Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
informatycznych systemów sprawozdań finansowych niektórych jednostek, w tym m.in.
organizacji pożytku publicznego.
Art. 3 ustawy nowelizującej określa datę wejścia w życie ustawy po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy jest
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów
(www.mf.gov.pl). Zgodnie z § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.) w zw. z § 170 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy jest
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
ww. przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów na 2013 r.
pod nr UD94.
16
OCENA SKUTKÓW REżULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy przewiduje objęcie uproszczeniami w zakresie sprawozdawczości
finansowej dużej liczby jednostek. Celem takiego działania jest realizacja założeń
rządu, mających na celu redukcję barier administracyjnych oraz zmniejszenie kosztów
działalności gospodarczej – czynników, które w znacznym stopniu ograniczają rozwój
przedsiębiorczości.
Do grupy jednostek, które będą mogły skorzystać z zaproponowanych uproszczeń
należą:
a) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości,
z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne osoby prawne, a także oddziały przedsiębiorców
zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie gospodarczej10) –
z wyłączeniem jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 311), jednostek
zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o zezwolenie na wykonywanie
działalności na podstawie przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz
jednostek sektora finansów publicznych – które, w roku obrotowym, za który
sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok
obrotowy, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
– suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego wyniosła 1 500 000 PLN,
– przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy wyniosły
3 000 000 PLN,
– średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło 10 osób,
b) stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze,
fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe
organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego i organizacje
samorządu gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności
gospodarczej,
10) Do jednostek tych należą przede wszystkim: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne
(w tym także w organizacji) spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe, spółki osobowe
z udziałem spółek kapitałowych i spółek komandytowo-akcyjnych, spółdzielnie.
11) Patrz przypis 5.
17
c) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż
1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000 000 euro za poprzedni rok obrotowy,
a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg
rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony
ustawą,
d) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, które również mogą, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy
o rachunkowości, stosować zasady rachunkowości określone ustawą od początku
następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów,
produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż
równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
Przepisy projektowanej ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości mogą mieć zatem
wpływ na jednostki o różnej formie prawnej, działające na rynku polskim. W celu
oszacowania potencjalnej liczby jednostek, których może dotyczyć projektowana
ustawa, posłużono się danymi uzyskanymi z żłównego Urzędu Statystycznego,
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz wynikami badania rynku biur
rachunkowych. Na podstawie danych uzyskanych z ww. źródeł prognozuje się, że
z zaproponowanych uproszczeń będzie mogło skorzystać ponad 34 000 jednostek, co
w rezultacie będzie mogło doprowadzać do redukcji kosztów związanych ze
sporządzaniem sprawozdania finansowego rzędu 17 000 000 zł.
18
Szczegółowe dane dotyczące kosztów i korzyści społecznych
Koszty i korzyści społeczne
żrupa społeczna
Liczebność
Korzyści (finansowe) w PLN
Koszty
grupy
(finansowe)
Jednostki mikro objęte
21 7601
10 880 000
brak
dyrektywą*
(1 000 x 50% x liczba jednostek)5
Jednostki mikro, o których
6842
342 000
brak
mowa w ww. lit. a**
Jednostki mikro, o których
8 5093
4 254 500
200 000*****
mowa w ww. lit. b***
Jednostki mikro, o których
3 1734
1 586 500
brak
mowa w ww. lit. c****
RAZEMM
17 063 000
* Do jednostek tych należą spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki
komandytowo-akcyjne oraz spółki osobowe przez nie tworzone.
** Są to m.in. wybrane spółki handlowe osobowe oraz osoby prawne.
*** Do tej grupy należą jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące spółkami
handlowymi. Są to: stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze,
fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych społeczno-zawodowe organizacje rolników
(tj. kółka rolnicze, rolnicze zrzeszenia branżowe, związki rolników, kółek i organizacji rolniczych oraz
związki rolniczych zrzeszeń branżowych), organizacje samorządu zawodowego (tj. zrzeszenia handlu
i usług, zrzeszenia transportu, ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń handlu i usług, ogólnokrajowe
reprezentacje zrzeszeń transportu oraz inne organizacje przedsiębiorców) oraz organizacje samorządu
gospodarczego rzemiosła (tj. cechy, izby rzemieślnicze oraz Związek Rzemiosła Polskiego).
**** Dotyczy osób fizycznych oraz spółek osobowych przez nie tworzonych.
*****Koszty związane z modernizacją Systemu Sprawozdań Finansowych i Merytorycznych Organizacji
Pożytku Publicznego, wynikające z konieczności dostosowania internetowego systemu sprawozdań
organizacji pożytku publicznego do nowych, zaproponowanych w przedmiotowym projekcie, wymogów
w zakresie zamieszczania zatwierdzonych sprawozdań finansowych przedmiotowych jednostek na stronie
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego zgodnie z ustawą
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dane uzyskane z Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej).
19
1 Informacja przygotowana na podstawie danych uzyskanych z żłównego Urzędu Statystycznego (dalej
żUS). żrupę ww. jednostek stanowią podmioty, które na dzień bilansowy nie przekroczyły 2 kryteriów –
przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych (700 000 euro) oraz
zatrudnienia (poniżej 10 osób). Kryterium sumy bilansowej nie zostało uwzględnione, ponieważ
jednostki definiowane przez żUS jako mikroprzedsiębiorstwa (liczba pracujących poniżej 10 osób)
w sprawozdaniu do żUS (składanym na formularzu SP-3) podają wielkość osiągniętych przychodów
z całokształtu działalności, nie podają natomiast wielkości sumy bilansowej. W 2011 r. w Polsce
funkcjonowało 1 710 598 mikroprzedsiębiorstw, z czego 112 470 (tj. 6,6%) prowadziło księgi
rachunkowe. 21 760 jednostek (tj. 19,3%), spośród mikroprzedsiębiorstw, prowadzących księgi
rachunkowe, spełnia definicję jednostki mikro przyjętą w rachunkowości przy uwzględnieniu kryterium
przychodów oraz zatrudnienia.
2 Dane odnoszą się do najliczniejszej grupy jednostek spośród wymienionych w lit. a, tj. do spółdzielni.
Informacja dotycząca liczby ww. jednostek przygotowana została na podstawie danych uzyskanych
z żUS. żrupa tych jednostek mikro została określona na podstawie składanych przez te jednostki do
GUS rocznych ankiet przedsiębiorstw (formularz SP) oraz statystycznego sprawozdania finansowego
(formularz F-02) za rok 2011.
żrupę ww. jednostek stanowią spółdzielnie, które na dzień bilansowy nie przekroczyły 2 kryteriów –
sumy bilansowej (350 000 euro) oraz przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji
finansowych (700 000 euro). Kryterium zatrudnienia (poniżej 10 osób) nie zostało uwzględnione,
ponieważ jednostki definiowane przez żUS jako mikroprzedsiębiorstwa (liczba pracujących poniżej
10 osób) nie są uwzględniane w formularzach SP oraz F-02.
3 Dane przygotowane na podstawie informacji otrzymanych z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
(Departament Pożytku Publicznego). Zaprezentowana liczba uwzględnia fundacje i stowarzyszenia,
posiadające status organizacji pożytku publicznego, które działały w Polsce na dzień 31 grudnia 2011 r.
Z informacji uzyskanych z MPiPS wynika, że organizacje pożytku publicznego w większości
przypadków działają w formie stowarzyszeń (62,40%)* oraz fundacji (21,98%). Z uwagi na brak danych
nie dokonano podziału stowarzyszeń i fundacji na prowadzące oraz nieprowadzące działalności
gospodarczej.
4 Informacja przygotowana na podstawie danych uzyskanych z żUS. Wyszczególniona liczba stanowi
różnicę pomiędzy liczbą jednostek (osoby fizyczne, spółki partnerskie, spółki jawne osób fizycznych oraz
spółki cywilne osób fizycznych), których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji
finansowych za 2011 r. wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro, a liczbą
jednostek (o ww. formach prawnych), których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych za 2011 r. wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
5 Korzyści finansowe obliczone na podstawie danych zawartych w raporcie Ministerstwa żospodarki
„Pomiar obciążeń administracyjnych w przepisach prawa gospodarczego” (Warszawa, 31 maja 2010 r.).
Wg ww. raportu roczne łączne koszty administracyjne per przedsiębiorca poniesione w związku
Dane na dzień 30 września 2012 r.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik