75 § 1a k.k.
aden z członków komisji nie zgłosił poprawki do rozpatrywanego projektu ustawy.
Senatorowie uznali bowiem, e przedło enie to właściwie realizuje wskazania płynące z wyroku
Trybunału Konstytucyjnego.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Proponowane rozwiązania nie są objęte prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2267
› Pobierz plik