eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2245
  • Data wpłynięcia: 2014-03-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100

2245

 
z obowiązkiem  sporządzania  sprawozdania  finansowego  wynoszą  średnio  5051  PLN  (niezależnie  od 
wielkości jednostki). Na podstawie badania cen na rynku biur rachunkowych szacuje się, że w przypadku 
jednostek mikro koszty te będą wynosiły ok. 1000 PLN. Mając na uwadze tę kwotę, przyjęto założenie, 
że w wyniku wprowadzenia uproszczeń dla jednostek mikro, redukcji o połowę ulegnie czas potrzebny na 
sporządzenie  sprawozdania  finansowego,  co  doprowadzi  do  50%  obniżki  kosztów  przygotowania  ww. 
dokumentu. Dla  ww. zaprezentowanej liczby jednostek mikro objętych dyrektywą korzyści te wynoszą 
10 880 000 PLN. W przypadku rozszerzenia katalogu jednostek mikro na inne podmioty korzyści te będą 
wynosić łącznie 17 063 000 PLN . 
Należy jednak zaznaczyć, że skorzystanie z tzw. „reżimu mikro” stanowi jedynie opcję 
dla  jednostki,  a  decyzję  o  zastosowaniu  przewidzianych  w  projekcie  ustawy 
zmieniającej  ustawę  o  rachunkowości  uproszczeń  podejmuje  organ  zatwierdzający. 
Trudno  jest  więc  dokładnie  określić,  ile  jednostek  zdecyduje  się  na  stosowanie 
uproszczonej sprawozdawczości finansowej.  
Ponadto projekt ustawy przewiduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przez 
osoby fizyczne pochodzące z krajów spoza Unii Europejskiej, a prowadzące działalność 
gospodarczą  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  po  przekroczeniu  progu 
przychodów  netto  ze  sprzedaży  towarów,  produktów  i  operacji  finansowych  za 
poprzedni rok obrotowy o równowartości w walucie polskiej 1 200 000 euro. Zapis taki 
prowadzi do zrównania obowiązku w zakresie rachunkowości osób z Unii Europejskiej 
– co do zasady – jak i spoza Unii Europejskiej. Osoby takie, do momentu przekroczenia 
ww.  limitu  przychodów,  będą  objęte  przepisami  ustawy  o  podatku  dochodowym  od 
osób fizycznych w zakresie ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.  
2.  Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek 
samorządu terytorialnego 
Brak wpływu. 
3.  Konsultacje społeczne 
Projekt  ustawy  został  poddany  konsultacjom  społecznym  z  przedstawicielami 
następujących podmiotów: 
1.  Stowarzyszenie Księgowych w Polsce 
2.  Krajowa Izba Biegłych Rewidentów  
3.  Stowarzyszenie Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, 
Prawników i Ekonomistów „LIBERTAS” 
21 
 
 
4.  Krajowa Izba Doradców Podatkowych 
5.  Forum Związków Zawodowych 
6.  Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” 
7.  Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych  
8.  Business Centre Club 
9.  Polska Rada Biznesu 
10. Izba Pracodawców Polskich 
11. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej 
12. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” 
13. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych 
14. Krajowa Izba Gospodarcza 
15. Polska Izba Biur Rachunkowych 
16. Związek Rzemiosła Polskiego 
17. Polski Instytut Dyrektorów 
18. Krajowa Rada Spółdzielcza 
19. Krajowa Rada Izb Rolniczych 
20. Rzecznik Praw Obywatelskich 
21. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych 
22. Prokuratoria żeneralna Skarbu Państwa 
23. żłówny Urząd Statystyczny 
24. Komisja Nadzoru Finansowego 
25. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 
26. Komitet Standardów Rachunkowości 
W  trakcie  konsultacji  społecznych  wpłynęły  uwagi  od  13  organizacji.  Część  uwag 
została  uwzględniona.  Uwagi  nieuwzględnione  zostały  zawarte  w  protokole 
rozbieżności,  który  został  w  pełni  uzgodniony  podczas  konferencji  uzgodnieniowej 
22 
 
 
w dniu  20  września  2013  r.  Obecnie  nie  występują  rozbieżności  w  zakresie  projektu 
ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości. 
4.  Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy 
Wejście w życie projektowanych przepisów może oddziaływać na rynek pracy poprzez 
powstawanie nowych jednostek, dla których prowadzenie pełnej księgowości nie będzie 
stanowiło  tak  dużego  obciążenia,  jak  obecnie.  Powstawanie  nowych  jednostek  może 
mieć pozytywny wpływ w postaci tworzenia nowych miejsc pracy.  
5.  Wpływ  aktu  normatywnego  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość, 
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Projektowane  zmiany  mogą  w  efekcie  doprowadzić  do  poprawy  warunków 
przedsiębiorczości  i  wzrostu  konkurencyjności  gospodarki.  Zniesienie  barier 
administracyjnych  i  wprowadzenie  bardziej  przyjaznych  przepisów  o  rachunkowości 
może w znacznym stopniu poprawić warunki funkcjonowania najmniejszych jednostek.  
6.  Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście  w  życie  projektowanych  przepisów  nie  wpłynie  na  sytuację  i  rozwój 
regionalny. 
7.  Wstępna ocena projektu z prawem Unii Europejskiej 
Projekt  ustawy  jest  zgodny  z  prawem  Unii  Europejskiej.  Stanowi  implementację 
dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2013/34/UE  z  dnia  26  czerwca  2013  r. 
w sprawie  rocznych  sprawozdań  finansowych,  skonsolidowanych  sprawozdań 
finansowych  i  powiązanych  sprawozdań  niektórych  rodzajów  jednostek,  zmieniającej 
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy 
Rady  78/660/EWG  i  83/349/EWG  (Dz.  Urz.  UE  L  182  z  29.06.2013,  s.  19). 
Nowelizacja  dokonuje  transpozycji  przepisów  dyrektywy  2013/34  odnośnie  do 
jednostek mikro. 
 
 
 
 
 
 
 
 
03/03rch 
23 
 
 TABELA ZBIE NO CI 
 
Tytuł projektu 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości 
Tytuł wdra anego 
Dyrektywa  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2013/34/UE  z  dnia  26  czerwca  2013  r.  w  sprawie  rocznych  sprawozdań 
aktu prawnego 
finansowych,  skonsolidowanych  sprawozdań  finansowych  i  powiązanych  sprawozdań  niektórych  rodzajów  jednostek, 
zmieniająca  dyrektywę  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2006/43/WE  oraz  uchylająca  dyrektywy  Rady  78/660/EWż  i 
83/349/EWG  

 
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 
Lp. 
Jedn. 
Treść przepisu UE 
Konieczność 
Jedn. 
Treść przepisu projektu / uwagi 
Uzasadnienie uwzględnienia w 
red. 
wdro enia 
red. 
projekcie przepisów 
T/N 
zmienianej 
wykraczających poza 
ustawy 
minimalne wymogi prawa UE 
1. 
Art. 3  1. Państwa członkowskie, stosując jedną lub  N 
Art. 3 ust. 
1a) jednostce mikro – rozumie się przez 
 
 
ust. 1 
więcej możliwości przewidzianych w art. 
1 pkt 1a lit  to:  
 
36, definiują mikrojednostki jako jednostki, 

a) spółki, o których mowa w  art. 2 ust. 1 
 
które na dzień bilansowy nie przekraczają 
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne 
 
limitów w przypadku co najmniej dwóch z 
osoby prawne, a także oddziały 
 
trzech następujących kryteriów: 
przedsiębiorców zagranicznych, w 
 
a) suma bilansowa: 350000 EUR; 
rozumieniu przepisów o swobodzie 
 
b) przychody netto ze sprzedaży: 700000 
działalności gospodarczej - z 
 
EUR; 
wyłączeniem jednostek, o których mowa 
 
c) średnia liczba zatrudnionych w roku 
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek 
 
obrotowym: 10. 
zamierzających ubiegać się lub 
 
 
ubiegających się o zezwolenie na 
 
wykonywanie działalności na podstawie 
 
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1 
 
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów 
 
publicznych - jeżeli jednostki te w roku 
 
obrotowym, za który sporządzają 
 
sprawozdanie finansowe oraz w roku 
 
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w 
 
przypadku jednostek rozpoczynających 
 
działalność w roku obrotowym, w którym 
 
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły, 
 
z zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch 
 
z następujących trzech wielkości: 
 
-1 500 000 zł - w przypadku sumy 
 
aktywów bilansu na koniec roku 
 
obrotowego,  
 
-3 000 000 zł - w przypadku przychodów 
 
netto ze sprzedaży towarów i produktów 
 
za rok obrotowy, 
 
-10 osób - w przypadku średniorocznego 
 
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne 
 
etaty, 
 
(…) – w stosunku do których organ 
 
zatwierdzający podjął decyzję w sprawie 
 
sporządzenia sprawozdania finansowego z 
 
zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 
 
ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3, 
 
art. 48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4 
 
2. 
Art. 3   9. W przypadku państw członkowskich, 



Progi dla jednostek mikro 
ust. 9 
które dotychczas nie przyjęły euro, kwotę w 
zostały przyjęte w polskiej 
akapit  walucie krajowej równoważną kwotom 
walucie. Przeliczenia 

określonym w ust. 1–7 oblicza się przy 
dokonano po kursie 1 
zastosowaniu kursu walutowego 
euro=4,2468 zł. 
opublikowanego w Dzienniku Urzędowym 
Unii Europejskiej w dniu wejścia w życie 
jakiejkolwiek dyrektywy ustanawiającej te 
kwoty. 
3. 
Art. 3  W celu przeliczenia na waluty krajowe 



Skorzystano z zaokrąglenia 
ust. 9 
państw członkowskich, które dotychczas nie 
wobec przyjęcia w projekcie 
akapit  przyjęły euro, kwoty w euro 
progów wyrażonych w 

wyszczególnione w ust. 1, 3, 4, 6 i 7 mogą 
polskiej walucie.  
być zwiększone lub zmniejszone o nie 
 

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: