Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy- Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zaostrzenia odpowiedzialności karnej za kierowanie pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwym, przy jednoczesnym pozostawieniu sędziemu stosującemu w procesie normę karną możliwości elastycznego stosowania kary oraz podwyższeniu wysokości kary grzywny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2182
- Data wpłynięcia: 2014-01-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 541
2182
zwłaszcza na rzecz społeczności lokalnych, które w opinii projektodawców winny być
podkreślone. Istota kary ograniczenia wolności sprowadza się do ograniczenia swobody
ukaranego, który pozostając na wolności, nie może jednak zmieniać, bez zgody sądu, miejsca
swego stałego pobytu. Ma też obowiązek wykonywania prac na cele społeczne, jeżeli sąd je
zarządzi, lub poddać się ściągnięciu mu z poborów określonej kwoty na cele społeczne, a
ponadto udzielać wyjaśnień odnośnie do przebiegu tej kary, czyli realizowania obowiązków
nałożonych na niego w ramach tej kary. Sąd może na ukaranego nałożyć również obowiązek
naprawienia szkody wyrządzonej poszkodowanemu wykroczeniem oraz jego przeproszenie, a
także żądać wyjaśnień dotyczących ich realizacji. Naruszenie zaś nałożonych obowiązków
(niewywiązywanie się z nich) grozi ukaranemu zastępczą karą aresztu. Obowiązek
wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne w odpowiednim zakładzie
pracy, placówce służby zdrowia, opieki społecznej, organizacji lub instytucji niosącej pomoc
charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej może być zasądzony w wymiarze od 20 do
40 godzin tygodniowo. Z kolei, osoba która znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod
wpływem podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, inny pojazd niż
pojazd mechaniczny będzie podlegać karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej
niż 500 złotych.
Zdaniem projektodawców najbardziej „dotkliwą” dla sprawców sankcją w przypadku
popełnienia wykroczenia kierowania pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu będzie
wysoka kara finansowa lub wykonywanie – przez dłuższy okres czasu prac społecznych–
i w ten sposób przyczynianie się do wzrostu dobrobytu lokalnych społeczności oraz widmo
utraty prawa jazdy i konieczność ponownego zdawania egzaminu uprawniającego do
kierowania.
Nieuchronność sankcji w postaci wysokiej kary finansowej oraz wizja konieczności
wykonywania pracy społecznie pożytecznej powinna – zdaniem projektodawców –
przyczynić się do wzrostu świadomości kierowców i do obniżenia liczby wypadków z
udziałem pijanych kierowców.
Kolejnymi zmianami proponowanymi przez projektodawców jest zmiana ustawy
Kodeks karny w zakresie art. 178a tj. sytuacji, w której osoba znajdując się w stanie
nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu
(lądowym, wodnym lub powietrznym). Takie zachowanie będzie zagrożone sankcją karną w
postaci grzywny nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności na
okres nie krótszy niż 6 miesięcy albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Zmiana przepisów polega na określeniu, iż sąd nie może w takim przypadku zasądzić mniej
niż 240 stawek dziennych grzywny, co w praktyce oznacza znaczne zwiększenie wysokości
grzywny zasądzonej w sytuacji kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości. Dotychczasowe
brzmienie przepisów pozwalało na zastosowanie w takiej sytuacji grzywny w różnej
wysokości w zależności od dochodów sprawcy, jego warunków osobistych, rodzinnych,
5
stosunków majątkowych i możliwości zarobkowych (grzywnę wymierza się w stawkach
dziennych, określając liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki; najniższa liczba stawek
wynosi 10, zaś najwyższa 540. Stawka dzienna nie może być niższa od 10 złotych, ani też
przekraczać 2.000 złotych). W praktyce wysokości zasądzanych grzywien były bardzo
zróżnicowane. W obecnym kształcie ustawy minimalna wysokość grzywny może więc
wynieść w przypadku popełnienie przestępstwa z art. 178a. § 1 kk - 2.400 złotych,
maksymalna – 480.000 zł. Przyjmuje się, że w praktyce Sądy będą zasądzały średnią stawkę
dzienną grzywny w wysokości od 10 do 100 złotych , co daje grzywnę w wysokości od 2.400
zł do 24.000 zł.
Zaostrzeniu uległo także zagrożenie czynu przestępnego karą pozbawienia wolności –
obecnie, takie działanie jest zagrożone sankcją karną pozbawienia wolności do lat 2. W opinii
projektodawców dolna i górna granica zagrożenia sankcją karną powinna być zwiększona na
zagrożenie karą od 3 miesięcy do 5 lat. W przypadku sprawców – recydywistów, uprzednio
skazanych za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka
odurzającego albo za inne przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione
w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo którzy dopuścili się czynu
w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych wysokość
obligatoryjnej kary pozbawienia wolności będzie wyższa i będzie wynosić od 6 miesięcy do
lat 8. Projektowana zmiana umożliwia również Sądom wydawanie orzeczeń w przedmiocie
zastosowania środka karnego w postaci podania wyroku do publicznej wiadomości w
przypadku skazania za przestępstwo kierowania pojazdem mechanicznym w stanie
nietrzeźwości.
Konsekwencją wprowadzanych zmian jest również konieczność nowelizacji ustawy Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia w zakresie w jakim umożliwia organom
upoważnionym do nakładania na sprawców grzywny w postępowaniu mandatowym (mandat
karny) do wysokości – co do zasady - 1.000 zł.
Ustawa doprecyzowuje również przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r o kierujących
pojazdami w zakresie obowiązkowych badań psychologicznych przeprowadzanych przed
przystąpieniem do ponownego egzaminu stwierdzającego kwalifikację do prowadzenia
pojazdów w stosunku do osób pozbawionych prawa jazdy na okres przekraczający rok w
konsekwencji popełnionych wykroczeń lub przestępstwa jazdy w stanie nietrzeźwości (lub
innych), a także wprowadza obowiązek uczestniczenia w terapii uzależnień alkoholowych dla
osób skazanych za kierowanie pojazdami mechanicznymi, w tym motorowerami oraz
tramwajami w stanie nietrzeźwości – jako środka najbardziej celowego i koniecznego do
reedukacji sprawców, a jednocześnie w pewnym stopniu dolegliwego. Terapia uzależnień
będzie organizowana w rejonowych poradniach psychologicznych, w wymiarze do 2 godzin
tygodniowo przez 2 miesiące, na koszt sprawcy.
Postulowane zmiany są konsekwencją przyjęcia polityki – zero tolerancji dla nietrzeźwych
kierowców.
6
2. Projekt ustawy nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34
Regulaminu Sejmu.
3. Projekt niniejszej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4. Projekt nie powoduje powstania skutków finansowych w budżecie państwa ani
budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2182
› Pobierz plik