Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
ujawnienie w KRS identyfikatorów nie nastąpi bezpośrednio po wpisie podmiotu do
KRS, zaświadczenie o dokonaniu wpisu NIP/REGON będzie mogło być generowane
i doręczane odrębnie. Zasady doręczania zaświadczeń zostaną uregulowane
w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji i zakresu działania
sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.
Ad 2. Intencją projektowanej w art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
regulacji jest objęcie jej zakresem wszystkich wpisywanych do KRS przedsiębiorców,
a nie tylko oddziałów. Ponieważ przepis ten w swojej pierwotnej wersji budził
wątpliwości interpretacyjne, został doprecyzowany.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Gdańsku zgłosił:
1. Potrzebę zmiany art. 8 ust. 2 w projekcie ustawy poprzez pozostawienie wyłącznie
obowiązku zgłoszenia przeważającego przedmiotu działalności przy pierwszym
wniosku o zmianę danych w rejestrze składanym po wejściu w życie ustawy,
a odstąpienie od zakreślania ostatecznego terminu zgłaszania do rejestru przedmiotu
przeważającej działalności. Pozostawienie proponowanej treści przepisu spowoduje po
upływie 3 lat konieczność przeprowadzenia weryfikacji realizacji tego obowiązku
i wszczynania postępowań przymuszających, także niestety wobec tzw. podmiotów
martwych, w konsekwencji nakładania grzywien, które to działania nie przyniosą
rezultatu. Podkreślono przy tym, że już sam fakt niezgłoszenia przez podmiot
przeważającego przedmiotu działalności do rejestru będzie stanowił istotną przesłankę
oceny, że podmiot faktycznie nie prowadzi działalności;
2. Obawę, że ograniczenie przedmiotu działalności do pięciu pozycji, w tym tylko
jednego przedmiotu przeważającej działalności może stanowić niewystarczającą liczbę
w przypadku podmiotów o szeroko zakrojonej działalności;
3. Potrzebę rozważenia możliwości uchylenia art. 171 i 324 ksh nakładających na
zarządy spółek z o.o. i akcyjnej obowiązek składania w urzędzie skarbowym umowy
spółki w terminie 2 tygodni po zarejestrowaniu, w związku z projektowanym
uchyleniem art. 19b ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, który nakładał
dotychczas obowiązek dostarczania urzędowi skarbowemu umowy spółki i dokumentu
potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości i nadaniem
danym zamieszczonym w KRS charakteru wiążącego.
Ad 1. Każdy z podmiotów wpisanych do KRS bez względu na datę dokonania wpisu,
ma obowiązek dostosowania treści wpisu do obowiązujących przepisów prawa.
44
Zasadne jest więc poza wprowadzeniem mechanizmu, który pozwoli na stopniowe
wyrównywanie różnic, także zakreślenie końcowego terminu okresu przejściowego.
Uwzględniając obawy dotyczące konieczności prowadzenia potencjalnie dużej liczby
postępowań przymuszających, wydłużono w projekcie ustawy okres przejściowy do
pięciu lat. Jednocześnie należy wskazać, że w Ministerstwie Sprawiedliwości zostały
podjęte prace nad zmianą dotychczasowych uregulowań dotyczących postępowań
przymuszających w celu wyeliminowania postępowań nieefektywnych.
Ad 2. W odpowiedzi na zgłoszoną uwagę rozszerzono liczbę ujawnianych w rejestrze
przedmiotów działalności do dziesięciu pozycji.
Ad 3. Zasadność uchylenia art. 171 i 324 ksh jest konsekwencją likwidacji
wynikającego z art. 19b ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym obowiązku
przekazywania urzędowi skarbowemu za pośrednictwem sądu rejestrowego umowy
spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub
nieruchomości. Dane o podmiocie objęte treścią wpisu w KRS będą przekazywane
automatycznie do CRP KEP. Nie ma powodu, by podmiot obciążony był dodatkowo
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka
konieczność, uzyskać odpis umowy spółki z akt rejestrowych lub elektroniczną postać
dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji.
III. Wyniki analizy wpływu projektowanej ustawy
Projektowana ustawa będzie miała najbardziej znaczący wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, w szczególności na warunki zakładania i rozpoczynania działalności
gospodarczej. Zmiana poziomu aktywności gospodarczej wynikająca z regulacji
powoduje z kolei efekty na rynku pracy. Skutkiem zmian w sektorze przedsiębiorstw
i na rynku pracy są z kolei dodatkowe przychody budżetowe, w związku z czym wyniki
analizy wpływu projektu ustawy zostaną opisane w kolejności przedstawionej powyżej.
a) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Można wskazać dwa podstawowe obszary wpływu projektowanych zmian na
przedsiębiorczość:
–
umożliwienie rozpoczynania działalności gospodarczej przez podmiot wpisywany
do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, bezpośrednio po dokonaniu
wpisu do tego rejestru w związku z wprowadzeniem mechanizmu automatycznego
45
nadawania NIP i REGON, a w rezultacie znacznego skrócenia procedury związanej
z rozpoczynaniem działalności, wcześniejsze wytwarzanie wartości dodanej związanej
z tą działalnością,
–
ograniczenie zakresu obowiązków zgłoszeniowych związanych z rozpoczynaniem
działalności i zmniejszenie obciążeń informacyjnych wynikających z powielania
informacji podawanych przez przedsiębiorcę w procesie rejestracji we wnioskach
kierowanych do różnych organów (Krajowy Rejestr Sądowy, Urząd Skarbowy, Główny
Urząd Statystyczny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych) w obecnym stanie prawnym.
Do oszacowania oczekiwanego zwiększenia wartości dodanej wynikającego
z możliwości wcześniejszej rejestracji i rozpoczęcia działalności gospodarczej
wykorzystano dane statystyczne publikowane przez Główny Urząd Statystyczny oraz
wyniki badania aktowego przeprowadzonego w XII Wydziale Gospodarczym
Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie.
Najbardziej kompletnym źródłem danych o przedsiębiorstwach w Polsce są pełne
badania przedsiębiorstw o liczbie pracujących 10 i więcej osób oraz reprezentacyjne
badanie mikroprzedsiębiorstw, w których pracuje do 9 osób, realizowane przez Główny
Urząd Statystyczny w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej.
Opublikowane w 2013 r. wyniki wspomnianych badań zostały zamieszczone
w wydawnictwie pt. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r. Wyniki
przedstawione w tej publikacji charakteryzują przedsiębiorstwa w podziale na umowną
kategorię „osób fizycznych”, obejmującą spółki zawiązane na podstawie umowy
sporządzonej w oparciu o kodeks cywilny (spółki cywilne) i osoby fizyczne prowadzące
działalność gospodarczą (tzw. indywidualna działalność gospodarcza), oraz kategorię
„osób prawnych”, zawierającą przedsiębiorstwa posiadające osobowość prawną (spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne) oraz jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej (spółki jawne, spółki partnerskie, spółki
komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne). Przedsiębiorstwa z kategorii „osób
prawnych” odpowiadają podmiotom podlegającym wpisowi do rejestru
przedsiębiorców KRS i stanowią tę grupę, na którą będzie oddziaływać projektowana
ustawa. Ponadto, we wspomnianej publikacji GUS zaprezentowano wyniki w podziale
na długość prowadzenia działalności, wyróżniając m.in. przedsiębiorstwa powstałe
dopiero w roku objętym publikacją, które prowadziły w momencie badania
(tj. 31 grudnia 2011 r.) działalność gospodarczą nie dłużej niż rok. Wyodrębnienie tej
46
kategorii przedsiębiorstw pozwala na scharakteryzowanie cech przedsiębiorstw nowo
zakładanych.
Omawiając dane wykorzystane do przeprowadzenia analizy wpływu, należy również
zwrócić uwagę, że publikacja Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r.,
mimo że zawiera zakres danych najbardziej odpowiedni dla celów analizy, to jednak nie
obejmuje przedsiębiorstw z sekcji A (Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo) oraz
sekcji K (Działalność ubezpieczeniowa i finansowa) Polskiej Klasyfikacji Działalności.
W związku z tym szacunki zmian wartości dodanej i jej składowych mogą być nieco
zaniżone, jednak nie umniejsza to wartości poznawczej uzyskanych oszacowań.
Dane o przedsiębiorstwach według klas wielkości wskazują, że w grupie
przedsiębiorstw małych (o liczbie pracujących do 49 osób) dominują jednostki
z kategorii umownej „osoby fizyczne”, podczas gdy wśród przedsiębiorstw średnich (od
50 do 249 pracujących) i dużych (powyżej 249 pracujących) dominują „osoby prawne”.
Zależność ta została wykorzystana do oszacowania mierników aktywności
przedsiębiorstw nowo zakładanych, podlegających wpisowi do KRS. Wyniki
oszacowań zawiera Tabela 1.
Tabela 1. Podstawowe dane o przedsiębiorstwach według klas wielkości z wyróżnieniem „osób
prawnych” i podmiotów prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok w 2011 r.
małe
średnie duże
RAZEM
Liczba przedsiębiorstw
Ogółem
1 765 597
15 817
3 189
1 784 603
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
126 411
13 480
3 077
142 968
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok
182 137
135
27
182 299
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
13 040
115
26
13 182
Zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy [mln zł]
Ogółem
150 544
41 229
106 715 298 488
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
48 402
37 251
106 088 191 741
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok
4 828
91
315
5 234
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
1 552
82
313
1 948
Wynagrodzenie brutto wypłacone zatrudnionym na podstawie umowy o pracę [mln zł]
Ogółem
74 344
68 195
132 997 275 536
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
40 555
62 945
131 750 235 250
przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność nie dłużej niż 1 rok
844
303
521
1 668
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
460
280
516
1 256
Wartość dodana [mln zł]
Ogółem
309 288
147 070 406 507 862 865
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
137 499
134 877 404 301 676 677
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” prowadzących 3 111
487
1 410
5 008
działalność nie dłużej niż 1 rok
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą)
47
Przedstawione w Tabeli 1 wyniki pokazują, że założone w 2011 r. przedsiębiorstwa
podlegające wpisowi do KRS wygenerowały wartość dodaną rzędu 5 mld zł, z czego
zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy wyniósł 1,9 mld zł,
zaś wynagrodzenia brutto wypłacone zatrudnionym na podstawie umowy o pracę
wyniosły 1,3 mld zł. Zakładając, że daty rozpoczęcia działalności przez
przedsiębiorstwa powstałe w 2010 r. rozkładały się równomiernie na przestrzeni roku,
przeciętny czas funkcjonowania tych przedsiębiorstw w 2011 r. wyniósł 182 dni.
Badanie aktowe przeprowadzone w XII Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru
Sądowego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie pokazuje, że
w obecnym stanie prawnym czas potrzebny do rozpoczęcia działalności od złożenia
wniosku o wpis podmiotu do KRS do uzyskania NIP i REGON, od kiedy możliwe jest
dopiero faktyczne rozpoczęcie działalności wynosi ok. 25 dni. Po wejściu w życie
projektowanych zmian można oczekiwać, że czas ten ulegnie skróceniu do 7 dni.
Rozpoczęcie działalności o 18 dni wcześniej oznacza przybliżenie momentu, od którego
generowana jest wartość dodana. W związku z tym można oczekiwać, że projektowana
ustawa przyczyni się do zwiększenia wartości dodanej o blisko 0,5 mld zł, w tym zysku
brutto o 193 mln zł oraz wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł.
Projektowana ustawa zmniejszy również obciążenia informacyjne na skutek eliminacji
powielania informacji podawanych obecnie przez przedsiębiorcę w procesie związanym
z rozpoczynaniem działalności we wnioskach kierowanych do Krajowego Rejestru
Sądowego, urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych. Korzyści związane z ograniczeniem obciążeń
informacyjnych można oszacować na podstawie analizy zakresu informacji
powtarzających się w formularzach poszczególnych wniosków oraz wyników badania
kosztów administracyjnych przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.
Zgodnie z wynikami wspomnianego badania, złożenie przez przedsiębiorcę wniosków
do KRS oznacza koszt w wysokości 136 zł. Eliminacja powielania zakresu informacji
we wnioskach do poszczególnych organów powinna zmniejszyć obciążenia
informacyjne związane z założeniem przedsiębiorstwa podlegającego wpisowi do KRS
o ok. 40%, tj. ok. 54,40 zł. Przyjmując oczekiwaną liczbę nowo zakładanych
przedsiębiorstw podlegających wpisowi do KRS ze wszystkich sekcji Polskiej
1 http://www.mg.gov.pl/Tworzenie+lepszego+prawa/Redukcja+obciazen+administracyjnych/Pomiar+obci
azen+administracyjnych
48
KRS, zaświadczenie o dokonaniu wpisu NIP/REGON będzie mogło być generowane
i doręczane odrębnie. Zasady doręczania zaświadczeń zostaną uregulowane
w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji i zakresu działania
sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.
Ad 2. Intencją projektowanej w art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
regulacji jest objęcie jej zakresem wszystkich wpisywanych do KRS przedsiębiorców,
a nie tylko oddziałów. Ponieważ przepis ten w swojej pierwotnej wersji budził
wątpliwości interpretacyjne, został doprecyzowany.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Gdańsku zgłosił:
1. Potrzebę zmiany art. 8 ust. 2 w projekcie ustawy poprzez pozostawienie wyłącznie
obowiązku zgłoszenia przeważającego przedmiotu działalności przy pierwszym
wniosku o zmianę danych w rejestrze składanym po wejściu w życie ustawy,
a odstąpienie od zakreślania ostatecznego terminu zgłaszania do rejestru przedmiotu
przeważającej działalności. Pozostawienie proponowanej treści przepisu spowoduje po
upływie 3 lat konieczność przeprowadzenia weryfikacji realizacji tego obowiązku
i wszczynania postępowań przymuszających, także niestety wobec tzw. podmiotów
martwych, w konsekwencji nakładania grzywien, które to działania nie przyniosą
rezultatu. Podkreślono przy tym, że już sam fakt niezgłoszenia przez podmiot
przeważającego przedmiotu działalności do rejestru będzie stanowił istotną przesłankę
oceny, że podmiot faktycznie nie prowadzi działalności;
2. Obawę, że ograniczenie przedmiotu działalności do pięciu pozycji, w tym tylko
jednego przedmiotu przeważającej działalności może stanowić niewystarczającą liczbę
w przypadku podmiotów o szeroko zakrojonej działalności;
3. Potrzebę rozważenia możliwości uchylenia art. 171 i 324 ksh nakładających na
zarządy spółek z o.o. i akcyjnej obowiązek składania w urzędzie skarbowym umowy
spółki w terminie 2 tygodni po zarejestrowaniu, w związku z projektowanym
uchyleniem art. 19b ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, który nakładał
dotychczas obowiązek dostarczania urzędowi skarbowemu umowy spółki i dokumentu
potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości i nadaniem
danym zamieszczonym w KRS charakteru wiążącego.
Ad 1. Każdy z podmiotów wpisanych do KRS bez względu na datę dokonania wpisu,
ma obowiązek dostosowania treści wpisu do obowiązujących przepisów prawa.
44
Zasadne jest więc poza wprowadzeniem mechanizmu, który pozwoli na stopniowe
wyrównywanie różnic, także zakreślenie końcowego terminu okresu przejściowego.
Uwzględniając obawy dotyczące konieczności prowadzenia potencjalnie dużej liczby
postępowań przymuszających, wydłużono w projekcie ustawy okres przejściowy do
pięciu lat. Jednocześnie należy wskazać, że w Ministerstwie Sprawiedliwości zostały
podjęte prace nad zmianą dotychczasowych uregulowań dotyczących postępowań
przymuszających w celu wyeliminowania postępowań nieefektywnych.
Ad 2. W odpowiedzi na zgłoszoną uwagę rozszerzono liczbę ujawnianych w rejestrze
przedmiotów działalności do dziesięciu pozycji.
Ad 3. Zasadność uchylenia art. 171 i 324 ksh jest konsekwencją likwidacji
wynikającego z art. 19b ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym obowiązku
przekazywania urzędowi skarbowemu za pośrednictwem sądu rejestrowego umowy
spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub
nieruchomości. Dane o podmiocie objęte treścią wpisu w KRS będą przekazywane
automatycznie do CRP KEP. Nie ma powodu, by podmiot obciążony był dodatkowo
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka
konieczność, uzyskać odpis umowy spółki z akt rejestrowych lub elektroniczną postać
dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji.
III. Wyniki analizy wpływu projektowanej ustawy
Projektowana ustawa będzie miała najbardziej znaczący wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, w szczególności na warunki zakładania i rozpoczynania działalności
gospodarczej. Zmiana poziomu aktywności gospodarczej wynikająca z regulacji
powoduje z kolei efekty na rynku pracy. Skutkiem zmian w sektorze przedsiębiorstw
i na rynku pracy są z kolei dodatkowe przychody budżetowe, w związku z czym wyniki
analizy wpływu projektu ustawy zostaną opisane w kolejności przedstawionej powyżej.
a) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Można wskazać dwa podstawowe obszary wpływu projektowanych zmian na
przedsiębiorczość:
–
umożliwienie rozpoczynania działalności gospodarczej przez podmiot wpisywany
do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, bezpośrednio po dokonaniu
wpisu do tego rejestru w związku z wprowadzeniem mechanizmu automatycznego
45
nadawania NIP i REGON, a w rezultacie znacznego skrócenia procedury związanej
z rozpoczynaniem działalności, wcześniejsze wytwarzanie wartości dodanej związanej
z tą działalnością,
–
ograniczenie zakresu obowiązków zgłoszeniowych związanych z rozpoczynaniem
działalności i zmniejszenie obciążeń informacyjnych wynikających z powielania
informacji podawanych przez przedsiębiorcę w procesie rejestracji we wnioskach
kierowanych do różnych organów (Krajowy Rejestr Sądowy, Urząd Skarbowy, Główny
Urząd Statystyczny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych) w obecnym stanie prawnym.
Do oszacowania oczekiwanego zwiększenia wartości dodanej wynikającego
z możliwości wcześniejszej rejestracji i rozpoczęcia działalności gospodarczej
wykorzystano dane statystyczne publikowane przez Główny Urząd Statystyczny oraz
wyniki badania aktowego przeprowadzonego w XII Wydziale Gospodarczym
Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie.
Najbardziej kompletnym źródłem danych o przedsiębiorstwach w Polsce są pełne
badania przedsiębiorstw o liczbie pracujących 10 i więcej osób oraz reprezentacyjne
badanie mikroprzedsiębiorstw, w których pracuje do 9 osób, realizowane przez Główny
Urząd Statystyczny w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej.
Opublikowane w 2013 r. wyniki wspomnianych badań zostały zamieszczone
w wydawnictwie pt. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r. Wyniki
przedstawione w tej publikacji charakteryzują przedsiębiorstwa w podziale na umowną
kategorię „osób fizycznych”, obejmującą spółki zawiązane na podstawie umowy
sporządzonej w oparciu o kodeks cywilny (spółki cywilne) i osoby fizyczne prowadzące
działalność gospodarczą (tzw. indywidualna działalność gospodarcza), oraz kategorię
„osób prawnych”, zawierającą przedsiębiorstwa posiadające osobowość prawną (spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne) oraz jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej (spółki jawne, spółki partnerskie, spółki
komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne). Przedsiębiorstwa z kategorii „osób
prawnych” odpowiadają podmiotom podlegającym wpisowi do rejestru
przedsiębiorców KRS i stanowią tę grupę, na którą będzie oddziaływać projektowana
ustawa. Ponadto, we wspomnianej publikacji GUS zaprezentowano wyniki w podziale
na długość prowadzenia działalności, wyróżniając m.in. przedsiębiorstwa powstałe
dopiero w roku objętym publikacją, które prowadziły w momencie badania
(tj. 31 grudnia 2011 r.) działalność gospodarczą nie dłużej niż rok. Wyodrębnienie tej
46
kategorii przedsiębiorstw pozwala na scharakteryzowanie cech przedsiębiorstw nowo
zakładanych.
Omawiając dane wykorzystane do przeprowadzenia analizy wpływu, należy również
zwrócić uwagę, że publikacja Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r.,
mimo że zawiera zakres danych najbardziej odpowiedni dla celów analizy, to jednak nie
obejmuje przedsiębiorstw z sekcji A (Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo) oraz
sekcji K (Działalność ubezpieczeniowa i finansowa) Polskiej Klasyfikacji Działalności.
W związku z tym szacunki zmian wartości dodanej i jej składowych mogą być nieco
zaniżone, jednak nie umniejsza to wartości poznawczej uzyskanych oszacowań.
Dane o przedsiębiorstwach według klas wielkości wskazują, że w grupie
przedsiębiorstw małych (o liczbie pracujących do 49 osób) dominują jednostki
z kategorii umownej „osoby fizyczne”, podczas gdy wśród przedsiębiorstw średnich (od
50 do 249 pracujących) i dużych (powyżej 249 pracujących) dominują „osoby prawne”.
Zależność ta została wykorzystana do oszacowania mierników aktywności
przedsiębiorstw nowo zakładanych, podlegających wpisowi do KRS. Wyniki
oszacowań zawiera Tabela 1.
Tabela 1. Podstawowe dane o przedsiębiorstwach według klas wielkości z wyróżnieniem „osób
prawnych” i podmiotów prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok w 2011 r.
małe
średnie duże
RAZEM
Liczba przedsiębiorstw
Ogółem
1 765 597
15 817
3 189
1 784 603
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
126 411
13 480
3 077
142 968
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok
182 137
135
27
182 299
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
13 040
115
26
13 182
Zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy [mln zł]
Ogółem
150 544
41 229
106 715 298 488
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
48 402
37 251
106 088 191 741
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok
4 828
91
315
5 234
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
1 552
82
313
1 948
Wynagrodzenie brutto wypłacone zatrudnionym na podstawie umowy o pracę [mln zł]
Ogółem
74 344
68 195
132 997 275 536
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
40 555
62 945
131 750 235 250
przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność nie dłużej niż 1 rok
844
303
521
1 668
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
460
280
516
1 256
Wartość dodana [mln zł]
Ogółem
309 288
147 070 406 507 862 865
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
137 499
134 877 404 301 676 677
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” prowadzących 3 111
487
1 410
5 008
działalność nie dłużej niż 1 rok
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą)
47
Przedstawione w Tabeli 1 wyniki pokazują, że założone w 2011 r. przedsiębiorstwa
podlegające wpisowi do KRS wygenerowały wartość dodaną rzędu 5 mld zł, z czego
zysk brutto przedsiębiorstw osiągających dodatni wynik finansowy wyniósł 1,9 mld zł,
zaś wynagrodzenia brutto wypłacone zatrudnionym na podstawie umowy o pracę
wyniosły 1,3 mld zł. Zakładając, że daty rozpoczęcia działalności przez
przedsiębiorstwa powstałe w 2010 r. rozkładały się równomiernie na przestrzeni roku,
przeciętny czas funkcjonowania tych przedsiębiorstw w 2011 r. wyniósł 182 dni.
Badanie aktowe przeprowadzone w XII Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru
Sądowego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie pokazuje, że
w obecnym stanie prawnym czas potrzebny do rozpoczęcia działalności od złożenia
wniosku o wpis podmiotu do KRS do uzyskania NIP i REGON, od kiedy możliwe jest
dopiero faktyczne rozpoczęcie działalności wynosi ok. 25 dni. Po wejściu w życie
projektowanych zmian można oczekiwać, że czas ten ulegnie skróceniu do 7 dni.
Rozpoczęcie działalności o 18 dni wcześniej oznacza przybliżenie momentu, od którego
generowana jest wartość dodana. W związku z tym można oczekiwać, że projektowana
ustawa przyczyni się do zwiększenia wartości dodanej o blisko 0,5 mld zł, w tym zysku
brutto o 193 mln zł oraz wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł.
Projektowana ustawa zmniejszy również obciążenia informacyjne na skutek eliminacji
powielania informacji podawanych obecnie przez przedsiębiorcę w procesie związanym
z rozpoczynaniem działalności we wnioskach kierowanych do Krajowego Rejestru
Sądowego, urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych. Korzyści związane z ograniczeniem obciążeń
informacyjnych można oszacować na podstawie analizy zakresu informacji
powtarzających się w formularzach poszczególnych wniosków oraz wyników badania
kosztów administracyjnych przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.
Zgodnie z wynikami wspomnianego badania, złożenie przez przedsiębiorcę wniosków
do KRS oznacza koszt w wysokości 136 zł. Eliminacja powielania zakresu informacji
we wnioskach do poszczególnych organów powinna zmniejszyć obciążenia
informacyjne związane z założeniem przedsiębiorstwa podlegającego wpisowi do KRS
o ok. 40%, tj. ok. 54,40 zł. Przyjmując oczekiwaną liczbę nowo zakładanych
przedsiębiorstw podlegających wpisowi do KRS ze wszystkich sekcji Polskiej
1 http://www.mg.gov.pl/Tworzenie+lepszego+prawa/Redukcja+obciazen+administracyjnych/Pomiar+obci
azen+administracyjnych
48
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2094-cz-II
› Pobierz plik

-
2094-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei