eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

pracowników, wspólników, udziałowców, 
akcjonariuszy,  członków spółdzielni i ich 
domowników, 
członków 
organów 
stanowiących  osób  prawnych,  jeżeli 
podatnikowi przysługiwało, w całości lub 
w  części,  prawo  do  obniżenia  kwoty 
podatku  należnego  o  kwotę  podatku 
naliczonego  obliczoną  zgodnie  z  art.  86a 
ust. 1 (…)” 
Ponadto w celu uniknięcia  wątpliwości 
interpretacyjnych, postulujemy w 
uzasadnieniu do ustawy wskazać, że art. 8 
ust. 2 pkt 1 dotyczy tez przypadków 
udostępniania pracownikom samochodów 
używanych przez podatników na 
podstawie umów leasingu. To zapewni 
podatnikom 
pewność 
prawa 
podatkowego. 
Jednocześnie  w  przedmiocie  powyższej 
regulacji, z przepisu przejściowego (art. 7 
projektu) nie wynika wprost czy dla 
samochodów,  używanych  na  podstawie 
umów leasingu zawartych przed dniem 
wejścia w życie ustawy, można korzystać 
z  wyłączenia  z  opodatkowania  używania 
takich samochodów do celów osobistych 
pracowników czy tez nie. Naszym 
zdaniem, przepis ten wskazuje na 
możliwość wyłączenia takiego używania z 
opodatkowania  po  wejściu  w  życie 
ustawy, jednak warto doprecyzować to w 
przepisach zmieniających. 
 

Propozycja zapisu: 
„W  przypadku  użycia  (wykorzystywania) 
przez podatnika  do  celów  innych  niż 
działalność  gospodarcza, samochodów 
osobowych oraz innych pojazdów 
samochodowych w rozumieniu przepisów 
prawa o ruchu drogowym, nabytych przed 
dniem wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy, 
również  w  ramach  użytkowania  tych 
pojazdów na podstawie umowy najmu, 
dzierżawy,  leasingu  lub  innej  umowy  o 
podobnym charakterze, imporcie lub 
wytworzeniu, przy nabyciu których kwote 
podatku  naliczonego  stanowiło 50%  lub 
60% kwoty podatku (…)” 
Art. 1 pkt 2 
Związek Banków Polskich 
W  treści  projektowanego  art.  8  ust.  5  Uwaga uwzględniona
(art. 8 ust. 5) 
ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  Doprecyzowano  projektowany przepis i 
[dalej: ustawa o  VAT]  proponujemy  uzupełniono uzasadnienie. 
skreślić  zapis  określający,  iż  przepis  ten 
odwołuje się jedynie do pkt 1 w ustępie 2 
artykułu  8.  W  naszej  ocenie  powyższa 
zmiana  pozwoli  usunąć  wątpliwość,  iż 
opodatkowaniu  nie  będzie  podlegało 
także 
wykorzystywanie 
pojazdów 
samochodowych,  do  celów  innych  niż 
działalność 
gospodarcza 
podatnika, 
nabytych przez podatnika w ramach 
umowy,  leasingu,  dzierżawy  lub 
podobnych,  a  których  udostępnienie  np. 
pracownikom  podatnika  może  być 
uznane na gruncie przepisów o VAT jako 
nieodpłatne  świadczenie  usług  na  cele 
 

pracowników, o którym mowa w art. 8 
ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.  
 
 
Art. 1 pkt 3 
Pracodawcy Rzeczypospolitej  Celem projektu jest kompleksowe 
Uwaga nieuwzględniona. 
(art. 86a) 
Polskiej 
uregulowanie w przepisach o podatku od  Propozycja pozostaje  w  sprzeczności  z 
towarów  i  usług  zasad  odliczania  i  uzyskaną 
decyzją 
derogacyjną, 
rozliczania 
wydatków 
dotyczących  nieuzasadnione wnioski –  pojazdom 
samochodów osobowych oraz innych wykorzystywanym 
wyłącznie 
do 
pojazdów samochodowych o 
działalności  gospodarczej  przysługiwać 
dopuszczalnej  masie  całkowitej  do  3,5  będzie 100% odliczenia od podatku. 
tony.  Podstawą  wprowadzenia  zmian  jest 
decyzja wykonawcza Rady upoważniająca 
Polskę 
do 
stosowania 
środków 
stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 
lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE 
w sprawie wspólnotowego systemu 
podatku 
od 
wartości 
dodanej. 
Konsekwencją zmian w ustawie o podatku 
od  towarów  i  usług  są  zmiany 
dostosowawcze w innych ustawach. 
Proponowane zmiany przedstawione w 
projekcie ustawy o zmianie ustawy 
o  podatku  od  towarów  i  usług  i  innych 
ustaw z dnia 23 grudnia 2013r. 
wprowadzają 
bardzo 
restrykcyjne 
postanowienia 
oraz 
obciążają 
przedsiębiorców 
dodatkowymi 
obowiązkami,  które  mają  negatywny 
wpływ  na  prowadzenie  działalności 
gospodarczej. Wprowadzenie systemu 
zabezpieczającego w postaci konieczności 
 

złożenia  informacji  oraz  prowadzenia 
ewidencji  przez  przedsiębiorców,  którzy 
będą  wykorzystywać  pojazdy  wyłącznie 
do  działalności  gospodarczej  będzie 
uciążliwą  i  skomplikowaną  czynnością 
generującą 
dodatkowe 
koszty 
prowadzenia 
działalności. 
Zdaniem 
Pracodawców  RP  przyjęcie  w  obecnym 
kształcie  zaproponowanych  rozwiązań 
będzie 
oznaczało 
dla 
większości 
przedsiębiorców  rezygnację  z  prawa  do 
odliczenia 100% podatku naliczonego w 
odniesieniu  do  wydatków  związanych  z 
pojazdami wykorzystywanymi przez 
podatnika  wyłącznie  do  działalności 
gospodarczej. Ponadto wprowadzenie 
proponowanych 
rozwiązań 
jeszcze 
bardziej skomplikuje system podatkowy, 
jak  również  negatywnie  wpłynie  na 
rozwój przedsiębiorczości w Polsce. 
W  związku  z  tym  racjonalnym 
rozwiązaniem  byłoby,  umożliwienie 
przedsiębiorco  odliczania  100%  podatku 
naliczonego w odniesieniu do wydatków 
związanych 

pojazdami 
wykorzystywanymi przez podatnika 
wyłącznie do działalności gospodarczej w 
przypadku wprowadzenia ich m.in. do 
ewidencji środków trwałych oraz wartości 
niematerialnych i prawnych. 
 
Art. 1 pkt 3 
Krajowa Rada Izb Rolniczych  W proponowanej ustawie projektodawca  Uwaga nieuwzględniona. 
 

(art. 86a ust. 1) 
zamierza  wprowadzić  ograniczenia  w  Założenia  w projekcie maja charakter 
odliczaniu VAT od samochodów 
upraszczający i uśredniający i są zgodne 
wykorzystywanych zarówno do 
z orzecznictwem Unii Europejskiej. 
działalności,  jak  również  do  celów  Badania  europejskie  zupełnie  nie 
prywatnych. Najogólniej jest to 
potwierdzają  szacunków  Izby  co  do 
uzasadnione  -  ponieważ  samochody  stopnia wykorzystania samochodów 
służbowe służą do wykorzystywania ich w  osobowych  wyłącznie  do  użytku 
celach 
służbowych. 
Jednak  biznesowego. 
zaproponowane  rozwiązanie  -  dotyczące 
ograniczenia prawa do odliczenia podatku 
naliczonego do 50% kwoty podatku 
wynikającego  z  tzw.  „mieszanego" 
wykorzystania samochodu jest 
krzywdzące.  
Przyjęcie  upraszczającego  założenia,  że 
każdy 
pojazd 
samochodowy 

dopuszczalnej  masie  całkowitej  do  3,5 
tony  służy  użytkowaniu  "mieszanemu" 
jest  niedopuszczalne.  Nie  można  z  góry 
zakładać,  że  dany  typ  samochodu  jest 
wykorzystywany zarówno do celów 
działalności  jak  i  celów  prywatnych,  co 
uzasadnia ograniczenie prawa do 
odliczenia  VAT.  Przyjęcie  sztywnego 
założenia  proporcji  50:50  między 
wykorzystaniem auta na cele firmowe i 
prywatne 

pewnością 
jest 
dyskryminujące 
dla 
sporej 
grupy 
przedsiębiorców,  którzy  wykorzystują 
samochody  w  większym  stopniu  na  cele 
służbowe niż osobiste. Izba Przemysłowo-
Handlowa  szacuje  że  95,5  %  aut  dla 
 

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: