Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
Dokumentacji Fiskalnej (IBFD) wynika, że ograniczenia w odliczaniu podatku VAT są
stosowane w 19 państwach członkowskich. W 6 państwach stosuje się częściowe
ograniczenie w odliczaniu podatku, natomiast 13 państw członkowskich co do zasady
stosuje całkowity zakaz odliczania podatku z tytułu nabywania tego typu pojazdów.
Poniżej przedstawiono ogólne zasady dotyczące odliczania podatku VAT przy nabyciu
samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych stosowane przez
poszczególne państwa członkowskie.
Włochy na mocy decyzji derogacyjnych (decyzja otrzymana w 2007 r. jest sukcesywnie
przedłużana na kolejne lata stosują ograniczenie do 40% prawa do odliczenia podatku
na wydatki związane z pojazdami, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów
działalności gospodarczej. Państwo włoskie uznało bowiem, że tylko w 40%
przedmiotowe pojazdy wykorzystywane są do celów działalności gospodarczej
podatnika, natomiast pozostałe 60% związane jest z prywatnym użytkiem.
Ograniczone prawo do odliczenia podatku od wydatków związanych z pojazdami, które
nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej stosowane jest również
w Rumunii. Podstawą stosowanego ograniczenia jest decyzja wykonawcza Rady z dnia
26 kwietnia 2012 r. (2012/232/UE). Z preambuły tej decyzji wynika, że władze
Rumunii uznały, że pojazdy silnikowe do 3,5 tony co do zasady tylko w połowie są
wykorzystywane do celów działalności gospodarczej. W związku z tym przyjęto, że
podatnicy mają prawo do odliczenia 50% kwoty podatku od wydatków związanych
z takimi pojazdami.
W Wielkiej Brytanii obowiązują również limity w odliczaniu podatku w związku
z używaniem przez podatników podobnego typu samochodów. Stosowane dotychczas
ograniczenie zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2016 r. (decyzja Rady z dnia
15 listopada 2013 r. 2013/681/UE). Wielka Brytania wskazała, że 50% limit odliczania
odpowiada rzeczywistemu wykorzystywaniu tych pojazdów i w dalszym ciągu
powinien mieć zastosowanie.
2 Ostatnia decyzja derogacyjna z dnia 15 listopada 2013 r. Nr 2013/679/UE – Dz. Urz. UE L 316
z 27.11.2013, str. 37.
3 Dz. Urz. UE L 117 z 01.05.2012, str. 7.
4 Dz. Urz. UE L 316 z 27.11.2013, str. 41.
3
Na mocy decyzji Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. (2013/191/UE) ograniczenie
w odliczaniu podatku w związku z ponoszonymi wydatkami związanymi z tego typu
samochodami wprowadziła także Łotwa. W tym państwie członkowskim uznano, że
samochody osobowe wykorzystywane są do celów działalności gospodarczej tylko
w 80%, w związku z tym w takiej części podatek może zostać odliczony.
W każdym z ww. państw członkowskich wprowadzeniu ograniczenia w odliczaniu
podatku VAT towarzyszyło – w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania –
równoczesne zawieszenie poboru tego podatku od użytku prywatnego pojazdów
objętych tym ograniczeniem.
Z wnioskiem o możliwość stosowania ograniczenia w odliczaniu podatku VAT od
wydatków związanych z tego typu samochodami wystąpiła również Estonia, która
wyraziła chęć wprowadzenia ograniczenia od 1 lipca 2014 r. Obecnie nie są stosowane
ograniczenia w prawie do odliczenia podatku w zakresie samochodów i paliwa do ich
napędu.
Ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku od pojazdów używanych na potrzeby
transportu pasażerskiego i transportu towarów (w tym pojazdy używane do przewozu
pasażerów i towarów) stosowane jest również w Belgii.
Na terenie Hiszpanii obowiązuje zasada, zgodnie z którą podatek VAT podlega
odliczeniu od tego typu pojazdów w 50%. Możliwe jest odliczenie w innej wysokości
niż 50%, jednakże wówczas podatnik musi wykazać, że używa takiego pojazdu do
działalności gospodarczej w wyższej proporcji.
Wszystkie wymienione powyżej państwa członkowskie Unii Europejskiej podkreślają,
że w przypadku wykorzystywania ww. pojazdów bardzo trudne jest dokładne określenie
zakresu ich wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności
gospodarczej, a nawet jeśli jest to możliwe, procedura jest bardzo skomplikowana
i czasochłonna. W związku z tym ułatwieniem w takiej sytuacji jest wprowadzenie
ograniczenia w odliczaniu podatku z tego tytułu przy równoczesnym odejściu od
obowiązku rozliczania VAT w przypadku wykorzystywania takich pojazdów do
prywatnych celów.
5 Dz. Urz. UE L 113 z 25.04.2013, str. 11.
4
W kilkunastu państwach członkowskich w stosunku do tego typu pojazdów stosuje się
całkowite ograniczenie w odliczaniu, np. w Bułgarii podatek VAT z tytułu nabycia
samochodu osobowego nie podlega odliczeniu. Istnieje możliwość odliczenia podatku
tylko jeżeli samochód jest wynajmowany.
Całkowity zakaz odliczania podatku z tego tytułu stosuje również Cypr. Wyjątkiem od
zakazu odliczania są objęte miedzy innymi pojazdy, które zostały nabyte w celu ich
zbycia (pojazd musi być sprzedany przed jego użyciem).
Również w Danii podatek VAT z tytułu nabycia, wynajmu/leasingu samochodów
przeznaczonych do przewozu do 9 osób nie podlega odliczeniu.
Natomiast we Francji podatnicy nie mają prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu
nabycia pojazdów, które są przeznaczone do transportu osób, nawet jeżeli pojazdy te są
wykorzystywane również do przewozu towarów. Wyjątkiem są m.in. pojazdy mające
być przedmiotem leasingu.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w stosunku do pojazdów posiadających do
9 miejsc stosowany jest również w Grecji.
Całkowity zakaz odliczania podatku przy nabyciu tego typu pojazdów funkcjonuje
również na terenie Irlandii. Wyjątek stanowią m.in. samochody przeznaczone do
odprzedaży.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia samochodów osobowych jest
również stosowany w Szwecji. W tym państwie członkowskim funkcjonuje również
ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku, które ma zastosowanie do pojazdów
leasingowanych lub wynajmowanych do celów działalności gospodarczej.
Na Węgrzech co do zasady podatek VAT od tego typu samochodów nie może być
odliczany. Wyjątek stanowią m.in. samochody przeznaczone do odprzedaży.
Natomiast w Austrii podatnicy nie mogą odliczyć podatku VAT od wydatków z tytułu
nabycia, wynajmu, leasingu czy utrzymania i używania samochodów osobowych.
Całkowity zakaz odliczania podatku VAT przy zakupie czy wynajęciu samochodów
osobowych i niektórych pojazdów stosuje również Chorwacja.
5
Na Litwie podatnicy nie mają prawa do odliczania podatku VAT przy zakupie
samochodów osobowych, które przeznaczone są do przewozu nie więcej niż 9 osób
(wraz z kierowcą).
Całkowity zakaz odliczania podatku VAT przy zakupie pojazdów silnikowych oraz
paliwa wykorzystywanego do ich napędu obowiązuje również na Malcie.
Również w Portugalii obowiązuje całkowity zakaz odliczania podatku VAT przy
zakupie pojazdów silnikowych i paliwa do ich napędu. Wyjątkiem zostały objęte
niektóre paliwa, tj. olej napędowy, gaz płynny i biopaliwa – przy nabyciu których
stosuje się 50% ograniczenie.
Finlandia dopuszcza w przypadku samochodów osobowych pełne odliczenie podatku
od wydatków związanych z tego typu pojazdami, ale pod warunkiem że wydatki te są
całkowicie związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Luksemburg nie stosuje żadnych ograniczeń w odliczaniu podatku związanego
z wykorzystywanymi przez podatników pojazdami, ale przy wskazaniu, że poniesione
wydatki związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Niemcy na mocy decyzji wykonawczej Rady z dnia 13 listopada 2012 r.
(2012/705/UE)stosują całkowity zakaz odliczania podatku od towarów i usług (w tym
również w stosunku do samochodów) wykorzystywanych w ponad 90% do celów
prywatnych podatnika lub jego pracowników. Jeżeli jednak ww. współczynnik jest
niższy wówczas podatnik ma prawo do odliczenia podatku w całości, jednakże
każdorazowe prywatne użycie musi być opodatkowane.
Pełne prawo do odliczenia podatku w stosunku do nabywanych przez podatnika
samochodów stosowane jest również w Czechach. Jeżeli jednak samochód używany jest
do celów innych niż działalność gospodarcza wówczas, podobnie jak w systemie
niemieckim, podatnik obowiązany jest do opodatkowania takiego użycia.
W Holandii podatnicy odliczają podatek VAT od nabywanych pojazdów, jednakże
każdorazowe użycie do celów prywatnych skutkuje obowiązkiem rozliczenia podatku
z tego tytułu.
Brak jest informacji w IBFD co do zasad odliczenia podatku w stosunku do
nabywanych przez podatnika samochodów na Słowacji i w Słowenii.
6 Dz. Urz. UE L 319 z 16.11.2012, str. 8.
6
Problemy dotyczące określenia zakresu wykorzystywania samochodów osobowych
i niektórych pojazdów samochodowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem
działalności gospodarczej zostały również zdiagnozowane w Polsce. Problemom tym
towarzyszyło „sztuczne” kształtowanie się rynku samochodowego wywołane
konsekwencjami płynącymi z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
(dalej: TSUE) w sprawie C-414/07 Magoora. W rzeczywistości doszło do
zróżnicowania rynku samochodowego, którego przyczyną było w dużej mierze
nierówne podatkowe traktowanie poszczególnych, podobnych samochodów. Analizując
różne koncepcje usuwania zakłóceń na rynku samochodowym oraz potrzebę
zapewnienia neutralności podatkowej, uznano, że w warunkach polskich optymalnym
wyborem (z punktu widzenia zachowania równowagi budżetowej i zachowania
interesów podatników wykorzystujących samochody w działalności gospodarczej)
będzie wdrożenie koncepcji ograniczonego prawa do odliczania z jednoczesnym
brakiem opodatkowania ich użytku prywatnego. Odrzucono w ramach tych analiz ideę
pełnego odliczenia VAT i opodatkowania użytku prywatnego na zasadach ogólnych
(idea była zbyt kosztowna dla budżetu państwa, wiązała się również z wyrażeniem
zgody na nieopodatkowanie istotnej części prywatnej konsumpcji przedsiębiorców lub
ich pracowników w sytuacji gdy u innych osób taka konsumpcja jest opodatkowana na
zasadach ogólnych). Zrezygnowano również w tych analizach z koncepcji pełnego
odliczenia oraz wprowadzenia ryczałtowego opodatkowania prywatnego użytku jako
systemu skomplikowanego i kosztownego budżetowo, mogącego rodzić spory między
przedsiębiorcami a administracją podatkową (należy zwrócić uwagę, że tego rodzaju
system stosowany w Holandii był już przedmiotem orzeczenia TSUE), natomiast
w przypadku obligatoryjnego ryczałtu wymagającego precedensowej derogacji, której
efekt koncepcyjny byłby zbliżony do wnioskowanego przez Polskę rozwiązania.
Wybrana przez Polskę koncepcja rozwiązania „kwestii samochodowej”, jak już
wskazano, jest najpowszechniej stosowana wśród państw członkowskich UE i była
(w wersji ostatecznie przyjętej w decyzji derogacyjnej) wspierana przez Komisję
Europejską.
7 Wnioskowane rozwiązanie zakłada – za pomocą ograniczonego odliczenia – „niejako” jednorazowe
ryczałtowe „opodatkowanie” prywatnego użytku zamiast opodatkowania rozciągniętego w czasie. Należy
jednak zwrócić uwagę, że efekt jednorazowego „opodatkowania” będzie łagodzony wprowadzanym
systemem korekt.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik