Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
jst 16 mln zł,
− w 2015 r.: 225 mln zł, w tym dochodów budżetu państwa 135 mln zł,
a dochodów jst 90 mln zł,
− w 2016 r.: 478 mln zł, w tym dochodów budżetu państwa 286 mln zł,
a dochodów jst 192 mln zł.
Szacowane skutki nie uwzględniają pozytywnych skutków budżetowych z tytułu
ograniczenia szarej strefy w handlu paliwami (wzrost zainteresowania kupnem
paliw „na faktury” w celu odliczenia połowy kwoty podatku z tytułu tych nabyć).
Skutki budżetowe zostały oszacowane, zakładając wejście w życie przepisów je
generujących od 1 marca 2014 r. Z uwagi jednak na termin wejścia w życie ustawy
(14 dni od dnia ogłoszenia) możliwe jest, że przepisy ustawy w tym zakresie wejdą
w życie nieco wcześniej, co mogłoby oznaczać nieznaczne różnice
w prezentowanych szacunkach. Ubytek dochodów budżetu państwa z tytułu
wprowadzanych regulacji mieści się w zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok
2014 ubytkach dochodów z podatku VAT z tytułu zmian w zakresie prawa do
odliczeń.
Skutki zmian w prawie do odliczeń przy nabyciu samochodów osobowych
wyszacowano, obliczając różnicę w odliczeniach dla poszczególnych marek
samochodów, uwzględniając przy tym liczbę nabytych przez podatników VAT
czynnych samochodów osobowych. W szacunkach oparto się na danych z Cepik-u
w zakresie liczby nabywanych przez tych podatników samochodów osobowych oraz
na danych Instytutu SAMAR dotyczących średnich cen i struktury sprzedaży
poszczególnych marek samochodów. Wyszacowano też liczbę samochodów
z tzw. kratką oraz samochodów osobowych (w tym z tzw. kratką)
wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. W obliczeniach
uwzględniono też fakt, że samochody wykorzystywane są również do działalności
zwolnionej (bez prawa do odliczeń).
Skutki zmian w odliczeniach przy nabyciu paliwa wyszacowano jako 50% podatku
zawartego w cenie paliwa nabytego przez podatników VAT czynnych do
samochodów, których ograniczenie to będzie dotyczyło. Zużycie to wyszacowano
w oparciu o liczbę samochodów będących w posiadaniu podatników VAT, średni
roczny przebieg tych pojazdów, średnią cenę paliwa (benzyny, oleju napędowego
38
i gazu). W przypadku nabycia samochodów uwzględniono założenia dotyczące
nabycia wyłącznie na cele działalności gospodarczej, które to cele w projekcie dają
podstawę do odstąpienia od przedmiotowych ograniczeń w prawie do odliczeń.
W szacunkach uwzględniono też brak prawa do odliczeń z tytułu dokonywania
przez podatników VAT czynnych również sprzedaży zwolnionej z podatku. Przy
szacowaniu skutków oparto się na danych z Cepik-u w zakresie liczby samochodów
będących w posiadaniu podatników VAT. Podobnie wyszacowano pozytywne dla
budżetu państwa skutki z tytułu ograniczenia odliczenia do 50% w zakresie innych
wydatków eksploatacyjnych.
W zakresie skutków likwidacji zwolnienia od podatku sprzedaży samochodów
używanych i wprowadzenia systemu korekt podatku nieodliczonego, obliczono dwa
elementy. Pierwszy obliczono jako różnicę w korektach podatku odliczonego
pomiędzy wielkością korekty według nowego systemu a wielkością korekty według
obecnego systemu, z uwzględnieniem liczby sprzedawanych przez podatników
samochodów używanych w podziale na wiek samochodu, co stanowi element
ujemny skutku. Element dodatni obliczono jako wartość podatku należnego od
sprzedaży tych samochodów do konsumentów ostatecznych powiększoną o 50%
wartości podatku należnego przy sprzedaży samochodów do podatników VAT
czynnych. Uwzględniono przy tym spadek wartości rezydualnej samochodu.
Przy szacowaniu skutków uwzględniono też przesunięcie czasowe wpływów
z podatku VAT (np. dochody z rozliczenia za styczeń wpływają dopiero w lutym)
oraz okresy przejściowe w projektowanych rozwiązaniach.
Wzrost dochodów sektora finansów publicznych (budżetu państwa i jednostek
samorządu terytorialnego) z tytułu podatku dochodowego wyszacowano,
przyjmując za podstawę oszacowane zmiany w wysokości dochodów budżetu
państwa z tytułu podatku VAT w związku z projektowanymi rozwiązaniami
w zakresie prawa do odliczeń. Szacowane skutki finansowe w podatku
dochodowym uwzględniają również rozliczanie wydatków na nabycie pojazdów
samochodowych w czasie (amortyzacja).
W zakresie zniesienia od 2015 r. zaświadczeń od pojazdów sprowadzanych z innych
państw członkowskich Unii Europejskiej i w konsekwencji zniesienia opłaty
skarbowej z tego tytułu przewiduje się, że dodatnie skutki dla jst z tytułu podatku
39
dochodowego zostaną zmniejszone w latach 2015 i 2016 (w każdym roku)
o ok. 64 mln zł.
Projektowane regulacje nie wpływają na zwiększenie wydatków dla sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ aktu prawnego na rynek pracy
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewiduje się, iż proponowane rozwiązania mogą pozytywnie wpływać na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Charakter proponowanych zmian dotyczących ograniczenia w zakresie odliczania
podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych oraz innych wydatków
związanych z tymi pojazdami może wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Bez wprowadzenia zmian może dochodzić do zakłóceń na rynku sprzedaży
samochodów z uwagi na zróżnicowanie pod względem podatkowym samochodów.
Trudno jest określić wpływ proponowanej regulacji na krajowy rynek
motoryzacyjny, gdyż na decyzje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej
ewentualnych nabywców samochodów wpływ mają również inne czynniki, takie jak
aktualne potrzeby przedsiębiorcy czy koniunktura na rynku.
Zakłada się, że odejście od stosowanego obecnie limitu kwotowego (6000 zł) może
wpłynąć, po wejściu w życie niniejszej ustawy, na wzrost zainteresowania kupnem
samochodów wykorzystywanych do celów „mieszanych”.
Ponadto wprowadzenie ograniczenia w odliczaniu podatku z tytułu wydatków
eksploatacyjnych związanych z pojazdami wykorzystywanymi zarówno do celów
prowadzonej działalności gospodarczej, jak i celów prywatnych, zwiększy
przejściowo w VAT koszty prowadzenia działalności przedsiębiorstw. Jednakże
wprowadzenie od połowy 2015 r. prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupu
paliwa do napędu samochodów osobowych zdecydowanie zmniejszy koszty
prowadzenia działalności, gdyż obecnie od takiego wydatku odliczenia podatku
VAT się nie stosuje. Należy również podkreślić, że od dnia wejścia w życie
40
przepisów dotyczących nowych zasad odliczania podatku naliczonego odliczenie
VAT w pełnej wysokości będzie przysługiwało w odniesieniu do wydatków (w tym
paliw) dotyczących wszystkich samochodów wykorzystywanych wyłącznie
w działalności gospodarczej. Nie będzie zatem już różnicowania podatkowego
w stosunku do tego rodzaju pojazdów w zależności, czy mamy do czynienia
z samochodem z tzw. kratką, czy samochodem osobowym.
Wprowadzenie zmian w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od
zakupu pojazdów samochodowych może wpłynąć – w okresie od dnia 1 stycznia
2014 r. do dnia wejścia w życie proponowanych zmian – na wzrost zainteresowania
kupnem samochodów, które zgodnie z projektem objęte zostaną ograniczeniem.
Dlatego też, aby nie doszło do „zawirowań” na rynku samochodowym, proponuje
się, aby regulacje weszły w życie jak najszybciej, tj. po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia ustawy.
6. Wpływ aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Uregulowania zawarte w niniejszej ustawie nie wywierają wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
7. Źródła finansowania
Ujemne skutki budżetowe z tytułu wprowadzenia projektowanych rozwiązań
mieszczą się w zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2014 ubytkach
dochodów z podatku VAT z tytułu zmian w zakresie prawa do odliczeń.
41
KONSULTACJE SPOŁECZNE - ZESTAWIENIE UWAG DO PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE USTAWY O PODATKU OD
TOWARÓW I USŁUG ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW – STAN NA 08.01.2014 r.
Przepis
Zgłaszający uwagę
Treść uwagi
Stanowisko MF
Art. 1 pkt 2
Lewiatan
Wątpliwości budzi art. 1pkt 2 projektu Uwagi uwzględnione.
(art. 8 ust.5)
ustawy, który dotyczy art. 8 ust. 2 pkt 1 Doprecyzowano projektowane przepisy
ustawy o VAT uznającego za odpłatne i uzupełniono uzasadnienie.
świadczenie usług również użycie
towarów
stanowiących
część
przedsiębiorstwa podatnika do celów
innych niż działalność gospodarcza. W
praktyce mogą się pojawić wątpliwości,
czy używanie w celach prywatnych przez
pracowników samochodów służbowych
leasingowanych przez pracodawcę nie
powinno być uznane za nieodpłatne
świadczenie usług na cele osobiste
pracowników, które jest objęte już innym
przepisem (art. 8 ust. 2 pkt 2). Dlatego tez
proponujemy doprecyzować w ustawie
zmieniającej, że zmieniane przepisy
dotyczą również używania samochodów
przez pracowników podatnika.
Propozycja zapisu:
„Przepis ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania
w przypadku użycia (wykorzystywania)
pojazdów samochodowych, do celów
innych niż działalność gospodarcza
podatnika, w tym w szczególności do
celów osobistych podatnika, lub jego
pracowników,
w
tym
byłych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik