Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
pkt 2 ustawy o VAT – w związku z uprzednim zwiększeniem wartości początkowej
środka trwałego o kwotę podatku VAT niestanowiącą podatku naliczonego) są
konsekwencją decyzji podejmowanych przez samego podatnika na podstawie regulacji
ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanym przepisem, w takiej sytuacji, podatnik podatku
VAT jest wyłącznie „uprawniony” (a nie „obowiązany”) do dokonania korekty. Zatem
to sam podatnik, uwzględniając bilans korzyści, jakie wynikają ze stosowania
całokształtu regulacji przewidzianej nowelizacją, decyduje o swojej sytuacji na gruncie
ustaw o podatkach dochodowych. Ze względu na ścisłe powiązanie skutków w podatku
dochodowym z decyzją podjętą przez podatnika na gruncie podatku VAT (skutki
w podatku dochodowym są konsekwencją stosowania przepisów o podatku VAT),
konieczność wykazania przychodu na gruncie przepisów ustaw o podatkach
dochodowych będzie rekompensowana polepszeniem jego sytuacji w ramach systemu
podatku VAT przez zwiększenie podatku naliczonego. Z uwagi na fakt, iż obciążenie
podatkiem dochodowym stanowi wyłącznie określony procent kwoty „zyskiwanej”
w podatku VAT finansowy bilans działań podatnika decydującego się na skorzystanie
z możliwości, jakie daje art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, będzie dla niego dodatni.
Po drugie naruszenie zakazu wprowadzania zmian w prawie podatkowym w trakcie
roku podatkowego miałoby miejsce w sytuacji, gdyby określone (tożsame) działanie
podatnika przed i po wejściu w życie proponowanych zmian rodziło dla podatnika
odmienne skutki prawne w podatkach dochodowych. Byłoby tak wówczas, gdyby
podatnik, dokonując korekty w podatku VAT przed wejściem w życie projektowanych
przepisów, nie musiał wykazywać przychodu w podatku PIT lub CIT, natomiast
przychód taki musiałby wykazać już po wejściu w życie tych przepisów. Taka sytuacja
w oczywisty sposób nie zachodzi w niniejszej sprawie z uwagi na fakt, iż aktualnie na
gruncie podatku VAT nie istnieją regulacje analogiczne do tych wprowadzanych
niniejszą ustawą. Nowelizacja ustaw o podatku dochodowym nie dokonuje zatem
„zmiany” zasad traktowania podatku naliczonego, a tym samym nie można uznać, iż
nowelizacja ta pogarsza sytuację podatników podatków dochodowych.
Późniejszy termin wejścia w życie zmian w ustawach o podatku dochodowym
w porównaniu do zmian przewidzianych w ustawie o VAT, oznaczałby jednocześnie, iż
w systemie podatkowym powstałaby luka w przepisach. Polegałaby ona na tym, iż
w podatku dochodowym brak byłoby regulacji określających skutki podatkowe
33
czynności dokonywanych przez podatnika w oparciu o przepisy ustawy o podatku od
towarów i usług, które to czynności mają niewątpliwy wpływ na podatek dochodowy.
Przy czym na uwadze należy mieć to, iż zmiany w podatku dochodowym w żaden
sposób nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od nowelizacji przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług, gdyż są one bezpośrednio z nimi powiązane
i jednocześnie stanowią konsekwencję i logiczną całość tych zmian.
Wyjątki od regulacji wskazującej na wejście w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia dotyczą art. 1 pkt 8 i 9, art. 4 i art. 6. W związku ze skutkami dla jednostek
samorządu terytorialnego z tytułu mniejszych wpływów z opłaty skarbowej (likwidacja
obowiązku wydawania zaświadczeń, o których mowa w art. 105 ustawy o VAT)
przewidziano, że art. 1 pkt 8 i 9, art. 4 i art. 6 wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.,
w którym to roku ubytki w opłacie skarbowej zostaną pokryte dodatkowymi wpływami
z podatków dochodowych (zmiany będące konsekwencją zmian w VAT). Ponadto
przewiduje się (art. 15), że art. 7 dotyczący braku obowiązku opodatkowania użytku
prywatnego pojazdu samochodowego objętego dotychczasowymi ograniczeniami
w odliczaniu podatku naliczonego, jako przepis korzystny dla podatników
i jednoznacznie usuwający niepewność prawną po utracie mocy art. 5 ustawy z dnia
16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy
o transporcie drogowym, będzie stosowany z mocą od dnia 1 stycznia 2014 r.
Rozwiązanie to nie narusza zasady demokratycznego państwa prawnego.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
§ 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie ww. ustawy o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa zgłosił Związek Polskiego Leasingu.
Ustawa nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
34
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowany akt prawny oddziałuje na podatników podatku od towarów i usług
oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych.
Proponowane rozwiązania wpływają również na podmioty sprowadzające
samochody z innych państw członkowskich.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy równolegle z uzgodnieniami zewnętrznymi został poddany
konsultacjom społecznym z takimi podmiotami i organizacjami gospodarczymi, jak:
Business Centre Club, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Izba
Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Izba
Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych, Izba Wydawców Prasy, Krajowa Izba
Biegłych Rewidentów, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Krajowa Rada
Izb Rolniczych, Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Radców Prawnych,
Krajowa Rada Spółdzielcza, Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni
Produkcyjnych, Polska Izba Książki, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni
„Samopomoc Chłopska”, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „SPOŁEM”,
Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowy Związek
Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny, Naczelna Izba Lekarska, Naczelna
Rada Adwokacka, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Naczelna Rada
Zrzeszeń Transportu Prywatnego, Polska Federacja Producentów Żywności, Polska
Izba Firm Szkoleniowych, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Polska Izba Turystyki,
Polska Izba Ubezpieczeń, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
LEWIATAN, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Rada Biznesu,
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Rada Krajowa Federacji Konsumentów,
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Stowarzyszenie Kupców i Przedsiębiorców
Polskich „Razem”, Zrzeszenie Prawników Polskich, Związek Rewizyjny
Spółdzielni Mieszkaniowych RP, Związek Rewizyjny Spółdzielni Ogrodniczo-
-Pszczelarskich, Związek
Rzemiosła
Polskiego,
Związek
Dealerów
35
Samochodowych, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Instytut Badań
Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) zgłosił Związek Polskiego Leasingu.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych oraz uwagi zgłoszone przez
podmioty, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem, zostały omówione
w tabeli Zestawienie uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która została załączona do Oceny
Skutków Regulacji.
Na etapie rozpatrywania projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów uwagi do
projektu zgłosiły również Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Polska
Izba Ochrony. Podmioty te nie były wskazane w rozdzielniku konsultacji
społecznych.
Uwagi zgłoszone przez Fundację dotyczą: wprowadzanego ograniczenia
w odliczaniu podatku od nabywanych paliw wykorzystywanych do napędu
samochodów osobowych i niektórych innych pojazdów samochodowych
wykorzystywanych do celów „mieszanych” (objętych zasadą stand still);
wprowadzenia nowych obowiązków dla przedsiębiorców (obowiązek prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu); terminu na złożenie w urzędzie skarbowym
informacji o pojeździe; wprowadzenia w trakcie roku zmian w przepisach o podatku
dochodowym. Praktycznie wszystkie zagadnienia wskazane w piśmie Fundacji były
już wcześniej analizowane. Mając na uwadze fakt, że w przypadku ich przyjęcia nie
udałoby się zrealizować celów decyzji upoważniającej, zostały one odrzucone.
Stosowne pismo w tej sprawie zostanie przesłane do Fundacji.
Natomiast uwagi zgłoszone przez Polską Izbę Ochrony dotyczyły umieszczenia
bankowozów w katalogu pojazdów uznawanych w świetle projektowanej regulacji
za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Biorąc pod
uwagę występującą niedawno patologię związaną z przerabianiem luksusowych
samochodów osobowych na bankowozy typu C w celu pełnego odpisu podatku
VAT od takich pojazdów, postanowiono, że tego typu pojazdy nie zostaną
wymienione w projektowanym katalogu. Kwestia podniesiona przez Izbę zostanie
jeszcze przeanalizowana w zakresie ewentualnego umieszczenia pojazdów, które
36
bezdyskusyjnie wykorzystywane są do przewozu wartości pieniężnych,
w przepisach wykonawczych, które mogą zostać wydane na podstawie
upoważnienia zawartego w przedmiotowym projekcie.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zaopiniowała projekt ustawy
negatywnie.
Negatywna ocena tego projektu wynikała z niesatysfakcjonującego stronę
samorządową rozdziału wzrostu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Należy bowiem zaznaczyć, że projektowane zmiany niosą za sobą wzrost dochodów
jednostek samorządu terytorialnego, jednak w dyskusji w ramach Komisji zwrócono
uwagę, że wzrost ten przypadnie województwom, natomiast gminy doświadczą
spadku tych dochodów. Komisja nie wyraziła jednoznacznej aprobaty dla
inicjatywy strony rządowej co do ewentualnego wprowadzenia korekty rozdziału
kwot wynikających z CIT, tak aby wzrost dochodów był równomiernie rozłożony.
3. Wpływ aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa pociągnie za sobą ubytek dochodów budżetu państwa
z podatku od towarów i usług w wysokości w stosunku do 2013 r.:
– 939 mln zł w 2014 r.,
– 1 376 mln zł w 2015 r.,
– 2 601 mln zł w 2016 r.
Brak projektowanych regulacji spowodowałby ujemne skutki dla budżetu państwa
z tego podatku w wysokości: 1 907 mln zł w 2014 r., 2 290 mln zł w 2015 r.,
2 637 mln zł w 2016 r.
Ubytek dochodów budżetowych z tytułu podatku VAT będzie częściowo
zrekompensowany wzrostem dochodów z podatku dochodowego, z uwagi na
zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów związanych ze zmianą zasad
odliczania podatku VAT.
Przyjmując za podstawę oszacowane zmiany w wysokości dochodów budżetu
państwa z tytułu podatku VAT w związku z projektowanymi rozwiązaniami
wymienionymi powyżej, szacowany wzrost dochodów sektora finansów
publicznych (budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, zwanych dalej:
„jst”) z tytułu podatku dochodowego wyniósłby w stosunku do 2013 r .:
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik