Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
o możliwość stosowania ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu
nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 tony wykorzystywanych dla celów mieszanych, tj. działalności
gospodarczej i celów prywatnych. Ograniczeniem tym objęto również zakup paliw
wykorzystywanych do napędu oraz innych wydatków eksploatacyjnych związanych
z tymi pojazdami, ponieważ niczym nie jest uzasadnione różnicowanie wydatków
związanych z nabyciem danego pojazdu i wydatkami związanymi z zakupem paliwa do
ich napędu z pozostałymi wydatkami związanymi z tymi pojazdami.
Decyzją z dnia 17 grudnia 2013 r. Rada Unii Europejskiej wyraziła zgodę na
wprowadzenie wnioskowanego ograniczenia. Przedmiotowy projekt ustawy stanowi
zatem implementację ww. decyzji.
II. Przyjęte zasady odliczania podatku naliczonego VAT od wydatków związanych
z określonymi pojazdami samochodowymi
Ograniczone do 50% odliczenie podatku naliczonego
Projektowana ustawa wprowadza ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego
w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy też innych
wydatków eksploatacyjnych) dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do użytku „mieszanego”,
tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością
gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego. Podkreślenia wymaga, że dla celów
stosowania tego ograniczenia wykorzystywanie „mieszane” – z uwagi na upraszczający
charakter decyzji, ale też i na jej działanie przeciw nadużyciom wskutek braku często
możliwości kontroli ze strony administracji – należy postrzegać w kategoriach
potencjalnej, a nie faktycznej, możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.
Wystarczy bowiem jednorazowe użycie pojazdu do celów prywatnych (przykładowo:
dojazd pracownika do pracy i z pracy, „załatwienie spraw prywatnych” samochodem
służbowym, co jest praktycznie niemożliwe do skontrolowania przez administrację
podatkową – skontrolowanie wymagałoby bowiem nieproporcjonalnie dużych
nakładów), aby miało miejsce wykorzystanie „mieszane”.
Przyjęcie zasady powiązania z „faktycznym”, a nie „potencjalnym” użytkiem
prywatnym czyniłoby uzyskaną derogację niemożliwą do stosowania i niweczyłoby
8
jeden ze skutków, dla jakich została ona wydana – zapobieżeniu określonym rodzajom
unikania lub uchylania się od płacenia podatku. Takie podejście (wyeliminowanie
użycia pojazdu samochodowego do celów prywatnych w celu pełnego odliczenia VAT)
pozwala również zrealizować cel decyzji upoważniającej, aby pełne odliczenie
przysługiwało wyłącznie wtedy, gdy pojazd służy wyłącznie działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe, w celu osiągnięcia założonych skutków w ramach
stosowanego w decyzji upraszczającego założenia, przyjmuje się (zgodnie też
z ustaleniami poczynionymi w trakcie omawiania przedłożonego wniosku
derogacyjnego z Komisją Europejską), że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy – służy co do zasady
użytkowi mieszanemu, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają odliczeniu
w 50% (z pewnymi wyjątkami, które zostaną omówione w dalszej części uzasadnienia).
Powyższe założenie oparto na orzecznictwie TSUE, zgodnie z którym państwo
członkowskie może wprowadzić środki zapobiegające ryzyku unikania lub uchylania
się od opodatkowania (vide: wyrok TSUE w sprawie C-181/99, pkt 56). Nie ulega
bowiem wątpliwości, że takie ryzyko wystąpi w przypadku wydatków związanych
z pojazdami samochodowymi, ponieważ niemożliwe jest skuteczne kontrolowanie tego,
czy pojazd, z którym związane są te wydatki ma charakter związany wyłącznie
z prowadzoną działalnością, czy też inny. Rozróżnienie w tym przypadku pomiędzy
elementem prywatnym a związanym z działalnością może okazać się bardzo trudne
a nawet niemożliwe, w przypadku gdy wydatki te są ponoszone w związku
z normalnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.
Wprowadzenie zryczałtowanego ograniczenia prawa do odliczania podatku VAT jest
rozwiązaniem mającym na celu zapobieżenie ryzyku omijania opodatkowania,
upraszczając jednocześnie procedurę weryfikacji (vide: wyrok TSUE w sprawie
C-17/01, pkt 55–64).
Przyjęte ograniczenie w odliczaniu w wysokości 50% jest proporcjonalne do
realizowanego celu. Kwota ta odpowiada bowiem przeciętnemu wykorzystaniu dla
celów prywatnych. Odpowiada ona również kwocie stosowanej w innych państwach
członkowskich, jak również kwocie, przedłożonej przez Komisję w propozycji
dyrektywy Rady z dnia 17 czerwca 1998 r., zmieniającej dyrektywę 77/388
w odniesieniu do przepisów, regulujących prawo do odliczenia podatku VAT (O] 1998
9
C 219, p.16). Możliwość przyjęcia tego rodzaju założenia potwierdza również
orzecznictwo TSUE (vide: C-17/01 pkt 57–58).
Odliczenie w 100% podatku naliczonego
Ponieważ ryzyko unikania lub uchylania się od opodatkowania nie występuje jednak
w sytuacji, gdy z obiektywnych dowodów wynika, że wydatki te zostały poniesione
w celach ściśle związanych z prowadzoną dzielnością (vide: wyrok TSUE w sprawie
C-181/99, pkt 56), w projektowanych przepisach przyjęto, że odliczenie pełne będzie
przysługiwało tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami
wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Fakt ten
(zgodnie z przykładowo podanym orzecznictwem TSUE i wyjaśnieniami Komisji
Europejskiej) powinien być zatem rozpatrywany wyłącznie w kategoriach
obiektywnych, tj. nie istnieje potencjalna możliwość użytku danego pojazdu dla celów
prywatnych. Przykładowo taka sytuacja może mieć miejsce w następujących
przypadkach:
– gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych pojazdów i zostanie
wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego (przykładowo samochody nie są
zarejestrowane i nie mogą poruszać się po drogach),
– gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem tych pojazdów i zostanie
wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego,
– gdy konstrukcja pojazdu obiektywnie wskazuje na wyłączny użytek do działalności
gospodarczej, a jego ewentualne użycie do celów niezwiązanych z działalnością
gospodarczą będzie w tym przypadku nieistotne, np. koparka,
– z posiadanej przez podatnika dokumentacji (regulaminy, umowy, zarządzenia, itp.)
obiektywnie wynika, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności
gospodarczej i nie ma możliwości, aby pracownik „prywatnie” skorzystał
z firmowego samochodu, np. w celu dojazdu do swojego miejsca zamieszkania.
W przypadku osób fizycznych, które działalność gospodarczą prowadzą w swoim
miejscu zamieszkania (np. architekt), należy uznać, że posiadany przez niego
wykorzystywany w działalności gospodarczej samochód jest również używany co do
zasady na cele prywatne. Nie można bowiem obiektywnie stwierdzić, że samochód jest
wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, jeżeli sposób
wykorzystywania tego samochodu umożliwia np. jego użycie w czasie wolnym od
prowadzonej działalności (np. weekend czy wyjazd urlopowy).
10
Wyłączenie opodatkowania użytku prywatnego
Zaproponowana konstrukcja ograniczenia do 50% odliczenia podatku w odniesieniu do
pojazdów wykorzystywanych do użytku mieszanego powiązana jest z wyłączeniem
konieczności opodatkowania ich użytku prywatnego, z uwagi na fakt, że opodatkowanie
to zostało skalkulowane w przyjętym ograniczeniu odliczenia. Rozwiązanie to –
w powiązaniu z ryczałtowym ograniczeniem odliczenia podatku – zapewnia
przedsiębiorcom bardzo proste w stosowaniu zasady odliczania podatku naliczonego od
wszystkich wydatków związanych z pojazdami, bez konieczności prowadzenia
szczegółowych i przez to czasochłonnych ewidencji dla celów opodatkowania użytku
prywatnego.
System zabezpieczający
Celem prawidłowego stosowania proponowanych zasad rozliczania podatku VAT od
pojazdów konieczne jest wprowadzenie odpowiedniego systemu zabezpieczającego.
Dokonanie pełnego odliczenia podatku VAT od pojazdów przeznaczonych wyłącznie
do działalności gospodarczej uwarunkowane będzie co do zasady złożeniem informacji
o tych pojazdach oraz prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu. Zarówno
informacja, jak i ewidencja będą podlegały weryfikacji przez organy skarbowe.
W przypadku niezłożenia takiej informacji lub złożenia informacji niezgodnej ze
stanem faktycznym podatnikowi będzie przysługiwało tylko prawo do ograniczonego
odliczenia.
Jeżeli ww. informacja zostanie złożona po terminie, wówczas podatnik będzie mógł
odliczać podatek w pełnej wysokości, ale dopiero począwszy od dnia, w którym złożył
tę informację (oczywiście przy założeniu, że ponoszone wydatki są związane
z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do opodatkowanej
działalności gospodarczej).
W konsekwencji w razie dokonania w ww. przypadkach nieuprawnionego pełnego
odliczenia podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku.
Na tę okoliczność zostaną również wprowadzone stosowne sankcje karnoskarbowe.
Podatnik będzie również zobowiązany do poinformowania organów skarbowych
o zmianie przeznaczenia pojazdu.
Podatnik, wykorzystując pojazdy w działalności gospodarczej, podejmuje decyzję
gospodarczą, czy chce skorzystać z uproszczenia w odliczaniu podatku VAT od
wszystkich wydatków związanych z tymi pojazdami (50% odliczenia bez konieczności
11
prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu) czy też, chcąc korzystać
z pełnego prawa do odliczania, decyduje się na prowadzenie szczegółowej ewidencji, ze
świadomością potencjalnej utraty prawa do odliczenia pełnego w sytuacji wystąpienia
nawet sporadycznego użytku prywatnego.
Dokonywanie korekt podatku naliczonego
Projektowane regulacje przewidują również wprowadzenie systemu korekt przy
zmianie wykorzystania pojazdu pierwotnie przeznaczonego do użytku „mieszanego”.
Zmiana ta jest skorelowana z likwidacją zwolnienia (zawartego obecnie
w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT) – w związku z wątpliwościami
Komisji Europejskiej co do jego zgodności z przepisami unijnymi – dla sprzedawanych
pojazdów objętych ograniczonym prawem do odliczania. Zaproponowane regulacje
będą lepiej realizować zasadę neutralności zarówno u podatników, którzy sprzedają
używane przez siebie ww. pojazdy, jak i podatników, którzy handlują tego rodzaju
pojazdami kupionymi od innych podatników (vide: sprawa C-160/11 Bawaria Motors).
Wskutek planowanej likwidacji zwolnienia od podatku, sprzedaż takich pojazdów
zostanie objęta opodatkowaniem na zasadach ogólnych. Należy zatem przyjąć, że
z chwilą jej dokonania w trakcie 5-letniego okresu, liczonego od nabycia pojazdu,
nastąpiła zmiana jego przeznaczenia do celów związanych wyłącznie z działalnością
gospodarczą (podobnie jak ma to miejsce obecnie w art. 91 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT).
Projektowane regulacje będą przewidywały konieczność lub możliwość dokonania
stosownej korekty uprzednio odliczonego podatku lub podatku nieodliczonego, jeśli
w trakcie 60 miesięcy (przy pojazdach o wartości do 15 tys. zł – 12 miesięcy), licząc od
miesiąca nabycia danego pojazdu, nastąpi zmiana jego przeznaczenia. Wysokość
dokonywanej korekty będzie uzależniona od miesiąca, w którym będzie miała miejsce
ta zmiana. Możliwością dokonania korekty zostaną objęte również sytuacje sprzedaży
pojazdów, w stosunku do których przysługiwało ograniczone prawo do odliczania
podatku naliczonego, z uwagi na ich wykorzystywanie do użytku „mieszanego”.
Wprowadzany system korekt nie będzie miał jednak zastosowania do pojazdów
nabytych przed dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy. Wyjątek stanowić będzie
wyłącznie sprzedaż takiego pojazdu.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik