Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy- Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zaostrzenia odpowiedzialności karnej za kierowanie pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwym, przy jednoczesnym pozostawieniu sędziemu stosującemu w procesie normę karną możliwości elastycznego stosowania kary oraz podwyższeniu wysokości kary grzywny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2182
- Data wpłynięcia: 2014-01-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 541
2182
Druk nr 2182
Warszawa, 7 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy- Kodeks karny oraz
niektórych innych ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Bartłomieja Bodio.
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Krzysztof Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Bury; (-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Marek Gos; (-) Eugeniusz Tomasz
Grzeszczak; (-) Stanisław Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz
Kłopotek; (-) Jan Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna
Ozga;
(-) Mirosław
Pawlak; (-) Janusz Piechociński; (-) Józef
Racki;
(-) Henryk Smolarz; (-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa
Tokarska; (-) Zbigniew Włodkowski; (-) Piotr Zgorzelski.
Projekt
Ustawa
z dnia ……………………… 2014 r.
o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z ………….., poz. ……..)
Art. 1
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 1997r. z późn.
zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 50 po § 1 dodaje się § 2 w następującym brzmieniu:
„§ 2 . Sąd orzeka podanie wyroku do publicznej wiadomości w określony sposób,
w przypadku skazania za przestępstwo wskazane w art. 178a kodeksu.
.
2) W art. 178a. § 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi
pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia
wolności na okres nie krótszy niż 6 miesięcy albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy
do 5 lat.”.
3) W art. 178a. § 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„Jeżeli sprawca czynu określonego w §1 był wcześniej prawomocnie skazany za prowadzenie
pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo
za przestępstwo określone w art. 173, 174, 177 lub art. 355 § 2 popełnione w stanie
nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo dopuścił się czynu określonego w
§ 1 w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych orzeczonego w
związku ze skazaniem za przestępstwo,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”.
Art. 2
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. 2013 poz. 482) wprowadza
się następujące zmiany:
1) W art. 20. § 1 otrzymuje następującą treść:
„§1. Kara ograniczenia wolności trwa od 2 do 6 miesięcy.”
1
2) W art. 87. § 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi
pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny do 10.000 złotych jednak nie
niższej niż 2.400 złotych.”
3) W art. 87 § 2 otrzymuje brzmienie:
„Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka,
prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż
określony w § 1 podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 500
złotych”.
4) W art. 94, § 1 i 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie
mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny, nie niższej niż 1 000 złotych.
§ 2. Kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd
pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu, podlega karze grzywny.”
Art. 3.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. (Dz.
U. z dnia 29 września 2001 r.) wprowadza się następujące zmiany:
5) w art. 96, § 1 otrzymuje brzmienie:
„W postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 1.000 złotych, a w
wypadku, o którym mowa w art. 9 § 1 Kodeksu wykroczeń, do 2.000 złotych.”.
Art. 4.
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z dnia 10 lutego 2011 r.)
wprowadza się następujące zmiany:
6) art. 50 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Nie może być egzaminowana osoba:
1) niespełniająca wymagań, o których mowa w ust. 1;
2) w stosunku do której został orzeczony, prawomocnym wyrokiem sądu, zakaz
prowadzenia pojazdów mechanicznych - w okresie i zakresie obowiązywania tego zakazu;
3) w stosunku do której wydano decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami lub
zatrzymaniu prawa jazdy - w okresie i zakresie obowiązywania tej decyzji;
4) nieposiadająca:
a) orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
b) orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania
pojazdem - nie dotyczy uprawnień w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B,
2
B+E i T za wyjątkiem przypadków osób ubiegających się o zwrot zatrzymanego prawa
jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem, którego była pozbawiona na okres
przekraczający rok.;
5) nieposiadająca zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia;
6) nieposiadająca dokumentu tożsamości;
7) której stan lub zachowanie uzasadnia podejrzenie, że:
a) znajduje się ona w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka
działającego podobnie do alkoholu,
b) nie posiada ona odpowiedniej sprawności fizycznej lub psychicznej;
8) która nie ukończyła 18 lat i nie posiada zgody, o której mowa w art. 11 ust. 2.”
7) Po art. 82 dodaje się nowy art. 82a w następującym brzmieniu:
„1.Kierujący motorowerem, pojazdem silnikowym lub tramwajem, prawomocnie
skazani wyrokiem sądu za kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod
wpływem środka działającego podobnie do alkoholu, przed przeprowadzenia badania
psychologicznego, o którym mowa w art. 82 zobowiązani są odbyć terapię uzależnień od
alkoholu.
2.Terapia, o której mowa w ust. 1 odbywać się będzie w rejonowej poradni
psychologicznej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania kierującego w wymiarze
2 godzin tygodniowo przez dwa kolejne miesiące .
3. Terapię przeprowadza się na koszt kierującego.”
Art. 5
Ustawa wchodzi w życie z upływem 6 miesięcy od ogłoszenia.
3
UZASADNIENIE
1. Cel i potrzeba wydania ustawy.
Jazda pod wpływem alkoholu lub po spożyciu alkoholu to jedno z częstszych
wykroczeń polskich kierowców. Ze wstępnych statystyk Komendy Głównej Policji wynika,
że w 2013 r. liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców wyniosła
ponad 2000 , w których zginęło ponad 250 osób, zaś ponad 2700 zostało rannych. Każdy z
takich przypadków wiąże się z wielką ludzką i rodzinną tragedią, dlatego w opinii
projektodawców konieczne jest podjęcie przedmiotowej inicjatywy ustawodawczej.
Postulowane zmiany w zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez kierowców kierujących
pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub innego środka odurzającego albo
w stanie nietrzeźwości przyczynią się do zwiększenia świadomości kierowców, większej
efektywności kary za wykroczenie bądź przestępstwo oraz w konsekwencji do zmniejszenia
liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Propozycje
projektodawców odpowiadają na społeczną potrzebę i powszechną opinię o konieczności
reakcji na wydarzenia ostatnich dni takie jak te, do których doszło na przełomie 2013 i 2014
roku. W opinii projektodawców nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której osoba, nawet
po spożyciu najmniejszej ilości alkoholu prowadzi pojazd na drodze publicznej.
Postulat Polskiego Stronnictwa Ludowego zakłada zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
kierowanie pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwości, przy
jednoczesnym pozostawieniu sędziom stosującym w procesie normę karną możliwości
elastycznego stosowania kary. Podwyższeniu ulegnie również zagrożenie sankcją grzywny w
przypadku kierowania pojazdem mechanicznym bez stosownych uprawnień. Po
wprowadzeniu zmian za taki czyn będzie grozić grzywna w wysokości do 5 tys. zł. lecz nie
niższa niż 1 tys. zł.
Założeniem wprowadzenia zaproponowanych przepisów jest konieczność edukacji i
wychowywania społeczeństwa, w którym nie ma akceptacji dla prowadzenia pojazdów pod
wpływem alkoholu.
Projekt ustawy zawiera propozycje polegające na zwiększeniu wysokości kary grzywny w
przypadku popełnienia wykroczenia kierowania pojazdem mechanicznym w stanie po
spożyciu alkoholu (lub innego środka odurzającego), a więc wykroczenia z art. 87 Kodeksu
wykroczeń z grzywny w wysokości od 50 zł do 5 tys zł, które obecnie mógł zasądzić sąd - do
10 tys złotych, przy założeniu minimalnej wysokości grzywny w wysokości 2.400 złotych
oraz wprowadzenie alternatywnej kary w postaci ograniczenia wolności trwającego od 2
do 6 miesięcy, podczas którego sprawca byłby skierowany do przymusowego
wykonywania prac społecznie pożytecznych. Likwidacji natomiast uległaby – w takich
przypadkach - kara aresztu, który na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów może
być zasądzony w wysokości od 5 do 30 dni, jako kara mało efektywna. Wydłużeniu uległaby
za to kara ograniczenia wolności z jednego miesiąca nawet do pół roku. Bowiem
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2182
› Pobierz plik