Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
W art. 1 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie zmian do art. 2, art. 8, art. 32,
art. 86a, art. 88a, art. 90b, art. 103 oraz art. 105 ustawy o VAT.
Zmiana w art. 2 polega na dodaniu do słowniczka (w pkt 34) ustawy definicji pojazdów
samochodowych, którym to określeniem posłużono się m.in. w art. 8, art. 86a i art. 90b.
Wprowadzenie tej definicji rozwieje również dotychczasowe wątpliwości
z interpretowaniem w ustawie o VAT pojęcia pojazdy samochodowe. Zgodnie
z definicją słownikową pojazdami samochodowymi będą pojazdy samochodowe
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w rozumieniu przepisów
o ruchu drogowym. Odesłanie do przepisów o ruchu drogowym powoduje, że
ograniczeniem w odliczaniu podatku VAT zostaną objęte wydatki związane
z pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością
przekraczającą 25 km/h. W konsekwencji ograniczenie będzie dotyczyć wydatków
związanych z quadami, motocyklami, samochodami osobowymi i pozostałymi
pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Ograniczenie to nie będzie
natomiast dotyczyć wydatków związanych z motorowerami i ciągnikami rolniczymi
oraz innymi pojazdami niemieszczącymi się w definicji pojazdów samochodowych na
gruncie przepisów o ruchu drogowym.
Zmiany w art. 8 ustawy o VAT (dodanie ust. 5) wyłączają konieczność rozliczania
podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez podatnika do celów innych niż
działalność gospodarcza (np. na cele prywatne podatnika lub jego pracowników)
pojazdów samochodowych objętych wprowadzanym (50%) ograniczeniem. W myśl
projektowanej regulacji w wyżej opisanej sytuacji podatnik nie będzie miał obowiązku
rozliczania podatku VAT, jeżeli ww. pojazd będzie wykorzystywany przez niego na
cele inne niż działalność gospodarcza (pkt 1). Konieczność opodatkowania użytku
prywatnego zostanie wyłączona również w przypadku prywatnego użycia pojazdu,
w stosunku do którego podatnik nie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego
(transakcja nabycia nie była objęta podatkiem VAT lub korzystała ze zwolnienia od
tego podatku), jednakże przysługiwało mu ograniczone (50%) odliczenie podatku
naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tego
pojazdu (pkt 2). Celem takiej konstrukcji przepisu jest uniknięcie podwójnego
opodatkowania, ponieważ w ograniczonym odliczeniu został już niejako
13
„skalkulowany” użytek prywatny tych pojazdów lub ich części składowych.
Wyłączenie z opodatkowania w opisanych sytuacjach dotyczy również użytku na cele
inne niż działalność gospodarcza pojazdów „nabytych” („włączonych” do
przedsiębiorstwa) na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
o podobnym charakterze (które to umowy nie są traktowane w kategoriach dostawy
towarów), w stosunku do których przysługiwało ograniczone odliczenie VAT. Kwestia
ta została doprecyzowana w dodawanym ust. 6 art. 8.
Projektowany art. 8 ust. 5 nie uwzględnia użytku prywatnego pojazdu w następujących
sytuacjach:
– podatnik posiadał pełne prawo do odliczenia VAT zarówno przy nabyciu pojazdu,
jak i zakupionych do niego części składowych,
– podatnik posiadał pełne prawo do odliczenia VAT przy nabyciu pojazdu, natomiast
przy nabyciu części składowych do tego pojazdu prawo to zostało ograniczone
do 50%,
– podatnik nie posiadał prawa do odliczenia VAT przy nabyciu pojazdu, natomiast
przy nabyciu części składowych do niego posiadał prawo do odliczenia pełnego
ponieważ w sytuacjach tych powinien on zostać objęty opodatkowaniem VAT na
zasadach ogólnych (przy czym różnie będzie kalkulowana podstawa opodatkowania
w tych przypadkach, jednakże kwestia ta pozostaje poza procedowanym projektem).
Projektowane przepisy implementują art. 2 decyzji wykonawczej. Podkreślenia
wymaga, że zgodnie z uzyskaną derogacją projektowany art. 8 ust. 5 wyłącza
stosowanie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT tylko w zakresie pkt 1, w którym mieszczą się
przypadki m.in. użycia pojazdów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika,
w odniesieniu do których podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia,
do celów innych niż działalność gospodarcza, w szczególności do celów osobistych
podatnika lub jego pracowników.
Nowe brzmienie art. 86a, które należy „czytać” łącznie z art. 86 ustawy o VAT,
wprowadza nowe zasady odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków
związanych z nabywanymi pojazdami samochodowymi. Należy zwrócić uwagę, że
art. 86a wraz z art. 86 ustawy o VAT określają zasady odliczania podatku naliczonego.
W art. 86a ustawy o VAT określono (podobnie jak w obecnie obowiązującym art. 86a
ust. 1 lub art. 86 ust. 7b ustawy o VAT) szczególne regulacje dotyczące określenia
14
wysokości kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy
znajdzie zastosowanie szczególna regulacja zawarta w art. 86a ust. 1, wówczas podatnik
może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego
(w 50%). Jeżeli jednak regulacja art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie znajdzie
zastosowania (vide: projektowany art. 86a ust. 3), wówczas znajdą zastosowanie ogólne
regulacje zawarte w art. 86 ustawy o VAT. Przepisy ust. 1–14 art. 86a stanowią,
w jakich sytuacjach i dla których pojazdów samochodowych kwotę podatku
naliczonego oblicza się w sposób szczególny, a co się z tym wiąże, w jakich
przypadkach odliczanie podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu, wytworzenia
lub użytkowania pojazdów samochodowych, paliw do ich napędu oraz pozostałych
wydatków związanych z tymi pojazdami następuje w ograniczonym zakresie.
Przepis ust. 1 art. 86a wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą od wszystkich
wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (w rozumieniu przepisów o ruchu
drogowym, o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co wynika z definicji
słownikowej zawartej w projektowanym art. 2 pkt 34), przysługuje podatnikowi prawo
do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego.
W kolejnym ustępie tego artykułu (ust. 2) podano katalog wydatków związanych
z pojazdami samochodowymi. Będą to wydatki związane z nabyciem, importem lub
wytworzeniem tych pojazdów, części składowych do nich, używaniem tych pojazdów
w ramach najmu, dzierżawy, leasingu oraz innych umów o podobnym charakterze
związane z tą umową (czynsz, raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy), jak
również związane z ich eksploatacją i użytkowaniem, w tym nabycie paliw do ich
napędu, serwisowaniem, naprawą i konserwacją oraz innych towarów i usług
związanych z eksploatacją i użytkowaniem tych pojazdów. Aby dany wydatek mógł
być uznany za związany z pojazdem samochodowym, musi dotyczyć pojazdu
wykorzystywanego w działalności gospodarczej podatnika. Przykładowo, wydatek
dotyczący wytworzenia pojazdu – w celu jego sprzedaży – np. na części składowe tego
pojazdu, będzie uznany za związany z pojazdami samochodowymi w rozumieniu
przepisu ust. 2, ale nie będzie podlegał ograniczeniu, jeśli wytworzony pojazd będzie
przeznaczony wyłącznie na sprzedaż.
15
Wyłączenia z ograniczenia w odliczeniu podatku zawiera ust. 3 art. 86a. Zgodnie z tym
przepisem odliczenie w pełnej wysokości będzie przysługiwało w odniesieniu do
wydatków:
• związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do
działalności gospodarczej (pkt 1 lit. a),
• związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej
10 osób łącznie z kierowcą (pkt 1 lit. b),
• dotyczących nabycia towarów montowanych w pojazdach samochodowych
i związanych z nimi usług montażu, napraw i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych
towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do
działalności gospodarczej podatnika (pkt 2).
Pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika
Zgodnie z projektowanymi przepisami (ust. 4 art. 86a) pojazdy będą uznawane za
wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika w dwóch
przypadkach:
• sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określone przez
podatnika zasady ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją
przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością
gospodarczą (pkt 1) lub
• konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych
z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych
z działalnością gospodarczą jest nieistotne (pkt 2).
W pierwszym przypadku mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich
przeznaczenie co do zasady do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także
wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy, motocykl).
Z tych względów – dla celów pełnego odliczania – fakt wykorzystywania wyłącznie do
działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Nie
można np. obiektywnie stwierdzić (poza pewnymi zupełnie wyjątkowymi sytuacjami),
że pojazd wykorzystywany przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą
w swoim miejscu zamieszkania służy wyłącznie działalności gospodarczej. Przykładem
„obiektywnych” okoliczności świadczących o wykorzystywaniu pojazdu wyłącznie na
cele działalności gospodarczej mogą być natomiast sytuacje, gdy pojazdy są nabywane,
16
importowane lub wytwarzane przez podatnika wyłącznie w celu ich dalszej odprzedaży
lub sprzedaży (bez możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne, czyli nie mogą
to być np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów
do pracy). Przykładowo jako niepodlegające ograniczeniu prawa do odliczenia wskazać
można pojazdy przeznaczone wyłącznie do wynajmu (przy których został wykluczony
użytek prywatny), czy też używane przez służby lotniska do przemieszczania się po
płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.
Uwzględniając „obiektywne” kryterium, ograniczone prawo do odliczenia podatku
będzie stosowane natomiast w stosunku do pojazdów przejściowo wykorzystywanych
przez podatników jako tzw. pojazdy demonstracyjne/testowe (jeżeli nie zostanie w ich
przypadku wykluczony użytek prywatny). Dotychczasowe zasady odliczania
i wypracowane orzecznictwo sądowe tracą bowiem na aktualności w tym zakresie
wskutek całkowitych zmian zasad odliczania podatku od wydatków związanych
z pojazdami. Brak użytku prywatnego pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do
działalności gospodarczej musi być dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją
przebiegu pojazdu, która jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania
pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej do dnia zakończenia
wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej (ust. 6) i która
zawiera wszystkie elementy szczegółowo wskazane w ust. 7. W konsekwencji, w celu
dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione 2 warunki: sposób
wykorzystania pojazdów samochodowych przez podatnika musi wskazywać na
wyłączne przeznaczenie ich do działalności gospodarczej (wykluczony użytek
prywatny) oraz fakt ten musi zostać dodatkowo potwierdzony prawidłowo prowadzoną
ewidencją przebiegu pojazdu. W przypadku wadliwości prowadzonej ewidencji,
polegającej m.in. na stwierdzeniu braku wyłączności użytku pojazdu na cele
działalności gospodarczej (np. niepełne zapisy, luki w prowadzonych pozycjach, itp.),
podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ograniczonego odliczenia.
Obowiązek prowadzenia ewidencji został wyłączony (ust. 5 pkt 1) w przypadku
pojazdów przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży (jeżeli odprzedaż tych pojazdów
stanowi przedmiot działalności podatnika), sprzedaży (w przypadku pojazdów
wytworzonych przez podatnika, jeżeli sprzedaż stanowi przedmiot działalności
podatnika) i oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy,
leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (jeżeli oddanie w odpłatne używanie
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik