Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy:
1)
ewidencję, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, prowadzi się począwszy od dnia, w którym
poniesiono pierwszy, od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, wydatek związany
z tymi pojazdami;
2)
informację, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, składa się w terminie 7 dni od dnia, w którym poniesiono
pierwszy, od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, wydatek związany z tymi
pojazdami.
Art. 9. 1. Dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1
ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, powinno być
przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego,
nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Jeżeli przed terminem najbliższego obowiązkowego badania technicznego lub przed
upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pojazd, o którym mowa
w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
jest przedmiotem dostawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86a ust. 10
pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, powinno być
przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy.
3. Zaświadczenia wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy dla pojazdów,
o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym, zachowują ważność na potrzeby stosowania art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a tej
ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 10. 1. Przepisy art. 90b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, stosuje się do pojazdów samochodowych nabytych, importowanych lub
wytworzonych przez podatnika od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Przepisy art. 90b ust. 1 pkt 2 oraz ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, stosuje się również odpowiednio do sprzedaży pojazdów
samochodowych, o których mowa w art. 7.
– 16 –
Art. 11. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do
nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju
napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:
1)
samochodów osobowych;
2)
innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie
z miejscem dla kierowcy wynosi:
a)
1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
b)
2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
c)
3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez
podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.
3. Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa
w ust. 1 pkt 2, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami
o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym,
nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za
samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Art. 12. 1. W przypadku pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy
najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których na dzień poprzedzający dzień
wejścia w życie niniejszej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku
od towarów i usług wykazanego na fakturze, nie stosuje się art. 86a ust. 1 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w odniesieniu do wydatków, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Przepis ust. 1 ma zastosowanie w odniesieniu do umów, o których mowa w tym
przepisie:
1)
bez uwzględnienia zmian umowy dokonywanych po wejściu w życie niniejszej ustawy
oraz
2)
pod warunkiem że:
a)
pojazdy samochodowe będące przedmiotem tych umów zostały wydane
podatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
– 17 –
b)
umowa została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia we
właściwym dla niego urzędzie skarbowym najpóźniej w terminie 30 dni od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 13. 1. Przepisy ustaw zmienianych w art. 2 i art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, stosuje się do samochodów osobowych:
1)
nabytych lub wytworzonych przez podatnika od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy;
2)
używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
o podobnym charakterze zawartej od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 2, przepisy art. 14 ust. 2 pkt 7f i ust. 2d
oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c i ust. 3c ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, oraz art. 12 ust. 1 pkt 4g i ust. 10 oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c i ust. 7c
ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.
Art. 14. W przypadku gdy przed dniem 1 stycznia 2015 r. dokonano czasowej
rejestracji, o której mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 4, bez dołączonego
do wniosku o rejestrację zaświadczenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 8 tej ustawy,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2015 r., wydanie dowodu
rejestracyjnego po dniu 1 stycznia 2015 r. nie wymaga złożenia tego zaświadczenia.
Art. 15. Przepis art. 7 stosuje się do rozliczeń za okresy rozliczeniowe rozpoczynające
się od dnia 1 stycznia 2014 r.
Art. 16. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 1 pkt 8 i 9, art. 4 i art. 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
UZASADNIENIE
I. Wprowadzenie
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o VAT” oraz w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ustawie z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397,
z późn. zm.), ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282, z późn. zm.). Zmiany dostosowujące
wprowadzane są także w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.).
Podstawowym celem projektowanych zmian jest kompleksowe uregulowanie
w przepisach o podatku od towarów i usług zasad odliczania i rozliczania wydatków
dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Podstawą wprowadzenia ww. zmian jest
przede wszystkim decyzja wykonawcza Rady upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do
stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168
dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
(Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 51), zwana dalej „decyzją wykonawczą”.
Wprawdzie decyzja wykonawcza obowiązuje do dnia 31 grudnia 2016 r. jednak
zgodnie z art. 3 ust. 2 tej decyzji zakłada się wystąpienie o przedłużenie środków
określonych w przedmiotowej decyzji na kolejne lata (z uwzględnieniem wniosków
płynących ze sprawozdania dotyczącego stosowania tych szczególnych regulacji).
Konsekwencją zmian w podatku VAT są zmiany dostosowawcze w podatkach
dochodowych.
Problem dotyczący zakresu wykorzystywania przez podatników VAT w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej samochodów osobowych i innych pojazdów
samochodowych (do 3,5 tony) został zidentyfikowany przez większość państw
członkowskich Unii Europejskiej. Samochody te są bowiem niezbędne w działalności
gospodarczej, równocześnie jednak – jako niezbędne w życiu prywatnym – są także
wykorzystywane do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników. Z uwagi na
specyfikę tych samochodów polegającą na możliwości równoczesnego
wykorzystywania ich do celów „służbowych” i „prywatnych” bardzo trudne jest
dokładne określenie zakresu wykorzystywania pojazdów do celów niezwiązanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeśli nawet w niektórych przypadkach jest
to możliwe, procedura z tym związana jest często bardzo skomplikowana i uciążliwa,
zarówno dla podatników, jak i dla administracji podatkowej. Brak prostych zasad
(często mających źródło w obiektywnych przesłankach) odliczania podatku naliczonego
z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, które z uwagi na swoją
konstrukcję mogą być wykorzystywane także do celów prywatnych, lub zasad
opodatkowywania tego użytku prywatnego sprzyja nadużyciom w podatku VAT,
polegającym na nieuzasadnionym odliczaniu tego podatku lub uchylaniu się od
opodatkowania, wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji
podatkowej. Problem ten został również dostrzeżony przez Komisję Europejską, która
w 2004 r. podjęła próbę zharmonizowania zakresu kosztów, dla których uzasadnione
jest wyłączenie prawa do odliczenia i zaproponowała uzgodnienie przepisów
dotyczących między innymi samochodów osobowych. Ponieważ zbliżanie przepisów
w tym zakresie nie pozostawało bez wpływu na budżety państw członkowskich do
chwili obecnej nie zdołano osiągnąć porozumienia w tej kwestii.
Mając na uwadze powyższe oraz systemowe założenia podatku od wartości dodanej,
a w szczególności zasadę neutralności, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo
do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w nabywanych towarach
i usługach, które związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi
wykonywanymi w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej,
w kilkunastu państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzono ograniczone
prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do samochodów osobowych
i pojazdów samochodowych konstrukcyjnie im podobnych. Z uwagi na wspomniany
brak harmonizacji w tym obszarze podstawą prawną takich działań są decyzje
derogacyjne wydane na podstawie art. 395 dyrektywy 2006/112/WE lub też
ograniczenia zachowane przez państwa członkowskie na podstawie zasady stand still.
1 Wniosek z dnia 29 października 2004 r. dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę
77/388/EWG w celu uproszczenia zobowiązań wynikających z podatku od wartości dodanej
(COM/2004/0728, końcowy CNS 2004/0261,0262).
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik