eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy likwidacji obowiązującego ograniczenia możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t., jak również likwidacji zakazu odliczenia podatku naliczonego od nabycia paliwa do napędu tych pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2263
  • Data wpłynięcia: 2014-02-05
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 69 dnia 10-06-2014

2263

 
Druk nr 2263 
 
 
Warszawa, 5 lutego 2014 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 -  o zmianie ustawy o podatku od 
towarów i usług oraz niektórych innych 
ustaw

 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego. 
 
 
 (-)   Romuald Ajchler;  (-)   Leszek Aleksandrzak;  (-)   Marek Balt;  (-)   Anna 
Bańkowska;   (-)   Piotr Chmielowski;  (-)   Jacek Czerniak;  (-)   Eugeniusz 
Czykwin; 
 (-)   Tadeusz 
Iwiński;   (-)   Dariusz  Joński;   (-)   Tomasz 
Kamiński;   (-)   Krystyna  Łybacka;   (-)   Zbigniew Matuszczak;  (-)   Leszek 
Miller; 
 (-)   Grzegorz Napieralski;  (-)   Cezary Olejniczak;  (-)   Artur 
Ostrowski; 
 (-)   Stanisława 
Prządka; 
 (-)   Małgorzata 
Sekuła-
Szmajdzińska; 
 (-)   Tadeusz Tomaszewski;  (-)   Jerzy 
Wenderlich;   (-)   Bogusław  Wontor;   (-)   Stanisław  Wziątek;   (-)   Zbyszek 
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny. 
     
 
Projekt  
 
U S T A W A 
                                  z dnia   ……………2014 r.                                    
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw 
 
 
Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, 
poz. 535, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1)  w art. 32 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  W  przypadku,  gdy  między  nabywcą,  a  dokonującym  dostawy  towarów  lub 
usługodawcą      istnieje  związek,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  oraz  w  przypadku,  gdy 
wynagrodzenie jest: 
 
   
1) 
niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie 
z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego 
prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, 
 
   
2) 
niższe  od  wartości  rynkowej,  a  dokonujący  dostawy  towarów  lub 
usługodawca  nie  ma  zgodnie  z  art.  86,  88  i  90  oraz  z  przepisami  wydanymi  na 
podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 
kwotę  podatku  naliczonego,  a  dostawa  towarów  lub  świadczenie  usług  są 
zwolnione od podatku, 
 
   
3) 
wyższe  od  wartości  rynkowej,  a  dokonujący  dostawy  towarów  lub 
usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88, i 90 oraz z przepisami wydanymi na 
podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 
kwotę podatku naliczonego 
–  organ  podatkowy  określa  podstawę  opodatkowania  zgodnie  z  wartością 
rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia 
z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.”; 
2)  uchyla się art. 86a; 
3)  uchyla się art. 88a; 
 
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 
2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w art. 5a w pkt 19a lit. e otrzymuje brzmienie: 
„e)  pojazdu  samochodowego,  będącego  pojazdem  specjalnym  –  jeżeli  z 
dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, 
że jest to pojazd specjalny,”; 
 
Art. 3. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 
2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) w art. 4a w pkt 9a lit. e otrzymuje brzmienie: 
„e) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym – jeżeli z 
dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, 
że jest to pojazd specjalny,” 
 
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
UZASADNIENIE 
1.  Potrzeba  i  cel  wydania  ustawy.  Przedstawienie  rzeczywistego  stanu  w  regulowanej 
dziedzinie.  Wykazanie  różnicy  pomiędzy  stanem  prawnym  dotychczasowym,  a 
projektowanym. 
Przedstawienie 
przewidywanych 
skutków 
społecznych, 
gospodarczych, finansowych i prawnych. ( art. 34 ust. 2 pkt 1-4 regulaminu Sejmu). 
Przedłożony projekt ustawy zakłada likwidację obowiązującego  ograniczenia możliwości 
pełnego  odliczenia  podatku  naliczonego  od  nabycia  samochodów  osobowych  oraz  innych  niż 
samochody  osobowe  pojazdów  samochodowych  o  dopuszczalnej  masie  całkowitej 
nieprzekraczającej 3,5 t., jak również zakłada likwidację zakazu odliczenia podatku naliczonego 
od nabycia paliwa do napędu tych pojazdów.  
Obowiązująca  do  31  grudnia  2013  r.  regulacja  prawna  wprowadzona  ustawą  z  dnia  16 
grudnia  2010  r.  o  zmianie  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  ustawy  o  transporcie 
drogowym  (Dz.  U.  Nr  247,  poz.  1652,  z  późn.  zm.)  przewidywała  ograniczenie  w  zakresie 
odliczenia  podatku  naliczonego  przy  nabyciu  samochodów  osobowych  oraz  innych  niż 
samochody  osobowe  pojazdów  samochodowych  o  dopuszczalnej  masie  całkowitej 
nieprzekraczającej  3,5  t.  w  postaci  prawa  do  odliczenia  60  %  kwoty  podatku  określonej  w 
fakturze  lub  kwoty  podatku  należnego  z  tytułu  wewnątrzwspólnotowego  nabycia  towarów  lub 
kwoty  podatku  należnego  od  dostawy  towarów,  dla  której  podatnikiem  jest  ich  nabywca  -  nie 
więcej jednak niż 6.000 zł. Ograniczenie to dotyczyło również importu oraz użytkowania ww. 
pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu oraz umów o podobnym charakterze. 
Dodatkowo  ustawa  nie  przewidywała  możliwości  odliczenia  podatku  naliczonego  od  nabycia 
paliwa do napędu tych pojazdów.  
Powyższa  regulacja  prawna  od  dnia  1  stycznia  2014  r.  została  zastąpiona  nową  normą 
prawną zawartą w art. 86a i 88a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , 
dalej  zwaną  „ustawą”.  Wymienione.  przepisy  zakładają,  że  wskazane  ograniczenia  dotyczące 
braku możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia (importu i użytkowania) 
tych pojazdów oraz braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od  paliwa służącego do 
napędu tych pojazdów zostają utrzymane, także po 1 stycznia 2014 r., z tą różnicą, że katalog 

 
pojazdów, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego  
ustawy zostanie poszerzony o pojazdy samochodowe z tzw. kratką.  
Wskazane ograniczenia w prawie do odliczenia podatku naliczonego nie znajdują oparcia 
w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego 
systemu od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2006.347.1 z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 
112”. Regulacja Dyrektywy 112 w art. 168 stanowi, że jeżeli towary i usługi są wykorzystywane  
na  potrzeby  opodatkowanych  transakcji  podatnika,  jest  on  uprawniony  do  obniżenia  kwoty 
podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego.  Dyrektywa  112  nie  wyłącza  możliwości 
pełnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do samochodów osobowych oraz innych niż 
samochody  osobowe  pojazdów  samochodowych  o  dopuszczalnej  masie  całkowitej 
nieprzekraczającej  3,5  t.  w  zakresie  w  jakim  te  wykorzystywane  są  przez  podatnika  do 
wykonywania czynności opodatkowanych. 
Jak to wynika z wcześniejszych prac legislacyjnych, jednym z powodów, dla którego jak 
dotychczas nie zdecydowano się na wprowadzenie pełnego odliczenia podatku naliczonego przy 
nabyciu  samochodów  osobowych  oraz  innych  niż  samochody  osobowe  pojazdów 
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, były uwarunkowania 
budżetowe.  Przeprowadzone  badania  przez  Instytut  Badań  Rynku  Motoryzacyjnego  oraz 
dokonane  symulacje    pokazują  jednak,  że  wprowadzenie  ustawy  w  proponowanym  kształcie 
spowoduje w perspektywie 3 lat wzrost rynku na poziomie nie mniejszym niż 20 %. Oznacza to, 
że  potencjalny  ubytek  wpływów  zostanie  skompensowany  przez  wzrost  obrotów  na  rynku 
bezpośrednio związanym ze sprzedażą oraz wielokrotnie silniejszy na rynku usług powiązanych. 
Ponadto    w  obecnej  sytuacji  rynkowej,  podstawowym  potencjałem  konsumpcyjnym 
dysponują podmioty gospodarcze, które jak wynika z symulacji ww. Instytutu zaczną traktować 
zakupy  samochodu  jako  rzeczywisty  wydatek  inwestycyjny.  Podatek  VAT  w  gospodarce 
rynkowej  spełnia  funkcje  podatku  od  wartości  dodanej,  a  nie  powinien  zastępować  w  swojej 
istocie  i  funkcji  podatku  od  luksusu  lub  podatku  obrotowego.  Takie  traktowanie  podatku  VAT 
ma charakter istotnego zakłócenia mechanizmów rynkowych,  prowadzi do patologii, rozbudowy 
szarej  strefy  oraz  konieczności  nadregulacji  konstytuującej  w  systemie  to  wypaczenie, 
utrzymywanie aparatu kontroli i nadzoru a także interpretacji dla anomalii. 

 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: