Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy redukcji lub całkowitego usunięcia barier w dostępie do oddłużenia, z uwzględnieniem jednakże słusznych interesów wierzycieli
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2265
- Data wpłynięcia: 2014-02-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1306
2265
wchodzących w skład masy upadłości konsumenta, zarówno z uwagi na ich wartość, jak i
występujące zagadnienia prawne. Zasadne jest wprowadzenie prostszej procedury
przewidującej wydanie rozstrzygnięcia przez sędziego-komisarza i możliwość wniesienia
zażalenia na to postanowienie (art. 4915 ust. 3 p.u.n.), zarówno w przypadku uwzględnienia
wniosku, jak i też jego oddalenia, bez konieczności wnoszenia odrębnego powództwa
(wyłączenie stosowania art. 74 zawarte w art. 4912 ust. 1 p.u.n.).
Niewielka liczba wierzycieli uczestnicząca zwykle w postępowaniu upadłościowym
konsumenta uzasadnia odstąpienie od konieczności obwieszczenia postanowienia o
wyłączeniu z masy upadłości (art. 73 ust. 5 p.u.n.) i w zamian wprowadzenie obowiązku
doręczenia tego orzeczenia wszystkim wierzycielom (art. 4915 ust. 2 p.u.n.). Proponowane
rozwiązanie w postępowaniu upadłościowym dotyczącym konsumentów będzie
rozwiązaniem bardziej ekonomicznym i racjonalnym.
12. Doprecyzowania wymaga przepis o prowadzeniu likwidacji masy upadłości przez
upadłego pod nadzorem syndyka (obecny art. 4912 ust. 5 p.u.n.). O ile możliwość taka jest
uzasadniona względami efektywności postępowania, obecne brzmienie przepisu pozostawia
jednak szereg wątpliwości co do skutków sprzedaży oraz zakresu nadzoru sprawowanego
przez syndyka. Wskazane jest też ograniczenie możliwości samodzielnej masy upadłości
przez upadłego do sprzedaż rzeczy ruchomych, a pozostawienie syndykowi likwidacji
nieruchomości i praw, która w praktyce jest bardziej złożona.
Proponowana konstrukcja sprzedaży ruchomości przez upadłego opiera się na upoważnieniu
udzielanym mu na piśmie przez syndyka, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o
pełnomocnictwie (proponowane brzmienie art. 4915a p.u.n.). Przy takim rozwiązaniu nie ulega
wątpliwości, że sprzedaż takich ruchomości następuje z zachowaniem wszelkich skutków
sprzedaży w postępowaniu upadłościowym. Syndyk zachowuje pełną kontrolę nad taką
sprzedażą mogąc odpowiednio określić w upoważnieniu jej warunki, a także w każdej chwili
cofnąć upoważnienie. Zastosowanie wprost instytucji pełnomocnictwa nie jest jednak
możliwe ze względów konstrukcyjnych z uwagi na to, że przedmiotem sprzedaży są rzeczy
należące do upadłego, a zatem zachodziłby tu przypadek udzielenia przez osobę trzecią
(syndyka) pełnomocnictwa pełnomocnikowi (upadłemu) do dysponowania rzeczami
należącymi do tegoż pełnomocnika.
13. Utrzymana zostaje zasada, że w postępowaniu upadłościowym likwidacji podlega lokal
mieszkalny albo dom jednorodzinny, w którym zamieszkuje upadły, a upadłemu wydziela się
z sumy uzyskanej z likwidacji środki przeznaczone na pokrycie kosztów najmu lokalu za
pewien okres (art. 4916 p.u.n.). Regulujący tę kwestię przepis wymaga jednak
doprecyzowania oraz pewnych zmian umożliwiających sędziemu-komisarzowi bardziej
dokładne dopasowanie kwoty wydzielanej upadłemu do okoliczności sprawy. W zależności
od tych okoliczności sędzia-komisarz będzie mógł wydzielić upadłemu kwotę wystarczającą
na pokrycie czynszu najmu lokalu mieszkalnego za okres od 12 do 24 miesięcy.
Upadły uzyskuje także możliwość zachowania lokalu mieszkalnego albo domu
jednorodzinnego, jeżeli na takie rozwiązanie zgodzą się wierzyciele zawierając układ
(proponowany art. 49113 p.u.n.).
14. Postępowanie upadłościowe kończy się – po wykonaniu planu ostatecznego podziału,
albo, w razie braku majątku, po zatwierdzeniu listy wierzytelności – ustaleniem planu spłaty
wierzycieli. Etap jego wykonywania, analogicznie do wykonywania układu przy
postępowaniu upadłościowym z możliwością zawarcia układu, będzie już przypadał po
zakończeniu postępowania.
Zasady ustalania planu spłaty wierzycieli (określone w proponowanym art. 4917 p.u.n.) mają
zachęcić wierzycieli do zgłaszania wierzytelności i aktywnego udziału w postępowaniu.
Spłacie w ramach planu spłaty podlegają jedynie te wierzytelności, które zostały uznane na
liście wierzytelności, podczas gdy zakres umorzenia zobowiązań upadłego będzie szerszy i
obejmie także zobowiązania powstałe przed dniem ogłoszenia upadłości niezależnie od ich
umieszczenia na liście wierzytelności.
Kryteria ustalania planu spłaty wierzycieli zostają nieco doprecyzowane w proponowanym
ust. 6 art. 4917 p.u.n. Do kryteriów wymienionych obecnie w stosowanym odpowiednio art.
370 ust. 1 p.u.n. dodane zostają konieczność utrzymania upadłego i osób pozostających na
jego utrzymaniu, w tym ich potrzeby mieszkaniowe. Ustalając plan spłat sąd powinien zatem
uwzględnić pozostawienie upadłemu odpowiednich kwot wystarczających na pokrycie tych
potrzeb, w tym na zapłatę czynszu lokalu mieszkalnego w okresie, którego nie pokrywa już
kwota wydzielona upadłemu z sumy uzyskanej ze sprzedaży lokalu mieszkalnego albo domu
jednorodzinnego zgodnie z proponowanym art. 4916 p.u.n.
W planie spłaty wierzycieli uwzględniać się będzie ponadto spłatę przez upadłego w pełnej
wysokości tymczasowo pokrytych przez Skarb Państwa kosztów postępowania (proponowany
art. 4917 ust. 5 p.u.n.).
15. Wyjątkiem od ustalania planu spłaty wierzycieli będzie sytuacja, w której osobista
sytuacja upadłego wskazuje na jego niezdolność do dokonania jakichkolwiek spłat
(proponowany art. 4917a p.u.n.). W takich przypadkach sąd będzie wydawał postanowienie o
umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty, a tymczasowo pokrytymi
kosztami postępowania upadłościowego będzie obciążany Skarb Państwa. Odpowiednikiem
tego rozwiązania na etapie wykonywania planu spłaty wierzycieli będzie proponowany
przepis art. 49110 ust. 2 p.u.n., zgodnie z którym w razie pojawienia się trwałej niemożliwości
wywiązania się z obowiązków określonych w planie spłaty, wynikającej z okoliczności
niezależnych od upadłego, sąd może uchylić plan spłaty i umorzyć niezaspokojone
zobowiązania upadłego. Typowym przykładem takiej sytuacji jest ciężka choroba upadłego
pozbawiająca go możliwości zarobkowania, bez rokowań na poprawę nawet w najdłuższym
możliwym okresie wykonywania planu spłaty wierzycieli. Okoliczność taka może wystąpić
zarówno przed orzekaniem w przedmiocie ustalenia planu spłaty, jak również na etapie
wykonywania planu spłaty.
16. W momencie ustalenia planu spłaty wierzycieli albo – w sytuacji, o której mowa w
proponowanym art. 4917a p.u.n. – w momencie umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalania
planu spłaty, zapada właściwe rozstrzygnięcie co do zakresu umorzenia zobowiązań
upadłego. Dlatego zasadne jest wprowadzenie możliwości wniesienia skargi kasacyjnej od
tych właśnie orzeczeń (proponowany art. 4917b p.u.n.). Późniejsze postanowienie o umorzeniu
zobowiązań (proponowany art. 49112 p.u.n.) jest już bowiem co do zasady zdeterminowane
określeniem przez sąd w postanowieniu o ustaleniu planu spłaty wierzycieli, jaka część
zobowiązań upadłego zostanie umorzona po wykonaniu planu spłaty (proponowany art. 4917
ust. 3 p.u.n.). Uzasadnieniem dla wprowadzenia możliwości wniesienia skargi kasacyjnej,
będącej wyjątkiem w postępowaniu upadłościowym, jest bardzo głęboka ingerencja w prawa
wierzycieli, jaka następuje w tych postanowieniach. W przeciwieństwie do zwykłego
postępowania upadłościowego, w upadłości konsumenckiej dochodzi do przymusowego
wygaśnięcia praw przysługujących wierzycielowi. Należy także w tym kontekście zauważyć,
że ustawodawca za zasadne uznał dopuszczenie skargi kasacyjnej od analogicznego
postanowienia sądu o umorzeniu zobowiązań upadłego będącego przedsiębiorcą (art. 370 ust.
2 p.u.n.).
Skarga kasacyjna dopuszczona też zostanie od postanowienia sądu zmieniającego plan spłaty
wierzycieli na wniosek upadłego (proponowane brzmienie art. 49110 ust. 1 p.u.n.) oraz
uchylającego plan spłaty wraz z umorzeniem zobowiązań upadłego (proponowane brzmienie
art. 49110 ust. 2 p.u.n.). W obu tych przypadkach dochodzi bowiem do modyfikacji
wcześniejszego rozstrzygnięcia sądu decydującego zakresie umorzenia zobowiązań upadłego
w sposób jeszcze bardziej ingerujący w prawa wierzycieli.
17. Nieco zmodyfikowane zostają ograniczenia w dokonywaniu przez upadłego czynności
prawnych w okresie wykonywania planu spłaty wierzycieli. Zamiast zastosowania kryterium
granic zwykłego zarządu projekt ustawy wprowadza zakaz dokonywania czynności
prawnych, które mogłyby istotnie pogorszyć zdolność upadłego do wykonania planu spłaty
(proponowane brzmienie art. 4919 ust. 1 p.u.n.). Nie ma bowiem uzasadnienia dla utrzymania
blankietowego zakazu dokonywania czynności przekraczających granice zwykłego zarządu
niezależnie od ich wpływu na sytuację majątkową upadłego. Podobnie nieuzasadniony jest
obecnie obowiązujący zakaz dokonywania zakupów na raty lub z odroczoną płatnością
(obecne brzmienie art. 4919 ust. 2 p.u.n.), które w pewnych sytuacjach mogą wręcz poprawić
zdolność upadłego do wykonywania planu spłaty wierzycieli.
Zakaz dokonywania czynności prawnych, które mogłyby istotnie pogorszyć zdolność
upadłego do wykonania planu spłaty wierzycieli, nie ma jednak charakteru absolutnego. W
szczególnych przypadkach sąd będzie mógł wyrazić zgodę na dokonanie takiej czynności
albo ją zatwierdzić (ust. 2). Przypadki takie wystąpią w sytuacji, gdy dokonanie takiej
czynności uzasadnione będzie względami ważniejszymi niż interes wierzycieli w wykonaniu
planu spłaty. Przykładem może być chociażby konieczność poniesienia wydatków na leczenie
upadłego lub osoby pozostającej na jego utrzymaniu. Zasadność takich czynności prawnych
będzie oceniał sąd, który będzie musiał dokonać wyważenia interesów wierzycieli ze
szczególnymi okolicznościami uzasadniającymi dokonanie czynności mogących zagrozić
wykonaniu planu spłaty.
18. Zmodyfikowane zostają zasady zmiany planu spłaty wierzycieli z uwagi na zmianę
okoliczności w trakcie jego wykonywania. Projekt rezygnuje ze wskazywania sposobów
zmiany planu spłaty pozostawiając to do rozstrzygnięcia sądu. Jako jedyne ograniczenie
przewiduje się, że przedłużenie terminu spłaty wierzytelności nie może przekroczyć 18
miesięcy (proponowane brzmienie art. 49110 ust. 1 p.u.n.). Zrezygnowano też z wymogu, aby
przeszkoda w wykonaniu planu spłaty wierzycieli była przemijająca (obecne brzmienie art.
49110 ust. 1 p.u.n.). Zmiana planu spłaty na korzyść upadłego jest tym bardziej uzasadniona w
razie trwałej przeszkody. Jeżeli trwała przeszkoda wynika z okoliczności niezależnych od
upadłego, sąd może również uchylić plan spłaty wierzycieli i umorzyć pozostałe
zobowiązania upadłego (proponowane brzmienie art. 49110 ust. 2 p.u.n., zob. też pkt 15).
Konieczne jest również uregulowanie sytuacji wierzycieli, którym odmówiono uznania na
liście wierzytelności i którzy z tego względu nie zostali ujęci w planie spłaty. Do momentu
bowiem umorzenia zobowiązań nie jest wykluczone, że taki wierzyciel uzyska tytuł
egzekucyjny w postaci prawomocnego orzeczenia sądowego lub prawomocnej decyzji
administracyjnej. W takiej sytuacji wierzyciel byłby pokrzywdzony, gdyż mimo powyższego
nie zostałby on objęty, choćby w najmniejszej części, planem spłaty, a mimo to jego
wierzytelność podlegałaby umorzeniu. Wierzyciel nie mógłby także prowadzić egzekucji,
gdyż art. 4917 ust. 9 wyklucza taką możliwość. Zasadne jest więc umożliwienie takiemu
wierzycielowi złożenie wniosku o zmianę planu spłaty, tak by możliwe było uwzględnienie w
nim jego wierzytelności i jej spłatę choćby w części (art. 49110 ust. 4 p.u.n)
19. Istotnej zmianie podlega katalog należności wyłączonych z zakresu umorzenia
zobowiązań upadłego (art. 49112 ust. 2 p.u.n.). Za nieuzasadnione należy uznać wyłączenie
zaległości obejmujących świadczenia okresowe, do których tytuł prawny nie wygasł.
Wierzyciele, którym przysługują takie należności, powinni być traktowani na takich samych
zasadach, jak inni wierzyciele. Wyłączone powinny natomiast zostać należności, których
funkcją jest dostarczanie uprawnionym środków utrzymania (na zasadzie analogicznej do art.
369 ust. 3 p.u.n. w postępowaniu wobec osób fizycznych będących przedsiębiorcami), jak
również zobowiązania upadłego będące konsekwencją popełnienia przez niego przestępstwa
lub wykroczenia stwierdzonego orzeczeniem sądu. Wyłączenie tej drugiej grupy należności z
zakresu oddłużenia uzasadnione jest niedopuszczalnością wykorzystania upadłości
konsumenckiej jako narzędzia pozwalającego na uniknięcie odpowiedzialności za popełnione
przez upadłego przestępstwa lub wykroczenia. Podkreślić również należy, że w niektórych
przypadkach naprawienie szkody wyrządzonej czynem zabronionym jest jednym z
warunków, do których spełnienia jest obowiązany sprawca poddany próbie. Umorzenie
zobowiązania z tego tytułu byłoby nieuzasadnioną ingerencją w warunki próby określone
przez sąd orzekający w sprawie karnej.
20. Konsekwencją umorzenia zobowiązań konsumenta będzie „nowy start” i funkcjonowanie
bez obciążenia związanego z nieuregulowanymi zobowiązaniami (z wyżej wskazanymi
wyjątkami). Celowi temu przeczyłaby sytuacja, w której wierzyciel świadomie nie brałby
udziału w postępowaniu upadłościowym w celu uniknięcia objęcia jego wierzytelności
planem spłaty i postanowieniem o umorzeniu zobowiązań. Wierzyciele nie biorący udziału w
postępowaniu, ale wskazani wcześniej przez dłużnika w spisie wierzycieli załączonym do
wniosku o ogłoszenie upadłości (proponowane brzmienie art. 4912 ust. 2 pkt 5), zostaną
objęci zakresem umorzenia.
21. Zawarcie układu w postępowaniu upadłościowym wobec osoby fizycznej nieprowadzącej
działalności gospodarczej będzie wyjątkiem od zasady, jaką jest likwidacja majątku upadłego
w tym postępowaniu. Wniosek o zwołanie zgromadzenia wierzycieli w celu zawarcia układu
będzie mógł złożyć jedynie upadły, dopiero w toku postępowania upadłościowego
(proponowany art. 49113 ust. 1 p.u.n.). Sędzia-komisarz uzależni rozstrzygnięcie wniosku
upadłego od tego, czy układ umożliwi osiągnięcie celów postępowania (zgodnie z dodanym
ust. 2 art. 2 p.u.n. będzie to zarówno zaspokojenie wierzycieli, jak i oddłużenie upadłego).
Główną funkcją układu ma być stworzenie dla upadłego możliwości uniknięcia pełnej
likwidacji jego majątku, w szczególności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, w
którym zamieszkuje. Stosownie do tego, sędzia-komisarz będzie mógł wstrzymać likwidację
majątku upadłego (proponowany art. 49113 ust. 2 p.u.n.). Logiczną konsekwencją takiej
funkcji układu jest również pozostawienie bez rozpoznania wniosku o zwołanie zgromadzenia
wierzycieli złożonego po zakończeniu likwidacji masy upadłości (proponowany art. 49113 ust.
3 p.u.n.).
Odpowiednio do zasady, że to dłużnik jest inicjatorem postępowania upadłościowego
prowadzonego wobec osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak i
wyłącznej legitymacji upadłego do wnioskowania o zawarcie układu, wprowadza się zasadę,
że układ może być przyjęty wyłącznie za zgodą upadłego (proponowany art. 49113 ust. 4
p.u.n.). Wierzyciele nie mogą zatem przegłosować na zgromadzeniu wierzycieli warunków
układu, na które nie zgodzi się upadły.
Procedura zawarcia i zatwierdzenia układu oraz jego skutki, w tym możliwość zmiany i
uchylenia, będą podlegały stosowanym odpowiednio przepisom o układzie w postępowaniu
upadłościowym prowadzonym wobec przedsiębiorców (odesłanie w tym zakresie przewiduje
proponowany art. 49114 p.u.n.). Zasadniczą różnicą jest jednak to, że upadłość konsumencka
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2265
› Pobierz plik