Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin
projekt dotyczy zmniejszenia obowiązków nakładanych przez ustawę na podmioty gospodarcze zajmujące się importem towarów roślinnych z państw trzecich tj. państw niebędących członkami Unii Europejskiej, poprzez ograniczenie konieczności wprowadzania materiału roślinnego przez wyznaczone punkty wwozu, do tych jego rodzajów, które podlegają obowiązkowej granicznej kontroli fitosanitarnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2217
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie roślin
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 907
2217
"śródlądowy" odnosi się do zbiorników wodnych. Powyższe uzasadnia zmianę brzmienia
art. 21 ust. 1.
Aby uniknąć sytuacji, w których rośliny, produkty roślinne lub przedmioty, podlegające
obowiązkowi granicznej kontroli fitosanitarnej, będą wprowadzane z państw trzecich przez
przejścia graniczne, na których nie zostały ustanowione punkty wwozu, proponuje się
dodanie przepisu, zgodnie z którym w przypadku próby wprowadzenia bezpośrednio
z państw trzecich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej roślin, produktów roślinnych lub
przedmiotów, podlegających granicznej kontroli fitosanitarnej, poza wyznaczonym punktem
wwozu, organ celny nie będzie mógł nadać przesyłce lub partii takich roślin, produktów
roślinnych lub przedmiotów procedury celnej umożliwiającej jej wprowadzenie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Dodawany przepis stanowi rozwinięcie zasady określonej w art. 21 ust. 1. Jednocześnie
dotychczasowy art. 21 ust. 1a zawiera normę będącą wyjątkiem zarówno od treści art. 21
ust. 1, jak i treści dodawanego przepisu, dlatego powinien znaleźć się po tych przepisach.
Aby zachować pożądaną kolejność przepisów należy dotychczasowy ust. 1a oznaczyć jako
ust. 1b, a dodawany przepis wprowadzić bezpośrednio po ust. 1, jako ust. 1a.
Projekt ustawy wprowadza upoważnienie dla ministra właściwego do spraw rolnictwa
do wydania obwieszczenia, w którym ogłosi wykaz roślin, produktów roślinnych lub
przedmiotów, które podlegają kontroli fitosanitarnej oraz wykaz roślin, produktów roślinnych
lub przedmiotów, których wprowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub do
określonych stref chronionych jest zabronione. Wykazy mają uwzględniać klasyfikację
towarów według kodów taryfy celnej (art. 22 ust. 1c). Przepis ma na celu ułatwienie
organom celnym oraz importerom ustalenia, czy produkty pochodzenia roślinnego mogą być
wwożone oraz czy podlegają granicznej kontroli fitosanitarnej. Obecnie informacje o tym,
jakie są zasady wwozu produktów pochodzenia roślinnego są rozproszone w wielu aktach
prawnych. Prawidłowe ich odczytanie wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiadają
inspektorzy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Umożliwienie importu
roślin przez przejścia graniczne niebędące punktem wwozu, wymaga przygotowania
"instrukcji", która pozwoli rozstrzygnąć o zasadach wwozu roślin bez udziału inspektorów
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
– 4 –
Mając na uwadze zakres proponowanych zmian w organizacji granicznej kontroli
fitosanitarnej, proponuje się aby przyjąć dla omawianych przepisów 90-dniowy okres vacatio
legis.
3. Skutki projektowanej ustawy
Uchwalenie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na budżet państwa.
W projektowanej ustawie proponuje się, aby obowiązek wprowadzania przez wyznaczone
punkty wwozu dotyczył jedynie roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów podlegających
granicznej kontroli fitosanitarnej. Dzięki temu rozwiązaniu, na przejściach granicznych, przez
które wprowadzane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jedynie towary pochodzenia
roślinnego niepodlegające takiej kontroli (większość materiałów paszowych, zbóż, świeżych
warzyw, niektóre rodzaje drewna), nie będzie konieczne ustanawianie punktów wwozu.
Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać punkt wwozu określa dyrektywa
Komisji 98/22/WE z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie minimalnych warunków dla
przeprowadzania kontroli zdrowotności roślin w punktach wwozu, innych niż miejsce
przeznaczenia roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów pochodzących z krajów trzecich
(Dz. Urz. UE L 126, z 28.4.1998 r., str. 26; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 3,
t. 23, str. 66), której postanowienia zostały wdrożone do prawa krajowego przepisami
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie
warunków, jakie powinny spełniać miejsca, w których przeprowadza się graniczną kontrolę
fitosanitarną (Dz. U. Nr 73, poz. 661). Wymagania te obejmują zarówno zapewnienie
odpowiedniej infrastruktury, umożliwiającej właściwą ocenę kontrolowanych towarów, jak
i odpowiednio wyszkolonej kadry.
Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej
organem zobowiązanym do stałego utrzymywania drogowych, kolejowych, lotniczych,
morskich i rzecznych przejść granicznych znajdujących się na obszarze województwa
w stanie umożliwiającym przeprowadzenie sprawnej i skutecznej kontroli fitosanitarnej jest
wojewoda. Ponadto wojewódzkie inspektoraty ochrony roślin i nasiennictwa, zapewniające
obsługę oddziałów granicznych, wchodzą w skład zespolonej administracji wojewódzkiej
i w związku z tym to wojewoda odpowiada za zabezpieczenie środków umożliwiających
zapewnienie wykwalifikowanej kadry do obsługi punktu wwozu.
– 5 –
W związku z powyższym, proponowana regulacja pozwoli na ograniczenie wydatków
z budżetu wojewodów, związanych z ewentualnym ustanawianiem nowych punktów wwozu,
na przejściach granicznych na których import towarów pochodzenia roślinnego ogranicza się
do towarów niepodlegających granicznej kontroli fitosanitarnej.
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy.
Dzięki zwiększeniu przepływu towarów pochodzenia roślinnego przez przejścia graniczne na
których nie są ustanowione obecnie punkty wwozu, spodziewany jest rozwój lokalnej
przedsiębiorczości, w tym wzrost zatrudnienia.
Projektowana
ustawa
pozytywnie
wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Obecnie, wynikający z przepisów art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin wymóg wprowadzania przez wyznaczone punkty wwozu dotyczy
wszystkich towarów spełniających kryteria definicji „roślin”, „produktów roślinnych” lub
„przedmiotów”, określonych w tej ustawie. Stosunkowo niewielką część tych towarów
stanowią natomiast towary wymagające zaopatrzenia w świadectwo fitosanitarne i będące
przedmiotem granicznej kontroli fitosanitarnej. Obowiązkowi granicznej kontroli
fitosanitarnej nie podlegają bowiem przykładowo:
1)
świeże warzywa (za wyjątkiem bulw ziemniaków),
2)
większość świeżych owoców (z wyjątkiem m.in. owoców cytrusowych, niektórych
owoców pochodzących z państw nieeuropejskich),
3)
większość rodzajów drewna uzyskanego z drzew liściastych,
4)
większość rodzajów ziarna zbóż (z wyjątkiem ziarna żyta, pszenicy i pszenżyta,
pochodzącego z niektórych państw Ameryki Północnej, Azji i Afryki).
Ze względu na obowiązujące obecnie ograniczenia przedsiębiorcy zgłaszali
zainteresowanie umożliwieniem importu towarów pochodzenia roślinnego bezpośrednio
przez przejścia graniczne, na których nie ma obecnie ustanowionych punktów wwozu.
Dotyczyło to m.in. portów w Kołobrzegu oraz w Elblągu, przejść kolejowych w Siemianówce
oraz w Czeremsze (przez które mógłby odbywać się głównie import drewna), a także
przejścia granicznego w Połowcach. Przedsiębiorcy wskazywali przy tym, że obowiązujące
regulacje prawne powodują wydłużenie czasu i kosztów transportu towarów. Obecne
regulacje stanowią zatem bezsprzecznie czynnik ograniczający wymianę handlową
z państwami trzecimi. Z informacji przekazywanych przez przedsiębiorców oraz jednostki
– 6 –
samorządu terytorialnego wynika także, że umożliwienie importu drewna niepodlegającego
obowiązkowi granicznej kontroli fitosanitarnej przez wszystkie przejścia graniczne
aktywizowałoby lokalną przedsiębiorczość, w szczególności poprzez rozwój zakładów
zajmujących się przerobem drewna. Dotyczyłoby to głównie przygranicznych terenów
województwa podlaskiego. Przykładowo, z informacji przekazanych przez firmy
zainteresowane importem drewna przez przejście kolejowe w Siemianówce wynika, że
umożliwienie takiego importu w przypadku niektórych z przedsiębiorców mogłoby
umożliwić nawet dwukrotny wzrost zatrudnienia. Pozwoliłoby to także na rozszerzenie
zakresu działalności tych firm o produkcję pelletów drewnianych do celów opałowych, co
obecnie jest nieopłacalne. Poszczególne firmy wskazywały na możliwość importu przez
przejście kolejowe w Siemianówce od 50 do 400 tys. ton towarów rocznie. Umożliwienie
importu towarów pochodzenia roślinnego przez wszystkie przejścia graniczne przyniosłoby
także korzyści portom, wynikające z opłat portowych. Większa ilość przeładunków
generowałaby większe zapotrzebowanie na pracowników na rynku lokalnym, co wynika
z faktu, że przy obsłudze każdego statku pracuje cała gama kooperatorów (pracowników
portowych, agentów morskich, spedytorów, firm transportowych etc.). Zgodnie
z informacjami uzyskanymi od Zarządu Portu w Elblągu, w roku 2010 pojawiła się
możliwość importu przez ten port około 5 tys. ton śruty sojowej. Ze względu na istniejące
regulacje prawne, nakazujące wprowadzanie tego rodzaju towaru (niepodlegającego
obowiązkowi granicznej kontroli fitosanitarnej) przez punkt wwozu, który nie został
ustanowiony na obszarze portu w Elblągu, śruta została wprowadzona do Unii Europejskiej
przez porty duńskie. W związku z powyższym „wszelkie opłaty związane z odprawą,
badaniem, ocleniem i certyfikacją towaru ponoszone były w Danii”. Obecnie, na podstawie
kontaktów z przedsiębiorcami Zarząd Portu w Elblągu szacuje, że mógłby przyjmować
miesięcznie 10 tys. ton towarów paszowych (głównie śruty sojowej i rzepaku), czyli mając na
uwadze okres żeglugowy trwający dla tego portu 8-10 miesięcy – 80-100 tys. ton takich
materiałów rocznie.
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływu na sytuację
i rozwój regionalny obszarów przygranicznych, w szczególności tzw. „ściany wschodniej”.
Dzięki zwiększeniu przepływu towarów pochodzenia roślinnego przez przejścia graniczne na
których nie są ustanowione obecnie punkty wwozu, spodziewany jest rozwój lokalnej
przedsiębiorczości na tych obszarach.
– 7 –
4. Konsultacje
W trakcie prac nad projektem: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – poparli projekt ustawy, podkreślając jego
zgodność z dyrektywą 2000/29/WE. Natomiast Minister Spraw Zagranicznych podniósł
niezgodność projektu ustawy z tą dyrektywą.
Minister Administracji i Cyfryzacji oraz Minister Finansów – nie zgłosili uwag.
Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa zaproponował wprowadzenie do
projektu poprawki, w której znalazłoby się upoważnienie dla ministra właściwego do spraw
rolnictwa do wydania obwieszczenia, w którym określi wykaz roślin, produktów roślinnych
i przedmiotów, które podlegają granicznej kontroli fitosanitarnej oraz wykaz roślin,
produktów roślinnych i przedmiotów, których wprowadzenie na terytoriom Polski lub do stref
ochronnych jest zabronione.
Związek Szkółkarzy Polskich opowiedział się za przyjęciem ustawy, wyrażając pogląd,
że obowiązkowi kontroli fitosanitarnej powinno podlegać drewno.
Prośba o zaopiniowanie projektu skierowana została także do: Naczelnej Rady
Adwokackiej, Polskiej Izby Nasiennej, Krajowego Związku Grup Producentów Rolnych,
Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz Krajowej Izby Gospodarczej. Podmioty te nie
przedstawiły opinii w sprawie projektu.
Senat uchwalając projekt ustawy uwzględnił postulat Głównego Inspektora Ochrony
Roślin i Nasiennictwa
5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2217
› Pobierz plik