Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz ustawy - Kodeks karny wykonawczy
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK w zakresie możliwości odstąpienia przez sąd od zarządzenia wykonania kary w sytuacji gdy wobec skazanego ponownie orzeczono karę pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2267
- Data wpłynięcia: 2014-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 396
2267
Trybunał ocenił art. 75 § 1 k.k. z punktu widzenia prawa do sądu. Jego zdaniem,
postępowanie toczące się w oparciu o art. 75 § 1 k.k. jest postępowaniem odrębnym od
postępowania głównego, w którym sąd rozstrzygnął prawomocnie o winie skazanego, a sąd
wykonawczy, który wydaje postanowienie na podstawie powołanego przepisu, rozstrzyga
o prawach i obowiązkach skazanego. Nie ulega zatem wątpliwości, i postanowienie takie
dotyczy sprawy w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji.
Co więcej: według sądu konstytucyjnego, zarządzenie wykonania kary pozbawienia
wolności uprzednio zawieszonej (z uwagi na związanie zasadą skargowości, a tym samym
ograniczony zakres kontroli, Trybunał nie zajmował się kwestią zarządzenia wykonania kary
ograniczenia wolności lub grzywny) oznacza z perspektywy konstytucyjnej wdro enie
jakościowo innej sankcji karnej. „Skutkiem takiego zarządzenia jest bowiem rzeczywiste
i zupełne pozbawienie wolności osobistej – wolności dotąd ograniczonej i z reguły obło onej
warunkami (wypełnienie nało onych obowiązków i podporządkowanie się dozorowi
kuratora).” Tymczasem „wolność osobista człowieka nale y do najbardziej fundamentalnych
praw i pozostaje w związku z prawem do bezpieczeństwa osobistego (…). Jednym
z najwa niejszych elementów gwarantujących to, e do pozbawienia wolności jednostki
dochodzi tylko w warunkach szczególnie uzasadnionych, jest ustawowa gwarancja pełnej,
realnej sądowej – a zatem procesowej – kontroli nad potrzebą pozbawienia wolności
jednostki.”
Trybunał Konstytucyjny podkreślił równie , e „(…) w obszarze prawa karnego państwo
prawne zapewnia bezpieczeństwo i porządek publiczny, stosując takie środki represyjne, jakie
są konieczne. Realne pozbawienie wolności jest środkiem ultima ratio. Wymaga to zapewnienia
sądowi wykonawczemu mo liwości rozwa enia wszystkich okoliczności sprawy relewantnych
w dniu wydania postanowienia.” Sąd wykonawczy powinien mieć więc zagwarantowaną
mo liwość zbadania – gdy stwierdzi, e proces karny w kolejnej sprawie zakończył się
skazaniem za podobne przestępstwo umyślne na karę pozbawienia wolności z warunkowym
zawieszeniem jej wykonania3 – czy nie zachodzą okoliczności szczególne przemawiające za
niezarządzeniem wykonania wobec skazanego kary orzeczonej za pierwsze przestępstwo.
„(…) fakt ponownego skazania na karę pozbawienia wolności tak e z jej warunkowym
zawieszeniem, jest przesłanką negatywnej prognozy kryminologicznej. Równocześnie nie bez
3 W sprawie, która stanowiła tło dla wypowiedzi Trybunału, także w przypadku drugiego skazania skarżącemu
wymierzona została kara pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania. Ten szczególny
układ znalazł odzwierciedlenie tak w wywodach Trybunału Konstytucyjnego, jak i w samej sentencji wyroku.
– 3 –
znaczenia dla całości prognozy kryminologicznej skazanego jest fakt kolejnego wyroku,
w którym sąd skazujący doszedł do wniosku, e w stosunku do wszystkich okoliczności tak e
tej kolejnej sprawy okazało się niekonieczne orzeczenie bezwzględnej kary pozbawienia
wolności. Sąd wykonawczy powinien mieć, w takich okolicznościach, mo liwość własnej
oceny sylwetki skazanego. Prognozę tę sąd wykonawczy musi ustalić na moment orzekania
w przedmiocie zarządzenia wykonania kary pozbawienia wolności. Na ustalenie tej prognozy
nie pozwala jednak art. 75 § 1 k.k.” Trybunał Konstytucyjny wyraził przy tym pogląd, e
zaskar ony art. 75 § 1 k.k. prowadzi do niespójności. Z jednej strony bowiem sąd, orzekając
ponownie karę pozbawienia wolności i jednocześnie ją zawieszając na okres próby, daje wyraz
przekonaniu, e w odniesieniu do skazanego, pomimo ponownego skazania, w dalszym ciągu
zasadna jest pomyślna prognoza kryminologiczna, z drugiej zaś – zarządzenie wykonania
wcześniej orzeczonej kary dowodzi, e taka prognoza nie istnieje.
„Brak mo liwości podjęcia przez sąd karny wykonawczy zindywidualizowanej decyzji
co do tego, e wykonanie kary pozbawienia wolności nie jest konieczne, godzi w konstytucyjną
treść kompetencji sądu (…). [S]prawiedliwość procedury sądowej wymaga, aby sądy mogły
badać i oceniać okoliczność, czy owa pozytywna prognoza kryminologiczna przestała istnieć
w związku z ponownym skazaniem na karę pozbawienia wolności z warunkowym
zawieszeniem jej wykonania.” Trybunał nie podzielił wobec tego stanowiska, e powrót do
podobnego przestępstwa umyślnego całkowicie i definitywnie przekreśla pozytywną prognozę
kryminologiczną sprawcy. „Przyjęcie takiego domniemania i nało enie na sąd obowiązku
wdro enia – w ka dym przypadku – wykonania warunkowo zawieszonej kary pozbawienia
wolności stanowi niezgodną z Konstytucją ingerencję ustawodawcy w niezale ność sędziów.”
Jak podniesione zostało ponadto w uzasadnieniu wyroku, opisywany stan rzeczy jest
sprzeczny ze standardem międzynarodowym. Stosownie bowiem do Zalecenia nr R(92)17
Komitetu Ministrów dla państw członkowskich Rady źuropy dotyczącego spójności orzekania
karnego, w adnym stadium postępowania karnego poprzednie skazanie nie powinno być
mechanicznie traktowane jako przemawiające przeciwko oskar onemu, a automatyczne
zarządzenie wykonania zawieszonej kary mo e prowadzić do niesprawiedliwości, gdy nie
bierze pod uwagę, czy przestępstwo było błahe i jakie były okoliczności jego popełnienia.
Reasumując: Trybunał Konstytucyjny ostatecznie za trafny uznał zarzut, e procedura
sądowa przewidziana w art. 75 § 1 k.k. „(…) nie ma cech procedury sprawiedliwej, wymaganej
przy rozstrzyganiu o sprawie w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji. Wolność osobista
– 4 –
wymaga, aby sąd, przy orzekaniu o jej realnym pozbawieniu, miał zapewniony zakres
uznania (minimum kompetencji sądu).”
Trybunał odroczył w czasie utratę mocy obowiązującej zakwestionowanej normy
prawnej. Wedle punktu II sentencji orzeczenia, zostanie ona derogowana z systemu prawnego
z upływem osiemnastu miesięcy od dnia ogłoszenia orzeczenia w Dzienniku Ustaw, czyli
z dniem 9 lutego 2015 r.
3. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Mając na uwadze motywy rozstrzygnięcia przedstawione w uzasadnieniu wyroku z dnia
17 lipca 2013 r., w projekcie proponuje się nadanie nowego brzmienia zarówno przepisowi
negatywnie zweryfikowanemu przez Trybunał Konstytucyjny, jak i art. 178 § 2 ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z pó n. zm.; dalej
jako: k.k.w.).
Je eli chodzi o art. 75 § 1 k.k., to w opinii Senatu wyjątek od zasady obligatoryjnego
zarządzenia wykonania kary warunkowo zawieszonej powinien zostać wprowadzony
zasadniczo w takiej postaci, w jakiej został on sformułowany w sprawie SK 9/10. Przepis ten
winien zatem stanowić, e sąd zarządza wykonanie kary w przypadku, gdy skazany w okresie
próby popełnił podobne przestępstwo umyślne, za które orzeczono prawomocnie karę
pozbawienia wolności (przesłanka w pełni zbie na z dotychczasową), chyba e przemawiają
przeciwko temu szczególne względy i jednocześnie wykonanie kary pozbawienia wolności
orzeczonej za podobne przestępstwo umyślne zostało warunkowo zawieszone (dwa ostatnie
warunki dodane celem uczynienia zadość orzeczeniu Trybunału). Dokonanie w tym wypadku
dalej idących zmian ani eli tylko transponowanie do k.k. sentencji wyroku, z drobną jedynie
korektą, byłoby niezasadne z następujących powodów.
Po pierwsze, podkreślić wypada, e ustawodawca dysponuje daleko posuniętą swobodą
regulacyjną w kształtowaniu mechanizmów wykonywania kar (tak z uwagi na konieczność
realizacji celów kryminalnopolitycznych, jak i z racji obowiązku nało onego na państwo
przez art. 5 Konstytucji, a mianowicie – obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa obywateli).
W ramach tej swobody mo e więc wskazywać konkretne przesłanki świadczące o negatywnej
prognozie kryminologicznej sprawcy. Tak właśnie spojrzeć nale y na art. 75 § 1 k.k.
i w konsekwencji uznać, e (poza tą szczególną sytuacją, gdy doszło wprawdzie do skazania,
ale sąd rozpoznający sprawę, w której skazanemu zarzucono popełnienie umyślnego
– 5 –
przestępstwa podobnego, dopatrzył się mimo wszystko okoliczności przemawiających za
zastosowaniem instytucji warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności
i gdy dodatkowo zachodzą owe „szczególne względy”, na które nacisk kładzie sam Trybunał)
zobligowanie sądu wykonawczego do zamiany sposobu wykonania kary nie mo e być
ocenione jako nadmierna ingerencja w „niezale ność sędziów”. Skądinąd w tym duchu sąd
konstytucyjny wypowiedział się w sprawie P 6/10, stwierdzając, e: „(…) w granicach
swobody regulacyjnej przysługującej ustawodawcy mieściło się wprowadzenie przepisu
stanowiącego sankcję wobec sprawcy, który mimo danej mu szansy nie tylko nie spełnił
pomyślnej prognozy, co do zachowania się w okresie próby, lecz ponownie popełnił umyślne
przestępstwo, i to podobne do poprzedniego, za które został prawomocnie skazany na karę
pozbawienia wolności.” (wyrok z dnia 5 kwietnia 2011 r., OTK ZU Nr 9A, poz. 128).
Po drugie, trudno ukryć, e rozstrzygnięcie z dnia 17 lipca 2013 r., wprowadzające de
facto „obligatoryjność względną”, czyni zarazem swego rodzaju wyłom w systemie środków
probacyjnych. Otó , warto przypomnieć w tym miejscu, e równie przepisy art. 68 § 1 k.k.
oraz art. 160 § 1 pkt 1 k.k.w. nakładają na sąd obowiązek wydania ściśle określonych
orzeczeń w razie prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne popełnione w okresie
próby. Pierwszy ze wspomnianych przepisów nakazuje sądowi podjąć postępowanie karne,
które wcześniej zostało warunkowo umorzone na zasadzie art. 66 § 1 k.k. Z kolei w art. 160
§ 1 pkt 1 k.k.w. przewidziano obligatoryjne odwołanie warunkowego zwolnienia udzielonego
na podstawie art. 77 § 1 k.k. Niezale nie od tego razić mo e te fakt, e w myśl art. 75 § 1a
k.k. sąd musi zarządzić wykonanie kary, je eli skazany za przestępstwo popełnione z u yciem
przemocy lub gro by bezprawnej wobec osoby najbli szej lub innej osoby małoletniej
zamieszkujących wspólnie ze sprawcą w okresie próby ra ąco narusza porządek prawny,
ponownie u ywając przemocy bąd gro by bezprawnej wobec osoby najbli szej lub innej
osoby małoletniej zamieszkujących wspólnie ze sprawcą. Zaakcentowania wymaga przy tym
to, e kategoria „ra ącego naruszenia porządku prawnego” jest zdecydowanie szersza ni
przesłanka umyślnego przestępstwa podobnego, a dla uznania, e mamy do czynienia z takim
„ra ącym naruszeniem” k.k. nie wymaga wcale, by fakt ten został stwierdzony prawomocnym
wyrokiem sądowym. Wyra nie widać tutaj zatem brak symetrii, choć trudno zaprzeczyć
temu, e intencje przyświecające ustawie z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz.
842; zob. art. 5 pkt 6) były słuszne.
– 6 –
Powy sze spostrze enia skłaniają więc do postawienia tezy, e jedynie w przypadku,
gdy drugi wyrok skazujący niejako potwierdził pozytywną prognozę kryminologiczną odnośnie
do sprawcy (tzn. gdy wymierzona mu na mocy tego wyroku kara pozbawienia wolności tak e
została zawieszona), sądowi wykonawczemu powinna zostać przyznana mo ność podjęcia
decyzji co do zarządzenia wykonania pierwszej kary. Kierując się zresztą przedmiotowym
argumentem związanym z ponownie pozytywną prognozą kryminologiczną, Senat uznał
za celowe przyznanie sądowi marginesu swobody bez względu na to, jakiego rodzaju karę
orzeczono w pierwszej sprawie. W tym zakresie projektowane brzmienie art. 75 § 1 k.k.
odbiega co prawda od rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego, niemniej jeszcze raz
podnieść trzeba, e orzekając w kwestii konstytucyjności wymienionego przepisu Trybunał
związany był zasadą skargowości.
Oczywiście kolejną materialną przesłanką, jaką w rozwa anej sytuacji miałby badać sąd,
ma być według projektu przesłanka „szczególnych względów”. Z wypowiedzi Trybunału
płynie wniosek o dopuszczalności posługiwania się taką klauzulą na gruncie prawa karnego.
Ponadto nale y zgodzić się z uwagą zamieszczoną w jednym ze zdań odrębnych do wyroku
z dnia 17 lipca 2013 r., e ustawodawca nie będzie w stanie sprecyzować tych wszystkich
okoliczności, w których sąd powinien odstąpić od obligatoryjnego zarządzenia wykonania
kary. Oznacza to, e interpretacja, czy w danej sprawie istnieją takie specyficzne okoliczności,
które mo na określić mianem „szczególnych względów” musi być pozostawiona sądom,
które to będą rozstrzygać a casu ad casum.
Ta ostatnia okoliczność przemawia skądinąd za równoczesną nowelizacją art. 178 § 2
k.k.w. Aktualnie przepis ten przewiduje, e w posiedzeniu w przedmiocie zarządzenia
wykonania kary ma prawo wziąć udział prokurator, skazany oraz jego obrońca, a gdy skazany
został oddany pod dozór lub zobowiązany do wykonania obowiązków związanych z okresem
próby, równie sądowy kurator zawodowy, a tak e osoba godna zaufania lub przedstawiciel
stowarzyszenia, instytucji albo organizacji społecznej, o której mowa w art. 73 § 1 k.k.,
którym powierzono wykonywanie dozoru, chyba e zachodzą przesłanki zarządzenia
wykonania kary określone w art. 75 § 1 lub 3 k.k. Innymi słowy, sytuacje uregulowane
w art. 75 § 1 i 3 k.k. nie są objęte gwarancją udziału skazanego czy te jego obrońcy we
wspomnianym wy ej posiedzeniu sądu wykonawczego. Skoro jednak w świetle zmienionego
art. 75 § 1 k.k. sąd będzie władny uwzględnić wszystko to, co przemawia na korzyść
skazanego i mieści się w kategorii „szczególnych względów”, zasadne staje się zapewnienie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2267
› Pobierz plik