eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy- Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy- Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zaostrzenia odpowiedzialności karnej za kierowanie pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwym, przy jednoczesnym pozostawieniu sędziemu stosującemu w procesie normę karną możliwości elastycznego stosowania kary oraz podwyższeniu wysokości kary grzywny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2182
  • Data wpłynięcia: 2014-01-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 541

2182

 
Druk nr 2182 
 
 
Warszawa, 7 stycznia 2014 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 -  o zmianie ustawy-  Kodeks karny oraz 
niektórych innych ustaw
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Bartłomieja Bodio. 
 
(-) Bartłomiej  Bodio;   (-)   Krzysztof Borkowski;  (-)   Artur Bramora;  (-)   Jan 
Bury;   (-)   Dariusz Cezar Dziadzio;  (-)   Marek Gos;  (-)   Eugeniusz Tomasz 
Grzeszczak;  (-)   Stanisław Kalemba;  (-)   Mieczysław Kasprzak;  (-)   Eugeniusz 
Kłopotek;   (-)   Jan  Łopata;   (-)   Mieczysław  Marcin  Łuczak;   (-)   Krystyna 
Ozga; 
 (-)   Mirosław 
Pawlak;   (-)   Janusz  Piechociński;   (-)   Józef 
Racki; 
 (-)   Henryk Smolarz;  (-)   Andrzej Sztorc;  (-)   Genowefa 
Tokarska;  (-)   Zbigniew Włodkowski;  (-)   Piotr Zgorzelski. 
Projekt 
Ustawa  
z dnia ……………………… 2014 r.  
o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw 
(Dz. U. z ………….., poz. ……..) 
 
Art. 1 
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 1997r. z późn. 
zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1)  W art. 50 po § 1 dodaje się § 2 w następującym brzmieniu: 
„§ 2 . Sąd orzeka podanie wyroku do publicznej wiadomości w określony sposób, 
w przypadku skazania za przestępstwo wskazane w art. 178a kodeksu. 

2)  W art. 178a. § 1 otrzymuje następujące brzmienie: 
„Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi 
pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,  
podlega  grzywnie  nie  mniejszej  niż  240  stawek  dziennych,  karze  ograniczenia 
wolności na okres nie krótszy niż 6 miesięcy albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy 
do 5 lat
.”. 
3)  W art. 178a. § 4 otrzymuje następujące brzmienie: 
„Jeżeli sprawca czynu określonego w §1 był wcześniej prawomocnie skazany za prowadzenie 
pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo 
za  przestępstwo  określone  w  art.  173,  174,  177  lub  art.  355  §  2  popełnione  w  stanie 
nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo dopuścił się czynu określonego w 
§ 1 w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych orzeczonego w 
związku ze skazaniem za przestępstwo, 
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”. 
 
Art. 2 
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. -  Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. 2013 poz. 482) wprowadza 
się następujące zmiany: 
1)  W art. 20. § 1 otrzymuje następującą treść: 
„§1. Kara ograniczenia wolności trwa od 2 do 6 miesięcy.” 

 
 
2)  W art. 87. § 1 otrzymuje następujące brzmienie: 
„Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi 
pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, 
podlega  karze  ograniczenia  wolności  albo  karze  grzywny  do 10.000  złotych  jednak  nie 
niższej niż 2.400 złotych.”  
 
3)  W art. 87 § 2 otrzymuje brzmienie: 
„Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka, 
prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie  ruchu inny pojazd niż 
określony  w  §  1  podlega  karze  ograniczenia  wolności  albo  grzywny  nie  niższej  niż  500 
złotych”. 
 
4)  W art. 94,  § 1 i 2 otrzymuje następujące brzmienie: 
„§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie 
mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny, nie niższej niż 1 000 złotych. 
§ 2. Kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd 
pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu, podlega karze grzywny.”  
 
Art. 3. 
W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. (Dz. 
U. z dnia 29 września 2001 r.) wprowadza się następujące zmiany: 
 
5) w art. 96,   § 1 otrzymuje brzmienie: 
W postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 1.000 złotych, a w 
wypadku, o którym  mowa w art. 9 § 1 Kodeksu wykroczeń, do 2.000 złotych.”. 
Art. 4. 
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami  (Dz. U. z dnia 10 lutego 2011 r.) 
wprowadza się następujące zmiany: 
6) art. 50 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie: 
2. Nie może być egzaminowana osoba: 
1)   niespełniająca wymagań, o których mowa w ust. 1; 
2)   w  stosunku  do  której  został  orzeczony,  prawomocnym  wyrokiem  sądu,  zakaz 
prowadzenia pojazdów mechanicznych - w okresie i zakresie obowiązywania tego zakazu; 
3)   w stosunku do której wydano decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami lub 
zatrzymaniu prawa jazdy - w okresie i zakresie obowiązywania tej decyzji; 
4)   nieposiadająca: 
a)  orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, 
b)  orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania 
pojazdem - nie dotyczy uprawnień w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, 

 
B+E i T za wyjątkiem przypadków osób ubiegających się o zwrot zatrzymanego prawa 
jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem, którego była  pozbawiona  na  okres 

przekraczający rok.; 
5)   nieposiadająca zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia; 
6)   nieposiadająca dokumentu tożsamości; 
7)   której stan lub zachowanie uzasadnia podejrzenie, że: 
a)  znajduje  się  ona  w  stanie  nietrzeźwości,  w  stanie  po  użyciu  alkoholu  lub  środka 
działającego podobnie do alkoholu, 
b)  nie posiada ona odpowiedniej sprawności fizycznej lub psychicznej; 
8)   która nie ukończyła 18 lat i nie posiada zgody, o której mowa w art. 11 ust. 2.” 
 
7) Po art. 82 dodaje się nowy art. 82a w następującym brzmieniu: 
„1.Kierujący  motorowerem,  pojazdem  silnikowym  lub  tramwajem,  prawomocnie 
skazani  wyrokiem  sądu  za  kierowanie  pojazdem  w  stanie  nietrzeźwości  lub  pod 
wpływem  środka  działającego  podobnie  do  alkoholu, przed przeprowadzenia badania 
psychologicznego, o którym mowa w art. 82 zobowiązani są odbyć terapię uzależnień od 
alkoholu. 

2.Terapia,  o  której  mowa  w  ust.  1  odbywać  się  będzie  w  rejonowej  poradni 
psychologicznej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania kierującego w wymiarze 
2  godzin tygodniowo przez dwa kolejne miesiące . 
3. Terapię przeprowadza się na koszt kierującego.” 
 
 
Art. 5 
 
Ustawa wchodzi w życie z upływem 6 miesięcy od ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
UZASADNIENIE 
 
1.  Cel i potrzeba wydania ustawy.  
 
 
Jazda  pod  wpływem  alkoholu  lub  po  spożyciu  alkoholu  to  jedno  z  częstszych 
wykroczeń polskich kierowców. Ze wstępnych statystyk Komendy Głównej Policji wynika, 
że  w  2013  r.  liczba  wypadków  spowodowanych  przez  nietrzeźwych  kierowców    wyniosła 
ponad 2000 , w których zginęło ponad 250 osób, zaś ponad 2700 zostało rannych. Każdy z 
takich  przypadków  wiąże  się  z  wielką  ludzką  i  rodzinną  tragedią,  dlatego  w  opinii 
projektodawców konieczne jest podjęcie przedmiotowej inicjatywy ustawodawczej. 
 
Postulowane zmiany w zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez kierowców kierujących 
pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub innego środka odurzającego albo 
w  stanie  nietrzeźwości  przyczynią  się  do  zwiększenia  świadomości  kierowców,  większej 
efektywności kary za wykroczenie bądź przestępstwo oraz w konsekwencji do zmniejszenia 
liczby  wypadków  spowodowanych  przez  nietrzeźwych  kierowców.  Propozycje 
projektodawców  odpowiadają  na  społeczną  potrzebę  i  powszechną  opinię  o  konieczności 
reakcji na wydarzenia ostatnich dni takie jak te, do których doszło na przełomie 2013 i 2014 
roku.  W opinii projektodawców nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której osoba, nawet 
po spożyciu najmniejszej ilości alkoholu prowadzi pojazd na drodze publicznej.  
 
Postulat  Polskiego Stronnictwa Ludowego zakłada  zaostrzenie  odpowiedzialności  karnej  za 
kierowanie pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwości, przy 
jednoczesnym  pozostawieniu  sędziom  stosującym  w procesie normę  karną  możliwości 
elastycznego stosowania kary. Podwyższeniu ulegnie również zagrożenie sankcją grzywny w 
przypadku  kierowania  pojazdem  mechanicznym  bez  stosownych  uprawnień.  Po 
wprowadzeniu zmian za taki czyn będzie grozić grzywna w wysokości do 5 tys. zł. lecz  nie 
niższa niż 1 tys. zł.  
 
Założeniem  wprowadzenia  zaproponowanych  przepisów  jest  konieczność  edukacji  i 
wychowywania społeczeństwa, w którym nie ma akceptacji dla prowadzenia pojazdów pod 
wpływem alkoholu.  
 
Projekt ustawy zawiera propozycje polegające na zwiększeniu wysokości kary grzywny w 
przypadku popełnienia  wykroczenia  kierowania  pojazdem  mechanicznym  w  stanie  po 
spożyciu alkoholu (lub innego środka odurzającego), a więc wykroczenia z art. 87 Kodeksu 
wykroczeń z grzywny w wysokości od 50 zł do 5 tys zł, które obecnie mógł zasądzić sąd - do 
10 tys złotych, przy założeniu minimalnej wysokości grzywny w wysokości 2.400 złotych 
oraz wprowadzenie alternatywnej kary w postaci ograniczenia wolności trwającego od 2 

do  6  miesięcy,  podczas  którego  sprawca  byłby  skierowany  do  przymusowego 
wykonywania prac społecznie  pożytecznych
. Likwidacji natomiast  uległaby  –  w  takich 
przypadkach  -  kara aresztu, który na  podstawie  aktualnie  obowiązujących  przepisów  może 
być zasądzony w wysokości od 5 do 30 dni, jako kara mało efektywna. Wydłużeniu uległaby 
za  to  kara  ograniczenia  wolności  z  jednego  miesiąca  nawet  do  pół  roku.  Bowiem 

 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: