Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin
projekt dotyczy zmniejszenia obowiązków nakładanych przez ustawę na podmioty gospodarcze zajmujące się importem towarów roślinnych z państw trzecich tj. państw niebędących członkami Unii Europejskiej, poprzez ograniczenie konieczności wprowadzania materiału roślinnego przez wyznaczone punkty wwozu, do tych jego rodzajów, które podlegają obowiązkowej granicznej kontroli fitosanitarnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2217
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie roślin
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 907
2217
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 3 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o ochronie roślin.
Jednocześnie upoważnia senatora Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego do
reprezentowania Senatu w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o ochronie roślin
Art. 1. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133,
poz. 849, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 21:
a)
ust. 1 i 1a otrzymują brzmienie:
„1. Wprowadzanie bezpośrednio z państw trzecich na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, które
przed wprowadzeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinny zostać
poddane granicznej kontroli fitosanitarnej, na podstawie art. 22 ust. 1 pkt. 1, jest
dozwolone przez wyznaczone punkty wwozu, którymi są: lotnisko w przypadku
transportu powietrznego, port w przypadku transportu morskiego lub rzecznego,
stacja w przypadku transportu kolejowego oraz przejście graniczne, przez które
następuje przekroczenie lądowej granicy Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku
innego rodzaju transportu.
1a. Organ celny nie może nadać roślinom, produktom roślinnym lub
przedmiotom, które przed wprowadzeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
powinny zostać poddane granicznej kontroli fitosanitarnej, na podstawie art. 22
ust. 1 pkt. 1, procedury celnej umożliwiającej ich wprowadzenie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli te rośliny, produkty roślinne lub przedmioty nie są
wprowadzane przez wyznaczone punkty wwozu.”,
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przepisów ust. 1 i 1a nie stosuje się do opakowań drewnianych,
w których przewożone są towary inne niż rośliny, produkty roślinne lub
przedmioty, oraz do drewna używanego do unieruchamiania lub zabezpieczenia
tych towarów.”;
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 20, poz. 106, Nr 31, poz. 206 i Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, z 2011 r. Nr 54,
poz. 278, Nr 63, poz. 322, Nr 106, poz. 622 i Nr 171, poz. 1016, z 2012 r. poz. 1512 i 1529 oraz z 2013 r.
poz. 455.
– 3 –
2)
w art. 22 po ust 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
„1c. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze obwieszczenia, w dzienniku
urzędowym ministra właściwego do spraw rolnictwa, ogłosi wykaz roślin, produktów
roślinnych lub przedmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz wykaz roślin,
produktów roślinnych lub przedmiotów, których wprowadzenie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub do określonych stref chronionych jest zabronione,
z uwzględnieniem klasyfikacji towarów według kodów taryfy celnej.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel i przedmiot ustawy
Przepisy art. 21 ust. 1 obwiązującej ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin
nakładają obowiązek wprowadzania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej roślin,
produktów roślinnych i przedmiotów importowanych z państw trzecich jedynie przez
wyznaczone punkty wwozu.
Wykaz punktów wwozu określa w drodze rozporządzenia, na podstawie art. 21 ust. 2
ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, minister właściwy do spraw rolnictwa
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem
właściwym do spraw transportu. W punktach wwozu muszą przy tym zostać spełnione
warunki zapewniające prawidłowy przebieg granicznej kontroli fitosanitarnej importowanych
towarów, określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 24 ust. 11
ustawy, implementujących do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Komisji 98/22/WE
z dnia 15 kwietnia 1998 r. ustanawiającej minimalne warunki przeprowadzania kontroli
zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia,
dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw
trzecich (Dz. Urz. WE L 126 z 28.4.1998, str. 26; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 23, str. 66). Koszty spełnienia powyższych warunków, wymagających
zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oraz kadr powodują, że punkty wwozu zostały
ustanowione jedynie na niektórych przejściach granicznych.
Wynikający z obecnych przepisów obowiązek wprowadzania importowanych towarów
przez wyznaczone punkty wwozu dotyczy każdego materiału roślinnego, niezależnie od tego,
czy podlega on obowiązkowej granicznej kontroli fitosanitarnej. Takie rozwiązanie stanowi
utrudnienie dla podmiotów gospodarczych zajmujących się importem towarów roślinnych
z państw trzecich (powoduje zwiększenie kosztów transportu takich towarów, ponieważ
mogą być one wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jedynie przez niektóre
przejścia graniczne) i nie wynika z postanowień Międzynarodowej Konwencji Ochrony
Roślin oraz dyrektywy 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych
przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów
roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 169
z 10.07.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 29,
– 2 –
str. 258, z późn. zm.). Artykuł VII ust. 2 lit. d Konwencji stanowi, że ograniczenie importu
roślin do określonych punktów wprowadzania może być stosowane wyłącznie do towarów,
dla których wymagane są świadectwa fitosanitarne, poddanie ich kontroli lub zabiegom
fitosanitarnym. Również dyrektywa 2000/29/WE nie wymaga, aby towary pochodzenia
roślinnego niepodlegające obowiązkowi granicznej kontroli fitosanitarnej były wprowadzane
na terytorium państw członkowskich z państw trzecich przez wyznaczone punkty wwozu.
Proponuje się zatem ograniczenie opisanego wyżej obowiązku jedynie do towarów
podlegających granicznej kontroli fitosanitarnej.
Na potrzebę dokonania opisywanej zmiany wskazywali wojewodowie oraz podmioty
prowadzące obrót handlowy towarami roślinnymi z państwami trzecimi.
2. Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W związku z powyższym proponuje się, aby art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin otrzymał brzmienie, zgodnie z którym wprowadzanie bezpośrednio
z państw trzecich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej roślin, produktów roślinnych lub
przedmiotów, które przed wprowadzeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinny
zostać poddane granicznej kontroli fitosanitarnej, było dozwolone przez wyznaczone punkty
wwozu.
Jednocześnie proponuje się, aby usunąć z przepisu oczywiste błędy w definicji punktu
wwozu. Przepis w dotychczasowym brzmieniu, jako punkty wwozu określa m.in. urząd
celny, na obszarze właściwości którego następuje przekroczenie śródlądowej granicy
Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 1 Prawa celnego organem
celnym jest naczelnik urzędu celnego, a nie urząd celny. Ergo to naczelnik posiada
właściwość miejscową, a nie urząd celny. Ponadto z kontekstu ustawy wynika, że
ustawodawca miał na myśli przejście graniczne, a nie urząd celny (znalazło to
odzwierciedlanie w treści rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 grudnia
2008 r. w sprawie wykazu punktów wwozu, przez które można wprowadzać rośliny,
produkty roślinne lub przedmioty, gdzie jako punkty wwozu wskazano właśnie przejścia
graniczne). Należy zauważyć, że zgodnie z terminologią ustawy z dnia 12 października 1990
r. o ochronie granicy państwowej granice przebiegają na lądzie lub na morzu, a przymiotnik
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2217
› Pobierz plik