eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

ujawnienie  w  KRS  identyfikatorów  nie  nastąpi  bezpośrednio  po  wpisie  podmiotu  do 
KRS,  zaświadczenie  o  dokonaniu wpisu NIP/REGON  będzie  mogło  być  generowane 
i doręczane  odrębnie.  Zasady  doręczania  zaświadczeń  zostaną  uregulowane 
w zarządzeniu  Ministra  Sprawiedliwości  w  sprawie  organizacji  i  zakresu  działania 
sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej. 
Ad 2.  Intencją projektowanej w art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym 
regulacji jest objęcie jej zakresem wszystkich wpisywanych do KRS przedsiębiorców, 
a nie  tylko  oddziałów.  Ponieważ  przepis  ten  w  swojej  pierwotnej  wersji  budził 
wątpliwości interpretacyjne, został doprecyzowany. 
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Gdańsku zgłosił: 
1.  Potrzebę zmiany art. 8 ust. 2 w projekcie ustawy poprzez pozostawienie wyłącznie 
obowiązku  zgłoszenia  przeważającego  przedmiotu  działalności  przy  pierwszym 
wniosku  o  zmianę  danych  w  rejestrze  składanym  po  wejściu  w  życie  ustawy, 
a odstąpienie  od  zakreślania  ostatecznego  terminu  zgłaszania  do  rejestru  przedmiotu 
przeważającej działalności. Pozostawienie proponowanej treści przepisu spowoduje po 
upływie  3  lat  konieczność  przeprowadzenia weryfikacji  realizacji  tego  obowiązku 
i wszczynania  postępowań  przymuszających,  także  niestety  wobec  tzw.  podmiotów 
martwych,  w  konsekwencji  nakładania  grzywien,  które  to  działania  nie  przyniosą 
rezultatu.  Podkreślono  przy  tym,  że  już  sam  fakt  niezgłoszenia przez podmiot 
przeważającego przedmiotu działalności do rejestru będzie stanowił istotną przesłankę 
oceny, że podmiot faktycznie nie prowadzi działalności; 
2.  Obawę,  że  ograniczenie  przedmiotu  działalności  do  pięciu  pozycji,  w  tym  tylko 
jednego przedmiotu przeważającej działalności może stanowić niewystarczającą liczbę 
w przypadku podmiotów o szeroko zakrojonej działalności; 
3.  Potrzebę  rozważenia  możliwości  uchylenia  art.  171  i  324  ksh  nakładających  na 
zarządy spółek z o.o. i  akcyjnej obowiązek składania w urzędzie skarbowym umowy 
spółki  w  terminie  2  tygodni  po  zarejestrowaniu,  w  związku  z  projektowanym 
uchyleniem  art.  19b  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym,  który  nakładał 
dotychczas obowiązek dostarczania urzędowi skarbowemu umowy spółki i dokumentu 
potwierdzającego  uprawnienie  do  korzystania  z  lokalu  lub  nieruchomości  i  nadaniem 
danym zamieszczonym w KRS charakteru wiążącego. 
Ad 1.   Każdy z podmiotów wpisanych do KRS bez względu na datę dokonania wpisu, 
ma  obowiązek  dostosowania  treści  wpisu  do  obowiązujących  przepisów  prawa. 
44 
Zasadne  jest  więc  poza  wprowadzeniem  mechanizmu,  który  pozwoli  na  stopniowe 
wyrównywanie  różnic,  także  zakreślenie  końcowego  terminu  okresu  przejściowego. 
Uwzględniając  obawy  dotyczące  konieczności  prowadzenia  potencjalnie  dużej liczby 
postępowań  przymuszających,  wydłużono  w  projekcie  ustawy  okres  przejściowy  do 
pięciu  lat.  Jednocześnie  należy  wskazać,  że  w  Ministerstwie  Sprawiedliwości  zostały 
podjęte  prace  nad  zmianą  dotychczasowych  uregulowań  dotyczących  postępowań 
przymuszających w celu wyeliminowania postępowań nieefektywnych. 
Ad 2.  W odpowiedzi na zgłoszoną uwagę rozszerzono liczbę ujawnianych w rejestrze 
przedmiotów działalności do dziesięciu pozycji.  
Ad 3.  Zasadność  uchylenia  art.  171  i  324  ksh  jest  konsekwencją  likwidacji 
wynikającego  z  art.  19b  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym  obowiązku 
przekazywania  urzędowi  skarbowemu  za  pośrednictwem  sądu  rejestrowego  umowy 
spółki  i  dokumentu  potwierdzającego  uprawnienie  do  korzystania  z  lokalu  lub 
nieruchomości.  Dane  o  podmiocie  objęte  treścią  wpisu  w  KRS  będą  przekazywane 
automatycznie  do  CRP  KEP.  Nie  ma  powodu,  by  podmiot  obciążony  był  dodatkowo 
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach 
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka 
konieczność, uzyskać odpis umowy spółki z akt rejestrowych lub elektroniczną postać 
dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji. 
III.   Wyniki analizy wpływu projektowanej ustawy 
Projektowana  ustawa  będzie  miała  najbardziej  znaczący  wpływ  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw,  w  szczególności  na  warunki  zakładania  i  rozpoczynania  działalności 
gospodarczej.  Zmiana  poziomu  aktywności  gospodarczej  wynikająca  z  regulacji 
powoduje z kolei efekty na rynku pracy. Skutkiem zmian  w  sektorze  przedsiębiorstw 
i na rynku pracy są z kolei dodatkowe przychody budżetowe, w związku z czym wyniki 
analizy wpływu projektu ustawy zostaną opisane w kolejności przedstawionej powyżej.  
a)  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na funkcjonowanie 
przedsiębiorstw 
Można  wskazać  dwa  podstawowe  obszary  wpływu  projektowanych  zmian  na 
przedsiębiorczość:  
– 
umożliwienie rozpoczynania działalności gospodarczej przez podmiot wpisywany 
do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, bezpośrednio po dokonaniu 
wpisu  do  tego  rejestru  w  związku  z  wprowadzeniem  mechanizmu  automatycznego 
45 
nadawania NIP i  REGON, a w rezultacie znacznego skrócenia  procedury  związanej 
z rozpoczynaniem  działalności,  wcześniejsze  wytwarzanie  wartości  dodanej  związanej 
z tą działalnością, 
– 
ograniczenie zakresu obowiązków zgłoszeniowych związanych z rozpoczynaniem 
działalności  i  zmniejszenie  obciążeń  informacyjnych  wynikających  z  powielania 
informacji  podawanych  przez  przedsiębiorcę  w  procesie  rejestracji  we  wnioskach 
kierowanych do różnych organów (Krajowy Rejestr Sądowy, Urząd Skarbowy, Główny 
Urząd Statystyczny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych) w obecnym stanie prawnym. 
Do  oszacowania  oczekiwanego  zwiększenia  wartości  dodanej  wynikającego 
z możliwości  wcześniejszej  rejestracji  i  rozpoczęcia  działalności  gospodarczej 
wykorzystano  dane  statystyczne  publikowane  przez  Główny  Urząd  Statystyczny  oraz 
wyniki badania aktowego przeprowadzonego w XII Wydziale Gospodarczym 
Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie. 
Najbardziej  kompletnym  źródłem  danych  o  przedsiębiorstwach  w  Polsce  są  pełne 
badania  przedsiębiorstw  o  liczbie  pracujących  10  i  więcej  osób  oraz  reprezentacyjne 
badanie mikroprzedsiębiorstw, w których pracuje do 9 osób, realizowane przez Główny 
Urząd  Statystyczny  w  ramach  programu  badań  statystycznych  statystyki  publicznej. 
Opublikowane w 2013 r. wyniki wspomnianych  badań  zostały  zamieszczone 
w wydawnictwie  pt.  Działalność  przedsiębiorstw  niefinansowych  w  2011  r.  Wyniki 
przedstawione w tej publikacji charakteryzują przedsiębiorstwa w podziale na umowną 
kategorię  „osób  fizycznych”,  obejmującą  spółki  zawiązane  na  podstawie  umowy 
sporządzonej w oparciu o kodeks cywilny (spółki cywilne) i osoby fizyczne prowadzące 
działalność  gospodarczą  (tzw. indywidualna  działalność  gospodarcza),  oraz  kategorię 
„osób prawnych”, zawierającą przedsiębiorstwa posiadające osobowość prawną (spółki 
z  ograniczoną  odpowiedzialnością  i  spółki  akcyjne)  oraz  jednostki  organizacyjne 
nieposiadające  osobowości  prawnej  (spółki  jawne,  spółki  partnerskie,  spółki 
komandytowe  i  spółki  komandytowo-akcyjne).  Przedsiębiorstwa  z  kategorii  „osób 
prawnych”  odpowiadają  podmiotom  podlegającym  wpisowi  do  rejestru 
przedsiębiorców KRS i stanowią tę grupę, na którą będzie oddziaływać projektowana 
ustawa. Ponadto, we wspomnianej publikacji GUS zaprezentowano wyniki w podziale 
na  długość  prowadzenia  działalności,  wyróżniając  m.in.  przedsiębiorstwa  powstałe 
dopiero  w  roku  objętym  publikacją,  które  prowadziły  w  momencie  badania 
(tj. 31 grudnia  2011  r.)  działalność  gospodarczą  nie  dłużej  niż  rok.  Wyodrębnienie  tej 
46 
kategorii  przedsiębiorstw  pozwala  na  scharakteryzowanie  cech  przedsiębiorstw  nowo 
zakładanych. 
Omawiając  dane  wykorzystane  do  przeprowadzenia  analizy  wpływu,  należy  również 
zwrócić uwagę, że publikacja Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., 
mimo że zawiera zakres danych najbardziej odpowiedni dla celów analizy, to jednak nie 
obejmuje przedsiębiorstw z sekcji A (Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo) oraz 
sekcji K (Działalność ubezpieczeniowa i finansowa) Polskiej Klasyfikacji Działalności. 
W związku z tym szacunki zmian wartości dodanej i jej składowych mogą być nieco 
zaniżone, jednak nie umniejsza to wartości poznawczej uzyskanych oszacowań.  
Dane  o  przedsiębiorstwach  według  klas  wielkości  wskazują,  że  w  grupie 
przedsiębiorstw  małych  (o  liczbie  pracujących  do  49  osób)  dominują  jednostki 
z kategorii umownej „osoby fizyczne”, podczas gdy wśród przedsiębiorstw średnich (od 
50 do 249 pracujących) i dużych (powyżej 249 pracujących) dominują „osoby prawne”. 
Zależność  ta  została  wykorzystana  do  oszacowania  mierników  aktywności 
przedsiębiorstw  nowo  zakładanych,  podlegających  wpisowi  do  KRS.  Wyniki 
oszacowań zawiera Tabela 1. 
Tabela 1.  Podstawowe  dane  o  przedsiębiorstwach  według  klas  wielkości  z  wyróżnieniem  „osób 
prawnych” i podmiotów prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok w 2011 r. 
 
małe 
średnie  duże 
RAZEM 
Liczba przedsiębiorstw 
Ogółem 
1 765 597 
15 817 
3 189 
1 784 603 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
126 411 
13 480 
3 077 
142 968 
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 
182 137 
135 
27 
182 299 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
13 040 
115 
26 
13 182 
Zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy [mln zł] 
Ogółem 
150 544 
41 229 
106 715  298 488 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
48 402 
37 251 
106 088  191 741 
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 
4 828 
91 
315 
5 234 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
1 552 
82 
313 
1 948 
Wynagrodzenie brutto wypłacone zatrudnionym na podstawie umowy o pracę [mln zł] 
Ogółem 
74 344 
68 195 
132 997  275 536 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
40 555 
62 945 
131 750  235 250 
przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność nie dłużej niż 1 rok 
844 
303 
521 
1 668 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
460 
280 
516 
1 256 
Wartość dodana [mln zł] 
Ogółem 
309 288 
147 070  406 507  862 865 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
137 499 
134 877  404 301  676 677 
      w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” prowadzących   3 111 
487 
1 410 
5 008 
      działalność nie dłużej niż 1 rok 
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz 
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą) 
 
 
47 
Przedstawione  w  Tabeli  1  wyniki  pokazują,  że  założone  w  2011  r.  przedsiębiorstwa 
podlegające wpisowi do KRS wygenerowały wartość dodaną rzędu 5 mld zł, z czego 
zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy wyniósł 1,9 mld zł, 
zaś  wynagrodzenia  brutto  wypłacone  zatrudnionym  na  podstawie  umowy  o  pracę 
wyniosły  1,3  mld  zł.  Zakładając,  że  daty  rozpoczęcia  działalności  przez 
przedsiębiorstwa powstałe w 2010 r. rozkładały się równomiernie na przestrzeni roku, 
przeciętny  czas  funkcjonowania  tych  przedsiębiorstw  w  2011  r.  wyniósł  182  dni. 
Badanie aktowe przeprowadzone w XII Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru 
Sądowego  Sądu  Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie pokazuje,  że 
w obecnym  stanie  prawnym  czas  potrzebny  do  rozpoczęcia  działalności  od  złożenia 
wniosku o wpis podmiotu do KRS do uzyskania NIP i REGON, od kiedy możliwe jest 
dopiero  faktyczne  rozpoczęcie  działalności  wynosi  ok.  25  dni.  Po  wejściu  w  życie 
projektowanych  zmian  można  oczekiwać,  że  czas  ten  ulegnie  skróceniu  do  7  dni. 
Rozpoczęcie działalności o 18 dni wcześniej oznacza przybliżenie momentu, od którego 
generowana jest wartość dodana. W związku z tym można oczekiwać, że projektowana 
ustawa przyczyni się do zwiększenia wartości dodanej o blisko 0,5 mld zł, w tym zysku 
brutto o 193 mln zł oraz wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł. 
Projektowana ustawa zmniejszy również obciążenia informacyjne na skutek eliminacji 
powielania informacji podawanych obecnie przez przedsiębiorcę w procesie związanym 
z  rozpoczynaniem  działalności  we  wnioskach  kierowanych  do  Krajowego  Rejestru 
Sądowego,  urzędu  skarbowego,  Głównego  Urzędu  Statystycznego  i  Zakładu 
Ubezpieczeń 
Społecznych.  Korzyści  związane  z  ograniczeniem  obciążeń 
informacyjnych  można  oszacować  na  podstawie  analizy  zakresu  informacji 
powtarzających się w formularzach poszczególnych wniosków oraz wyników badania 
kosztów administracyjnych przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Gospodarki. 
Zgodnie z wynikami wspomnianego badania, złożenie przez przedsiębiorcę wniosków 
do KRS oznacza koszt w wysokości 136 zł. Eliminacja powielania zakresu informacji 
we wnioskach do poszczególnych organów powinna zmniejszyć  obciążenia 
informacyjne związane z założeniem przedsiębiorstwa podlegającego wpisowi do KRS 
o  ok.  40%,  tj.  ok.  54,40  zł.  Przyjmując  oczekiwaną  liczbę  nowo  zakładanych 
przedsiębiorstw  podlegających  wpisowi  do  KRS  ze  wszystkich  sekcji  Polskiej 
                                                          
1 http://www.mg.gov.pl/Tworzenie+lepszego+prawa/Redukcja+obciazen+administracyjnych/Pomiar+obci
azen+administracyjnych  
48 
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: