eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

−  w 2014 r.: 60 mln zł, w tym dochodów budżetu państwa 44 mln zł, a dochodów 
jst 16 mln zł, 
−  w  2015  r.:  225  mln  zł,  w  tym  dochodów  budżetu  państwa  135  mln  zł, 
a dochodów jst 90 mln zł, 
−  w 2016 r.: 478  mln  zł,  w  tym  dochodów  budżetu  państwa  286  mln  zł, 
a dochodów jst 192 mln zł. 
Szacowane skutki nie  uwzględniają  pozytywnych  skutków  budżetowych  z  tytułu 
ograniczenia szarej strefy w handlu paliwami (wzrost zainteresowania kupnem 
paliw „na faktury” w celu odliczenia połowy kwoty podatku z tytułu tych nabyć).  
Skutki  budżetowe  zostały  oszacowane,  zakładając  wejście  w  życie  przepisów  je 
generujących od 1 marca 2014 r. Z uwagi jednak na termin wejścia w życie ustawy 
(14 dni od dnia ogłoszenia) możliwe jest, że przepisy ustawy w tym zakresie wejdą 
w  życie  nieco  wcześniej,  co  mogłoby  oznaczać  nieznaczne  różnice 
w prezentowanych  szacunkach.  Ubytek  dochodów  budżetu  państwa  z  tytułu 
wprowadzanych regulacji mieści się w zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 
2014  ubytkach  dochodów  z  podatku  VAT  z  tytułu  zmian  w  zakresie  prawa  do 
odliczeń. 
Skutki zmian w prawie  do  odliczeń  przy  nabyciu  samochodów  osobowych 
wyszacowano,  obliczając  różnicę  w  odliczeniach  dla  poszczególnych  marek 
samochodów,  uwzględniając  przy  tym  liczbę  nabytych  przez  podatników  VAT 
czynnych samochodów osobowych. W szacunkach oparto się na danych z Cepik-u 
w zakresie liczby nabywanych przez tych podatników samochodów osobowych oraz 
na  danych  Instytutu  SAMAR  dotyczących  średnich  cen  i  struktury  sprzedaży 
poszczególnych  marek  samochodów.  Wyszacowano  też  liczbę  samochodów 
z tzw. kratką  oraz  samochodów  osobowych  (w  tym  z  tzw.  kratką) 
wykorzystywanych  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej.  W  obliczeniach 
uwzględniono też fakt, że samochody wykorzystywane są również do działalności 
zwolnionej (bez prawa do odliczeń). 
Skutki zmian w odliczeniach przy nabyciu paliwa wyszacowano jako 50% podatku 
zawartego w cenie paliwa nabytego przez podatników VAT czynnych do 
samochodów, których ograniczenie to będzie dotyczyło.  Zużycie to wyszacowano 
w oparciu  o  liczbę  samochodów  będących  w  posiadaniu  podatników  VAT,  średni 
roczny  przebieg  tych  pojazdów,  średnią  cenę  paliwa  (benzyny,  oleju  napędowego 
38 
 
i gazu).  W  przypadku  nabycia  samochodów  uwzględniono  założenia  dotyczące 
nabycia wyłącznie na cele działalności gospodarczej, które to cele w projekcie dają 
podstawę  do  odstąpienia  od  przedmiotowych  ograniczeń  w  prawie  do  odliczeń. 
W szacunkach  uwzględniono  też  brak  prawa  do  odliczeń  z  tytułu  dokonywania 
przez  podatników  VAT  czynnych  również  sprzedaży  zwolnionej  z  podatku.  Przy 
szacowaniu skutków oparto się na danych z Cepik-u w zakresie liczby samochodów 
będących w posiadaniu  podatników VAT. Podobnie wyszacowano pozytywne dla 
budżetu państwa skutki z tytułu ograniczenia odliczenia do 50% w zakresie innych 
wydatków eksploatacyjnych. 
W zakresie skutków likwidacji zwolnienia od podatku  sprzedaży  samochodów 
używanych i wprowadzenia systemu korekt podatku nieodliczonego, obliczono dwa 
elementy.  Pierwszy  obliczono  jako  różnicę  w  korektach  podatku  odliczonego 
pomiędzy wielkością korekty według nowego systemu a wielkością korekty według 
obecnego  systemu,  z  uwzględnieniem  liczby  sprzedawanych  przez  podatników 
samochodów  używanych  w  podziale  na  wiek  samochodu,  co  stanowi  element 
ujemny  skutku.  Element  dodatni  obliczono  jako  wartość  podatku  należnego  od 
sprzedaży  tych  samochodów  do  konsumentów  ostatecznych  powiększoną  o  50% 
wartości  podatku  należnego  przy  sprzedaży  samochodów  do  podatników  VAT 
czynnych. Uwzględniono przy tym spadek wartości rezydualnej samochodu. 
Przy  szacowaniu  skutków  uwzględniono  też  przesunięcie  czasowe  wpływów 
z podatku  VAT  (np.  dochody  z  rozliczenia  za  styczeń  wpływają  dopiero  w  lutym) 
oraz okresy przejściowe w projektowanych rozwiązaniach.  
Wzrost  dochodów  sektora  finansów  publicznych  (budżetu  państwa  i  jednostek 
samorządu  terytorialnego)  z  tytułu  podatku  dochodowego  wyszacowano, 
przyjmując  za  podstawę  oszacowane  zmiany  w  wysokości  dochodów  budżetu 
państwa  z  tytułu  podatku  VAT  w  związku  z  projektowanymi  rozwiązaniami 
w zakresie  prawa  do  odliczeń.  Szacowane  skutki  finansowe  w  podatku 
dochodowym  uwzględniają  również  rozliczanie wydatków na nabycie pojazdów 
samochodowych w czasie (amortyzacja). 
 
W zakresie zniesienia od 2015 r. zaświadczeń od pojazdów sprowadzanych z innych 
państw  członkowskich  Unii  Europejskiej  i  w  konsekwencji  zniesienia  opłaty 
skarbowej z  tego  tytułu  przewiduje  się,  że  dodatnie  skutki  dla  jst  z  tytułu  podatku 
39 
 
dochodowego  zostaną  zmniejszone  w  latach  2015  i  2016  (w  każdym  roku) 
o ok. 64 mln zł.  
Projektowane  regulacje  nie  wpływają  na  zwiększenie  wydatków  dla  sektora 
finansów  publicznych,  w  tym  budżetu  państwa  i  jednostek  samorządu 
terytorialnego. 
 
 
4.  Wpływ aktu prawnego na rynek pracy 
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy. 
 
5.  Wpływ  aktu  prawnego  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym 
na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Przewiduje  się,  iż  proponowane  rozwiązania  mogą  pozytywnie  wpływać  na 
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. 
Charakter  proponowanych  zmian  dotyczących  ograniczenia  w  zakresie  odliczania 
podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych oraz innych wydatków 
związanych z tymi pojazdami może wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
Bez  wprowadzenia  zmian  może  dochodzić  do  zakłóceń  na  rynku  sprzedaży 
samochodów z uwagi na zróżnicowanie pod względem podatkowym samochodów. 
Trudno jest  określić  wpływ  proponowanej  regulacji  na  krajowy  rynek 
motoryzacyjny, gdyż na decyzje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej 
ewentualnych nabywców samochodów wpływ mają również inne czynniki, takie jak 
aktualne potrzeby przedsiębiorcy czy koniunktura na rynku. 
Zakłada się, że odejście od stosowanego obecnie limitu kwotowego (6000 zł) może 
wpłynąć, po wejściu w życie niniejszej ustawy, na wzrost zainteresowania kupnem 
samochodów wykorzystywanych do celów „mieszanych”.  
Ponadto  wprowadzenie ograniczenia  w  odliczaniu  podatku  z  tytułu  wydatków 
eksploatacyjnych  związanych  z  pojazdami  wykorzystywanymi  zarówno  do  celów 
prowadzonej  działalności  gospodarczej,  jak i celów prywatnych,  zwiększy 
przejściowo  w  VAT  koszty  prowadzenia  działalności  przedsiębiorstw.  Jednakże 
wprowadzenie  od  połowy  2015  r.  prawa  do  odliczenia  podatku  z  tytułu  zakupu 
paliwa  do  napędu  samochodów  osobowych  zdecydowanie  zmniejszy  koszty 
prowadzenia  działalności,  gdyż  obecnie  od  takiego  wydatku  odliczenia  podatku 
VAT  się  nie  stosuje.  Należy  również  podkreślić,  że  od  dnia  wejścia  w  życie 
40 
 
przepisów  dotyczących  nowych  zasad  odliczania  podatku  naliczonego  odliczenie 
VAT w pełnej wysokości będzie przysługiwało w odniesieniu do wydatków (w tym 
paliw)  dotyczących  wszystkich  samochodów  wykorzystywanych  wyłącznie 
w działalności  gospodarczej.  Nie  będzie  zatem  już  różnicowania  podatkowego 
w stosunku  do  tego  rodzaju  pojazdów  w  zależności,  czy mamy do czynienia 
z samochodem z tzw. kratką, czy samochodem osobowym.  
Wprowadzenie zmian w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od 
zakupu pojazdów  samochodowych  może  wpłynąć  –  w okresie od dnia 1 stycznia 
2014 r. do dnia wejścia w życie proponowanych zmian – na wzrost zainteresowania 
kupnem  samochodów,  które  zgodnie  z  projektem  objęte  zostaną  ograniczeniem. 
Dlatego też, aby nie doszło do „zawirowań” na rynku samochodowym, proponuje 
się,  aby  regulacje  weszły  w  życie  jak  najszybciej,  tj.  po  upływie  14  dni  od  dnia 
ogłoszenia ustawy.  
 
6.  Wpływ aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny 
Uregulowania zawarte  w  niniejszej  ustawie  nie  wywierają  wpływu  na  sytuację 
i rozwój regionalny. 
 
7.  Źródła finansowania 
Ujemne  skutki  budżetowe  z  tytułu  wprowadzenia  projektowanych  rozwiązań 
mieszczą  się  w  zaplanowanych  w  ustawie  budżetowej  na  rok  2014  ubytkach 
dochodów z podatku VAT z tytułu zmian w zakresie prawa do odliczeń. 
41 
 
KONSULTACJE SPOŁECZNE - ZESTAWIENIE UWAG DO PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE USTAWY O PODATKU OD 
TOWARÓW I USŁUG ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW – STAN NA 08.01.2014 r. 
 
 
 
 
 
Przepis 
Zgłaszający uwagę 
Treść uwagi 
Stanowisko MF 
Art. 1 pkt 2 
Lewiatan 
Wątpliwości  budzi art.  1pkt 2 projektu  Uwagi uwzględnione
(art. 8 ust.5) 
ustawy, który dotyczy art. 8 ust. 2 pkt 1  Doprecyzowano  projektowane przepisy 
ustawy  o  VAT  uznającego  za  odpłatne  i uzupełniono uzasadnienie. 
świadczenie  usług  również  użycie 
towarów 
stanowiących 
część 
przedsiębiorstwa  podatnika  do  celów 
innych  niż  działalność  gospodarcza.  W 
praktyce  mogą  się  pojawić  wątpliwości, 
czy używanie w celach prywatnych przez 
pracowników  samochodów  służbowych 
leasingowanych  przez  pracodawcę  nie 
powinno  być  uznane  za  nieodpłatne 
świadczenie  usług  na  cele  osobiste 
pracowników, które jest objęte już innym 
przepisem (art. 8 ust. 2 pkt 2). Dlatego tez 
proponujemy  doprecyzować  w  ustawie  
zmieniającej,  że  zmieniane  przepisy 
dotyczą  również  używania  samochodów 
przez pracowników podatnika. 
Propozycja zapisu: 
„Przepis ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania 
w  przypadku  użycia (wykorzystywania) 
pojazdów samochodowych,  do celów 
innych  niż  działalność  gospodarcza 
podatnika,  w  tym  w  szczególności  do 
celów osobistych podatnika, lub jego 
pracowników, 

tym 
byłych 
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: