Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
z obowiązkiem sporządzania sprawozdania finansowego wynoszą średnio 5051 PLN (niezależnie od
wielkości jednostki). Na podstawie badania cen na rynku biur rachunkowych szacuje się, że w przypadku
jednostek mikro koszty te będą wynosiły ok. 1000 PLN. Mając na uwadze tę kwotę, przyjęto założenie,
że w wyniku wprowadzenia uproszczeń dla jednostek mikro, redukcji o połowę ulegnie czas potrzebny na
sporządzenie sprawozdania finansowego, co doprowadzi do 50% obniżki kosztów przygotowania ww.
dokumentu. Dla ww. zaprezentowanej liczby jednostek mikro objętych dyrektywą korzyści te wynoszą
10 880 000 PLN. W przypadku rozszerzenia katalogu jednostek mikro na inne podmioty korzyści te będą
wynosić łącznie 17 063 000 PLN .
Należy jednak zaznaczyć, że skorzystanie z tzw. „reżimu mikro” stanowi jedynie opcję
dla jednostki, a decyzję o zastosowaniu przewidzianych w projekcie ustawy
zmieniającej ustawę o rachunkowości uproszczeń podejmuje organ zatwierdzający.
Trudno jest więc dokładnie określić, ile jednostek zdecyduje się na stosowanie
uproszczonej sprawozdawczości finansowej.
Ponadto projekt ustawy przewiduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przez
osoby fizyczne pochodzące z krajów spoza Unii Europejskiej, a prowadzące działalność
gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po przekroczeniu progu
przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za
poprzedni rok obrotowy o równowartości w walucie polskiej 1 200 000 euro. Zapis taki
prowadzi do zrównania obowiązku w zakresie rachunkowości osób z Unii Europejskiej
– co do zasady – jak i spoza Unii Europejskiej. Osoby takie, do momentu przekroczenia
ww. limitu przychodów, będą objęte przepisami ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych w zakresie ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.
2. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
3. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym z przedstawicielami
następujących podmiotów:
1. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
2. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów
3. Stowarzyszenie Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych,
Prawników i Ekonomistów „LIBERTAS”
21
4. Krajowa Izba Doradców Podatkowych
5. Forum Związków Zawodowych
6. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”
7. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
8. Business Centre Club
9. Polska Rada Biznesu
10. Izba Pracodawców Polskich
11. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
12. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
13. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
14. Krajowa Izba Gospodarcza
15. Polska Izba Biur Rachunkowych
16. Związek Rzemiosła Polskiego
17. Polski Instytut Dyrektorów
18. Krajowa Rada Spółdzielcza
19. Krajowa Rada Izb Rolniczych
20. Rzecznik Praw Obywatelskich
21. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
22. Prokuratoria żeneralna Skarbu Państwa
23. żłówny Urząd Statystyczny
24. Komisja Nadzoru Finansowego
25. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
26. Komitet Standardów Rachunkowości
W trakcie konsultacji społecznych wpłynęły uwagi od 13 organizacji. Część uwag
została uwzględniona. Uwagi nieuwzględnione zostały zawarte w protokole
rozbieżności, który został w pełni uzgodniony podczas konferencji uzgodnieniowej
22
w dniu 20 września 2013 r. Obecnie nie występują rozbieżności w zakresie projektu
ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektowanych przepisów może oddziaływać na rynek pracy poprzez
powstawanie nowych jednostek, dla których prowadzenie pełnej księgowości nie będzie
stanowiło tak dużego obciążenia, jak obecnie. Powstawanie nowych jednostek może
mieć pozytywny wpływ w postaci tworzenia nowych miejsc pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane zmiany mogą w efekcie doprowadzić do poprawy warunków
przedsiębiorczości i wzrostu konkurencyjności gospodarki. Zniesienie barier
administracyjnych i wprowadzenie bardziej przyjaznych przepisów o rachunkowości
może w znacznym stopniu poprawić warunki funkcjonowania najmniejszych jednostek.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanych przepisów nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Wstępna ocena projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Stanowi implementację
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r.
w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań
finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy
Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19).
Nowelizacja dokonuje transpozycji przepisów dyrektywy 2013/34 odnośnie do
jednostek mikro.
03/03rch
23
TABELA ZBIE NO CI
Tytuł projektu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Tytuł wdra anego
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań
aktu prawnego
finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek,
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWż i
83/349/EWG
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Lp.
Jedn.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn.
Treść przepisu projektu / uwagi
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
wdro enia
red.
projekcie przepisów
T/N
zmienianej
wykraczających poza
ustawy
minimalne wymogi prawa UE
1.
Art. 3 1. Państwa członkowskie, stosując jedną lub N
Art. 3 ust.
1a) jednostce mikro – rozumie się przez
ust. 1
więcej możliwości przewidzianych w art.
1 pkt 1a lit to:
36, definiują mikrojednostki jako jednostki,
a
a) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1
które na dzień bilansowy nie przekraczają
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne
limitów w przypadku co najmniej dwóch z
osoby prawne, a także oddziały
trzech następujących kryteriów:
przedsiębiorców zagranicznych, w
a) suma bilansowa: 350000 EUR;
rozumieniu przepisów o swobodzie
b) przychody netto ze sprzedaży: 700000
działalności gospodarczej - z
EUR;
wyłączeniem jednostek, o których mowa
c) średnia liczba zatrudnionych w roku
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek
obrotowym: 10.
zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych - jeżeli jednostki te w roku
obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe oraz w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
przypadku jednostek rozpoczynających
działalność w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły,
z zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch
z następujących trzech wielkości:
-1 500 000 zł - w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
-3 000 000 zł - w przypadku przychodów
netto ze sprzedaży towarów i produktów
za rok obrotowy,
-10 osób - w przypadku średniorocznego
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne
etaty,
(…) – w stosunku do których organ
zatwierdzający podjął decyzję w sprawie
sporządzenia sprawozdania finansowego z
zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47
ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3,
art. 48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4
2.
Art. 3 9. W przypadku państw członkowskich,
N
-
-
Progi dla jednostek mikro
ust. 9
które dotychczas nie przyjęły euro, kwotę w
zostały przyjęte w polskiej
akapit walucie krajowej równoważną kwotom
walucie. Przeliczenia
1
określonym w ust. 1–7 oblicza się przy
dokonano po kursie 1
zastosowaniu kursu walutowego
euro=4,2468 zł.
opublikowanego w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu wejścia w życie
jakiejkolwiek dyrektywy ustanawiającej te
kwoty.
3.
Art. 3 W celu przeliczenia na waluty krajowe
N
-
-
Skorzystano z zaokrąglenia
ust. 9
państw członkowskich, które dotychczas nie
wobec przyjęcia w projekcie
akapit przyjęły euro, kwoty w euro
progów wyrażonych w
2
wyszczególnione w ust. 1, 3, 4, 6 i 7 mogą
polskiej walucie.
być zwiększone lub zmniejszone o nie
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik