Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy likwidacji obowiązującego ograniczenia możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t., jak również likwidacji zakazu odliczenia podatku naliczonego od nabycia paliwa do napędu tych pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2263
- Data wpłynięcia: 2014-02-05
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 69 dnia 10-06-2014
2263
Druk nr 2263
Warszawa, 5 lutego 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz niektórych innych
ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Piotr Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz
Czykwin;
(-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Krystyna Łybacka; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek
Miller;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur
Ostrowski;
(-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-
Szmajdzińska;
(-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt
U S T A W A
z dnia ……………2014 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177,
poz. 535, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 32 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku, gdy między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub
usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku, gdy
wynagrodzenie jest:
1)
niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie
z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego
prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2)
niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub
usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na
podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o
kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są
zwolnione od podatku,
3)
wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub
usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88, i 90 oraz z przepisami wydanymi na
podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o
kwotę podatku naliczonego
– organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością
rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia
z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.”;
2) uchyla się art. 86a;
3) uchyla się art. 88a;
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w art. 5a w pkt 19a lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) pojazdu samochodowego, będącego pojazdem specjalnym – jeżeli z
dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika,
że jest to pojazd specjalny,”;
Art. 3. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z
2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) w art. 4a w pkt 9a lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym – jeżeli z
dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika,
że jest to pojazd specjalny,”
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w regulowanej
dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy stanem prawnym dotychczasowym, a
projektowanym.
Przedstawienie
przewidywanych
skutków
społecznych,
gospodarczych, finansowych i prawnych. ( art. 34 ust. 2 pkt 1-4 regulaminu Sejmu).
Przedłożony projekt ustawy zakłada likwidację obowiązującego ograniczenia możliwości
pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych niż
samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t., jak również zakłada likwidację zakazu odliczenia podatku naliczonego
od nabycia paliwa do napędu tych pojazdów.
Obowiązująca do 31 grudnia 2013 r. regulacja prawna wprowadzona ustawą z dnia 16
grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie
drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.) przewidywała ograniczenie w zakresie
odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz innych niż
samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t. w postaci prawa do odliczenia 60 % kwoty podatku określonej w
fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub
kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie
więcej jednak niż 6.000 zł. Ograniczenie to dotyczyło również importu oraz użytkowania ww.
pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu oraz umów o podobnym charakterze.
Dodatkowo ustawa nie przewidywała możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabycia
paliwa do napędu tych pojazdów.
Powyższa regulacja prawna od dnia 1 stycznia 2014 r. została zastąpiona nową normą
prawną zawartą w art. 86a i 88a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ,
dalej zwaną „ustawą”. Wymienione. przepisy zakładają, że wskazane ograniczenia dotyczące
braku możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia (importu i użytkowania)
tych pojazdów oraz braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od paliwa służącego do
napędu tych pojazdów zostają utrzymane, także po 1 stycznia 2014 r., z tą różnicą, że katalog
3
pojazdów, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego
ustawy zostanie poszerzony o pojazdy samochodowe z tzw. kratką.
Wskazane ograniczenia w prawie do odliczenia podatku naliczonego nie znajdują oparcia
w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego
systemu od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2006.347.1 z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą
112”. Regulacja Dyrektywy 112 w art. 168 stanowi, że jeżeli towary i usługi są wykorzystywane
na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, jest on uprawniony do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dyrektywa 112 nie wyłącza możliwości
pełnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do samochodów osobowych oraz innych niż
samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t. w zakresie w jakim te wykorzystywane są przez podatnika do
wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak to wynika z wcześniejszych prac legislacyjnych, jednym z powodów, dla którego jak
dotychczas nie zdecydowano się na wprowadzenie pełnego odliczenia podatku naliczonego przy
nabyciu samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, były uwarunkowania
budżetowe. Przeprowadzone badania przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego oraz
dokonane symulacje pokazują jednak, że wprowadzenie ustawy w proponowanym kształcie
spowoduje w perspektywie 3 lat wzrost rynku na poziomie nie mniejszym niż 20 %. Oznacza to,
że potencjalny ubytek wpływów zostanie skompensowany przez wzrost obrotów na rynku
bezpośrednio związanym ze sprzedażą oraz wielokrotnie silniejszy na rynku usług powiązanych.
Ponadto w obecnej sytuacji rynkowej, podstawowym potencjałem konsumpcyjnym
dysponują podmioty gospodarcze, które jak wynika z symulacji ww. Instytutu zaczną traktować
zakupy samochodu jako rzeczywisty wydatek inwestycyjny. Podatek VAT w gospodarce
rynkowej spełnia funkcje podatku od wartości dodanej, a nie powinien zastępować w swojej
istocie i funkcji podatku od luksusu lub podatku obrotowego. Takie traktowanie podatku VAT
ma charakter istotnego zakłócenia mechanizmów rynkowych, prowadzi do patologii, rozbudowy
szarej strefy oraz konieczności nadregulacji konstytuującej w systemie to wypaczenie,
utrzymywanie aparatu kontroli i nadzoru a także interpretacji dla anomalii.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2263
› Pobierz plik