Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
wykorzystanie dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest praktycznie
niemożliwe (odprzedaż, sprzedaż) albo co do zasady nieistotne (najem, dzierżawa,
leasing). Podkreślenia przy tym wymaga, że użycie wyrazu „wyłącznie” wyraźnie
wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy
pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. jazdy
próbnej, użytku służbowego podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np.
jest przeznaczony do odprzedaży ale przed jej dokonaniem jest wykorzystywany przez
podatnika jako pojazd demonstracyjny nie może być zastosowane zwolnienie
z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów
(przykładowo demonstracyjnych) zawiera elementy wskazane w ust. 7 lub ust. 8
(w zależności komu pojazd jest udostępniany).
Obowiązek prowadzenia ewidencji został również wyłączony w przypadku
wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej,
jeśli podatnik dla celów uproszczenia zdecyduje się korzystać z ograniczonego prawa
do odliczenia podatku VAT (ust. 5 pkt 2 lit. a ), bądź też podatnikowi nie przysługiwało
w ogóle prawo do obniżenia podatku (ust. 5 pkt 2 lit. b), z uwagi na wykorzystywanie
tych pojazdów wyłącznie do działalności zwolnionej od VAT.
Jak już wskazano, dane, które powinna zawierać ewidencja przebiegu pojazdu,
określone zostały przede wszystkim w ust. 7. W ust. 8 natomiast zmodyfikowano
niektóre dane w przypadku pojazdów samochodowych, które są udostępniane osobom
niebędącym pracownikiem podatnika. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że
w tego rodzaju przypadkach nie trzeba wpisywać opisu trasy (podatnik może nie mieć
wiedzy na ten temat), natomiast podobnie jak w przypadku użycia pojazdu przez
podatnika czy jego pracownika ewidencja powinna zawierać imię i nazwisko osoby,
której udostępniany jest pojazd.
W projektowanym art. 86a zaproponowano możliwość określenia, w drodze
rozporządzenia, innych niż wyżej wskazane przypadki, w których nie będzie obowiązku
prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przy określaniu tych przypadków
uwzględniana będzie specyfika prowadzonej działalności przy zachowaniu
konieczności przeciwdziałania nadużyciom wynikającym z wykorzystywania pojazdów
do celów innych niż związane z prowadzoną działalnością (ust. 17).
18
Druga grupa pojazdów ustawowo uznanych za wykorzystywane wyłącznie do
działalności gospodarczej podatnika – przy wykorzystywaniu których nie ma
obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu – to pojazdy o konstrukcji wskazującej na
ich przeznaczenie do celów gospodarczych: wykluczającej ich użycie do celów
prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie
nieistotny. W ocenie projektodawcy kryteria takie – wśród obecnie obowiązujących
wyłączeń z ograniczenia odliczenia – spełniają bezdyskusyjnie następujące pojazdy
(wskazane w ust. 9), przeznaczone typowo do przewozu ładunków lub wykorzystania
zgodnie ze swoim przeznaczeniem gospodarczym:
• pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń,
który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub
trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do
podrodzaju: wielozadaniowy, van,
• pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń,
który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub
trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
• pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę
kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu
ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
• pojazdy specjalne, które spełniają warunki i wymagania techniczne zawarte
w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
– żuraw samochodowy.
Stwierdzenie spełnienia wymagań technicznych dla opisanych pojazdów odbywać się
będzie – tak jak dotychczas – na podstawie:
• dodatkowych badań technicznych przeprowadzonych przez okręgową stację
kontroli pojazdów oraz wydanego przez nią zaświadczenia oraz dowodu
rejestracyjnego z właściwą adnotacją o spełnieniu tych wymagań (ust. 10 pkt 1) lub
19
• dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym – w przypadku
pojazdów specjalnych (ust. 10 pkt 2).
W przypadku wprowadzenia zmian w pojeździe, wskutek czego traci on swoje
specyficzne określone ustawą wymagania, uznaje się, że od dnia wprowadzenia tych
zmian pojazd ten nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej,
tj. wydatki z nim związane będą korzystały z ograniczonego odliczenia podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy nie można określić dnia wprowadzenia zmian uznaje się, że
pojazd nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej od okresu
rozliczeniowego, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył podatek naliczony od
wydatków związanych z tym pojazdem lub od okresu rozliczeniowego następującego
po okresie rozliczeniowym, dla którego podatnik wykaże, że pojazd samochodowy
spełniał określone wymagania. Zasada ta nie znajdzie jednak zastosowania,
w przypadku gdy pojazdy te, pomimo utraty ich walorów technicznych, spełniać będą
kryteria (wskazane w projektowanym ust. 4 pkt 1 art. 86a) i zostaną one dodatkowo
potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu dla tych pojazdów (ust. 11). Przyjęta
regulacja ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom wynikającym z dokonywania przez
podatnika zakupu pojazdów, które z uwagi na konstrukcję pozwalają podatnikowi na
pełne odliczenie podatku VAT, a następnie (po dokonaniu odliczenia) pojazd taki
poddawany byłby „przeróbce” i nie spełniałby już ustawowych wymagań. W efekcie
brak regulacji przeciwdziałający takim zjawiskom powodowałby uprzywilejowanie
podatnika, który dokonuje tego rodzaju przeróbek, względem innych podatników,
którzy przy nabyciu pojazdu analogicznego do przerobionego nie mają prawa do
pełnego odliczenia podatku VAT.
Brak w ustawowym katalogu pojazdów z dwoma rzędami siedzeń i niektórych
pojazdów specjalnych związany jest z faktem, że ich przeznaczenie nie wskazuje
jednoznacznie na przeważające przeznaczenie do przewozu ładunków lub
przeznaczenie wyłącznie do innego użytku gospodarczego. Nie oznacza to jednak
automatycznej kwalifikacji tych pojazdów jako pojazdów służących do użytku
mieszanego. Jeśli bowiem zostaną spełnione kryteria obiektywności (wskazane
w projektowanym ust. 4 pkt 1 art. 86a) i zostaną one dodatkowo potwierdzone
prowadzoną ewidencją przebiegu dla tych pojazdów, podatnikowi będzie przysługiwało
prawo do pełnego odliczenia. Wskazania również wymaga, że przewiduje się także
możliwość rozszerzenia przez Ministra Finansów, w drodze rozporządzenia, katalogu
20
pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej
(ust. 16).
Pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie
z kierowcą
Pełne prawo do odliczenia będzie miało zastosowanie – tak jak dotychczas – do
wydatków związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co
najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (tj. autobusów), ponieważ zakres wykorzystywania
takich pojazdów do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest
bardzo ograniczony ze względu na ich charakter. Odliczenie może mieć miejsce, pod
warunkiem że z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym
wynika takie przeznaczenie pojazdu.
Towary (i związane z nimi usługi montażu, napraw i konserwacji) montowane
w pojazdach samochodowych, wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej
podatnika
Wyłączenie w ograniczeniu odliczania będzie miało również zastosowanie w sytuacji,
gdy w pojeździe wykorzystywanym do celów mieszanych (czyli do działalności
gospodarczej i do celów prywatnych) zostanie zamontowany towar, którego
przeznaczenie obiektywnie wskazuje, że może być on wykorzystywany wyłącznie do
działalności gospodarczej. Przykładem takich towarów mogą być taksometry
montowane w taksówkach. Pełne prawo do odliczania będzie również przysługiwało
w odniesieniu do wydatków poniesionych na usługi montażu, napraw i konserwacji,
ściśle związanych z tymi towarami.
System zabezpieczający (oprócz wspomnianej już ewidencji przebiegu pojazdu)
prawidłowe stosowanie wprowadzanych zasad umożliwiających „pełne” odliczenie
VAT w przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do
działalności gospodarczej został zaproponowany w ust. 12–15 art. 86a.
Projektowany przepis ust. 12 zobowiązuje podatników wykorzystujących wyłącznie do
działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić
ewidencję przebiegu pojazdu, do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o tych
pojazdach – według ustalonego przez Ministra Finansów wzoru – w terminie 7 dni od
dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.
21
Powyższa regulacja w zakresie obowiązku złożenia informacji, we wskazanym
w ust. 12 terminie, znajduje również zastosowanie w sytuacji zmiany wykorzystywania
pojazdu z wykorzystania „mieszanego” na wykorzystywanie wyłącznie do działalności
gospodarczej (zmiana wysokości przysługującego odliczenia podatku z 50% na 100%).
W konsekwencji, jeśli informacja zostanie złożona w terminie i będzie zgodna ze
stanem faktycznym, VAT od wydatków ponoszonych zarówno do dnia jej złożenia, jak
i po tym dniu, nie będzie podlegał ograniczeniom w odliczaniu.
W przypadku niezłożenia tej informacji w terminie dla celów stosowania odliczenia
uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności
gospodarczej dopiero od dnia jej złożenia (ust. 13). W konsekwencji do czasu złożenia
tej informacji podatnikowi przysługiwać będzie prawo tylko do ograniczonego
odliczenia, pełne odliczenie znajdzie zastosowanie dopiero do wydatków poniesionych
od dnia jej złożenia. Jeśli zatem podatnik odliczył w całości podatek naliczony od
wszystkich wydatków związanych z pojazdem, w odniesieniu do którego nie złożono
w terminie informacji, będzie on zobowiązany do dokonania korekty wszystkich
dokonanych odliczeń. Podobne konsekwencje wystąpią, jeśli organ podatkowy
stwierdzi, że informacja zawiera dane niezgodne ze stanem rzeczywistym.
Podatnik będzie miał również obowiązek dokonać aktualizacji złożonej wcześniej
informacji, jeżeli nastąpi zmiana wykorzystywania danego pojazdu. Aktualizacja musi
zostać dokonana najpóźniej na 7 dni przed dniem, w którym będzie dokonywana
zmiana (ust. 14).
Jak już wspomniano wyżej, składana informacja (wraz z opcją jej aktualizacji) miałaby
charakter sformalizowany, tzn. wzór tej informacji zostałby określony przez Ministra
Finansów w rozporządzeniu (ust. 15).
Podkreślenia wymaga, że zaproponowana informacja pełni szczególną funkcję
w systemie kontrolnym proponowanych ograniczeń w odliczaniu VAT od wydatków
związanych z pojazdami. Niezłożenie bowiem takiej informacji pozwala organowi
podatkowemu na domniemanie, że dany podatnik dokonuje odliczenia w ograniczonej
wysokości, a w konsekwencji pozwala na rezygnację z objęcia takiego podatnika
szczegółową weryfikacją dokonywanych przez niego rozliczeń podatkowych, w celu
weryfikacji rozliczeń innych podatników, dokonujących przykładowo odliczenia VAT
w pełnej wysokości zgodnie z przepisami.
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik