Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
Art. 1
Po art. 71a dodaje się art. 71b w brzmieniuŚ
pkt 25
„Art. 71b. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska co najmniej raz w roku
projektu
przeprowadza kontrolę zakładu przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
ustawy
–
akumulatorów.”ś
art.
71b
(BiA)
Art. 4
w art. 75 w ust. 2 w pkt 10 w lit. c kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje
pkt 6
lit. d w brzmieniu:
projektu
„d) osiągniętych poziomach wydajno ci recyklingu.”ś
ustawy
Art. 4
W art. 79 w ust. 2 w pkt 4 lit. d otrzymuje brzmienie:
pkt 7
„d) zbierania, recyklingu i wydajno ci recyklingu zużytych bateri i zużytych
projektu
akumulatorów.”.
ustawy
Art. 12 ust. 2
Przetwarzanie musi spełniać
T
Art. 1
W art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
minimalne wymogi okre lone w
pkt 3
załączniku III czę ć A.
„3. Zużyte baterie i zużyte akumulatory mogą być magazynowane
projektu
w zakładzie przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów
ustawy
–
nie dłużej niż przez okres roku.”ś
art. 14
ust. 3
(BiA)
Art. 12 ust. 5
Państwa
Członkowskie
N
Art. 1
W art. 15:
Wprowadzenie
przedstawiają
sprawozdanie
pkt 4
tych przepisów
a) uchyla się ust. 2,
na temat poziomów recyklingu,
projektu
ma
na
celu
osiągniętych w każdym danym
ustawy
b) dodaje się ust. 3-6 w brzmieniu:
ułatwienie
roku
kalendarzowym,
– art. 15
zebrania
i
oraz na temat tego, czy poziomy
ust. 2-5
„3. Prowadzący recykling zużytych bateri lub zużytych akumulatorów jest zweryfikowania
wydajno ci recyklingu okre lone
(BiA)
obowiązany do sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa danych
w załączniku III czę ć B zostały
sprawozdań, o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) koniecznych do
osiągnięte.
Przekazują
nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. ustanawiającego na podstawie przedstawienia
tę informację Komisji w ciągu
dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady szczegółowe w sprawozdaniu
sze ciu miesięcy od końca
przepisy dotyczące obliczania wydajno ci recyklingu dla procesów dla
Komisji
danego roku kalendarzowego.
recyklingu zużytych bateri i akumulatorów (Dz. Urz. UE L 151 na podstawie
z 12.06.2012, str. 9), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji (UE) nr rozporządzenia
493/2012”, na zasadach i w trybie okre lonych w tym rozporządzeniu.
Komisji
4. Marszałek województwa sporządza i przekazuje ministrowi wła ciwemu Europejskiej
do spraw rodowiska sprawozdanie o wydajno ci recyklingu procesu
recyklingu zużytych bateri i zużytych akumulatorów obejmujące
15
informacje zawarte w sprawozdaniach, o których mowa w art. 3 ust. 4
rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012, w terminie do dnia 31 maja za
poprzedni rok kalendarzowy.
5. W przypadku gdy proces recyklingu zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów jest prowadzony kolejno przez kilku prowadzących
recykling każdy kolejny prowadzący recykling jest obowiązany
przekazać prowadzącemu recykling, w którego instalacji rozpoczął się
proces recyklingu, informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdań,
o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012,
nie później niż w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok
kalendarzowy.
6. Minister wła ciwy do spraw
rodowiska okre li, w drodze
rozporządzenia, wzór i sposób przedkładania sprawozdania
o wydajno ci recyklingu procesu recyklingu zużytych baterii i zużytych
akumulatorów kierując się potrzebą ujednolicenia tre ci sprawozdań
oraz ułatwienia ich przekazywania przez marszałka województwa.”ś
Art. 16 ust. 3
Państwa
Członkowskie
Art. 1
w art. 37:
zobowiązują
producentów
pkt 11
lub osoby
trzecie działające
projektu
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
w ich imieniu do pokrywania
ustawy
„4. Wprowadzający baterie lub akumulatory, wykonując obowiązek,
wszelkich kosztów wynikających
– art. 37
o którym mowa w ust. 1Ś
z
publicznych
kampanii
(BiA)
1) przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia
informacyjnych
na
temat
1 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata
zbierania,
przetwarzania
na publiczne kampanie edukacyjne, kwotę co najmniej równą tej
i recyklingu wszelkich zużytych
baterii
i
akumulatorów
opłacie albo
przeno nych.
2) wnosi na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego opłatę
na publiczne kampanie edukacyjne, w terminie do dnia 15 marca roku
następującego po roku, którego dotyczy opłata.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniuŚ
„4a. W przypadku gdy wprowadzający baterie lub akumulatory
nie przeznaczył na publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia
1 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata
na publiczne kampanie edukacyjne, kwoty co najmniej równej opłacie
na publiczne kampanie edukacyjne, wysoko ć opłaty, o której mowa
w ust. 4 pkt 2, ulega obniżeniu o kwotę faktycznie poniesioną przez
wprowadzającego baterie lub akumulatory na publiczne kampanie
16
edukacyjne.”,
c) uchyla się ust. 5,
d) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne wynosi 0,02 zł
za kilogram wprowadzonych do obrotu bateri lub akumulatorów.
5b. Opłata na publiczne kampanie edukacyjne stanowi iloczyn stawki,
o której mowa w ust. 5a, oraz masy wprowadzonych do obrotu baterii
i akumulatorów w roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata,
przez wprowadzającego baterie lub akumulatory.”,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wprowadzający baterie lub akumulatory, obowiązany do finansowania
publicznych
kampani edukacyjnych, sporządza sprawozdanie
zawierające informacje, o których mowa w art. 73 ust. 2 pkt 1 i pkt 6 lit. c
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, na zasadach i w trybie
okre lonych w tej ustawie.”,
f) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Podmiot po redniczący, realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1,
na podstawie umów zawartych z więcej niż jednym wprowadzającym
baterie lub akumulatory, może prowadzić wspólną publiczną kampanię
edukacyjną dla wszystkich wprowadzających baterie lub akumulatory,
pod warunkiem, że rodki przeznaczone na tę kampanię są co najmniej
równe sumie rodków, które wprowadzający baterie lub akumulatory
są obowiązani przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne.”ś
Art. 17
Państwa
członkowskie
T
Art. 1
Dotychczasową tre ć art. 18 oznacza się, jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
zapewniają,
aby
każdy
pkt 5
w brzmieniu:
producent
został
projektu
„2. Podmiot po redniczący przy realizowaniu przez wprowadzającego baterie
zarejestrowany. Do rejestracji
ustawy
stosuje się te same wymagania
–
lub akumulatory obowiązków, zwany „podmiotem po redniczącym”
art. 18
proceduralne
w
każdym
przed rozpoczęciem działalno ci jest obowiązany do uzyskania wpisu
ust. 2
państwie członkowskim. Takie
do rejestru, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
(BiA)
wymagania
dotyczące
o odpadach.”,
rejestracji, mające na celu
Art. 4
1) w art. 50 w ust. 1 w pkt 4 w lit. b rednik zastępuje się przecinkiem
zmianę
elementów
innych
pkt 1-4
i dodaje lit. c w brzmieniu:
niż istotne niniejszej dyrektywy
projektu
„c) podmiotów po redniczącychś”ś
poprzez
jej
uzupełnienie,
ustawy
ustanawia
się
zgodnie
2) w art. 52 w ust. 1 w pkt 7 w lit. b rednik zastępuje się przecinkiem
17
z procedurą
regulacyjną
i dodaje lit. c w brzmieniu:
połączoną z kontrolą, o której
„c) podmiotu po redniczącegoŚ
mowa w art. 24 ust. 3.
- wykaz wprowadzających baterie lub akumulatory, z którymi podmiot
po redniczący zawarł umowę, o której mowa w art. 28 ust. 4
tej ustawy, zawierający firmy przedsiębiorców oraz oznaczenia
ich siedzib i numery rejestrowe,
- informację o wdrożonym systemie zarządzania
rodowiskowego
albo o jego brakuś”ś
3) w art. 53 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniuŚ
„3a. Przedsiębiorca zagraniczny, będący wprowadzającym baterie
lub akumulatory w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o bateriach i akumulatorach, składa wniosek o wpis do rejestruŚ
1) za po rednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania,
zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalno ci
gospodarczej,
do
marszałka
województwa
wła ciwego ze względu na siedzibę oddziału – jeżeli ustanowił
oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiejś
2) za po rednictwem podmiotu po redniczącego, z którym zawarł
umowę, o której mowa w art. 28 ust. 4 tej ustawy, do marszałka
województwa wła ciwego ze względu na siedzibę podmiotu
po redniczącego – jeżeli nie ustanowił oddziału na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.”ś
4) w art. 60 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przepisy art. 53 ust. 1 i 3−4 stosuje się odpowiednio.”ś
Art. 22 ust. 1 Co trzy lata Państwa
T
Art. 1
W art. 72 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Członkowskie przesyłają Komisji
pkt 26
„2. Główny Inspektor Ochrony rodowiska, na podstawie wyników kontroli,
sprawozdanie dotyczące
projektu
wykonania niniejszej dyrektywy.
o których mowa w ust. 1, oraz posiadanych informacji, w tym zawartych
ustawy
Jednakże pierwsze sprawozdanie
–
w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami,
art. 72
obejmuje okres do dnia
o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, sporządza
ust. 2
26 wrze nia 2012 r.
i przedkłada ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska, w terminie do dnia
(BiA)
15 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy, roczny raport
o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz zużytymi
bateriami i zużytymi akumulatorami, w tym informacje na temat osiągniętych
poziomów zbierania oraz recyklingu.”ś
18
Załącznik III
Przetwarzanie
obejmuje
co
T
Art. 1
W art. 63:
Czę ć A pkt 1 najmniej usunięcie wszystkich
pkt 21
cieczy i kwasów.
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniuŚ
lit. b
projektu
„5a. Przetwarzanie i recykling, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz
ustawy
przetwarzanie i recykling zużytych bateri i zużytych akumulatorów, o których
– art. 63 mowa w ust. 2, obejmuje co najmniej usunięcie wszystkich cieczy i kwasów.”ś
ust.5a
(BiA)
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1 pkt 1 projektu ustawy
Dodaje się art. 4a w brzmieniuŚ
Przepisy ustawy o bateriach i akumulatorach stosuje
– art. 4a (BiA)
„Art. 4a. 1. Przepisów ustawy w zakresie osiągania wymaganych poziomów się do wszystkich baterii i akumulatorów
produkowanych
i
wprowadzanych
do
obrotu,
zbierania, w tym dotyczących opłaty produktowej, organizowania niezależnie od ich kształtu, pojemno ci, masy, składu
i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania materiałowego, sposobu użycia oraz niezależnie
zużytych bateri i zużytych akumulatorów, zawierania umowy od tego, czy stanowią przynależno ć albo czę ć
ze zbierającym zużyte baterie i zużyte akumulatory oraz z prowadzącym
zakład przetwarzania zużytych bateri i zużytych akumulatorów, składania składową urządzenia lub dodatek do innych
wykazu zakładów przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, produktów. Ze względu jednak na fakt, że istnieje
nie stosuje się doŚ
czę ć przedsiębiorców wprowadzających na rynek
niewielkie ilo ci bateri i akumulatorów np. przy okazji
1) wprowadzającego baterie lub akumulatory, który w danym roku wprowadzania
sprzętu
elektrycznego
kalendarzowym
wprowadził
do
obrotu
baterie
przeno ne i elektronicznego, czy samochodów, dla których
wypełnianie wszystkich obowiązków np. związanych
lub akumulatory przeno ne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kgś
z zorganizowaniem zbierania zużytych bateri
2) wprowadzającego baterie lub akumulatory, który w danym roku lub zużytych akumulatorów, czy osiąganie poziomów
kalendarzowym wprowadził do obrotu baterie przemysłowe zbierania jest znacznym obciążeniem zdecydowano
lub akumulatory przemysłowe, baterie samochodowe lub akumulatory się wprowadzić zwolnienie dla tych wprowadzających
samochodowe o łącznej masie nieprzekraczającej 100 kg.
z realizacji czę ci obowiązków.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie jeżeliŚ
W przypadku baterii i akumulatorów przeno nych
zwolnienie dotyczyć będzie przedsiębiorców, którzy
1) przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, złoży marszałkowi wprowadzają do 1 kg bateri i akumulatorów
województwa, w terminie do dnia 15 marca każdego rokuŚ
przeno nych, a w przypadku wprowadzających
a) za wiadczenie lub o wiadczenie o pomocy de minimis w zakresie, baterie i akumulatory samochodowe lub baterie
o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. i akumulatory przemysłowe zwolnienie dotyczyć
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik