Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy likwidacji obowiązującego ograniczenia możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t., jak również likwidacji zakazu odliczenia podatku naliczonego od nabycia paliwa do napędu tych pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2263
- Data wpłynięcia: 2014-02-05
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 69 dnia 10-06-2014
2263
umożliwienie pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych
oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Powyższe dotyczyć będzie również podatku naliczonego w
związku z importem oraz użytkowaniem takich pojazdów na podstawie umów najmu, dzierżawy,
leasingu oraz umów o podobnym charakterze. Projekt zakłada również zmiany ustawy mające na
celu umożliwienie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu tych
pojazdów..
Celem realizacji zakładanych założeń zachodzi potrzeba uchylenia art. 86a oraz 88a
ustawy o podatku od towarów i usług. Uchylenie art. 86a pozwoli na osiągnięcie skutku w
postaci prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych
oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t., jak również od importu oraz użytkowania na podstawie
umów najmu, dzierżawy, leasingu oraz umów o podobnym charakterze.
Uchylenie natomiast art. 88a ustawy umożliwi odliczenie podatku naliczonego od
nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu ww. pojazdów.
Wnioskodawcy wprowadzają w art. 1 w zmianie 1 projektu ustawy poprawki o
charakterze doprecyzowującym polegające na wykreśleniu z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku od
towarów i usług, wymienionych wyżej art. 86a i 88a. Podobne znaczenie mają zmiany w art. 2
oraz art. 3 projektu polegające na doprecyzowaniu brzmienia art. 5a pkt 19a lit. e ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn.
zm.) oraz art. 4a pkt 9a lit. e ustawy z dnia 26 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2011, Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) w związku z uchyleniem art. 86a ustawy.
2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 34 ust. 2 pkt 5).
Jak wskazano w pkt 1 uzasadnienia zwiększenie ilości sprzedanych samochodów w ciągu
3 lat o około 20% (pomimo początkowego spadku wpływów z podatku VAT do budżetu
państwa) spowoduje w stosunkowo krótkim czasie znaczący wzrost obrotów i podatku
należnego, głównie na rynku napraw, części zamiennych i innych usług powiązanych z
eksploatacją samochodów, co zrekompensuje początkowy ubytek wpływów.
5
3. Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych (art. 34 ust. 2 pkt 6).
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej (art. 34 ust.
2 pkt 7).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu (art. 34 ust. 3).
Wnioskodawcy oświadczają, że w stosunku do projektu nie przeprowadzili konsultacji.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2263
› Pobierz plik