Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich
domowników,
członków
organów
stanowiących osób prawnych, jeżeli
podatnikowi przysługiwało, w całości lub
w części, prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego obliczoną zgodnie z art. 86a
ust. 1 (…)”
Ponadto w celu uniknięcia wątpliwości
interpretacyjnych, postulujemy w
uzasadnieniu do ustawy wskazać, że art. 8
ust. 2 pkt 1 dotyczy tez przypadków
udostępniania pracownikom samochodów
używanych przez podatników na
podstawie umów leasingu. To zapewni
podatnikom
pewność
prawa
podatkowego.
Jednocześnie w przedmiocie powyższej
regulacji, z przepisu przejściowego (art. 7
projektu) nie wynika wprost czy dla
samochodów, używanych na podstawie
umów leasingu zawartych przed dniem
wejścia w życie ustawy, można korzystać
z wyłączenia z opodatkowania używania
takich samochodów do celów osobistych
pracowników czy tez nie. Naszym
zdaniem, przepis ten wskazuje na
możliwość wyłączenia takiego używania z
opodatkowania po wejściu w życie
ustawy, jednak warto doprecyzować to w
przepisach zmieniających.
2
Propozycja zapisu:
„W przypadku użycia (wykorzystywania)
przez podatnika do celów innych niż
działalność gospodarcza, samochodów
osobowych oraz innych pojazdów
samochodowych w rozumieniu przepisów
prawa o ruchu drogowym, nabytych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
również w ramach użytkowania tych
pojazdów na podstawie umowy najmu,
dzierżawy, leasingu lub innej umowy o
podobnym charakterze, imporcie lub
wytworzeniu, przy nabyciu których kwote
podatku naliczonego stanowiło 50% lub
60% kwoty podatku (…)”
Art. 1 pkt 2
Związek Banków Polskich
W treści projektowanego art. 8 ust. 5 Uwaga uwzględniona.
(art. 8 ust. 5)
ustawy o podatku od towarów i usług Doprecyzowano projektowany przepis i
[dalej: ustawa o VAT] proponujemy uzupełniono uzasadnienie.
skreślić zapis określający, iż przepis ten
odwołuje się jedynie do pkt 1 w ustępie 2
artykułu 8. W naszej ocenie powyższa
zmiana pozwoli usunąć wątpliwość, iż
opodatkowaniu nie będzie podlegało
także
wykorzystywanie
pojazdów
samochodowych, do celów innych niż
działalność
gospodarcza
podatnika,
nabytych przez podatnika w ramach
umowy, leasingu, dzierżawy lub
podobnych, a których udostępnienie np.
pracownikom podatnika może być
uznane na gruncie przepisów o VAT jako
nieodpłatne świadczenie usług na cele
3
pracowników, o którym mowa w art. 8
ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Art. 1 pkt 3
Pracodawcy Rzeczypospolitej Celem projektu jest kompleksowe
Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a)
Polskiej
uregulowanie w przepisach o podatku od Propozycja pozostaje w sprzeczności z
towarów i usług zasad odliczania i uzyskaną
decyzją
derogacyjną,
rozliczania
wydatków
dotyczących nieuzasadnione wnioski – pojazdom
samochodów osobowych oraz innych wykorzystywanym
wyłącznie
do
pojazdów samochodowych o
działalności gospodarczej przysługiwać
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 będzie 100% odliczenia od podatku.
tony. Podstawą wprowadzenia zmian jest
decyzja wykonawcza Rady upoważniająca
Polskę
do
stosowania
środków
stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1
lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE
w sprawie wspólnotowego systemu
podatku
od
wartości
dodanej.
Konsekwencją zmian w ustawie o podatku
od towarów i usług są zmiany
dostosowawcze w innych ustawach.
Proponowane zmiany przedstawione w
projekcie ustawy o zmianie ustawy
o podatku od towarów i usług i innych
ustaw z dnia 23 grudnia 2013r.
wprowadzają
bardzo
restrykcyjne
postanowienia
oraz
obciążają
przedsiębiorców
dodatkowymi
obowiązkami, które mają negatywny
wpływ na prowadzenie działalności
gospodarczej. Wprowadzenie systemu
zabezpieczającego w postaci konieczności
4
złożenia informacji oraz prowadzenia
ewidencji przez przedsiębiorców, którzy
będą wykorzystywać pojazdy wyłącznie
do działalności gospodarczej będzie
uciążliwą i skomplikowaną czynnością
generującą
dodatkowe
koszty
prowadzenia
działalności.
Zdaniem
Pracodawców RP przyjęcie w obecnym
kształcie zaproponowanych rozwiązań
będzie
oznaczało
dla
większości
przedsiębiorców rezygnację z prawa do
odliczenia 100% podatku naliczonego w
odniesieniu do wydatków związanych z
pojazdami wykorzystywanymi przez
podatnika wyłącznie do działalności
gospodarczej. Ponadto wprowadzenie
proponowanych
rozwiązań
jeszcze
bardziej skomplikuje system podatkowy,
jak również negatywnie wpłynie na
rozwój przedsiębiorczości w Polsce.
W związku z tym racjonalnym
rozwiązaniem byłoby, umożliwienie
przedsiębiorco odliczania 100% podatku
naliczonego w odniesieniu do wydatków
związanych
z
pojazdami
wykorzystywanymi przez podatnika
wyłącznie do działalności gospodarczej w
przypadku wprowadzenia ich m.in. do
ewidencji środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych.
Art. 1 pkt 3
Krajowa Rada Izb Rolniczych W proponowanej ustawie projektodawca Uwaga nieuwzględniona.
5
(art. 86a ust. 1)
zamierza wprowadzić ograniczenia w Założenia w projekcie maja charakter
odliczaniu VAT od samochodów
upraszczający i uśredniający i są zgodne
wykorzystywanych zarówno do
z orzecznictwem Unii Europejskiej.
działalności, jak również do celów Badania europejskie zupełnie nie
prywatnych. Najogólniej jest to
potwierdzają szacunków Izby co do
uzasadnione - ponieważ samochody stopnia wykorzystania samochodów
służbowe służą do wykorzystywania ich w osobowych wyłącznie do użytku
celach
służbowych.
Jednak biznesowego.
zaproponowane rozwiązanie - dotyczące
ograniczenia prawa do odliczenia podatku
naliczonego do 50% kwoty podatku
wynikającego z tzw. „mieszanego"
wykorzystania samochodu jest
krzywdzące.
Przyjęcie upraszczającego założenia, że
każdy
pojazd
samochodowy
o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
tony służy użytkowaniu "mieszanemu"
jest niedopuszczalne. Nie można z góry
zakładać, że dany typ samochodu jest
wykorzystywany zarówno do celów
działalności jak i celów prywatnych, co
uzasadnia ograniczenie prawa do
odliczenia VAT. Przyjęcie sztywnego
założenia proporcji 50:50 między
wykorzystaniem auta na cele firmowe i
prywatne
z
pewnością
jest
dyskryminujące
dla
sporej
grupy
przedsiębiorców, którzy wykorzystują
samochody w większym stopniu na cele
służbowe niż osobiste. Izba Przemysłowo-
Handlowa szacuje że 95,5 % aut dla
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik