Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
więcej niż 5 %, aby otrzymać zaokrąglone
kwoty wyrażone w walutach krajowych.
4.
Art. 3 Jeżeli na dzień bilansowy jednostka lub
N
Art. 3 ust.
1a) jednostce mikro – rozumie się przez
ust.
grupa przekracza lub przestaje przekraczać
1 pkt 1a
to:
10
limity dwóch z trzech kryteriów
lit. a i e
a) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1
wskazanych w ust. 1–7, fakt ten wpływa na
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne
zastosowanie odstępstw ustanowionych
osoby prawne, a także oddziały
niniejszą dyrektywą wyłącznie wtedy, gdy
przedsiębiorców zagranicznych, w
ma to miejsce w ciągu dwóch kolejnych lat
rozumieniu przepisów o swobodzie
obrotowych.
działalności gospodarczej - z
wyłączeniem jednostek, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek
zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych - jeżeli jednostki te w roku
obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe oraz w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
przypadku jednostek rozpoczynających
działalność w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły,
z zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch
z następujących trzech wielkości:
-
1 500 000 zł - w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
-
3 000 000 zł - w przypadku
przychodów netto ze sprzedaży towarów i
produktów za rok obrotowy,
-
10 osób - w przypadku
3
średniorocznego zatrudnienia w
przeliczeniu na pełne etaty,
(…)
e) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne
osoby prawne, a także oddziały
przedsiębiorców zagranicznych, w
rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej - z
wyłączeniem jednostek, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek
zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych – które:
- za poprzedni rok obrotowy sporządziły
sprawozdanie finansowe z zastosowaniem
art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art.
48 ust. 3, art. 48a ust. 3, art. 48b ust. 4 lub
art. 49 ust. 4, oraz
- w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe albo w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy
przekroczyły dwie z wymienionych w lit.
a wielkości.
5.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
-
Nie skorzystano z opcji
Dyrektywa przewiduje
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
możliwość nie
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
przedstawiania „rozliczeń
lit. a
a) obowiązku przedstawiania "rozliczeń
międzyokresowych
międzyokresowych czynnych" oraz
czynnych” oraz „rozliczeń
4
"rozliczeń międzyokresowych kosztów i
międzyokresowych kosztów
przychodów". W przypadku gdy państwo
i przychodów”; w przypadku
członkowskie skorzysta z tej opinii, może
kosztów jest tylko taka
ono zezwolić tym jednostkom, wyłącznie w
możliwość w odniesieniu do
odniesieniu do innych kosztów, o których
„pozostałych kosztów”. W
mowa w ust. 2 lit. b) ppkt (vi) niniejszego
praktyce w przyjętej
artykułu, na odstąpienie od przepisów art. 6
konstrukcji mogłoby to
ust. 1 lit. d) w odniesieniu do ujęcia
dotyczyć generalnie
"rozliczeń międzyokresowych czynnych"
niewielkiej liczby tytułów.
oraz "rozliczeń międzyokresowych kosztów
Dlatego też nie
i przychodów", pod warunkiem że fakt ten
implementowano tej opcji.
zostanie ujawniony w informacji
Ponadto należy podkreślić,
dodatkowej do sprawozdania finansowego
że jednostka mikro zawsze
lub, zgodnie z lit. b) niniejszego ustępu, w
może na podstawie obecnie
przypisie do bilansu;
obowiązującej ustawy o
rachunkowości, biorąc pod
uwagę zasadę istotności,
zdecydować się w ramach
przyjętych zasad (polityki)
rachunkowości na
zastosowanie uproszczeń w
zakresie ewidencji i
prezentacji rozliczeń
międzyokresowych, jeżeli
nie wywiera to istotnie
ujemnego wpływu na
realizację obowiązku
określonego w art. 4 ust. 1
ustawy o rachunkowości
(jednostki obowiązane są
stosować przyjęte zasady
(politykę) rachunkowości,
rzetelnie i jasno
5
przedstawiając sytuację
majątkową i finansową oraz
wynik finansowy).
Przyjmując powyższe takie
koszty i przychody byłyby
odnoszone bezpośrednio w
koszty lub przychody.
6.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
Art. 48
3. Jednostka mikro może nie sporządzać
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
ust. 3 oraz informacji dodatkowej, o której mowa w
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
załącznik ust. 1, pod warunkiem że przedstawi
lit. b
a) (…)
nr 4
informacje uzupełniające do bilansu
b) obowiązku sporządzania informacji
określone w załączniku nr 4 do ustawy.
dodatkowej do sprawozdania finansowego
zgodnie z art. 16, pod warunkiem że
Odpowiedni fragment Załącznika nr 4:
informacje wymagane na mocy art. 16 ust. 1
Informacje uzupełniające do bilansu:
lit. d) i e) niniejszej dyrektywy oraz art. 24
1) kwota wszelkich zobowiązań
ust. 2 dyrektywy 2012/30/UE zostaną
finansowych, w tym z tytułu dłużnych
ujawnione w przypisie do bilansu;
instrumentów finansowych, gwarancji i
poręczeń lub zobowiązań warunkowych
nieuwzględnionych w bilansie, ze
wskazaniem charakteru i formy
wierzytelności zabezpieczonych
rzeczowo; wszelkie zobowiązania
dotyczące emerytur oraz jednostek
powiązanych lub stowarzyszonych są
ujawniane odrębnie,
2) kwota zaliczek i kredytów udzielonych
członkom organów administrujących,
zarządzających i nadzorujących, ze
wskazaniem oprocentowania, głównych
warunków oraz wszelkich kwot
spłaconych, odpisanych lub umorzonych,
a także zobowiązań zaciągniętych w ich
6
imieniu tytułem gwarancji i poręczeń
wszelkiego rodzaju, ze wskazaniem kwoty
ogółem dla każdej kategorii,
3)
o udziałach (akcjach) własnych, w
tym:
a)
przyczyna nabycia udziałów
(akcji) własnych dokonanego w roku
obrotowym,
b)
liczba i wartość nominalna
nabytych oraz zbytych w roku obrotowym
udziałów (akcji), a w przypadku braku
wartości nominalnej, ich wartość
księgowa, jak też część kapitału
podstawowego, którą te udziały (akcje)
reprezentują,
c)
w przypadku nabycia lub zbycia
odpłatnego, równowartość tych udziałów
(akcji),
d)
liczba i wartość nominalna lub, w
razie braku wartości nominalnej, wartość
księgowa wszystkich udziałów (akcji)
nabytych i zatrzymanych, jak również
część kapitału podstawowego, którą te
udziały (akcje) reprezentują.
7.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
Art. 49
4. Jednostka mikro, o której mowa w
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
ust. 4 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. a i e, która ma
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
załącznik obowiązek sporządzania sprawozdania z
lit. c
a) (…),
nr 4
działalności jednostki zgodnie z ust. 1,
b) (…)
może nie sporządzać tego sprawozdania,
c) obowiązku sporządzania sprawozdania z
pod warunkiem że w informacji
działalności zgodnie z rozdziałem 5, pod
dodatkowej, a w przypadku, o którym
7
kwoty wyrażone w walutach krajowych.
4.
Art. 3 Jeżeli na dzień bilansowy jednostka lub
N
Art. 3 ust.
1a) jednostce mikro – rozumie się przez
ust.
grupa przekracza lub przestaje przekraczać
1 pkt 1a
to:
10
limity dwóch z trzech kryteriów
lit. a i e
a) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1
wskazanych w ust. 1–7, fakt ten wpływa na
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne
zastosowanie odstępstw ustanowionych
osoby prawne, a także oddziały
niniejszą dyrektywą wyłącznie wtedy, gdy
przedsiębiorców zagranicznych, w
ma to miejsce w ciągu dwóch kolejnych lat
rozumieniu przepisów o swobodzie
obrotowych.
działalności gospodarczej - z
wyłączeniem jednostek, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek
zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych - jeżeli jednostki te w roku
obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe oraz w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
przypadku jednostek rozpoczynających
działalność w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły,
z zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch
z następujących trzech wielkości:
-
1 500 000 zł - w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
-
3 000 000 zł - w przypadku
przychodów netto ze sprzedaży towarów i
produktów za rok obrotowy,
-
10 osób - w przypadku
3
średniorocznego zatrudnienia w
przeliczeniu na pełne etaty,
(…)
e) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne
osoby prawne, a także oddziały
przedsiębiorców zagranicznych, w
rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej - z
wyłączeniem jednostek, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek
zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych – które:
- za poprzedni rok obrotowy sporządziły
sprawozdanie finansowe z zastosowaniem
art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art.
48 ust. 3, art. 48a ust. 3, art. 48b ust. 4 lub
art. 49 ust. 4, oraz
- w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe albo w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy
przekroczyły dwie z wymienionych w lit.
a wielkości.
5.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
-
Nie skorzystano z opcji
Dyrektywa przewiduje
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
możliwość nie
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
przedstawiania „rozliczeń
lit. a
a) obowiązku przedstawiania "rozliczeń
międzyokresowych
międzyokresowych czynnych" oraz
czynnych” oraz „rozliczeń
4
"rozliczeń międzyokresowych kosztów i
międzyokresowych kosztów
przychodów". W przypadku gdy państwo
i przychodów”; w przypadku
członkowskie skorzysta z tej opinii, może
kosztów jest tylko taka
ono zezwolić tym jednostkom, wyłącznie w
możliwość w odniesieniu do
odniesieniu do innych kosztów, o których
„pozostałych kosztów”. W
mowa w ust. 2 lit. b) ppkt (vi) niniejszego
praktyce w przyjętej
artykułu, na odstąpienie od przepisów art. 6
konstrukcji mogłoby to
ust. 1 lit. d) w odniesieniu do ujęcia
dotyczyć generalnie
"rozliczeń międzyokresowych czynnych"
niewielkiej liczby tytułów.
oraz "rozliczeń międzyokresowych kosztów
Dlatego też nie
i przychodów", pod warunkiem że fakt ten
implementowano tej opcji.
zostanie ujawniony w informacji
Ponadto należy podkreślić,
dodatkowej do sprawozdania finansowego
że jednostka mikro zawsze
lub, zgodnie z lit. b) niniejszego ustępu, w
może na podstawie obecnie
przypisie do bilansu;
obowiązującej ustawy o
rachunkowości, biorąc pod
uwagę zasadę istotności,
zdecydować się w ramach
przyjętych zasad (polityki)
rachunkowości na
zastosowanie uproszczeń w
zakresie ewidencji i
prezentacji rozliczeń
międzyokresowych, jeżeli
nie wywiera to istotnie
ujemnego wpływu na
realizację obowiązku
określonego w art. 4 ust. 1
ustawy o rachunkowości
(jednostki obowiązane są
stosować przyjęte zasady
(politykę) rachunkowości,
rzetelnie i jasno
5
przedstawiając sytuację
majątkową i finansową oraz
wynik finansowy).
Przyjmując powyższe takie
koszty i przychody byłyby
odnoszone bezpośrednio w
koszty lub przychody.
6.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
Art. 48
3. Jednostka mikro może nie sporządzać
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
ust. 3 oraz informacji dodatkowej, o której mowa w
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
załącznik ust. 1, pod warunkiem że przedstawi
lit. b
a) (…)
nr 4
informacje uzupełniające do bilansu
b) obowiązku sporządzania informacji
określone w załączniku nr 4 do ustawy.
dodatkowej do sprawozdania finansowego
zgodnie z art. 16, pod warunkiem że
Odpowiedni fragment Załącznika nr 4:
informacje wymagane na mocy art. 16 ust. 1
Informacje uzupełniające do bilansu:
lit. d) i e) niniejszej dyrektywy oraz art. 24
1) kwota wszelkich zobowiązań
ust. 2 dyrektywy 2012/30/UE zostaną
finansowych, w tym z tytułu dłużnych
ujawnione w przypisie do bilansu;
instrumentów finansowych, gwarancji i
poręczeń lub zobowiązań warunkowych
nieuwzględnionych w bilansie, ze
wskazaniem charakteru i formy
wierzytelności zabezpieczonych
rzeczowo; wszelkie zobowiązania
dotyczące emerytur oraz jednostek
powiązanych lub stowarzyszonych są
ujawniane odrębnie,
2) kwota zaliczek i kredytów udzielonych
członkom organów administrujących,
zarządzających i nadzorujących, ze
wskazaniem oprocentowania, głównych
warunków oraz wszelkich kwot
spłaconych, odpisanych lub umorzonych,
a także zobowiązań zaciągniętych w ich
6
imieniu tytułem gwarancji i poręczeń
wszelkiego rodzaju, ze wskazaniem kwoty
ogółem dla każdej kategorii,
3)
o udziałach (akcjach) własnych, w
tym:
a)
przyczyna nabycia udziałów
(akcji) własnych dokonanego w roku
obrotowym,
b)
liczba i wartość nominalna
nabytych oraz zbytych w roku obrotowym
udziałów (akcji), a w przypadku braku
wartości nominalnej, ich wartość
księgowa, jak też część kapitału
podstawowego, którą te udziały (akcje)
reprezentują,
c)
w przypadku nabycia lub zbycia
odpłatnego, równowartość tych udziałów
(akcji),
d)
liczba i wartość nominalna lub, w
razie braku wartości nominalnej, wartość
księgowa wszystkich udziałów (akcji)
nabytych i zatrzymanych, jak również
część kapitału podstawowego, którą te
udziały (akcje) reprezentują.
7.
Art.
1. Państwa członkowskie mogą zwolnić
N
Art. 49
4. Jednostka mikro, o której mowa w
36
mikrojednostki z któregokolwiek lub
ust. 4 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. a i e, która ma
ust. 1
wszystkich z poniższych wymogów:
załącznik obowiązek sporządzania sprawozdania z
lit. c
a) (…),
nr 4
działalności jednostki zgodnie z ust. 1,
b) (…)
może nie sporządzać tego sprawozdania,
c) obowiązku sporządzania sprawozdania z
pod warunkiem że w informacji
działalności zgodnie z rozdziałem 5, pod
dodatkowej, a w przypadku, o którym
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik